

Moderator: Redaktion
På många andra Tesla stores/SC får man ju som Teslaägare ladda sin bil, så det vore inte omöjligt om man fick använda dessa också. Intressant dock om man i så fall behöver parkeringsbiljett? Om ja, så behöver ju antagligen Teslas egna bilar det också (eller så har dom nåt slags kort i rutan för permanent parkering)danni skrev:Jag skulle tippa på att de är helt reserverade och inte för allmänheten. Ens om man laddar. Men det finns vanliga laddplatser precis efter entrén i samma p-hus.
Jaha, visste inte att det fanns laddplatser där. Vad är det för några? Shuko? Vet du vad det kostar att stå där?danni skrev:Jag skulle tippa på att de är helt reserverade och inte för allmänheten. Ens om man laddar. Men det finns vanliga laddplatser precis efter entrén i samma p-hus.
Jag vet faktiskt inte vad det är för några, står så sällan där och behöver inte egentligen ladda i stan. Tyckte det såg ut sin schuko-stolpar. Här är priserna:TeslaFool skrev:Jaha, visste inte att det fanns laddplatser där. Vad är det för några? Shuko? Vet du vad det kostar att stå där?danni skrev:Jag skulle tippa på att de är helt reserverade och inte för allmänheten. Ens om man laddar. Men det finns vanliga laddplatser precis efter entrén i samma p-hus.
Såg att de hade några laddplatser (typ 2 har jag för mig) vid Siemens ute vid aninogatan, strax innan man når SC. Någon som laddat där? Vet om det är låst? Har för mig att kontakterna var synliga men oklart om de gav ström då jag inte har elbil fn.
Boendeparkering = för husbilar va?danni skrev:Jag vet faktiskt inte vad det är för några, står så sällan där och behöver inte egentligen ladda i stan. Tyckte det såg ut sin schuko-stolpar. Här är priserna:TeslaFool skrev:Jaha, visste inte att det fanns laddplatser där. Vad är det för några? Shuko? Vet du vad det kostar att stå där?danni skrev:Jag skulle tippa på att de är helt reserverade och inte för allmänheten. Ens om man laddar. Men det finns vanliga laddplatser precis efter entrén i samma p-hus.
Såg att de hade några laddplatser (typ 2 har jag för mig) vid Siemens ute vid aninogatan, strax innan man når SC. Någon som laddat där? Vet om det är låst? Har för mig att kontakterna var synliga men oklart om de gav ström då jag inte har elbil fn.
Mån-Lör Kl 06-19: 35 kr/påbörjad timma
Övrigt tid: 25 kr/påbörjad timma
Natt Kl 00-06: 40 kr
210 kr/dag
2 529 kr/månad, Boendeparkering 1 060 kr/månad
tänk på att dom är snabba med att sätta bot på bilar som inte laddar, så det räcker inte med att ha elbil.TeslaFool skrev:Jaha, visste inte att det fanns laddplatser där. Vad är det för några? Shuko? Vet du vad det kostar att stå där?danni skrev:Jag skulle tippa på att de är helt reserverade och inte för allmänheten. Ens om man laddar. Men det finns vanliga laddplatser precis efter entrén i samma p-hus.
Såg att de hade några laddplatser (typ 2 har jag för mig) vid Siemens ute vid aninogatan, strax innan man når SC. Någon som laddat där? Vet om det är låst? Har för mig att kontakterna var synliga men oklart om de gav ström då jag inte har elbil fn.
Det är fel. De har ingen som helst möjlighet att utfärda avgift till bilar som inte laddar så som regelverket ser ut nu. Bara till bilar som inte har möjlighet att ladda.HelectriC skrev:tänk på att dom är snabba med att sätta bot på bilar som inte laddar, så det räcker inte med att ha elbil.TeslaFool skrev:Jaha, visste inte att det fanns laddplatser där. Vad är det för några? Shuko? Vet du vad det kostar att stå där?danni skrev:Jag skulle tippa på att de är helt reserverade och inte för allmänheten. Ens om man laddar. Men det finns vanliga laddplatser precis efter entrén i samma p-hus.
Såg att de hade några laddplatser (typ 2 har jag för mig) vid Siemens ute vid aninogatan, strax innan man når SC. Någon som laddat där? Vet om det är låst? Har för mig att kontakterna var synliga men oklart om de gav ström då jag inte har elbil fn.
dom var ganska snabba på att böta bilar som inte laddade när jag var där iaf. Men du kan ju alltid chansa.danni skrev:Det är fel. De har ingen som helst möjlighet att utfärda avgift till bilar som inte laddar så som regelverket ser ut nu. Bara till bilar som inte har möjlighet att ladda.HelectriC skrev:tänk på att dom är snabba med att sätta bot på bilar som inte laddar, så det räcker inte med att ha elbil.TeslaFool skrev:Jaha, visste inte att det fanns laddplatser där. Vad är det för några? Shuko? Vet du vad det kostar att stå där?danni skrev:Jag skulle tippa på att de är helt reserverade och inte för allmänheten. Ens om man laddar. Men det finns vanliga laddplatser precis efter entrén i samma p-hus.
Såg att de hade några laddplatser (typ 2 har jag för mig) vid Siemens ute vid aninogatan, strax innan man når SC. Någon som laddat där? Vet om det är låst? Har för mig att kontakterna var synliga men oklart om de gav ström då jag inte har elbil fn.
Undrar hur de ser om fordonet laddar?HelectriC skrev:dom var ganska snabba på att böta bilar som inte laddade när jag var där iaf. Men du kan ju alltid chansa.danni skrev:Det är fel. De har ingen som helst möjlighet att utfärda avgift till bilar som inte laddar så som regelverket ser ut nu. Bara till bilar som inte har möjlighet att ladda.HelectriC skrev:tänk på att dom är snabba med att sätta bot på bilar som inte laddar, så det räcker inte med att ha elbil.TeslaFool skrev:Jaha, visste inte att det fanns laddplatser där. Vad är det för några? Shuko? Vet du vad det kostar att stå där?danni skrev:Jag skulle tippa på att de är helt reserverade och inte för allmänheten. Ens om man laddar. Men det finns vanliga laddplatser precis efter entrén i samma p-hus.
Såg att de hade några laddplatser (typ 2 har jag för mig) vid Siemens ute vid aninogatan, strax innan man når SC. Någon som laddat där? Vet om det är låst? Har för mig att kontakterna var synliga men oklart om de gav ström då jag inte har elbil fn.
Jag har inga planer på att stå där vare sig med eller utan laddning. Helt onödigt för mig att ta upp de platserna, jag som aldrig behöver ladda i stan. Jag bara säger att så som lagen är skriven finns det som jag ser det inget utrymme för att bötfälla baserat på om man laddar eller inte, och det borde vara rätt lätt att överklaga en sån avgift.HelectriC skrev:dom var ganska snabba på att böta bilar som inte laddade när jag var där iaf. Men du kan ju alltid chansa.
jag tror inte p-vaktens kunskap sträcker sig längre än att kontrollera om en passande laddkabel är inkopplad. skillnad på eGolf och vanlig Golf tex, nästan obefintlig för en icke-insatt. Möjligt att boxen visar om bilen laddar?alset srotom skrev:
Undrar hur de ser om fordonet laddar?
Många fordon slutar väl att indikera när man en stund efter att man låst.
Undra också om det är ok att koppla in laddaren för att undehållsladda 12volt batteriet i en ICE?
inte alla som tycker det är kul att överklaga p-böter med allt vad som hör till. jag har som sagt personligen sett bilar bli bötade där (står i nån annan tråd om ICEing) och p-vakten vet garanterat inte vilka bilar som är elbilar eller inte.danni skrev:Jag har fått info om Teslas platser i P-Hus City direkt från Tesla nu. De är inte för allmänheten utan bara för Teslas egna bilar och Tesla vill inte att man står där. De har ofta ett tight schema på demobilar, och om de inte kan parkera och ladda en bil när det behövs kan det sabba hela dagens provkörningsschema. Skulle någon hamna i en akut paniksituation och verkligen behöva laddningen där kan ni ju alltid gå in i Tesla-butiken och höra er för så hjälper de säkert till så gott de kan, men i generellt är det off limits även för oss Tesla-förare alltså.
Jag har inga planer på att stå där vare sig med eller utan laddning. Helt onödigt för mig att ta upp de platserna, jag som aldrig behöver ladda i stan. Jag bara säger att så som lagen är skriven finns det som jag ser det inget utrymme för att bötfälla baserat på om man laddar eller inte, och det borde vara rätt lätt att överklaga en sån avgift.HelectriC skrev:dom var ganska snabba på att böta bilar som inte laddade när jag var där iaf. Men du kan ju alltid chansa.
Det är ju exakt av den här anledningen som man valt att formulera lagtexten så som man gjort. Det går inte alltid avgöra om en bil faktiskt laddar eller inte. Däremot är det busenkelt att via regplåten kolla ifall den har möjlighet till extern laddning eller inte - det står i fordonsregistret.HelectriC skrev:jag tror inte p-vaktens kunskap sträcker sig längre än att kontrollera om en passande laddkabel är inkopplad. skillnad på eGolf och vanlig Golf tex, nästan obefintlig för en icke-insatt. Möjligt att boxen visar om bilen laddar?alset srotom skrev:
Undrar hur de ser om fordonet laddar?
Många fordon slutar väl att indikera när man en stund efter att man låst.
Undra också om det är ok att koppla in laddaren för att undehållsladda 12volt batteriet i en ICE?
fast man slår ju två flugor i en smäll om man bara ser på inkopplad kabel eller ej; p-vakten behöver inte kontrollera varje bils regnummer samt bilen står inte där bara för parkerings skull (om nu inte nån är så stöddig att dom kopplar in sladd utan att ladda varför nu det skulle vara logiskt). Man slipper ju då både ICEing och BEVing (till den grad att BEV har laddat färdigt och bara står där, men det är ju ganska sällan skulle jag tro)danni skrev:Det är ju exakt av den här anledningen som man valt att formulera lagtexten så som man gjort. Det går inte alltid avgöra om en bil faktiskt laddar eller inte. Däremot är det busenkelt att via regplåten kolla ifall den har möjlighet till extern laddning eller inte - det står i fordonsregistret.HelectriC skrev:jag tror inte p-vaktens kunskap sträcker sig längre än att kontrollera om en passande laddkabel är inkopplad. skillnad på eGolf och vanlig Golf tex, nästan obefintlig för en icke-insatt. Möjligt att boxen visar om bilen laddar?alset srotom skrev:
Undrar hur de ser om fordonet laddar?
Många fordon slutar väl att indikera när man en stund efter att man låst.
Undra också om det är ok att koppla in laddaren för att undehållsladda 12volt batteriet i en ICE?
Jag brukar se till att alltid ha några bitar lax i frysen, så känns det inte lika panikartat när man får slut på torsk.TeslaFool skrev:Ok, tack för info danni! Bra att veta. Kan man påbörja och avsluta laddningen via mobilappen? Blir man bötfälld på andra platser om man inte aktivt laddar? Kan man inte komma runt det genom att helt enkelt ha sladden ikopplad? Tiden man behöver stå där korrelerar väl inte alltid exakt med laddningsbehovet. Undrar hur Gbg energi har tänkt lösa det med ICEningar. Känns så himla tråkigt att behöva ladda och bli ICEad. Jag tänker att det kanske är ett mindre problem än vad jag föreställer det som. Inbillar mig att jag nästan är slut på torsk och inte kan ladda pga ICEning, kanske inte händer så ofta eller alls?