Jag funderar på att skicka in ett medborgarförslag till vår kommun om installation av en laddstolpe på torget. De flesta kommuner här i Skaraborg erbjuder någon form av laddning, men här i Götene och även i Skara kommun lyser laddstolparna med sin totala frånvaro. Jag inser att det blir ett hopplöst projekt eftersom våra kommunpolitiker antagligen aldrig har hört talas om elbilar. Deras traktorer går ju på diesel.
Jag måste alltså komma med extremt bra argument om jag vill att förslaget överhuvudtaget ska få en chans att gå igenom.
Jag skulle dessutom behöva lite fakta om vad det kan kosta att sätta upp en laddstople av enklare modell, 22kW AC eller så. Det kan ju inte handla om jättestora pengar egentligen. Nån som vet?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Bra att du pushar på. Det ger resultat förr eller senare. Det är dock omöjligt att säga vad en stolpe kostar. Själva materialet är i sig inte så dyrt utan att gräva i mark, dra ledningar och återställa som är den stora kostnaden.
Vad som behövs genom Skaraborg är DC snabbladdare, Chademo. Nu är det mycket svårt att ta sig igenom till Örebro eller att besök tex Hova.
Det man kan locka med när det gäller laddare är att den som stannar till kommer behöva fika eller göra något annat i 30-50 minuter. De flesta med elbil har det hyggligt ekonomiskt, de är rätt dyra, så de kommer köpa saker (inte egen matsäck). Lägger man laddaren rätt så kommer det locka in folk till Rex ett stadscentrum.
De flesta kommuner här i Skaraborg erbjuder någon form av laddning...
Jag måste alltså komma med extremt bra argument om jag vill att förslaget överhuvudtaget ska få en chans att gå igenom.
Du har själv skrivit det extremt bra argumentet.
Som elbilist kommer jag undvika besöka er kommun och åker och spenderar mina pengar i andra kommuner istället.
Vad som behövs genom Skaraborg är DC snabbladdare, Chademo. Nu är det mycket svårt att ta sig igenom till Örebro eller att besök tex Hova.
Det man kan locka med när det gäller laddare är att den som stannar till kommer behöva fika eller göra något annat i 30-50 minuter. De flesta med elbil har det hyggligt ekonomiskt, de är rätt dyra, så de kommer köpa saker (inte egen matsäck). Lägger man laddaren rätt så kommer det locka in folk till Rex ett stadscentrum.
framförallt har de 1000:- till annat än fossilvätska när de stannar till.
Kolla hur de har gjort i Skövde. De har en central parkering med CCS/ChaDeMo/Typ2-laddare som är gratis. Visserligen bara en, men jag har varit där två gånger och båda gångerna har jag varit ensam. Hade alla kommuner börjat i den skalan (i stället för några vissna schukos som sällan ens fungerar) så vore det en betydligt bättre början än de flesta andra städer idag har fått gällande elbilar.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
De flesta kommuner här i Skaraborg erbjuder någon form av laddning...
Jag måste alltså komma med extremt bra argument om jag vill att förslaget överhuvudtaget ska få en chans att gå igenom.
Du har själv skrivit det extremt bra argumentet.
Som elbilist kommer jag undvika besöka er kommun och åker och spenderar mina pengar i andra kommuner istället.
Visserligen sant, för så gör jag själv också. Istället för att åka 1 mil till Götene så åker jag hela vägen till Lidköping eller Mariestad eftersom det finns laddstolpar där. Inte för att jag verkligen behöver ladda, utan bara för att de finns, liksom. Men jag är ändå rädd att detta argumentet inte biter. Man har ansträngt sig ganska mycket här de senaste åren och skrämt bort folk till andra kommuner, tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag håller med om argumenten att platser utan snabbladdare kommer att få färre besök av elbilar vilket är framtiden men jag håller inte med om att kommuner skall bygga dessa laddstolpar. Jag tror att dessa stolpar kommer komma upp på sämre platser, ha sämre up-time och vara ineffektivt sätt att få upp laddstolpar. Det jag anser att kommuner borde göra är att ta fram enkla regler och smidigt sätt att få tillstånd av kommunerna att sätta upp laddstolpar samt kanske agera som informationsspridare var befintliga laddstolpar finns.
Ifall kommun bygger en laddstolpe kommer troligen inte en privat aktör som t.ex. Clever att bygga någon i närheten. Kommuner och statliga företag verkar dock vara sämre på att se till att laddaren finns samt kanske inte ha mer än en laddare eftersom politiker kommer vilja peka på att de byggt laddstolpar som täcker hela kommunen eller landet, inte nödvändigtvis att de fungerar eller täcker behovet. Privata aktörer vill istället ha stolpar som fungerar och täcker så mycket av kundernas behov som möjligt till så liten peng som möjligt.
Ifall bygglovsansökningar antingen inte behövs alls eller fungerar väldigt smidigt, billigt och i princip automatiskt så underlättar detta utbyggandet av laddnätverk från privata aktörer och inga skattepengar behöver användas till lokala laddstolpar som ofta kanske inte fungerar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Håller med om att det kanske inte kommunen i sig som borde bekosta och bygga stolparna utan lokala näringslivet, butiksinnehavare, restauranger, etc.
I en perfekt värld skulle kommunen kunna informera dem om konkurrensfördelarna med att sätta upp stolpar, samordna det hela med lokala parkeringsbolaget och sen skicka borgmästaren att klippa bandet vid invigningen.
Håller med om att det kanske inte kommunen i sig som borde bekosta och bygga stolparna utan lokala näringslivet, butiksinnehavare, restauranger, etc.
I en perfekt värld skulle kommunen kunna informera dem om konkurrensfördelarna med att sätta upp stolpar, samordna det hela med lokala parkeringsbolaget och sen skicka borgmästaren att klippa bandet vid invigningen.
Precis, det är ju näringslivet närmast laddaren som hyfsat direkt kommer tjäna pengar på laddarna så de kommer se till att laddarna fungera. Kommunen kommer indirekt tjäna på det genom ökade skatteinkomster.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Om man sitter och tittar på uppladdning.nu för att planera långkörning sätter man i första försöket nog bara bock för snabbladdare. Alla laddningsmöjligheter är ju bättre än inget. Men ska en mindre ort locka kunder från stora förbifartsvägen hjälper det inte med en vanlig stolpe om det finns en snabbladdare inom rimligt avstånd/omväg.
På många orter finns någon form av butiks- handels- eller företagarförening. Det borde gå att få en sådan med på "projektet". Sen kan man ju även försöka kontakta de stora kedjorna som e.on, Vattenfall och Clever.
Lokalpolitiker brukar vara väldigt fokuserade på ekonomi. Så glöm inte informera om bidrag från Klimatklivet.
Ja, som sagt för att locka resande med elbil är det snabbladdare som gäller, alltså Chademo och CCS. Söker aldrig efter schukel när jag planerar en resa.
Ja, som sagt för att locka resande med elbil är det snabbladdare som gäller, alltså Chademo och CCS. Söker aldrig efter schukel när jag planerar en resa.
Håller med vid långresor.
Däremot besöker jag hellre köpcentra som erbjuder långsamladdning än ingen laddning alls. Ja, tom om köpcentrat skulle erbjuda snabbladdning skulle jag hellre långsamladda än behöva springa och flytta bilen efter en halvtimma. Samma sak gäller hotell.
Helt enkelt: planerar jag stanna mer än två timmar på ett ställe = långsamladdning
annars = snabbladdning
Ja, som sagt för att locka resande med elbil är det snabbladdare som gäller, alltså Chademo och CCS. Söker aldrig efter schukel när jag planerar en resa.
Håller med vid långresor.
Däremot besöker jag hellre köpcentra som erbjuder långsamladdning än ingen laddning alls. Ja, tom om köpcentrat skulle erbjuda snabbladdning skulle jag hellre långsamladda än behöva springa och flytta bilen efter en halvtimma. Samma sak gäller hotell.
Helt enkelt: planerar jag stanna mer än två timmar på ett ställe = långsamladdning
annars = snabbladdning
Jag håller med Tibor. Snabbladdning är bra, ännu bättre om det finns möjlighet till både och, men långsamladdning duger till en början. Dessutom är väl en snabbladdare mycket dyrare än en AC laddare. Min tanke går mer åt det hållet att om man överhuvudtaget vill lyckas med att få gehör hos nån här på vischan så får det inte kosta skjortan att sätta upp en laddare.
Handels- och företagarföreningen är faktiskt en bra idé. Möjligt att det finns en eller annan företagare där som är öppen för förslag. Lokala ica-handlarn borde vara lite intresserad kan man tycka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kanske en ideologisk fråga, men jag anser visst att kommun (och regionledningen) gott kan satsa på laddstolpar. Fast det med bibehållet att de sätts på kommunala fastigheter och besökspunkter. (ex bibliotek, idrottshallar, simhallar et.c. kanske tom strategiska laddstolpar på nybyggda hyreslägenheter) men kommunens fastigheter ägs i huvudsak av bolagsform med vd och är beroende att göra vinst (även om de ägs av skattebetalarna) men kan de se ekonomi i det hela så ser jag inget problem med det.
Det är givetvis helt fritt fram för privata företag att sätta upp laddstolpar men när det gäller snabbladdare tror jag kommunen (eg energibolagen) är mest lämpad. (alla kan inte fråga tesla om de vill sätta en SuC på platsen nästan gratis)
Jag håller med om argumenten att platser utan snabbladdare kommer att få färre besök av elbilar vilket är framtiden men jag håller inte med om att kommuner skall bygga dessa laddstolpar. Jag tror att dessa stolpar kommer komma upp på sämre platser, ha sämre up-time och vara ineffektivt sätt att få upp laddstolpar. Det jag anser att kommuner borde göra är att ta fram enkla regler och smidigt sätt att få tillstånd av kommunerna att sätta upp laddstolpar samt kanske agera som informationsspridare var befintliga laddstolpar finns.
Ifall kommun bygger en laddstolpe kommer troligen inte en privat aktör som t.ex. Clever att bygga någon i närheten. Kommuner och statliga företag verkar dock vara sämre på att se till att laddaren finns samt kanske inte ha mer än en laddare eftersom politiker kommer vilja peka på att de byggt laddstolpar som täcker hela kommunen eller landet, inte nödvändigtvis att de fungerar eller täcker behovet. Privata aktörer vill istället ha stolpar som fungerar och täcker så mycket av kundernas behov som möjligt till så liten peng som möjligt.
Ifall bygglovsansökningar antingen inte behövs alls eller fungerar väldigt smidigt, billigt och i princip automatiskt så underlättar detta utbyggandet av laddnätverk från privata aktörer och inga skattepengar behöver användas till lokala laddstolpar som ofta kanske inte fungerar.
Gäller inte vår kommun i så fall
Kommunen har lagt ut stolpar på tre platser centralt samt på samåkningsparkeringar utanför tätorten
Trötts detta finns clever på statoil och abb på okq8 och teslas egna suc är inte heller långt bort
Om jag tittar hur det ser ut så har komunen lagt stolpar centralt på parkeringar medan clever och abb lagt sina vid korsningen e4/rv27 (där jag för övrigt tycker tesla SuC borde också ligga
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag funderar på att skicka in ett medborgarförslag till vår kommun om installation av en laddstolpe på torget. De flesta kommuner här i Skaraborg erbjuder någon form av laddning, men här i Götene och även i Skara kommun lyser laddstolparna med sin totala frånvaro. Jag inser att det blir ett hopplöst projekt eftersom våra kommunpolitiker antagligen aldrig har hört talas om elbilar. Deras traktorer går ju på diesel.
Jag måste alltså komma med extremt bra argument om jag vill att förslaget överhuvudtaget ska få en chans att gå igenom.
Jag skulle dessutom behöva lite fakta om vad det kan kosta att sätta upp en laddstople av enklare modell, 22kW AC eller så. Det kan ju inte handla om jättestora pengar egentligen. Nån som vet?
Götene... Hmmm.... Kanske föreslå byggnation av ett medeltidshus på torget i kombo med Type2-laddare? Marknadsför sedan Götene som staden där gammalt möter nytt? Turistinvasion är därmed att vänta...
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27 Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Götene... Hmmm.... Kanske föreslå byggnation av ett medeltidshus på torget i kombo med Type2-laddare? Marknadsför sedan Götene som staden där gammalt möter nytt? Turistinvasion är därmed att vänta...
Som sagt, man har ju redan lyckats med att få folk att flytta härifrån. Hela den historien där man brände 100 miljoner för en massa gammal skit plus att man hyrde en ful plastborg av en viss herre från Skara för ett gigantiskt ockerpris gör ju att jag är lite osäker om det ens går att få gehör för något så futuristiskt som laddstolpar. Jag har inte direkt jättemycket förtroende för stolpskotten som sitter i kommunhuset, milt uttryckt. Ni har kanske märkt det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja, som sagt för att locka resande med elbil är det snabbladdare som gäller, alltså Chademo och CCS. Söker aldrig efter schukel när jag planerar en resa.
Håller med vid långresor.
Däremot besöker jag hellre köpcentra som erbjuder långsamladdning än ingen laddning alls. Ja, tom om köpcentrat skulle erbjuda snabbladdning skulle jag hellre långsamladda än behöva springa och flytta bilen efter en halvtimma. Samma sak gäller hotell.
Helt enkelt: planerar jag stanna mer än två timmar på ett ställe = långsamladdning
annars = snabbladdning
Jag håller med Tibor. Snabbladdning är bra, ännu bättre om det finns möjlighet till både och, men långsamladdning duger till en början. Dessutom är väl en snabbladdare mycket dyrare än en AC laddare. Min tanke går mer åt det hållet att om man överhuvudtaget vill lyckas med att få gehör hos nån här på vischan så får det inte kosta skjortan att sätta upp en laddare.
Handels- och företagarföreningen är faktiskt en bra idé. Möjligt att det finns en eller annan företagare där som är öppen för förslag. Lokala ica-handlarn borde vara lite intresserad kan man tycka.
Har sett priser på 22kW Chademo laddare för så lite som 35000kr, innan bidrag. Det är ju fullkomligt överkomligt tycker jag och framdragningen av elen enkel. För mug skulle en sådan laddare på rättställe helt klart locka in mig i centrum på en by jag annars skulle susat förbi.
Men det kanske är lättare och effektivare att kommunen använder de pengarna för att få tex Clever att sätta en laddare i kommunen.