Förmånsvärde P85D 2015

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare

Förmånsvärde P85D 2015

Inlägg av Wester »

Så äntligen släppte Skatteverket 2015 år förmånsvärden.

P85D (listpris 999000) fick 6583 (baseras på 569000)

Sedan så har de även med en "85 kWh Dual Motor AWD Business Executive" vad det nu är som har listpris på 935200 och får förmånsvärde 5658 (baseras på 515200)

De har oxo vanliga 85D som har listvärde 813700 med förmånsvärde 3800 (baseras på 407300)

Ja det var D modellerna. Bara att beställa
Superbar

Re: Förmånsvärde P85D 2015

Inlägg av Superbar »

"Business Executive" låter som om Tesla Sverige har satt ihop ett utrustningspaket till bilen och kallar det för en egen modell för att få ner förmånsvärdet.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Strålande, i morse när jag tittade hade det inte kommit upp några nya siffror. Resultatet för min 85D med nypris kring 905 vart lite lägre än jag vågat hoppas på. När jag en gång hade en BMW så fick jag (efter att ha pratat med skatteverket) räkna ner nybilspriset med typ 15 tkr vilket då skulle motsvara servicen som ingick i nybilspriset (Volvo och andra hade inte service i priset för att minska förmånsvärdet) och den kostnaden skulle inte driva förmånsvärdet.
Någon som vet om man kan få dra av 20 tkr som man betalar för uppbyggnaden av "snabbmackar"? Det skulle ju göra 340 pengar i månaden på förmånsvärdet, det blir många hamburgare vid laddstationen :D .
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
micha

Inlägg av micha »

Såg att alla modeller hade blivit dyrare i förmånsvärde än 2014.
Men det har med att alla bilar har blivit dyrare antar jag.
Eller är det några nya regler som införts?
P85D med leverans i mitten på mars!!
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Dyrare bilar ger högre förmånsvärde.
Men! Det förvånar att en standard S85 får högre. Det som styr är nämligen att den eftersom den är en elbil ska sättas ner till "jämförbar" bil med explosionsdrift. Så man kan ju tycka att resultatet borde vara detsamma eller likvärdigt (uppräknat med pbb kanske). Men att få tag på någon på skv som dels fattar frågeställningen och sen faktiskt kan påverka besluten är förmodligen omöjligt. Någon som tar ut en 2015 S85 kan ju prova att överklaga sitt slutskattebesked när det kommit någon gång under 2016. Med lite tur så kan man ha tröskat sig genom rättssystemet framåt slutet 2017 och får då tillbaka några hundralappar per månad... OM man vinner...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Liten bonus för att man inte orkade vänta till våren på sin bil, ca 1.200 per månad.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Kan någon som kan det här förklara för mig varför en Model P85+ 2014 har samma förmånsvärde som en Model P85D 2015.
För mig känns det som att ha en fyrhjulsdriven bil med 280hk extra är en större förmån eller är bara jag som tycker det???
Finns det någon som känner någon som jobbar på skatteverket, är det normala människor???
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Pontus skrev:
Kan någon som kan det här förklara för mig varför en Model P85+ 2014 har samma förmånsvärde som en Model P85D 2015.
För mig känns det som att ha en fyrhjulsdriven bil med 280hk extra är en större förmån eller är bara jag som tycker det???
Finns det någon som känner någon som jobbar på skatteverket, är det normala människor???
Förmånsvärdet går på priset. Inte vad bilen kan jämfört med förra årets modell. Sen är det lite special för elbilar. Men grunden är samma.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Jo jag vet hur det går till i praktiken. Dock har det gjorts någon ändring till i år, om det stämmer som någon skrev tidigare att man på Teslorna drog av 400.000kr rakt av i bristen på likvärdiga bilar, nu har man dragit av olika summor på de olika modellerna.
Tycker bara att systemet för beräkning av förmånsvärde är konstigt. Köper jag en 5 år gammal bil blir jag förmånsbeskattad till nypriset trots att det helt uppenbart inte är så att bilen är värd nybilspris och därmed är inte förmånen lika stor heller???
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det där med begangnade bilar med nybil förmånsvärde beror väl på att systemet vill uppmana till nybilsköp.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Pontus skrev:
Jo jag vet hur det går till i praktiken. Dock har det gjorts någon ändring till i år, om det stämmer som någon skrev tidigare att man på Teslorna drog av 400.000kr rakt av i bristen på likvärdiga bilar, nu har man dragit av olika summor på de olika modellerna.
Tycker bara att systemet för beräkning av förmånsvärde är konstigt. Köper jag en 5 år gammal bil blir jag förmånsbeskattad till nypriset trots att det helt uppenbart inte är så att bilen är värd nybilspris och därmed är inte förmånen lika stor heller???
Det var olika summor i avdrag även förra året.
Det finns en specialregel för gamla bilar, 6 år eller mer, men kan den inte i detalj.
Användarvisningsbild
Strandnet

Inlägg av Strandnet »

Så en privat avbetalning på ca 240 kkr blir ca 4400 kr i 5år. diesel /bensin ca 2500 så i princip så blir en tesla billigare än begagnad skoda (visserligen så minskar pension och försäkringskassan), trevligt hoppas att jobbet lägger in bilarna i personalbilsparken.
Tesladrömmare
IrmaIsfot

Inlägg av IrmaIsfot »

Superbar skrev:
"Business Executive" låter som om Tesla Sverige har satt ihop ett utrustningspaket till bilen och kallar det för en egen modell för att få ner förmånsvärdet.
Nån som hunnit få information om vilken utrustning som ingår i "Business Executive"?
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

IrmaIsfot skrev:
Superbar skrev:
Nån som hunnit få information om vilken utrustning som ingår i "Business Executive"?
Så mycket som det här:
MODEL S FÖR FÖRETAG
85 kWh Batteri
19-tums silverhjul
Teknikpaket
Skinnsäten

Hittades här: Tesla för företag
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Det var ju inte direkt särskilt spännande paket...
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare

Inlägg av Wester »

Innehåller detta.

Metallic lack (Enbart silver, blå eller grått)
Panoramatak
läder
Dubbla laddare
Teknikpaket
Luftfjädring

Allt e till listpris men förmånsvärdet får en liten rabbat mot listpriset. Antagligen pga av dubbelladdaren. Så enligt mig ett rätt menlöst paket
Stripe68

Inlägg av Stripe68 »

Jag har inte räknat med dubbelladdaren som extrautrustning. Enligt Skatteverket så är alla prylar som används för laddning av en elbil befriade från förmånsskatt.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Stripe68 skrev:
Jag har inte räknat med dubbelladdaren som extrautrustning. Enligt Skatteverket så är alla prylar som används för laddning av en elbil befriade från förmånsskatt.
Här försökt få svar på detta ifrån skatteverket men dom är ju inte jätte snabba eller samkörda på det stället. Det gällar att få svar ifrån rätt person. Nästa fråga är om de 20000 som man betalar för SC avgiften är avdragsgilla?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
micha

Inlägg av micha »

Pontus skrev:
Stripe68 skrev:
Här försökt få svar på detta ifrån skatteverket men dom är ju inte jätte snabba eller samkörda på det stället. Det gällar att få svar ifrån rätt person. Nästa fråga är om de 20000 som man betalar för SC avgiften är avdragsgilla?
Ja, varje krona som man kan dra av för extrautrustningen är ju välkommen.
Hoppas du får ett positivt svar inom kort.
Jag tror dock inte det kommer att kunna dras av pga att det inte är något som man kan välja till bland extrautrustningen utan det ingår i grundpriset.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

På 60 kWh varianten är det ju tillval och då vet vi ju vad det kostar. Det dom kan säga är att det är inräknat i grunden för förmånsvärdet dock så tvivlar jag på att man tagit hänsyn till detta.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
micha

Inlägg av micha »

Ja just det. Har inte kollat något på 60 varianten. Håller tummarna.

P85D i mitten på mars!!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Dessutom borde ju ombordladdarna ligga utanför och de kostar 13kkr st?
Skriv svar