Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av Jerker »

chpaulin skrev:
1002 inlägg nu :)
Aha! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av Jerker »

Jag funderar på varför de har en serie som börjar på 350000? Kan det vara så att de uppskattar att de kommer att hinna tillverka max 350000 bilar innan model 3 kommer ut?
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av kenhag »

Jerker skrev:
Jag funderar på varför de har en serie som börjar på 350000? Kan det vara så att de uppskattar att de kommer att hinna tillverka max 350000 bilar innan model 3 kommer ut?
Kan vara som Silversound skrev några inlägg tidigare. Att man drar av olika konstanter från köplatsen beroende på vilken kö man befinner sig i.
T.ex drar man av 300k för Tesla-anställda, 250k för Telsa-ägare, 200k för beställda i butik, 150k för onlinebeställningar osv..
Sen levererar man i den ordning det ny könumret blir baserat på region.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av Laban »

lator skrev:
Jerker skrev:
Det ska bli intressant att se sen vad de här köplatserna betyder när de blir till att lägga sin beställning!
Bara du har hunnit köpa en annan Tesla så är det lugnt. Vad tror du om en Roadster?
Det har nämnts här förut men det är "bara" ca 7% av beställningarna som kommer från tidigare Tesla ägare. Dvs, ~26 000 av 373 000. Så ägare/icke ägare bör alltså inte ha så stor betydelse, det är nog viktigare att välja mer tillval på bilen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
chpaulin skrev:
1002 inlägg nu :)
Aha! :mrgreen:
Jerker över 1000.PNG
:)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av kenhag »

Laban skrev:
lator skrev:
Jerker skrev:
Det ska bli intressant att se sen vad de här köplatserna betyder när de blir till att lägga sin beställning!
Bara du har hunnit köpa en annan Tesla så är det lugnt. Vad tror du om en Roadster?
Det har nämnts här förut men det är "bara" ca 7% av beställningarna som kommer från tidigare Tesla ägare. Dvs, ~26 000 av 373 000. Så ägare/icke ägare bör alltså inte ha så stor betydelse, det är nog viktigare att välja mer tillval på bilen.
Mmm, tillvalen glömde jag. :oops: Det har nog största betydelsen för leveransordningen inom en region.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av Haglund »

Så då borde man alltså, när man får möjligheten, förboka en bil med största batteriet, största motorn och all utrustning som går att hitta för att få bilen så fort som möjligt?
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist
Inlägg: 130
Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
Ort: Växjö

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av Silversound »

Haglund skrev:
Så då borde man alltså, när man får möjligheten, förboka en bil med största batteriet, största motorn och all utrustning som går att hitta för att få bilen så fort som möjligt?
Kan eventuellt löna sig, men det kan också vara så att de fått upp produktionen när det väl är vår tur, så att olika tillval inte spelar så stor roll. Det lär man nog kunna se på vilka varianter som levereras i USA innan vi får chansen att beställa.
Hyundai Ioniq -18
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av kenhag »

Ser ut som att dom ändrat koden på sidan och att könumret inte syns längre :(
Jaja, visste att det bara var en tidsfråga före dom täppte till hålet.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av Jerker »

Haglund skrev:
Så då borde man alltså, när man får möjligheten, förboka en bil med största batteriet, största motorn och all utrustning som går att hitta för att få bilen så fort som möjligt?
Jo, så är det, allt för att förbättra kassaflödet för Tesla Motors. Fast med tanke på vad de säger om att öka produktionshastigheten snabbt så kommer det inte att ha så stor betydelse heller.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av Jerker »

kenhag skrev:
Ser ut som att dom ändrat koden på sidan och att könumret inte syns längre :(
Jaja, visste att det bara var en tidsfråga före dom täppte till hålet.
Ja, så verkar det vara!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av gellerstam »

Jag gjorde min beställning ca 15min före eventet. har plats ca 106 000 och i slutet på eventet var det 115000 lagda beställningar. Skulle "bara" 9000 ha lagt beställning under eventet? när man väl fick se hur bilen kommer se ut. Låter lite lite tycker jag. Är Elon så pass fängslande att man inte kan lägga beställning medans man ser på eventet?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av chpaulin »

gellerstam skrev:
Jag gjorde min beställning ca 15min före eventet. har plats ca 106 000 och i slutet på eventet var det 115000 lagda beställningar. Skulle "bara" 9000 ha lagt beställning under eventet? när man väl fick se hur bilen kommer se ut. Låter lite lite tycker jag. Är Elon så pass fängslande att man inte kan lägga beställning medans man ser på eventet?
Hur vet du att du har plats 106000? Det är en spekulation att dirt startat på 360000 skulle kunna ha vara 340000 då det var 135000 beställningar som visades på skärmen efter eventet.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av gellerstam »

chpaulin skrev:
gellerstam skrev:
Jag gjorde min beställning ca 15min före eventet. har plats ca 106 000 och i slutet på eventet var det 115000 lagda beställningar. Skulle "bara" 9000 ha lagt beställning under eventet? när man väl fick se hur bilen kommer se ut. Låter lite lite tycker jag. Är Elon så pass fängslande att man inte kan lägga beställning medans man ser på eventet?
Hur vet du att du har plats 106000? Det är en spekulation att dirt startat på 360000 skulle kunna ha vara 340000 då det var 135000 beställningar som visades på skärmen efter eventet.
Jo, alltså vet å vet.. Allt är ju spekulationer .... Och sen kommer prioriteringarna och sabbar beställning/leveransordningen ... Men en indikation på viken plats i reservationsordningen kan det förståss vara..

1: Gick in på sidan enligt första posten i denna tråd. hittade mitt common_reservation_id som är ca 456 000 (Har det exakta uppskrivet hemma, och nu finns det inte längre påsidan.)

2: Tog 456 000 - 350 00 = 106 000 :-) 350 000 är det högre värdet enligt länken i första posten. Hade jag tagit bort 300 000 så hade min köplats blivit högre än antalet reservationer vid eventets slut!

-"Update: Someone created a public Google Doc for Model 3 reservation holders to enter their ‘common_reservation_id’. There are now over 350 entries and it looks like the sequential reservation number theory makes sense with a starting point at around 350,000."


3: Det var 115 000 reservationer lagda vid slutet på eventet! Inte 135 000.

Om jag tar bort 340 000 får jag plats: 116 000 = omöjligt
Om jag tar bort 360 000 får jag plats: 96 000 == Tack å bock, då blir jag gladare :)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av chpaulin »

gellerstam skrev:
chpaulin skrev:
gellerstam skrev:
Jag gjorde min beställning ca 15min före eventet. har plats ca 106 000 och i slutet på eventet var det 115000 lagda beställningar. Skulle "bara" 9000 ha lagt beställning under eventet? när man väl fick se hur bilen kommer se ut. Låter lite lite tycker jag. Är Elon så pass fängslande att man inte kan lägga beställning medans man ser på eventet?
Hur vet du att du har plats 106000? Det är en spekulation att dirt startat på 360000 skulle kunna ha vara 340000 då det var 135000 beställningar som visades på skärmen efter eventet.
Jo, alltså vet å vet.. Allt är ju spekulationer .... Och sen kommer prioriteringarna och sabbar beställning/leveransordningen ... Men en indikation på viken plats i reservationsordningen kan det förståss vara..

1: Gick in på sidan enligt första posten i denna tråd. hittade mitt common_reservation_id som är ca 456 000 (Har det exakta uppskrivet hemma, och nu finns det inte längre påsidan.)

2: Tog 456 000 - 350 00 = 106 000 :-) 350 000 är det högre värdet enligt länken i första posten. Hade jag tagit bort 300 000 så hade min köplats blivit högre än antalet reservationer vid eventets slut!

-"Update: Someone created a public Google Doc for Model 3 reservation holders to enter their ‘common_reservation_id’. There are now over 350 entries and it looks like the sequential reservation number theory makes sense with a starting point at around 350,000."


3: Det var 115 000 reservationer lagda vid slutet på eventet! Inte 135 000.

Om jag tar bort 340 000 får jag plats: 116 000 = omöjligt
Om jag tar bort 360 000 får jag plats: 96 000 == Tack å bock, då blir jag gladare :)
Tack för svar på tal :) Men då lutar det väl mot att det är 360000 de drar bort vilket de flesta pekar mot. Då har jag plats 6449 vilket är rätt galet :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av gellerstam »

chpaulin skrev:
Tack för svar på tal :) Men då lutar det väl mot att det är 360000 de drar bort vilket de flesta pekar mot. Då har jag plats 6449 vilket är rätt galet :)

Sorry om jag var lite för hård, men du la faktiskt upp för den ..... ;-) :-D

som sagts, jag blir verkligen inte ledsen om det är 360k för då var jag bland de 100k första. :-) fast å andra sidan spelar inte faktorn någon roll. Antalet före är ju samma lika ...
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av bjelkeman »

chpaulin skrev:
Men då lutar det väl mot att det är 360000 de drar bort vilket de flesta pekar mot. Då har jag plats 6449 vilket är rätt galet :)
En annan som var typ 20 platser efter dig i kön i MoS, kanske ligger under 10000 då. Inte helt fel. Nu gäller det att ha lite pengar kvar att beställa mycket options för dårå. :mrgreen:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av themax »

Jag hann aldrig med att kolla i källkoden för sidan, men enligt Googledokumentet finns en bokning från den första april klockan 08:00 i Skövde med nummer 426nnn, och länge upp ett nummer med 424nnn från Sverige men som bokades den 31/3 på kvällen.

Jag bokade klockan sju den 1/4 och med lite tur innebär det alltså att jag ändå är bland de första ~65000. Men just den lilla skillnaden mellan dessa bokningar tyder på att det först var runt 60000 som bokade före eventet och sen drog det iväg igen när alla hade sett eventet. Men att det under presentationen var rätt lugnt. Kan stämma med många kommentarer ovanför i tråden. Och då känner jag mig rätt trygg att det ändå blir 2018 som det börjar dyka upp bilar i Sverige.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av kenhag »

themax skrev:
Jag hann aldrig med att kolla i källkoden för sidan, men enligt Googledokumentet finns en bokning från den första april klockan 08:00 i Skövde med nummer 426nnn, och länge upp ett nummer med 424nnn från Sverige men som bokades den 31/3 på kvällen.

Jag bokade klockan sju den 1/4 och med lite tur innebär det alltså att jag ändå är bland de första ~65000. Men just den lilla skillnaden mellan dessa bokningar tyder på att det först var runt 60000 som bokade före eventet och sen drog det iväg igen när alla hade sett eventet. Men att det under presentationen var rätt lugnt. Kan stämma med många kommentarer ovanför i tråden. Och då känner jag mig rätt trygg att det ändå blir 2018 som det börjar dyka upp bilar i Sverige.
Jag beställde online på morgonen 1/4 strax före eventet började och fick nr 447xxx. Jag räknar med att vi som inte är Tesla-ägare och som beställde online börjar få våra bilar under våren/sommaren 2018.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av jonasl »

Jag tror leveranserna hit till Europa kommer ta längre tid än så.

Sen undrar jag lite om det verkligen stämmer. Jag som förvisso bokade i butik men i slutet av dagen har, om man drar av 360k, en plats på runt 16000.

Tror att leveranser till USA kommer att prioriteras högt, både för att fler ska få ta del av deras skatterabatter och för att det är enklare att hantera barnsjukdomar där. Dessutom sägs ju runt 10K bilar vara bokade av Tesla- och SolarX-anställda. Från början räknade jag kallt med leverans 2019 och det skulle fortfarande inte förvåna mig. Då är jag inte Teslaägare idag, och kommer inte beställa en fullspecad bil, men inte heller helt snikutrustad. Beror mkt på vad alla tillval kommer kosta.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 31 mar 2016 22:57
Ort: Hälsingland

Re: Model-3 (dolt) reservationsnummer!

Inlägg av Eximos »

jonasl skrev:
Jag tror leveranserna hit till Europa kommer ta längre tid än så.

Sen undrar jag lite om det verkligen stämmer. Jag som förvisso bokade i butik men i slutet av dagen har, om man drar av 360k, en plats på runt 16000.

Tror att leveranser till USA kommer att prioriteras högt, både för att fler ska få ta del av deras skatterabatter och för att det är enklare att hantera barnsjukdomar där. Dessutom sägs ju runt 10K bilar vara bokade av Tesla- och SolarX-anställda. Från början räknade jag kallt med leverans 2019 och det skulle fortfarande inte förvåna mig. Då är jag inte Teslaägare idag, och kommer inte beställa en fullspecad bil, men inte heller helt snikutrustad. Beror mkt på vad alla tillval kommer kosta.
Håller med dig, det är väldigt svårt att veta när var o en av oss får bilen, kan väl ge en liten hänvisning om ungefär i vilken ordning när de väl börjar dyka upp bilar här. Men jag tror inte min bil dyker upp innan 2019 kanske sent 2018. Jag tror tillomed Tesla o SpaceX hade ca 16k bokningar. Samt som du skriver att de nog kommer att se till att USA har sina bilar först för deras rabatter. Möjligen om de närmar sig årsskiftet och vill vänta lite med leveranserna så de inte aktiverar nedräkningen att de skeppar ett par lass till Europa.

Fördelen e väl kanske att vi fått in en bättre deal på elbilar med svenska staten när de väl kommer hit.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Skriv svar