Ljus klädsel

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Ljus klädsel

Inlägg av Jonas H »

Sista dagen innan min order blir låst. Blir en totalt annan spec än vad jag tänkt från första början. Livsfarligt att titta på andras bilder och youtube då det har en tendens till att öka kostnaderna ordentligt :roll:

Blir följande: 70D, Deep blue metallic, Nextgen, Panorama, svart innertak, bakåtvända säten och nu blir det även 21" silver turbin. Grymt snyggt till den blå färgen.

Lutar mot svarta skinnsäten, men någon som har erfarenhet av hur de ljusa sätena klarar smuts? Inbillar mig att grå kanske är bättre än ljusbruna? Hade jag varit själv är det en sak, men nu har jag även tre barn på 1 år, 4 år och 8 år. Två av barnen kommer sitta i trunken så det blir visserligen bara ett barn som sitter på bälteskudde bak. Vågar man satsa på ljus klädsel med barn, eller blir man bara olycklig? :)
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Ljus klädsel

Inlägg av Pontus »

Jag valde svart pga av smuts frågan. Men även den svarta kan jag ju säga är känslig kan jag tycka i varje fall och verkar slitas väldigt mycket mer än vad jag upplevt på andra bilar (dock aldrig haft svart förut).
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Har bra erfarenheter av ljustbeiga skinnet. Har fyra barn. Det blir rätt skitigt där bak med dagishämtningar med leriga och sandiga skor och kläder. Skinnet tål rätt så mycket, det är värre med barnens ofrivilliga fotskrap mot förarstolsryggen. Min minsta tar av sig skorna i bilen för att unvika slitage i plasten.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

Pontus skrev:
Jag valde svart pga av smuts frågan. Men även den svarta kan jag ju säga är känslig kan jag tycka i varje fall och verkar slitas väldigt mycket mer än vad jag upplevt på andra bilar (dock aldrig haft svart förut).

Jo jag har ju hört det också att det slits. Har till och med varit inne på textil sätena
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Användarvisningsbild
X-Model
Teslaägare

Inlägg av X-Model »

Jag har och har haft flera bilar med ljus skinnklädsel och ser inga problem med det.
Det finns fantastiska produkter för rengöring och underhåll av skinnklädslar.
Gamla slitna säten kan se ut som nya efter en ordentlig genomgång.
Nu har jag ingen erfarenhet av kvaliteten av Teslas skinnklädsel men har svårt att tänka mig att den inte skulle gå att hålla i gott skick.
Så med min erfarenhet av skinnklädsel i bilar har jag gladeligen beställt ljusbruna säten till min x.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Lädret i teslas säte är under all kritik
Nu efter 6 månader så är förarsätet i sämre skick än i min flera år gamla bmw
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Skulle nog ha kört mörka fälgar ändå in jag körde 21 tum. Sjukt coola är de.

Jag tror inte att färgen blir det problem om man är snabb o torkar av eventuella märken.
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

apkungen skrev:
Skulle nog ha kört mörka fälgar ändå in jag körde 21 tum. Sjukt coola är de.

Jag tror inte att färgen blir det problem om man är snabb o torkar av eventuella märken.
Gillar de mörka fälgarna också (speciellt på röd bil). Silver till blått är dock grymt snyggt. Finns en video på youtube med en faceliftad Model S i deep blue som är så snygg så man nästan svimmar :D

Skador syns också väldigt tydligt på mörka fälgar. Det fick jag erfara då frugan skrapade mina svarta 19 tummar på en VW förra sommaren :shock:

Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Efter att ha haft ljus, grå och nu mörk skinnklädsel, föredrar jag mörk. En gång hade jag en passagerare med mörka byxor som var lite fuktiga. Det färgade av sig på kädseln. Den mörka döljer skador och smuts bättre. Men den ljusa är snyggare i helt och rent utförande tycker jag. Även mörkt innertak är att föredra då alla som skall kladda i taket eller ta på a b eller c stolpen alltid har mer eller mindre smutsiga händer. Solskydden är ju nästan alltid solkiga. Och när man haft bilen på rutbyte är det tydliga spår efter hantverkarna. Svårt att få bort.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
X-Model
Teslaägare

Inlägg av X-Model »

Hittar inte de rätta länkarna just nu men här är en som visar att det inte är några problem att få läder vinyl och övrig klädsel ren igen. Tänk då på hur smutsig den här bilen är. Håller man efter är det inga problem. Och skulle man råka få en missfärgning som Jonas nämner så finns det fantastiska återfärgningsprodukter. Så min uppfattning är att ljusa klädslar är inte ett problem, bara så mycket snyggare... :D

http://www.pingens.se/i/bilvards-guider ... 0-e60.html
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare

Inlägg av Designer »

Finns det något bra medel att ha på läderklädsel så att man slipper rekonda efter kort tid, som alltså bevarar
skinnet och stöter ifrån smuts ?
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Designer skrev:
Finns det något bra medel att ha på läderklädsel så att man slipper rekonda efter kort tid, som alltså bevarar
skinnet och stöter ifrån smuts ?
Jag använder denna skinntvål på alla skinn utom mocka:

https://www.hooks.se/produkt/ladertval- ... 777/49778/

Den är prisvärd och återger skinnet sin mjukhet utan att det blir halt. Bra på att lösa upp vårt fettlösliga smuts som hamnar på ex handtag rattar nackstöd. Luktar dessutom mycket fräscht inte starkt som andra medel utan mycket svagt och trevligt. Tvålen i sig återfettar så ingen efterbehandling krävs. Passar utmärkt till skinnskor och stövlar eller skinnställ till hojen också.
De flesta icke skinntvålar jag har sett återfettar inte skinnet och då behövs ofta en ytterligare infettning för att INTE skinnet skall bli hårt och styvt.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Mickeren
Teslaägare

Inlägg av Mickeren »

e5m1r skrev:
Lädret i teslas säte är under all kritik
Nu efter 6 månader så är förarsätet i sämre skick än i min flera år gamla bmw
Kan bara hålla med. Har ljusa skinnsäten och de ser redan gamla och slitna ut efter 6 månader. Har haft ljusa säten I 20 år I alla bilar jag haft och det är inga problem att hålla rent.å eller att de slitna.
Dock är Tesla skinnsäten ett av de sämt jag sett. Har kommenterst till cs.och de säger att det är normalt att det slitna så fort men de skall ta upp det i kvalite teamet, vad det nu kan betyda för oss som redan drabbats. De sa att de inte tänker byta eller åtgärda säterna.

Skickat från min E6853 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

Är skinnet så dålig kvalitet alltså? :shock: Låter ju inte kul speciellt då jag har tänkt att ha bilen längre än jag brukar (hur det nu skall gå).

Kanske får bli tygsäten

Användarvisningsbild
Barkborren
Teslaägare

Inlägg av Barkborren »

Jag har ljust läder i min P85D med new generation stolar. Min erfarenhet är att svart är det man skall undvika när man är allergisk mot smuts och fläckar. Tänk bara på hur en svart bil ser ut efter en dag ute i trafiken.
Ljust läder rekommenderas!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jonas H skrev:
Är skinnet så dålig kvalitet alltså? :shock: Låter ju inte kul speciellt då jag har tänkt att ha bilen längre än jag brukar (hur det nu skall gå).

Kanske får bli tygsäten
Mina tygsäten är inte slitna efter ett och ett halvt år och 4000 mil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

bylund skrev:
Jonas H skrev:

Kanske får bli tygsäten

Har förstått på flera att just tygklädseln håller riktigt bra.

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tänk på att den mesta smutsen är gråbrun och det syns på svart. Det är lite som med svart lack, det är inte bra om man inte vill tvätta hela tiden. På förra bilen hade jag biegeklädsel och jag behövde nästan aldrig tvätta den. Nu med svart inredning känns bilen aldrig ren, alltid gråa smutsfläckar från skor och annat.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

"Swiss wax leather care kit" innehåller allt man behöver för att rengöra och behålla finishen på lädret. Rekommenderas starkt!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

bylund skrev:
Jonas H skrev:

Kanske får bli tygsäten

Är det vinyl, eller läder inlägg i tygstolarna? Ser dom okej ut? Så svårt att se på bild

Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

Skulle köpt tygklädsel om jag beställt ny bil nu. Min förarstol ser ju ut som den är 15 år och 43000 mil med nitbälte och byxor av sandpapper efter ett år!!! Löjligt dålig kvalitet på skinnet, har i för sig bara haft mörkt skinn förut. Zeb Macahans paltor ser ju alldeles nya ut jämfört med min stol.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Vad gör ni med era stolar? Mina är hur fina som helst efter 2 år med småbarn och ljust skinn.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Textilsäten efter 13 000 mil
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Tyvärr ser tyg riktigt billigt ut...
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Men det verkar hålla
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Skriv svar