Vaxholm - Vansbro
Moderator: Redaktion
- Peter Holm
- Teslaägare
Vaxholm - Vansbro
Det börjar dra ihop sig för simäventyr.
Sträckan i rubriken är väl inte optimal ur SC-hänseende och jag sitter och tittar på vägval/laddval. Jag har svårt att välja och skulle uppskatta lite tankar i frågan. Kör 90D.
Sträckan i rubriken är väl inte optimal ur SC-hänseende och jag sitter och tittar på vägval/laddval. Jag har svårt att välja och skulle uppskatta lite tankar i frågan. Kör 90D.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Re: Vaxholm - Vansbro
Är ju bara 300kmh. Ladda fullt och kör? Bör ju inte vara några problem med en 90D.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Och skulle det börja kännas som att det börjar bli lite problem så finns det 11 kW i Enköping, eller 22 kW i Uppsala beroende på vilken väg du tar tillbaka. Chademo från Clever på båda orterna också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Man laddar Chademo gratis i Fagersta. Antar att du har Chademo adapter. Passa dig för Ludvika, där är det bara 20kW. Annars tycker jag som föregående talare att det är bättre att ladda fullt och köra med en lätt gasfot, vilket knappast när behövas med en 90D. Jag antar att du har laddmöjlighet i Vansbro. Om inte så kan du som sagt ladda i Fagersta Chademo.
Om du inte har laddmöjlighet i Vansbro och ingen Chademoadaptet, då är det inte så kul. Om du har 22kW dubbelladdare så kan du köra väldigt lugnt och ladda 2h på hemvägen i Fagersta tex men om du inte ens har dubbelladdare, ja då är det bäst att åka 10h turen: vaxholm - gävle - vansbro - mora - gävle - vaxholm. Går ändå fortare än att ladda 11kW. Eller helt enkelt låna eller köpa en Chademo-adapter.
Om du inte har laddmöjlighet i Vansbro och ingen Chademoadaptet, då är det inte så kul. Om du har 22kW dubbelladdare så kan du köra väldigt lugnt och ladda 2h på hemvägen i Fagersta tex men om du inte ens har dubbelladdare, ja då är det bäst att åka 10h turen: vaxholm - gävle - vansbro - mora - gävle - vaxholm. Går ändå fortare än att ladda 11kW. Eller helt enkelt låna eller köpa en Chademo-adapter.
Jag missade att Vansbro i sig saknar offentlig laddning. Har du laddning löst där? Annars skulle jag satsa på Chademo.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kul med Teslan Peter - och lycka till i kallvattnet
vad jag vet så har Ludvika även en CHAdeMO som levererar 50 kW. Den står utanför entren till High Voltage Valleys kontor inne i byn. Jag har laddat på den själv och fick pröva några ggr innan adapter och snabbladdare verkade få det att funka. Men sedan laddade den med ca 43 kW
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ta en lunch på IKEA eller Kupolen (du kan inte missa) i Borlänge, finns laddare men osäker på kW. Lagom sträcka till Vansbro sen E18, R70 från Barkarby till Borlänge ca 2h 10 min
Delad rutt
Från Vaxholm till Vansbro över väg 70 och E16.
3 h 53 min (320 km)
3 h 47 min med aktuell trafik
För bästa rutten i nuvarande trafik besöker du https://goo.gl/maps/CgWaZ7Ljf932
Delad rutt
3 h 53 min (320 km)
Tesladrömmare
- Peter Holm
- Teslaägare
Tack för alla inspel. Väldigt osäkert laddläge i Vansbro men minst 230 6-10A bör nog gå att få till...
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Och om den är trasig så finns det en ChaDeMo till i Falun, vid Ica Maxi.Strandnet skrev:Ta en lunch på IKEA eller Kupolen (du kan inte missa) i Borlänge, finns laddare men osäker på kW. Lagom sträcka till Vansbro sen E18, R70 från Barkarby till Borlänge ca 2h 10 min
Delad rutt
3 h 53 min (320 km)
Tesla Model Y
Den där har jag använt många gånger. Gratis än så länge och stabil på 40-45 kW. Se till att adaptern verkligen klickar i, den är lite trög.Strandnet skrev:
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
- Peter Holm
- Teslaägare
Tack. Helt klart ett hett alternativ.AnteF skrev:Den där har jag använt många gånger. Gratis än så länge och stabil på 40-45 kW. Se till att adaptern verkligen klickar i, den är lite trög.Strandnet skrev:
Sen finns ju också destinationsladdaren vid Romme Alpin. Säkert inga problem att ladda där såhär på sommaren.
Ligger strax innan Borlänge sett från Vaxholm.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- gellerstam
- Teslaägare
Bod skrev:Sen finns ju också destinationsladdaren vid Romme Alpin. Säkert inga problem att ladda där såhär på sommaren.
OM du kommer Ludvika vägen så är det ett par kilometer att åka ut till koppslahyttan för 22kw och inget att göra mer än attt se på en stängd slalombacke eller passerar 45kw vid Kupolen (Som har större radie än Globen ....

Tesla Model Y
- Peter Holm
- Teslaägare
gellerstam skrev:Bod skrev:Sen finns ju också destinationsladdaren vid Romme Alpin. Säkert inga problem att ladda där såhär på sommaren.
OM du kommer Ludvika vägen så är det ett par kilometer att åka ut till koppslahyttan för 22kw och inget att göra mer än attt se på en stängd slalombacke eller passerar 45kw vid Kupolen (Som har större radie än Globen ....) och handelsområde med mat å faciliteter... Lätt val för mig ... Just saying.. Men visst är det bra med alternativ. Om Chademo adaptern fatts så finns det även typ-2 stolpar vid IKEA ...
Oj, det kan bli dyrt då det är frun och hennes väninna som skall iväg och simma

Vi har vänner i Vansbro så jag kollar med dem om det är någon som har ett trefasuttag för några timmar under loppet. Kan ju inte låta dig bli fast på KupolenPeter Holm skrev:

Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
- Peter Holm
- Teslaägare
Tackthemax skrev:Vi har vänner i Vansbro så jag kollar med dem om det är någon som har ett trefasuttag för några timmar under loppet. Kan ju inte låta dig bli fast på KupolenPeter Holm skrev:

- gellerstam
- Teslaägare
Var ut till Romme på lunchen. Där är en byggarbetsplats! Visst jag kom fram till laddaren. Men Ordinarie infart var förbommad så jag fick köra in via utfarten.Bod skrev:Sen finns ju också destinationsladdaren vid Romme Alpin. Säkert inga problem att ladda där såhär på sommaren.
Tesla Model Y
Ska du sova i Vansbro? Hur många timmars laddning får du där tror du? Antar att du har Chademo adapter?
Jag skulle ha gjort så här om du har tillräcklig tid i Vansbro för laddning.
Åka till Vansbro i ett svep.
Ladda där och i Falun på hemvägen om det behövs. Chademo laddar som snabbast när laddnivån är runt 70%.
Ladda där och i Falun på hemvägen om det behövs. Chademo laddar som snabbast när laddnivån är runt 70%.
- Peter Holm
- Teslaägare
Övernattning är fortfarande osäkert på var det blir varför alla olika tankar är guld värda. Blir det övernattning med 3-fas så är ju saken biff, men min gissning är att så bra kommer det inte kunna bli.apkungen skrev:Ska du sova i Vansbro? Hur många timmars laddning får du där tror du? Antar att du har Chademo adapter?
Peter Holm skrev:Övernattning är fortfarande osäkert på var det blir varför alla olika tankar är guld värda. Blir det övernattning med 3-fas så är ju saken biff, men min gissning är att så bra kommer det inte kunna bli.apkungen skrev:Ska du sova i Vansbro? Hur många timmars laddning får du där tror du? Antar att du har Chademo adapter?
Åk över Falun och Ludvika tycker jag. I Falun finns en 50kW chademo och i Ludvika hittade jag att det finns en 50kW Chademo som fungerar igen så finns det alltid nån stans att ladda även om en av dem skulle krångla. När du vet hur laddningen ser ut i vansbro kan du välja hur mycket du ska ladda på dit och/eller hemvägen.
Jag bor i Dala-Järna 10km innan du kommer till Vansbro. Hos mina svärföräldrar finns stuga på gården med eget badrum, 3-4 bäddar och 16A röd 3-fas . Jag kan höra med dem om de kan tänka sig hyra ut den?
Mvh Jens
Mvh Jens
2016 Model S 75
- Peter Holm
- Teslaägare
Att ha den möjligheten skulle vara underbar. Jag PM:arJensa skrev:Jag bor i Dala-Järna 10km innan du kommer till Vansbro. Hos mina svärföräldrar finns stuga på gården med eget badrum, 3-4 bäddar och 16A röd 3-fas . Jag kan höra med dem om de kan tänka sig hyra ut den?
Mvh Jens
Mina kamrater hyr redan ut sina stugor (och de hade inte trefas). Så detta är nog ett mycket bättre "lead" ...Peter Holm skrev:Att ha den möjligheten skulle vara underbar. Jag PM:arJensa skrev:Jag bor i Dala-Järna 10km innan du kommer till Vansbro. Hos mina svärföräldrar finns stuga på gården med eget badrum, 3-4 bäddar och 16A röd 3-fas . Jag kan höra med dem om de kan tänka sig hyra ut den?
Mvh Jens
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.