Gissa vad jag ska testköra idag

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Inlägg av apkungen »

Nu köpte jag en prenumeration på elbilen bara för det. Attans, ännu mer att läsa ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Inlägg av Jerker »

Genomgående brist hos de traditionella motorjournalisterna verkar vara att det saknar grundläggande kunskaper om elbilsindustrin och de orkar inte se till att informera sig. När inte biltillverkaren förser dem med information om bilen så orkar de inte själva utföra basalt journalistiskt arbete och ta reda på fakta. Även om de får viss info från biltillverkaren så ska de ju också leta info på annat håll för att en bredare bild som de sedan kan sammanställa till en artikel. Det är liksom det som är journalistiskt arbete. Men de åker tydligen glatt på en visning av en bil som de inte ens har de mest basala kunskaper om och sen blir resultatet en dåligt underbyggd artikel som mest demonstrerar hur dåligt pålästa de är.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Inlägg av TiborBlomhall »

Mission impossible:
http://www.dn.se/motor/omojligt-uppdrag ... la-i-oslo/

20 minuter räckte för mig till:
Stadskörning
Motorväg
Undanmanöver
0-100 acceleration
Panikbroms
Fotografering
Test av Bioweapon Defense Mode
Trevlig småprat med Tesla-killen

Jag säger inte att jag inte skulle gillat få längre provkörning. Men bättre gilla läget och göra det mesta av tiden. Fast jag hade ju veckor av Model S körning i bagaget så det var mest att jämföra (och det är knappt nån skillnad i tex väggrepp).

Som jämförelse fick vi ca 3 timmars provkörning sammanlagt (uppdelat i tre timslånga pass) när Mercedes bjöd in oss till provkörning.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Inlägg av Seregon »

TiborBlomhall skrev:
Som jämförelse fick vi ca 3 timmars provkörning sammanlagt (uppdelat i tre timslånga pass) när Mercedes bjöd in oss till provkörning.
Var passen uppdelade så för att ni skulle få möjlighet inmundiga hummersås med jämna mellanrum? 8-)
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8749
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Inlägg av Pontus »

Seregon skrev:
TiborBlomhall skrev:
Som jämförelse fick vi ca 3 timmars provkörning sammanlagt (uppdelat i tre timslånga pass) när Mercedes bjöd in oss till provkörning.
Var passen uppdelade så för att ni skulle få möjlighet inmundiga hummersås med jämna mellanrum? 8-)
Denna eviga hummersås. Konstigt att en verklig företeelse kan bli så jobbig att höra på... :mrgreen:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Inlägg av Jerker »

Jag förstår nog båda parter litegrann. Visst borde motorjournalister erbjudas längre provkörningar. Det går ju knappast att skaffa sig en uppfattning om en bil på det sättet som nu gavs. Men å andra sidan har ju Tesla valt att gå en annan väg i sin marknadsföring, så man ser ju inte journalister och betald reklam som en prioriterad kanal för att få ut information om sina bilar. Det är motorjournalisterna ovana vid. Men jag tror att vi kommer att få se mer av detta i framtiden och journalister får vänja sig vid att i fortsättningen inte alltid bli behandlade som VIP-personer vid bilpresentationer.
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Inlägg av kenhag »

apkungen skrev:
Nu köpte jag en prenumeration på elbilen bara för det. Attans, ännu mer att läsa ;)
Du kommer inte att ångra dig! Väldigt mycket läsvärt där :D
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Inlägg av kenhag »

TiborBlomhall skrev:
Mission impossible:
http://www.dn.se/motor/omojligt-uppdrag ... la-i-oslo/

20 minuter räckte för mig till:
Stadskörning
Motorväg
Undanmanöver
0-100 acceleration
Panikbroms
Fotografering
Test av Bioweapon Defense Mode
Trevlig småprat med Tesla-killen

Jag säger inte att jag inte skulle gillat få längre provkörning. Men bättre gilla läget och göra det mesta av tiden. Fast jag hade ju veckor av Model S körning i bagaget så det var mest att jämföra (och det är knappt nån skillnad i tex väggrepp).

Som jämförelse fick vi ca 3 timmars provkörning sammanlagt (uppdelat i tre timslånga pass) när Mercedes bjöd in oss till provkörning.
Om man ägnar tiden åt så viktiga frågor som: Hur fort går dörrarna att öppna och med 1 dm snö på taket? Hur mycket väger batteriet? Hur mycket kapacitet tappar batterierna?, etc, etc
Så får man inte mycket tid över att ställa dom viktiga frågorna som läsarna vill ha svar på.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Inlägg av kenhag »

Jerker skrev:
Jag förstår nog båda parter litegrann. Visst borde motorjournalister erbjudas längre provkörningar. Det går ju knappast att skaffa sig en uppfattning om en bil på det sättet som nu gavs. Men å andra sidan har ju Tesla valt att gå en annan väg i sin marknadsföring, så man ser ju inte journalister och betald reklam som en prioriterad kanal för att få ut information om sina bilar. Det är motorjournalisterna ovana vid. Men jag tror att vi kommer att få se mer av detta i framtiden och journalister får vänja sig vid att i fortsättningen inte alltid bli behandlade som VIP-personer vid bilpresentationer.
Man kan som journalist förbereda sig, t.ex genom att läsa den information som finns på nätet och skriva upp dom frågorna man har. Men som du säger så är dom nog bortskämda med att få gott om tid att umgås (och smörja kråset :D) och tänka ut vad dom skall fråga om.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Inlägg av kallekula »

kenhag skrev:
Om man ägnar tiden åt så viktiga frågor som: Hur fort går dörrarna att öppna och med 1 dm snö på taket? Hur mycket väger batteriet? Hur mycket kapacitet tappar batterierna?, etc, etc
Så får man inte mycket tid över att ställa dom viktiga frågorna som läsarna vill ha svar på.
Vad som är viktigt är nog väldigt olika från person till person. Jag har beställt en X90D och jag är ganska orolig för hur dörrarna funkar i snö och för den delen hur de funkar överhuvudtaget. Som ny till elbilar är jag också intresserad av hur länge batteriet håller innan det måste bytas. Speciellt som det troligen inte blir gratis.

Provköra en bil på 20 minuter tycker jag inte är mycket. Speciellt inte en helt ny "typ" av bil som en Tesla faktiskt är. För mig brukar det ta fem minuter bara att ställa in stol och speglar ordentligt innan jag kommer iväg. Då finns inte mycket tid kvar att testa unika funktioner. Många här kan nog bläddra igenom Teslas menysystem i sömnen och man kan säkert tycka att en journalist borde läsa på ordentligt innan provkörning av varenda Fiat men det sker nog sällan i verkligheten.
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Inlägg av kenhag »

kallekula skrev:
kenhag skrev:
Om man ägnar tiden åt så viktiga frågor som: Hur fort går dörrarna att öppna och med 1 dm snö på taket? Hur mycket väger batteriet? Hur mycket kapacitet tappar batterierna?, etc, etc
Så får man inte mycket tid över att ställa dom viktiga frågorna som läsarna vill ha svar på.
Vad som är viktigt är nog väldigt olika från person till person. Jag har beställt en X90D och jag är ganska orolig för hur dörrarna funkar i snö och för den delen hur de funkar överhuvudtaget. Som ny till elbilar är jag också intresserad av hur länge batteriet håller innan det måste bytas. Speciellt som det troligen inte blir gratis.

Provköra en bil på 20 minuter tycker jag inte är mycket. Speciellt inte en helt ny "typ" av bil som en Tesla faktiskt är. För mig brukar det ta fem minuter bara att ställa in stol och speglar ordentligt innan jag kommer iväg. Då finns inte mycket tid kvar att testa unika funktioner. Många här kan nog bläddra igenom Teslas menysystem i sömnen och man kan säkert tycka att en journalist borde läsa på ordentligt innan provkörning av varenda Fiat men det sker nog sällan i verkligheten.
En motorjournalist skall veta vilka frågor som är intressanta för läsarna. Hen är inte den vanliga bilköparen som vill klämma och fråga spontant om allting, utan skall vara fokuserad så att allt hinns med. Hur länge batteriet håller finns det gott om data på nätet att läsa sig till och inget man behöver fråga om på plats. Snö på taket får du inte köra med eftersom det skall borstas av före du åker. Jag kan inte påminna mig att jag borstat av biltaket mer än en handfull gånger den gångna vintern och ser det inte som något problem. Det kan väl inte vara så svårt att ställa samman dom viktiga frågorna och ta dom först så att man disponerar sin tid på bästa sätt. Det finns säker frågor som man inte hinner ställa på så kort tid men det skall vara sådana som inte är så viktiga för merparten av läsarna.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Inlägg av kallekula »

Nu var ju snöfrågan viktig för mig och uppenbarligen för motorjournalisten men inte för dig. 100% fler var alltså intresserade av det :lol:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Inlägg av TiborBlomhall »

kallekula skrev:
man kan säkert tycka att en journalist borde läsa på ordentligt innan provkörning av varenda Fiat men det sker nog sällan i verkligheten.
Innan provkörning av FIAT ska man tydligen mäta längd av kjoltyg :lol:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... a-min-fiat
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Inlägg av kallekula »

TiborBlomhall skrev:
kallekula skrev:
man kan säkert tycka att en journalist borde läsa på ordentligt innan provkörning av varenda Fiat men det sker nog sällan i verkligheten.
Innan provkörning av FIAT ska man tydligen mäta längd av kjoltyg :lol:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... a-min-fiat
Jisses... Ja Teslas approach känns lite modernare. Ett par sekel eller så :)
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Inlägg av Swede1 »

TiborBlomhall skrev:
Sitter i Waynes Coffee i Skoyen och väntar (är lite för tidig) och räknar på skoj antal elbilar som åker förbi på gatan utanför:

9 av 50 bilar var elbil! :shock:

Och då snackar vi rena elbilar som jag känner igen, inga laddhybrider.
Hmm, här är vi verkligen efter, räknade 300 fordon på ca 20 minuter kl 21. 4 st Toyota hybrider, ingen laddhybrid, ingen elbil. Gick sen runt och såg noll laddhybrider och en Toyota prius parkerade här omkring. Över hälften har motorvärmare på parkeringsplatsen eller egen tomt. Folk köper tydligen hellre dyra ice bilar, inte ens en outlander phev fanns det.

Funderade på hur mkt diesel som sparas in med en elbil. Går bilen 30 000 mil och drar 0,5 liter per mil så blir det 15 000 liter mindre diesel sålt. Mindre växthusgaser, mindre
$$$ till Putin, Saudi mfl. Fattar inte man kan köpa en ny dyr suv idag som går på olja. Borde rasa i värde när elbilarna kommer stort om 1-3 år.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:


Funderade på hur mkt diesel som sparas in med en elbil. Går bilen 30 000 mil och drar 0,5 liter per mil så blir det 15 000 liter mindre diesel sålt. Mindre växthusgaser, mindre
$$$ till Putin, Saudi mfl. Fattar inte man kan köpa en ny dyr suv idag som går på olja. Borde rasa i värde när elbilarna kommer stort om 1-3 år.
Vi importerar i princip ingen olja från Saudiarabien men du kanske menar världsproduktion. Dock så är det troligen inte Ryssland och Saudiarabien som kommer drabbas hårdast av minskad konsumtion eftersom produktionen i dessa länder främst rör konventionell olja. Det är producenter av dyrare icke konventionell olja som kommer drabbas först.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Gissa vad jag ska testköra idag

Inlägg av mati »

Ja, vi är mycket efter Norge. Körde igår ca 20 mil upp till Karlstad. Det var ganska mycket trafik, men jag såg inte en enda elbil på vägen. En Prius, men den räknas inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar