Hej!
Jag har blivit sugen på att börja jobba på att få den lokala kommunen (och kanske andra) att omställa sig till rena transportmedel, speciellt då vi nu i månaden äntligen ser ut att få en CHAdeMO/CCS laddare i samhället.
Men innan jag börjar med det så tänkte jag fråga om någon vet om en enkel och kort kalkyl (dvs enkel för lokalpolitiker/tidningsläsare att förstå sig på) som jag kan basera mitt argument om ekonomin omkring?
Jag hade tänkt ta upp viktiga punkter så som miljö (lokalt och globalt), ekonomi (personligt/kommunalt samt att pengarna stannar i regionens vindkraft istället för att gå till oljebolag) politik (sluta finnansiera terrorister, Putin, etc) och praktiska anledningar (bekvämt, aldrig tanka, etc). Någon som tycker jag saknar något?
Det rör sig om billigare elbilar, så som Nissan Leaf, Kia Soul EV, motsvarande Chevvy Bolt, Tesla Model 3.
Efterlyser bilekonomisk kalkyl samt lite annat
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
Efterlyser bilekonomisk kalkyl samt lite annat
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Efterlyser bilekonomisk kalkyl samt lite annat
Du kan ju börja med att jämföra kostnad per mil hos http://www.bilsvar.se.
Där kan du visa på hur mycket billigare det blir med en elbil istället för en fossilbil.
Syrran är sugen på att köpa en beg Citroën zero för 99.000kr. Hon hamnar under 10kr/mil med den bilen.
Där kan du visa på hur mycket billigare det blir med en elbil istället för en fossilbil.
Syrran är sugen på att köpa en beg Citroën zero för 99.000kr. Hon hamnar under 10kr/mil med den bilen.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Hej
Vilken kommun gäller det?
Jag är aktiv Centerpartist här i Kungsbacka där jag bor. Och vi i Centern jobbar mycket på att få våra kommuner att tänka om.
I vår kommun har vi en som är ansvarig för alla hundratals fordon som kommunen äger. För nått år sen skötte varje förvaltning sina egna inköp efter sina egna policys. Medans Kommunstyrelsen hade redan för några år sen lagt in krav på miljövänliga fordon mm. Men på grund av okunskap så köpte förvaltningarna ofta in vanliga bilar.
Han som idag är ansvarig för fordonen säger att på 4-5 år är en el bil lönsammare än vad en fossilbil är. Vår kommun kör på med mycket solpaneler på vår kommunfastigheters tak. Och har nu fått beviljat typ 800kr för byggnation av el stolpar till våra egna kommun bilar.
Så vi jobbar hårt på att producera egen el till våra egna el bilar.
Och för oss är det inte ekonomin som är det primära, utan mer miljötänket. Däremot för vissa partier är ekonomin viktigare, skall inte peka ut något av dem. Ni kan säkert lista ut det själva.
Så mitt tips om du vill få kommunen att bli grönare. Ta kontakt med dina lokala Centerpolitiker och påverka dem. Sen beror det på hur kommunen styrs med, vilka partier som är i makten mm. Men med stor sannolikhet har din kommun en policy för inköp av fordon. Begär att få ut den, samt kolla om det är kommunstyrelsen som har den, eller om förvaltningarna har sina egna.
Du kan kontakta mig direkt om du vill veta mer om detta, och hur vi jobbar och tänker.
Hälsningar
Anders
Vilken kommun gäller det?
Jag är aktiv Centerpartist här i Kungsbacka där jag bor. Och vi i Centern jobbar mycket på att få våra kommuner att tänka om.
I vår kommun har vi en som är ansvarig för alla hundratals fordon som kommunen äger. För nått år sen skötte varje förvaltning sina egna inköp efter sina egna policys. Medans Kommunstyrelsen hade redan för några år sen lagt in krav på miljövänliga fordon mm. Men på grund av okunskap så köpte förvaltningarna ofta in vanliga bilar.
Han som idag är ansvarig för fordonen säger att på 4-5 år är en el bil lönsammare än vad en fossilbil är. Vår kommun kör på med mycket solpaneler på vår kommunfastigheters tak. Och har nu fått beviljat typ 800kr för byggnation av el stolpar till våra egna kommun bilar.
Och för oss är det inte ekonomin som är det primära, utan mer miljötänket. Däremot för vissa partier är ekonomin viktigare, skall inte peka ut något av dem. Ni kan säkert lista ut det själva.
Så mitt tips om du vill få kommunen att bli grönare. Ta kontakt med dina lokala Centerpolitiker och påverka dem. Sen beror det på hur kommunen styrs med, vilka partier som är i makten mm. Men med stor sannolikhet har din kommun en policy för inköp av fordon. Begär att få ut den, samt kolla om det är kommunstyrelsen som har den, eller om förvaltningarna har sina egna.
Du kan kontakta mig direkt om du vill veta mer om detta, och hur vi jobbar och tänker.
Hälsningar
Anders
Svart X90D, bokat en M3.
Vad ni borde göra i Kungsbacka är att premiera att de anställda kör elbil. Kanske genom grattisparkering och/eller laddplatser.
800kr räcker till ett ful/svartkopplat schuko uttag utan jordfelsbrytare? men hur mkt pengar är det egentligen, utgår från att det är fel, eller var det ironi?Anders77 skrev:Hej
.....har nu fått beviljat typ 800kr för byggnation av el stolpar till våra egna kommun bilar.
Och för oss är det inte ekonomin som är det primära, utan mer miljötänket. Däremot för vissa partier är ekonomin viktigare, skall inte peka ut något av dem. Ni kan säkert lista ut det själva......
...ta, och hur vi jobbar och tänker.
Hälsningar
Anders
ms 76132 "Eleamore"
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Man gissar gärna på 800tkr12man skrev:800kr räcker till ett ful/svartkopplat schuko uttag utan jordfelsbrytare? men hur mkt pengar är det egentligen, utgår från att det är fel, eller var det ironi?Anders77 skrev:Hej
.....har nu fått beviljat typ 800kr för byggnation av el stolpar till våra egna kommun bilar.
Och för oss är det inte ekonomin som är det primära, utan mer miljötänket. Däremot för vissa partier är ekonomin viktigare, skall inte peka ut något av dem. Ni kan säkert lista ut det själva......
...ta, och hur vi jobbar och tänker.
Hälsningar
Anders

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
Ja, 800tkr hade varit mera rimligt och stämmer överrens med ungefär vad DalaEnergi/Dalakraft fått här i Dalarna.
Intressant i alla fall! Ja Centerpartiet är största partiet i kommunen här. Min plan var att skriva framförallt ett medborgarförslag, och kanske insändare till lokaltidningar.
Intressant i alla fall! Ja Centerpartiet är största partiet i kommunen här. Min plan var att skriva framförallt ett medborgarförslag, och kanske insändare till lokaltidningar.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A