MIlersättning med fri laddning?
Moderator: Redaktion
-
ViktorJKPG
- Teslaägare
MIlersättning med fri laddning?
Hur har ni gjort som kör tjänstebil med fri laddning på SuC? Jag fick en hint från min chef nu att jag skulle uppskatta hur mycket jag laddar på SuC och övrigt, så jag inte skulle få betalt för de mil jag kör när jag laddat på SuC. Någon annan som kör som jag, hur har ni gjort?
-
fnils
- Teslaägare
Re: MIlersättning med fri laddning?
Milersättning är ju inte bara för bränsle utan även slitage mm. Du ska/borde få milersättning även om du laddar gratis.
Tesla Model 3 Long Range Highland
-
ViktorJKPG
- Teslaägare
Jo det är sant. Var kanske otydlig men det är en tjänstebil så företaget betalar ju leasingen. Har försökt kolla på skatteverket vad som gäller men inte hittat något.
-
Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
När man kör elbil som företaget bekostar och där du betalar förmånsvärde för att nyttja den privat så är det ennklaste och vanligaste att man själv står för laddningen och att man får milersättning för tjänstemilen.ViktorJKPG skrev: ↑09 maj 2026 10:05Jo det är sant. Var kanske otydlig men det är en tjänstebil så företaget betalar ju leasingen. Har försökt kolla på skatteverket vad som gäller men inte hittat något.
I princip omöjligt att hålla reda på annars var, när, hur man laddat och kostnaderna för dettta.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
ViktorJKPG
- Teslaägare
Jo det är precis så jag har det nu. Men frågan är om dom kan kräva att jag ska separera kostnaderna då jag laddar gratis på SuC. Chefen tycker det är orättvist att jag ska få milersättning när jag laddar gratis.
-
Earplugged
- Teslaägare
Ehhh... märkligt argument ifrån chefen, om du råkar ladda hemma till högsta möjliga timpris mitt i vintern när bilen dessutom förbukar dubbelt kommer du få högre ersättning då?ViktorJKPG skrev: ↑09 maj 2026 10:41Jo det är precis så jag har det nu. Men frågan är om dom kan kräva att jag ska separera kostnaderna då jag laddar gratis på SuC. Chefen tycker det är orättvist att jag ska få milersättning när jag laddar gratis.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Milersättningen är ju konstant oavsett vad du faktiskt betalar för bränslet i din bil.ViktorJKPG skrev: ↑09 maj 2026 10:41Jo det är precis så jag har det nu. Men frågan är om dom kan kräva att jag ska separera kostnaderna då jag laddar gratis på SuC. Chefen tycker det är orättvist att jag ska få milersättning när jag laddar gratis.
Hälsa chefen att hon/han har fel och att du ska ha milersättning oavsett vad du betalar för bränslet.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
-
Earplugged
- Teslaägare
En del verkar ha lite otur när de tänkerslugger75 skrev: ↑09 maj 2026 12:05Milersättningen är ju konstant oavsett vad du faktiskt betalar för bränslet i din bil.ViktorJKPG skrev: ↑09 maj 2026 10:41Jo det är precis så jag har det nu. Men frågan är om dom kan kräva att jag ska separera kostnaderna då jag laddar gratis på SuC. Chefen tycker det är orättvist att jag ska få milersättning när jag laddar gratis.
Hälsa chefen att hon/han har fel och att du ska ha milersättning oavsett vad du betalar för bränslet.
Med den chefens argument kam man ju hävda att man istället skall ha ersättning för den extra tiden det tar att ta sig till en Supercherger och sitta och vänta medan man laddar gratis, annars är det ju orättvist att andra kan köra närmsta vägen och svänga förbi närmsta mack och tanka på 5 min
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
-
ViktorJKPG
- Teslaägare
Ja jag känner samma sak, hade varit skönt att kunna drämma något från Skatteverket i ansiktet på honom. Det här handlar bara om avundsjuka från ledningen.slugger75 skrev: ↑09 maj 2026 12:05Milersättningen är ju konstant oavsett vad du faktiskt betalar för bränslet i din bil.ViktorJKPG skrev: ↑09 maj 2026 10:41Jo det är precis så jag har det nu. Men frågan är om dom kan kräva att jag ska separera kostnaderna då jag laddar gratis på SuC. Chefen tycker det är orättvist att jag ska få milersättning när jag laddar gratis.