DNB omotiverad räntehöjning på billån?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Keftn
Teslaägare

Re: DNB omotiverad räntehöjning på billån?

Inlägg av Keftn »

Xyborg skrev: 17 apr 2026 19:43
Tellus skrev: 17 apr 2026 17:38
carlf skrev: 17 apr 2026 16:10
Tellus skrev: 17 apr 2026 14:13
carlf skrev: 17 apr 2026 13:49

Om du verkligen blir ”scammad” tycker jag du ska polisanmäla DNB.
För det skulle ju betyda att de gör på annat sätt än vad det står i det avtal du har signerat?
Finns ingen som läser avtalet på typ 100 sidor.
Tycker inte att det är okej att bankens avans plötsligt blir högre på din bekostnad.
Verkar inte vara någon som vet reglerna riktigt än,
är första gången som räntan för banken först sjunkit 0,25 och sedan gått upp 0,15. Bankens vinst är plötsligt 0,25% mer fast deras ränteutgifter är exakt samma.

Jag har inget lån, men en i släkten får nu 0,15%
Så klart superlåg ränta, men DNB luras och det har inte framgått att man ska betala mer i ränta fast deras upplåningskostnader är lägre vs när man hämtade bilen.
Jag läser avtal. Särskilt om de handlar om en affär norr om halvmiljonen och det är enkelt att söka upp de klausuler som avhandlar just mekanismen för räntejustering.

Att DNB ”luras” är ju ett intressant påstående. Då har du alltså läst avtalet nu? 😄
Säker på att 99% av låntagarna inte kände till detta.
Detta handlar inte om befogade räntehöjningar.

Jag skulle gärna teckna även detta lån, men dåligt av DNB att obefogat öka sin vinst och inte följa god sed.
Läser du inte villkoren innan du skriver på får du skylla dig själv. Så enkelt är det. Det står i klartext vad du signat. Om de bryter mot avtalet så kan du dra dem inför rätta, om de följer avtalet - och dina släktingar inte läst vad de signat, ja då är det dina släktingars egna fel.
Jag försöker läsa på men kan inte hitta vart det står i klartext hur banken sätter räntan. Bara att det är en rörlig ränta. Jag är också i kontakt med DnB support och de kan inte förklara mekanismen heller, så enkelt är det inte.

Är det någon som vet vart i avtalet jag kan läsa mer?
elbilly

Inlägg av elbilly »

Keftn skrev: 05 maj 2026 16:37
Xyborg skrev: 17 apr 2026 19:43
Tellus skrev: 17 apr 2026 17:38
carlf skrev: 17 apr 2026 16:10
Tellus skrev: 17 apr 2026 14:13

Finns ingen som läser avtalet på typ 100 sidor.
Tycker inte att det är okej att bankens avans plötsligt blir högre på din bekostnad.
Verkar inte vara någon som vet reglerna riktigt än,
är första gången som räntan för banken först sjunkit 0,25 och sedan gått upp 0,15. Bankens vinst är plötsligt 0,25% mer fast deras ränteutgifter är exakt samma.

Jag har inget lån, men en i släkten får nu 0,15%
Så klart superlåg ränta, men DNB luras och det har inte framgått att man ska betala mer i ränta fast deras upplåningskostnader är lägre vs när man hämtade bilen.
Jag läser avtal. Särskilt om de handlar om en affär norr om halvmiljonen och det är enkelt att söka upp de klausuler som avhandlar just mekanismen för räntejustering.

Att DNB ”luras” är ju ett intressant påstående. Då har du alltså läst avtalet nu? 😄
Säker på att 99% av låntagarna inte kände till detta.
Detta handlar inte om befogade räntehöjningar.

Jag skulle gärna teckna även detta lån, men dåligt av DNB att obefogat öka sin vinst och inte följa god sed.
Läser du inte villkoren innan du skriver på får du skylla dig själv. Så enkelt är det. Det står i klartext vad du signat. Om de bryter mot avtalet så kan du dra dem inför rätta, om de följer avtalet - och dina släktingar inte läst vad de signat, ja då är det dina släktingars egna fel.
Jag försöker läsa på men kan inte hitta vart det står i klartext hur banken sätter räntan. Bara att det är en rörlig ränta. Jag är också i kontakt med DnB support och de kan inte förklara mekanismen heller, så enkelt är det inte.

Är det någon som vet vart i avtalet jag kan läsa mer?
Har du avtalet?
Skicka det till AI och be den förklara om det framgår i avtal.
Användarvisningsbild
Keftn
Teslaägare

Inlägg av Keftn »

Problemet för mig är att det inte är tydligt och att DNB inte kan förklara vad de baserar räntan på, då är det för mig godtyckligt. Jag anser inte att jag som konsument ska behöva ifrågasätta hur banken sätter räntan, utan kunna förlita mig på att den följer någon sorts marknadsränta ex Stibor som nämns tidigare i tråden.
Screenshot 2026-05-05 at 21.14.13.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Max_Maxx

Inlägg av Max_Maxx »

Jag har också skickat till DNB och frågat och har fått väldigt oklara svar. Ingen på kundtjänst verkar veta eller förstå hur deras avtal fungerar.

De måste ju följa Konsumentkreditlagen.
Lagen kräver att räntehöjningar motiveras av faktiska kostnadsökningar för den aktuella krediten.

Om marknadsräntorna (stibor3m) i detta fallet ligger runt 2% och går ner till 1% så har deras kostnader gått ner. Går den sen upp till 1.5% så menar de att de har rätt till att öka med 0.5% även om deras kostnader är lägre än när avtalet signerades.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Inlägg av Tellus »

Ser ju inte bra ut för Tesla heller att deras kunder blir lurade av DNB.
Någon högre upp i Tesla kanske kan hjälpa till, eller konsumentverket.
Kommer det ut i media av någon som fattar problemet så pudlar DNB troligtvis direkt.

Att läsa avtalet noga som någon påstod, hade ju inte hjälpt då detta ej är specificerat
3P -19 / $ Pläd -23 / Peugeot e-208 -22 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
Keftn
Teslaägare

Inlägg av Keftn »

Det här svaret är det jag fått. Jag kan tolka det på tvp sätt:

* DnB har 0,15% högre marknadsräntor än november 2024, (de index jag tittar på är ner emot 1% lägre än nov 24)
* DnB ändrar räntorna godtyckligt med referens till ”marknadsläget” utan någon transparens för mig som konsument.

Det vi kan säga är att vi utgår från det allmänna ränteläget och i detta fall har marknadsräntorna ökat pga omvärldsläget vilket medfört till att våra upplåningskostnader har gått upp.

Vi har varit väldigt generösa under högkonjunktur att sänka räntor och då har det även råkat vara så att vi sänkt med exakt samma lika punkter som Riksbanken gjort. Nu är det så att vi förhåller oss till både hög och lågkonjunktur när det gäller räntor och som sagt, pga ökade kostnader som nu skett så beslutades om 0,15 % i höjning.
elbilly

Inlägg av elbilly »

Keftn skrev: 06 maj 2026 11:13

* DnB har 0,15% högre marknadsräntor än november 2024, (de index jag tittar på är ner emot 1% lägre än nov 24)
* DnB ändrar räntorna godtyckligt med referens till ”marknadsläget” utan någon transparens för mig som konsument.

Det vi kan säga är att vi utgår från det allmänna ränteläget och i detta fall har marknadsräntorna ökat pga omvärldsläget vilket medfört till att våra upplåningskostnader har gått upp.

Vi har varit väldigt generösa under högkonjunktur att sänka räntor och då har det även råkat vara så att vi sänkt med exakt samma lika punkter som Riksbanken gjort. Nu är det så att vi förhåller oss till både hög och lågkonjunktur när det gäller räntor och som sagt, pga ökade kostnader som nu skett så beslutades om 0,15 % i höjning.
"även råkat vara så att vi sänkt"
Är det en prao som svarar till dig?
Detta låter inte seriöst öht.
bmwixxdrive50

Inlägg av bmwixxdrive50 »

elbilly skrev: 06 maj 2026 11:19
Keftn skrev: 06 maj 2026 11:13

"även råkat vara så att vi sänkt"
Är det en prao som svarar till dig?
Detta låter inte seriöst öht.
Uppenbarligen nån som verkar tro att högkonjunktur= låga räntor. Så max ålder 25?
Max_Maxx

Inlägg av Max_Maxx »

Jag har nu haft en ganska lång mailkonversation med DNB kring deras 0 %-kampanj på Tesla-lån och hur deras villkor faktiskt fungerar vid framtida räntehöjningar.

Det som gör mig fundersam är att deras svar inte riktigt verkar harmonisera med själva avtalet.

I villkoren står det bland annat:
”Räntesatsen är beräknad vid ränteläget vid datumet för ansökan av krediten.”
och att de bara får höja räntan vid kostnadsökningar som de:
”inte skäligen kunde förutse vid datumet för ansökan av krediten.”

Det låter alltså som att ansökningsdatumet ska vara referenspunkten för vad som är en legitim kostnadsökning.

MEN:

När jag frågade DNB hur de faktiskt tillämpar detta svarade de att:

• de inte använder någon specifik benchmark (typ STIBOR 3M),
• ingen extern referensränta finns,
• och att beslut istället tas av en intern “räntekommitté”.

De skrev också att de gör en helt “framåtblickande” bedömning och inte jämför med historiska perioder.

Det är här jag tycker det blir märkligt.

Exempel:

• Marknadsräntan ligger runt 2 % när lånet tecknas.
• Den går sedan ner till 1 %.
• Eftersom lånet redan ligger på 0 % får kunden ingen lägre ränta.
• Om marknadsräntan sedan går upp till 1.5 % men fortfarande är lägre än när lånet tecknades menar DNB att de ändå kan höja kundens ränta.

Jag har svårt att förstå hur det kan vara förenligt med:

1. avtalsvillkoret om ”vad som kunde förutses vid ansökningsdatumet”
och
2. Konsumentkreditlagen som säger att räntehöjningar ska motiveras av faktiska kostnadsökningar.

Jag säger inte att DNB nödvändigtvis gör något olagligt, men jag tycker deras villkor och deras faktiska tolkning verkar krocka ganska rejält.

Är det någon här som fått ett tydligare svar från DNB?
Eller någon som jobbar med bank/juridik som har en annan tolkning?
Användarvisningsbild
Keftn
Teslaägare

Inlägg av Keftn »

Jag landar i samma slutsats.
granlundii

Inlägg av granlundii »

Även om riksbanken sänkte räntan så ligger ju de flesta räntorna klart högre än förra sommaren pga. osäkerheten (främst orsakad av Irankriget, inflationsrisk osv).

Ex. https://www.nordea.se/privat/produkter/ ... antor.html

Euribor-räntorna har också stigit kraftigt.

Misstänker att höjningen är motiverad, utan att veta vilken som är den underliggande räntan.

Marginalen mellan riksbankens ränta och marknadsräntorna har ökat.
Kia E-Niro 2020
Nissan Leaf 2014
Max_Maxx

Inlägg av Max_Maxx »

Absolut, och jag köper helt argumentet att bankernas faktiska refinansieringskostnader inte nödvändigtvis följer Riksbankens styrränta 1:1. Funding spreads, obligationsmarknaden, EURIBOR osv kan självklart röra sig annorlunda.

Det är egentligen inte där jag tycker kärnfrågan ligger.

Problemet är snarare att DNB själva säger att:
• de inte använder någon definierad benchmark,
• kunden inte har någon möjlighet att verifiera förändringen,
• och att de dessutom inte jämför mot kostnadsläget vid ansökningsdatumet trots att avtalet uttryckligen hänvisar till just den tidpunkten.

Hade de exempelvis sagt:
“lånet är kopplat mot X-ränta + vår funding spread”
så hade det varit mycket enklare att förstå och kontrollera.

Det jag reagerar på är att avtalet säger:
”kostnadsökningar som Säljaren inte skäligen kunde förutse vid datumet för ansökan av krediten”

men samtidigt beskriver DNB sin modell som helt framåtblickande utan historisk referenspunkt.

Så även om deras fundingkostnad faktiskt har ökat senaste månaderna kvarstår frågan:
om den totala refinansieringskostnaden fortfarande är lägre än när krediten beviljades – hur harmoniserar då en räntehöjning med avtalsvillkoret?

Det är den delen jag försöker förstå.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Du får väl testa dem på riktigt och inte bara prata med supporten.

Skicka ett skriftligt klagomål till DNB att deras villkor är oskäliga samt varför de är det. Får du inget bra svar anmäl det till Konsumentverket, förutsatt att du är konsument i förhållande till DNB.

Så blir det en test av det. Det behöver inte kosta speciellt mycket tid för dig som enskild.
Model Y LR.
Model S70D
granlundii

Inlägg av granlundii »

Jo, kan absolut hålla med om att räntan borde vara transparent.
Kia E-Niro 2020
Nissan Leaf 2014