Leipzig ToR med bilen full

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Kontakt:

Leipzig ToR med bilen full

Inlägg av Robin »

Min frus syster skulle gifta sig och vi hade bestämt att ta bilen ner till hennes familj som bor utanför Leipzig. På vägen ner skulle jag springa Göteborgsvarvet så det blev en ganska rejäl rundtur (mer än 260 mil över nio dagar) med vår Model S 70D.
Arboga SuC
Arboga SuC
Vi startade i Strängnäs med bilen hyfsat lastad. Tre barn i baksätet (7, 5 och 1 år), vagn och packning för en vecka. Första laddstoppet blev på SuC Arboga för att kunna klara oss hela vägen till Jung. Självklart fyllde vi allihop på med lite mellanmål, och fotades av en busslast asiater som enda Tesla där vid tillfället. Trots laddning med marginal ökade förbrukningen med regnet som öste ner och min fru blev något nervös. Framför allt eftersom navigatorn envisades med att vi skulle åka på andra sidan av Vättern och ner mot SuC Ödeshög (vet däremot inte hur den ville fortsätta mot Göteborg sen).

Vi kom till Jung med mer än 7% kvar och kunde ladda medan regnet fortsatte ösa ner. Yngsta dottern passade på att tvinga fram ett blöjbyte under pausen. Hon verkade snappa upp ganska snabbt att laddpausarna är bra tillfälle för den typen av aktivitet. Eftersom min kusin väntade med mat när vi anlände Sävedalen behövde vi inte käka nånting vid laddstationen. En annan Tesla laddade och två Nissan (en Leaf och en mindre el-transportbil) kom och sladdade runt lite. Annars tunt med elbilar den kvällen.

Hemma hos kusinen blev det laddning i 10A motorvärmaruttag. Funkade ganska bra och vi kunde gott och väl ta bilen in till Järntorget och loppet. Efter det laddade vi en natt till innan det var dags att fortsätta söderut. På söndag förmiddag landade vi på SuC Falkenberg med god marginal och behövde ladda för att kunna ta oss vidare mot först min bror utanför Halmstad och sedan vidare mot SuC Löddeköpinge. Det var flera andra Teslor som laddade på stationen, men Max hade nog ingen bra dag. Fanns ingen möjlighet att köpa vare sig glass eller kaffe. Barnen tog en extra "frukost" istället.
Glada i Falkenberg
Glada i Falkenberg
Tomt i Lödde
Tomt i Lödde
Laddningen i Falkenberg blev kanske lite för kort och vi åkte runt lite i Halmstad också. Därför blev det ett lite längre laddstopp i Lödde. Tyvärr kom vi dit på söndagen strax efter 18 och nästan hela köpcentrat var stängt. Vi kunde dock proviantera lite på ICA Maxi inför den långa sträckan nästa dag. Eftersom vi hade bokat färjan klockan 11 från Gedser till Rostock behövde vi komma iväg skapligt på måndag morgonen. Syrran som vi övernattade hos bor i Jakriborg, mellan Malmö och Lund, men med ingen laddmöjlighet alls. Min plan från början var att jag skulle åka iväg tidigt på morgonen och toppa upp på SuC Lödde, men det orkade jag inte. Vi hade tillräckligt med laddning för att ta oss till Nörre Alslev bedömde jag.

Tyvärr kom vi iväg något sent på morgonen och vi kände oss något stressade när vi passerade Köpenhamn och insåg att vi precis skulle klara kvarten som man helst ska vara på
plats innan färjan går. Laddningen sjönk ganska snabbt och vi anlände Nörre Alslev med mindre än 6% laddning kvar. Det verkar vara en populär SuC och vi såg flera danskar där vid båda laddningarna. Här upplevde vi ett dilemma som i efterhand visade sig vara totalt onödigt på grund av två fel. För det första verkar navigatorn av någon anledning räknat med normal vägförbrukning under färjeöverfarten, vilket gjorde att vi laddade en del mer än vad som behövdes. För det andra så har vi inte fått kartuppdatering än och navigatorn ville ta oss långsammare vägar mot Gedser. Vi trodde alltså att vi hade knappt om laddning för att ta oss till nästa laddning i Herzsprung (Dreieck Wittstock) och att vi hade väldigt snålt med tid till färjan. Inget av det stämde... Vilket på många sätt var bra, men på ett annat sätt helt onödigt.

Vi avstod från att försöka få ladda ombord på färjan (trots att det säkert hade gått att lösa). Och när vi nådde Rostock var det dags att fortsätta med autobahnfärd. Den här gången blev den delen väldigt ospännande och vi laddade med lite marginal på SuC Herzsprung för att klara hela vägen mellan stationen och målet i Wiedemar (ett par mil utanför Leipzig). Underligt nog tyckte navigatorn igen att vi skulle passera vårt mål på motorvägen för att ladda i laddaren i Nempitz väster om Leipzig. En omväg på ett helt gäng mil. Nånting med navigatorn är snett.

Väl hos min frus föräldrar visar det sig att trefasuttaget (som för övrigt premiäranvändes - 25 år efter att huset byggdes) var på 32A. Svärfar hittade dock en adapter till 16A CEE uttag i gömmorna i garaget. Under natten var det åska och regn på väderprognosen, och baserat på erfarenhet från förra året när vi fick fixa nästan all plåt på tidigare bilen efter en hagelskur fick Teslan flytta in i svågerns garage. Utan trefasladdning till att börja med, men senare hittade han en trefas sladdvinda som vi kunde använda med dragning från tvättstugan.

När veckan var slut blev det motsatt väg hem. Runt Berlin fick navigatorn spel igen och tyckte att vi skulle åka runt Berlin och ner mot Dresden för att ladda och sen norrut igen. Den ändrade rutten flera gånger och det blev bara konstigare och konstigare. Till slut plockade vi bort laddstoppen för att kunna använda den lite grann iallafall.

Frun var stressad att hinna till färjan i tid, och självklart när vi var där en kvart tidigare än behövligt så var färjan över en timme försenad. Det blev en lång väntan som kändes väldigt onödig. Tydligen hade den nya dieselhybridfärjan precis börjat trafikera linjen och de hade haft problem att lägga till vid kajen under dagen. På väg ut med färjan mötte vi nästa färja i inloppet till Rostock. Spurten mot färjan hade dränerat batterierna lite grann och vi fick hålla oss runt hastighetsbegränsningarna för att nå laddaren i Nörre Alslev. Men ändå hade vi dryga 6% kvar när vi kopplade in oss på SuC. Jag måste säga att räckviddsångesten aldrig gjorde sig påmind faktiskt.

Efter övernattning i Jakriborg igen så körde vi Lödde, Toftaholm (med fika på goda brownies och lek för barnen) och slutligen laddning på trefas över natt hemma hos mina föräldrar i Motala.

En intressant iaktagelse var att vi inte såg en endaste annan Tesla i Tyskland på dryga fem dagar. Direkt när vi kom av färjan i Danmark mötte vi mer än tre på en kvart.

Däremot kunde vi se en hel del nyfikna blickar bland tyskarna och jag fick svara på många frågor om Tesla och elbilar under vistelsen. Allt som allt blev själva elbilsfärden inte så spännande som jag befarade. Barnen verkar också uppskatta det ganska bra med laddstoppen där de kan springa omkring och kanske ta en fika. Jag kan inte mer än rekommendera den som har möjlighet att köra Tesla.

(Fler bilder kommer nedan... Begränsat antal per inlägg.)
Senast redigerad av Robin, redigerad totalt 1 gånger.
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Kontakt:

Re: Leipzig ToR med bilen full

Inlägg av Robin »

Fler bilder...
I gott sällskap i Nörre Alslev
I gott sällskap i Nörre Alslev
Tomt i Herzsprung
Tomt i Herzsprung
Så kan man också använda superchargern
Så kan man också använda superchargern
Y LR hämtad mars 2022
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Och lite till...
3-fasuttag hos svärfar
3-fasuttag hos svärfar
AdBlue på väg till fuskdieslar
AdBlue på väg till fuskdieslar
Intressant vägval runt Berlin...
Intressant vägval runt Berlin...
Y LR hämtad mars 2022
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Kul att läsa reseberättelser :-).
Apropå navigatorn navigerar jag numera bara till nästa laddplats, då funkar dessutom energiprognosen riktigt bra i bilen. / 70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Gustafsson skrev:
Kul att läsa reseberättelser :-).
Apropå navigatorn navigerar jag numera bara till nästa laddplats, då funkar dessutom energiprognosen riktigt bra i bilen. / 70D

Japp, oftast går det bra. Men där runt Berlin var den extremt envis trots att vi gjorde så... Och jo, det är på gränsen med Leipzig - Herzsprung, men det funkar (även inom marginalerna).
Y LR hämtad mars 2022
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Tack för denna beskrivning. Roligt att läsa. Du tycks ju också ha familjemedlemmar utplacerade lika tätt som laddstationer. :D Det blir ju extra trevligt att åka Tesla på det viset!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Robin »

Foluke skrev:
Tack för denna beskrivning. Roligt att läsa. Du tycks ju också ha familjemedlemmar utplacerade lika tätt som laddstationer. :D Det blir ju extra trevligt att åka Tesla på det viset!
Helt klart! Och ökar ju på laddningsmöjligheterna lite... :)
Y LR hämtad mars 2022
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Robin skrev:
Min frus syster skulle gifta sig och vi hade bestämt att ta bilen ner till hennes familj som bor utanför Leipzig. På vägen ner skulle jag springa Göteborgsvarvet så det blev en ganska rejäl rundtur (mer än 260 mil över nio dagar) med vår Model S 70D.
Många likheter med vår familj... :-) Min föräldrar bor i Motala, fruns familj i Strängnäs och vi själva i Skåne. Barn i åldrarna 2, 5 och 8... och en 70D i familjen här också.
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Robin »

bat skrev:
Många likheter med vår familj... :-) Min föräldrar bor i Motala, fruns familj i Strängnäs och vi själva i Skåne. Barn i åldrarna 2, 5 och 8... och en 70D i familjen här också.
Haha, kul! Ofta i Strängnäs?
Y LR hämtad mars 2022
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Låter ändå lite kämpigt där några gånger med bara några procent batteri kvar. Ångrar ni att ni inte tog 90-modellen?

Hur mycket drog den när det regnade sådär fasligt?
Användarvisningsbild
Robin
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Robin »

apkungen skrev:
Låter ändå lite kämpigt där några gånger med bara några procent batteri kvar. Ångrar ni att ni inte tog 90-modellen?

Hur mycket drog den när det regnade sådär fasligt?
Nja, man vänjer sig, och vi laddade sällan mer än vad som behövdes till nästa stopp. Frun hade nog gärna haft en 85 eller 90 istället, men det är ju väldigt sällan det behövs. Saknar nog dragkrok mer som förstaårsägare av hus.

Den drog inte så fasligt mycket mer, men låg väl runt 240 Wh / km kanske. Trafiken blev ju lite långsammare i regnet.
Y LR hämtad mars 2022
Användarvisningsbild
Steffen
Teslaägare

Inlägg av Steffen »

Mycket trevlig läsning. Tack
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av G F »

Kul läsning!

Men stäng av rutt planeraren den är livsfarlig. Använd förbruknings appen istället, brukar ställa in på en SU i taget. Sedan använder jag den förbrukningsvaran där du ser procent kvar i batteriet vid ankomst.
Skriv svar