mussla skrev: ↑26 apr 2026 05:39
Om det beror på dåliga tryck- och tempgivare så är det lite märkligt att Tesla inte bara byter ut dem. Det kostar dem ju mycket pengar
Tesla gör såklart det som är billigast för dem totalt sett. Det är inte säkert att det blir billigare att byta till bättre sensorer (tryck- och tempgivare) på två miljoner bilar varje år) jämfört med att reparera ett *mindre antal* av alla 2 miljoner bilar. Eftersom det är en rätt liten del av totalen som går i jättekall miljö så är det sannolikt så att även om var fjärde bil behöver ny värmepump här är det kanske inte så många procent av totalen.
Det finns
lite diskussioner om värmepumpsproblem på Teslamotorsclub (som är det första och största Teslaforumet). Men det är med betoning på lite, det är inte många i Kalifornien som byter värmepump. Det är några, men mht Teslatätheten är det extremt lite.
När det är riktigt kallt (kallare än ~ -10C) och batteriet inte kan ge bort värme till värmepumpen så kör Tesla värmepumpen (kompressorn) i Lossy mode. Det är alltså att inte använda kompressorn så att den hämtar värme någonstans utan då genererar den tex 5-6 kW genom att man kör kompressorn på ”fullgas” och håller emot så att det blir 5-6 kW värmeförluster. Det är troligen ett väldigt hårt liv för en kompressor jämfört med normal drift,
När det görs körs kompressorn upp till 7000rpm, och det vibrerar i ratten i bilen av att kompressorn hår så hårt. Detta sätt att generera värme beror på att Tesla har tagit bort PTC-elementet och därmed inte har något sätt att generera värme förutom med värmepumpssystemet. Att man tagit bort PTXC-elementet gör ju systemet billigare så det är garanterat orsaken.
Det är bara i klimat som blir kallare än cirka -10 som detta driftsätt används, så det är ju kraftfullt misstänkt som orsak till haverierna i kall väderlek.
Servicebulletinen, eller ungefär det som gjorde att min M3P fick tre sensorer bytta:
https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2021 ... hatgpt.com
Min S rep-log på värmesystemet, gjord klar denna vecka:
IMG_2001.jpeg
Även min nuvarande bil, där värmepumpen gick sönder har uppenbarligen berott på en givare om man ska tro Teslas servicelog och den muntliga kommunikationen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.