Model X kör in i galleria

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

MagnusG

Model X kör in i galleria

Inlägg av MagnusG »

Model X som kört in i en galleria av sig självt enligt föraren.

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Model X kör in i galleria

Inlägg av Svenssons »

Enligt Tesla så var det helt förarens fel:
We analyzed the vehicle logs which confirm that this Model X was operating correctly under manual control and was never in Autopilot or cruise control at the time of the incident or in the minutes before. Data shows that the vehicle was traveling at 6 mph when the accelerator pedal was abruptly increased to 100%. Consistent with the driver’s actions, the vehicle applied torque and accelerated as instructed. Safety is the top priority at Tesla and we engineer and build our cars with this foremost in mind. We are pleased that the driver is ok and ask our customers to exercise safe behavior when using our vehicles.
http://www.teslarati.com/tesla-model-x- ... man-error/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Så om vi leker med tanken att ngn installerat en "svart låda" på samma databuss som hanterar signalerna från gaspedalen. Denna "Svata låda", verklig eller virituell, skickar vid lämpligt tillfälle styrsignal till motorkontrollen att gaspedalens id begär 100% gas. Bilen kör in i en galleria... loggfilen säger att föraren gasat, efter som signalen kom från gaspedalen!

Vem kommer tro på föraren när han nekar?

Om du implementerat ett virus, skulle du då inte se till att det inte syns i loggarna?

Tänkvärt är det. Om det är troligt? Mnja kanske inte än, men fler å fler lär försöka .... Se bara på han som hackat skärmen, hittat 100kwh i mjukvaran, monterat AP... Undrar vad han hittat/gjort som han inte gjort offentligt ??!
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
eric
Teslaägare

Inlägg av eric »

Hur är det med Teslas säkerthetsfunktioner för sådant här? Finns det något motsvarande t.ex Volvos 'City Safety' som gör ett försök att stanna bilen om det dyker upp folk, cyklar, betonggrisar, gallerior eller annat när man kör sakta? Jag har ingen aning om det är applicerbart i just det här scenariot, jag är mest nyfiken på om den använder radarn eller parkeringssensorer (ultraljud?) till sånt.
Röd Model S 60 75 facelift - 19" fälgar, AP2, soltak, skinnsäten och köldpaket.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag tog den händelsen som utgångspunkt för diskussionen i den här tråden:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=8&t=4758
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

eric skrev:
Hur är det med Teslas säkerthetsfunktioner för sådant här? Finns det något motsvarande t.ex Volvos 'City Safety' som gör ett försök att stanna bilen om det dyker upp folk, cyklar, betonggrisar, gallerior eller annat när man kör sakta? Jag har ingen aning om det är applicerbart i just det här scenariot, jag är mest nyfiken på om den använder radarn eller parkeringssensorer (ultraljud?) till sånt.
Det finns säkerhetssystem med kollisionsvarnare som ljuder och indikerar i displayen för att uppmärksamma förare att bromsa. När kollisionen är oundviklig bromsar bilen själv för att mildra krocken. Vet dock inte hur den reagerar om du samtidigt håller gaspedalen i botten.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

Det föraren gör överrider allt. Föraren är ytterst ansvarig för vad som händer och det är hans agerande som går först. Allt annat vore otänkbart.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mahulkp skrev:
eric skrev:
Det finns säkerhetssystem med kollisionsvarnare som ljuder och indikerar i displayen för att uppmärksamma förare att bromsa. När kollisionen är oundviklig bromsar bilen själv för att mildra krocken. Vet dock inte hur den reagerar om du samtidigt håller gaspedalen i botten.
På Model S så slutar bilen att bromsa om man trycker ner gaspedalen mer. Det har jag själv provat vid två tillfällen när kollisionsvarningen ljuder och bilen börjat bromsa (utan AP inkopplad)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Det är ju rimligt att man har kontroll ändå. Om det verkligen behövs en acceleration vill man ju inte vara slav under nån mjukvara som tycker motsatsen...
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Det jag ibland har funderat på som skulle kunna leda till ett problem är när man har aktiverat autohold och står en stund på samma plats. Sen kanske man "glömmer" att bilen faktiskt fortfarande är i D och trycker man då till på fel pedal, så får man ju omgående en rutsch iväg och blir ganska överrumplad. Ibland har jag faktiskt valt att gå ifrån autohold när jag står i kö bara för att om tex något skrämmer mig (fågel kraschar i rutan, galen person hoppar upp på huven eller vad som helst oväntat) så skulle det kunna få mig att instinktivt trycka på en pedal och om det råkar vara gasen, så blir det ett stort skutt in i bilen framför.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

sudden acceleration syndrome tycks var en amerikansk företeelse, drabbade väl Audi först, på 80 talet. kan var "driver error" i vilket fall
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

OK lyssna på detta: jag trampade också på fel pedal när jag testkörde Model X! :oops:

Så här hände det: jag skulle parkera så jag kör fram, lättar foten från gasen så bilen rullar fram på "tomgång" sen när jag ville stanna trampade jag på pedalen... men glömde bort att foten är ovanpå gasen inte bromsen :oops:

Som tur var fanns det inget framför bilen, men den skuttade fram typ en halvmeter innan jag insåg mitt misstag och bromsade. Annars skulle det blivit MEGApinsamt.... :shock: :? :oops:

Skulle man ha krypkört med foten på gasen skulle man ha flyttat på den, men nu kröp bilen fram utan fot på gasen, och då är det lättare att glömma bort sig, speciellt om man fick vakna 5 på morgonen för att hinna med flyget.

Jag skäms oerhört och kommer naturligtvis förneka det inträffade vid direkta frågor, jag berättar det endast i förtroende mellan dig och mig. Hoppas det aldrig kommer ut ;)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Vi kommer naturligtvis kräva att Tesla offentliggör loggarna från bilen så händelsen inte går att förneka i framtiden. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är jätte vanligt att folk tar fel på broms och gas. Förmodligen sker det ungefär som Tibor beskriver bara det att de inte inser sitt misstag förän det är för sent. Om du får för dig att du trycker på bromsen och bilen bara fortsätter rulla så trycker du så klart ännu hårdare på "bromsen". Det är därför inte heller så konstigt att personerna bestämt hävdar att de minsan höll foten på bromsen men bilen bara körde vidare, det är ingen lögn utan något de faktiskt tror har hänt. Då är det nog väldigt skönt som biltillverkare att ha allt loggat och uppkopplat.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

TiborBlomhall skrev:
OK lyssna på detta: jag trampade också på fel pedal när jag testkörde Model X! :oops:

Så här hände det: jag skulle parkera så jag kör fram, lättar foten från gasen så bilen rullar fram på "tomgång" sen när jag ville stanna trampade jag på pedalen... men glömde bort att foten är ovanpå gasen inte bromsen :oops:

Som tur var fanns det inget framför bilen, men den skuttade fram typ en halvmeter innan jag insåg mitt misstag och bromsade. Annars skulle det blivit MEGApinsamt.... :shock: :? :oops:

Skulle man ha krypkört med foten på gasen skulle man ha flyttat på den, men nu kröp bilen fram utan fot på gasen, och då är det lättare att glömma bort sig, speciellt om man fick vakna 5 på morgonen för att hinna med flyget.

Jag skäms oerhört och kommer naturligtvis förneka det inträffade vid direkta frågor, jag berättar det endast i förtroende mellan dig och mig. Hoppas det aldrig kommer ut ;)
Det är därför man stänger av creep... 8-) (och för att den går så mycket mjukare i köer då)
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

MSO skrev:
Det är därför man stänger av creep... 8-) (och för att den går så mycket mjukare i köer då)
Jag kör förvisso med creep av, men en fördel med det är att man får feedback om man har D eller R i innan man med flit trycker plattan i mattan. Kan vara dåligt om bilen hoppar bakåt om man tror att man ska köra framåt i vissa situationer (främst när man parkerar kan jag tänka mig att detta kan vara en faktor).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Creep är crap. ;) Om det finns en sak som jag hatade med min förra bil, som var automatväxlad, så var det just detta att man var tvungen att använda bromsen för att reglera hastigheten när man backade ut ur garaget osv.
Det var det första jag stängde av i Teslan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

TiborBlomhall skrev:

Men oj vilken story det hade blivit "Tesla Club Sweden chairman crashes brand new Model X into Tesla Store". Du hade blivit världskänd :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

TiborBlomhall skrev:

Samma sak har hänt mig.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Martinen skrev:
TiborBlomhall skrev:

Samma sak har hänt mig.
Har du oxå kört en X? :shock: :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Martinen skrev:
TiborBlomhall skrev:

Samma sak har hänt mig.
Har du oxå kört en X? :shock: :D
I Oslo :shock:
Och gått upp klockan 5...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar