Kan en olåst Tesla bli sluten? (Måste jag låsa min nya bil?)
Moderator: Redaktion
-
spuno
Kan en olåst Tesla bli sluten? (Måste jag låsa min nya bil?)
Har kört Tesla i två veckor, blir småtokig på att den alltid är låst och jag aldrig kommer ihåg att med mig telefonen
Spelar det någon roll om jag låter den vara olåst?
Alla andra bilar jag haft har jag alltid lämnat nyckel i tändningslåset, aldrig haft några problem, men jag tror att jag hamnat i en situation där någon faktiskt skulle orka sälja min bil
Alla andra bilar jag haft har jag alltid lämnat nyckel i tändningslåset, aldrig haft några problem, men jag tror att jag hamnat i en situation där någon faktiskt skulle orka sälja min bil
-
Freez
- Teslaägare
Re: Kan en olåst Tesla bli sluten? (Måste jag låsa min nya bil?)
Skaffa en Apple Watch.
MY RWD Vit 2023
-
Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Utan "nyckel" i form av telefon eller kort kan du inte köra med bilen. Så vad skulle det vara för vinst med att lämna bilen olåst? Du kan ju ändå inte använda den.spuno skrev: ↑16 apr 2026 21:01Har kört Tesla i två veckor, blir småtokig på att den alltid är låst och jag aldrig kommer ihåg att med mig telefonen
Kanske missförstår jag dig, men du tror att någon vill stjäla bilen, men du vill ändå absolut att den ska vara olåst?
Låter lite märkligt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
-
spuno
Jag bara undrar OM min Telsa kan bli stulen, jag vill helst ha den olåst, försäkringsbolaget kan ha andra åsikter
Jag bor inte i Stockholm
Jag bor inte i Stockholm
-
Tera
- Teslaägare
Du kan sätta in en PIN-kod som man måste ange för att få köra den, tror att det löser ditt problem om du vill lämna den olåst.
https://www.tesla.com/sv_se/support/veh ... y-features
https://www.tesla.com/sv_se/support/veh ... y-features
Beställt Marinblå Premium LR AWD 11 april -26
Order Timeline:
2026-04-11: Reservation, est: June 2026
2026-04-14: April 26 - May 3
Väntar på Zeekr 7 GT Ångrade mig
Tesla Model 3 LR vit/vit med drag -22 Såld
Order Timeline:
2026-04-11: Reservation, est: June 2026
2026-04-14: April 26 - May 3
-
SIR N
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/sren49192
Jag lämnar bilen olåst hemma. Ingen kan ju köra iväg med den utan nyckelkort/mobil och det ligger inget av värde kvar i bilen.
Fördelar: Utan att jag har med mobilen så kan jag gå ut och hämta/lämna i kupén och bagaget, stoppa i och ta ur laddsladd, barnen kan gå ut och sätta sig i bilen när de är klara och jag kan komma efter. Larmet går inte med fluga i kupén.
Nackdelar: kommer inte på något.
Fördelar: Utan att jag har med mobilen så kan jag gå ut och hämta/lämna i kupén och bagaget, stoppa i och ta ur laddsladd, barnen kan gå ut och sätta sig i bilen när de är klara och jag kan komma efter. Larmet går inte med fluga i kupén.
-
elbilly
Nackdel att du inte kan ha inställning att automatiskt låsa och låsa upp?SIR N skrev: ↑16 apr 2026 22:34Jag lämnar bilen olåst hemma. Ingen kan ju köra iväg med den utan nyckelkort/mobil och det ligger inget av värde kvar i bilen.
-
tor-ake
- Teslaägare
Man ställer in "hemma" i positionen och så kan man välja att den inte autolåser där.
Jag har en stuga långt bort från allfartsvägar, och behöver ideligen hämta verktyg och andra pinaler ur bilen när jag lallar omkring och pysslar iförd arbets- eller huggarbyxor och mobilen ligger i några andra byxor någon annanstans. Bilen går inte att köra även om den är olåst, när man trampar på bromsen för att lägga i drive och åka nånstans får man gå in och hämta mobilen eller en nyckel. Går inte att släppa parkeringsbromsen heller, så ingen risk att ungar råkar rulla iväg med bilen.
Annars är ju just ungar och hyss en bra anledning att låsa bilen, allt från nån som lägger surströmming under mattan till att släppa handbromsen så man hittar bilen ute på gatan eller i skogen.
Jag har en stuga långt bort från allfartsvägar, och behöver ideligen hämta verktyg och andra pinaler ur bilen när jag lallar omkring och pysslar iförd arbets- eller huggarbyxor och mobilen ligger i några andra byxor någon annanstans. Bilen går inte att köra även om den är olåst, när man trampar på bromsen för att lägga i drive och åka nånstans får man gå in och hämta mobilen eller en nyckel. Går inte att släppa parkeringsbromsen heller, så ingen risk att ungar råkar rulla iväg med bilen.
Annars är ju just ungar och hyss en bra anledning att låsa bilen, allt från nån som lägger surströmming under mattan till att släppa handbromsen så man hittar bilen ute på gatan eller i skogen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
-
Gustafsson
- Teslaägare
Du kan skaffa en fob till den om det är lättare att ha med sig.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
heldiggrisen
- elbilist
Pin to drive är lösningen, men man kan nog inte lägga till sin egen mobil som nyckel utan att ha antigen ett nyckelkort eller en inbjudan, så även utan pin to drive, så tror jag din bil är säker mot stöld av fordonet.
Surströmming eller att någon snor dina verktyg är svårare att undvika med olåst bil
Surströmming eller att någon snor dina verktyg är svårare att undvika med olåst bil
-
SIR N
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/sren49192
Jo, automatiken fungerar när jag inte är hemma. Man lägger in hemmet som ett undantag från autolåsningen.elbilly skrev: ↑17 apr 2026 10:07Nackdel att du inte kan ha inställning att automatiskt låsa och låsa upp?SIR N skrev: ↑16 apr 2026 22:34Jag lämnar bilen olåst hemma. Ingen kan ju köra iväg med den utan nyckelkort/mobil och det ligger inget av värde kvar i bilen.
-
heldiggrisen
- elbilist
Förlåt, missade att du inte var hemma.
Tror dock inte det är någon gräns för hur många ggr/ofta man kan byta ”hem”.
Håll inne ”hem”, ”rensa hem”, använd aktuell plats som hem.
Kanske lite tungrott, men ända sättet jag kan komma på
Tror dock inte det är någon gräns för hur många ggr/ofta man kan byta ”hem”.
Håll inne ”hem”, ”rensa hem”, använd aktuell plats som hem.
Kanske lite tungrott, men ända sättet jag kan komma på
-
heldiggrisen
- elbilist
Jag dubbelkollade innan i dag i min egen bil.
Det är bara att hålla inne ”hem” i navigationen, trycka ”lägg till aktuell ort” (tror jag det står) och bilen byter ut hemadressen till aktuella plats.
Då funkar lås ej bilen hemma på den aktuella platsen.
Tar ca 5 sekunder varje gång.
Tror det är enklaste sättet att komma åt det du vill?
Det är bara att hålla inne ”hem” i navigationen, trycka ”lägg till aktuell ort” (tror jag det står) och bilen byter ut hemadressen till aktuella plats.
Då funkar lås ej bilen hemma på den aktuella platsen.
Tar ca 5 sekunder varje gång.
Tror det är enklaste sättet att komma åt det du vill?