Tesla Juniper bromsljud

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

heldiggrisen
elbilist

Re: Tesla Juniper bromsljud

Inlägg av heldiggrisen »

Fick det första gången i morse, MYP producerat februari, typ 150 mil.
Ca 2 sekunders högt tjut vid nerbromsning i regn.
Ska jag boka nu med det samma, eller är 1 gång ingen gång?
Användarvisningsbild
Goja
Teslaägare

Inlägg av Goja »

heldiggrisen skrev: 30 mar 2026 21:21
Boka med en gång då det är en garantiåtgärd och förefaller vara väntetid. Bytet av mina tog typ 30 minuter av ranger
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

Goja skrev: 30 mar 2026 21:58
heldiggrisen skrev: 30 mar 2026 21:21
Boka med en gång då det är en garantiåtgärd och förefaller vara väntetid. Bytet av mina tog typ 30 minuter av ranger
Mobile service bokad fredag efter påsk.
Sjukt smidigt i appen, verkar som det godkänns automatiskt med 0kr i kostnadsförslag.
Så får vi se om de bokar om, om det visar sig att delarna (enbart skivor?) saknas.
Användarvisningsbild
JimFille7th
Teslaägare

Inlägg av JimFille7th »

Fick mina bromsskivor bytta idag kostnadsfritt av en trevlig Ranger :D
Användarvisningsbild
togr82
Teslaägare

Inlägg av togr82 »

Skulle få mina bytta idag. Dock blev besöket inställt på obestämd tid, pga att materialet inte finns. Fler som fått det?
Bokade mitt besök i början av Mars. Misstänker att många ha anmält och därav har bromskivorna helt enkelt tagit slut.

Dock inget akut problem för mig, för så fort det är över 5+ grader ungefär försvinner tjutande. Så fort det är under, börjar bromsarna tjuta igen. Förhoppningvis är det över 5 grader dygnet runt snart :) Bor ganska mycket söderut så att säga :)
Användarvisningsbild
Andreasrh
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas737353

Inlägg av Andreasrh »

togr82 skrev: 07 apr 2026 07:39
Skulle få mina bytta idag. Dock blev besöket inställt på obestämd tid, pga att materialet inte finns. Fler som fått det?
Bokade mitt besök i början av Mars. Misstänker att många ha anmält och därav har bromskivorna helt enkelt tagit slut.

Dock inget akut problem för mig, för så fort det är över 5+ grader ungefär försvinner tjutande. Så fort det är under, börjar bromsarna tjuta igen. Förhoppningvis är det över 5 grader dygnet runt snart :) Bor ganska mycket söderut så att säga :)
Samma här, Ranger skulle komma och byta dom idag. Ställdes in i förra veckan pga brist på delar.

Det var ett tag sedan man hörde något skrikande från bromsarna nu, bara hoppas de blir bytta innan nästa vinter 😂
Tesla Model Y Juniper AWD -25
VW ID.3 1st ed -20
Användarvisningsbild
juniper42
Teslaägare

Inlägg av juniper42 »

Märkte av bromsljud för några veckor sedan när det varit kallt och fuktigt. Bokade mobil service, kostnadsförslag på 0 SEK. Hoppas allt går bra nu och att ljudet inte kommer tillbaka.
Användarvisningsbild
BlevIngenCT
Teslaägare
Referralkod: ts.la/claes98950

Inlägg av BlevIngenCT »

Bokade en ranger för denna fix, 3/3 (till södra Stockholm) och har inte fått några besked ännu (mer än att de inte väntar på delar, vilka andra minsann verkat kunna få..).
När jag valde ranger skulle det vara ~8 dagar och ~30 för Huddingeverkstaden...

Nu till min fråga:
Om man har ett pågående serviceärende, blockas alla uppdateringar då, för jag borde ha fått 2026.2.9.1->2026.8.x vid det här laget, tycker jag?

(inga lustiga inlägg om att lägga märkliga saker i frunken eller motsvarande, tack)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

BlevIngenCT skrev: 10 apr 2026 14:07
Nu till min fråga:
Om man har ett pågående serviceärende, blockas alla uppdateringar då, för jag borde ha fått 2026.2.9.1->2026.8.x vid det här laget, tycker jag?
Nej.
Finns inget samband.
Har fått uppdateringar flera gånger medan jag väntat på service. Senast för 3 veckor sedan.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
BlevIngenCT
Teslaägare

Inlägg av BlevIngenCT »

Nicke Nyfiken skrev: 10 apr 2026 18:09
Nu till min fråga:
Nej.
Finns inget samband.
Har fått uppdateringar flera gånger medan jag väntat på service. Senast för 3 veckor sedan.
Det stod lite kring serviceärenden att de inte vill att man installerar någon uppdatering, när man väntar på service...
Så jag slog ihop 1+1 och tänkte att någon av Teslas utvecklare varit lite kreativ (och Servicesupporten svarade att jag hade den senaste, vilket jag inte har och dessutom inte svarade om det blockas när man väntar på service).
I vart fall borde en uppdatering inte ställa till något, inför ett skivbyte...
Är väl bara att sitta still i båten, vilket år som helst kommer väl den där Rangern!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

BlevIngenCT skrev: 10 apr 2026 18:37
Nicke Nyfiken skrev: 10 apr 2026 18:09
Nu till min fråga:
Nej.
Finns inget samband.
Det stod lite kring serviceärenden att de inte vill att man installerar någon uppdatering, när man väntar på service...
Så jag slog ihop 1+1 och tänkte att någon av Teslas utvecklare varit lite kreativ (och Servicesupporten svarade att jag hade den senaste, vilket jag inte har och dessutom inte svarade om det blockas när man väntar på service).
I vart fall borde en uppdatering inte ställa till något, inför ett skivbyte...
Är väl bara att sitta still i båten, vilket år som helst kommer väl den där Rangern!
Där har du ju svaret på din grundfråga.
Hade ett väntande serviceärende förhindrat att bilen fick uppdateringar hade de ju inte behövt skriva att man inte skulle uppdatera i väntan på service.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Användarvisningsbild
BlevIngenCT
Teslaägare

Inlägg av BlevIngenCT »

Nicke Nyfiken skrev: 10 apr 2026 22:17
Där har du ju svaret på din grundfråga.
Hade ett väntande serviceärende förhindrat att bilen fick uppdateringar hade de ju inte behövt skriva att man inte skulle uppdatera i väntan på service.
Det hade väl inte varit någon överraskning om de lagt till en sådan spärr, för att de tyckte det var smart och ev. kunde spara serviceavdelningen lite problem.
Jag fick i vart fall uppdateringen (.8.6) sent ikväll.
Någon från Tesla, kanske är inne och trålar här :lol:
Användarvisningsbild
MNA
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin705425

Inlägg av MNA »

Drog iväg en servicebegäran jag med. Mindre skrik just nu men i vinter var det verkligen bedrövligt 😂
Model Y LR -25. Vit/Svart. Beställd 26/8. Upphämtad 22/9
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.