BMW iX3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

tesla newbie

Re: BMW iX3

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev: 07 apr 2026 13:30
tesla newbie skrev: 07 apr 2026 13:22
mikebike skrev: 07 apr 2026 11:47
tesla newbie skrev: 07 apr 2026 11:00
current skrev: 06 apr 2026 08:17
Lite offtopic men är man dum om man köper en ny Model Y idag? Jag kikade ju på iX3 och var inte helt såld. Har öven kikat på EX60 och det var också en fin bil men väcker inget vill-ha-begär. Tycker även färgerna är lite tråkiga.

Absolut så är räckvidden väldigt bra i iX3, men med M-paket och lite utrustning går WLTP ner till 74 mil och Tesla Model Y går 63 mil med 19”.

Jag testade också ladda min Model 3 utanför Teslas nätverk och haft problem hälften av gångerna då det ofta är olika operatörer som kräver man lägger in betalkort och registrerar konto, bekräftar mail med mera. Sen är det olika om man först ska koppla in sen autentisera sig eller tvärt om. Även varit med om trasiga laddare. Då tar jag hellre 10 mil kortare WLTP och ett laddnätverk man kan lita på i alla situationer?

Sen tycker jag Teslan känns mer premium och framför allt så är mjukvaran bättre. Mindre rörig. Priserna jag fått är:

Tesla Model Y: 689kkr
EX60 P10 Ultra: 820kkr
BMW iX3 Supercharged: 850kkr
Tycker att man ska köpa den bil man trivs bäst med. Detta är helt individuellt och det finns inget rätt och fel. Personligen skulle jag nog välja Model Y av de alternativ som finns just nu. Det enda som lockar mig med BMW iX3 är köregenskaperna som jag gillar skarpt, men den har helt klart nackdelar jämfört med Model Y (ingen OPD när man backar, sämre utrymmen, ingen camp/dog mode, manuell fällning av baksätet m.m.). Men det är min åsikt. Jag har full förståelse för att man väljer iX3 framför Model Y. Premium bryr jag mig inte om. Så länge instrumentbrädan inte skallrar så bryr jag mig inte om ifall den är gjord i plast eller läder.
Premium är bland annat att saker fungerar. Den främsta orsaken till att jag byter bilmärke är att farthållaren inte fungerar, sedan har vi torkarautomatiken och att Tesla kontinuerligt plockar bort utrustning.

Man kan ju hoppas att BMWs värmepumpar fungerar bättre/längre än Teslas, likaså hjulupphängningar och laddportar. ;)
Nej premium har inte med funktion att göra skulle jag säga. Toyota är väl knappast ett premiummärke, men där fungerar allt klockrent. Finns gott om exempel på premiumbilar som strular. Är Volvo EX90 premium med allt mjukvarustrul de haft? Min förra premium BMW var på verkstaden fler gånger för fel än vad min Tesla har varit. Dock hade jag tur med BMW:n att felen gick på garanti/goodwill så jag slapp betala. Sedan förstår jag frustrationen kring fartållaren och torkarautomatiken men jag värderar de bristerna lägre utifrån min körprofil. Jag värderar mer saker som camp mode, bra utrymmen, döda-vinkelkamera, riktigt one pedal driving även när man backar, stor tydlig backkamerabild. Men som sagt alla har sina preferenser.
Alla bilar kan krångla, men när det gäller Teslas farthållare och torkarautomatik handlar det inte om saker som går sönder, utan om ideologiskt drivna felkonstruktioner. Samt om att fullständigt köra över sina kunder när det gäller avaktiveringen av radarn i redan levererade bilar.
Felkonstruktioner finns i alla bilar. På min förra X3:a så var avrinngen för spolarvätskan feldesignad vilket gjorde att det kunde komma spolarvätska på kabelstammen med resultatet att alla varningslampor tändes samtidigt (slapp det på min egen bil). Min Skoda Superb innan dess hade felaktigt programmerad DSG-låda som slet ut kopplingen i förtid samt felaktigt designade kolvringar som gjorde att motorn drog kopiösa mängder olja. VW vägrade att erkänna att det var något fel på motorn.
Men som sagt, gillar man inte Tesla så finns det nu gott om alternativ.
carlf

Inlägg av carlf »

Vi får väl se hur ”premium” iX3 verkligen känns efter några års ägande.
Har tidigare kört Audi, VW och Polestar och varit oerhört glad att samtliga varit tjänstebilar där allt strul bara inneburit att jag behövt plocka ut hyrbil.
Min privata Tesla model 3 Highland är än så länge felfri men så saknar den ju också en del funktioner som jag gärna hade haft.
Model 3P 2025 (privat)
Audi Q4 etron 2023 (tjänstepulka)
BMW iX3 50xDrive 2026 (beställd)
Model 3 LR 2020 (såld)
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Går från Audi Q8 E-tron s-line till iX3 M-sport.

Ska bli kul att se skillnaden mellan dessa och vad jag kommer att sakna hos Q8:an.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430

Inlägg av Arctic Drifter »

Ny bil köper man väl för att man vill ha en ny bil, att köpa ny bil för att det skulle vara problemfritt är den största illusionen!

Alla nya bilar jag köpt har haft ett eller ett par fel som visserligen åtgärdats kostnadsfritt men det har inte varit baserat på slitage. T.ex. EGR-ventiler på fossilare eller kliman på Teslan.

De bilar jag köpt som först varit leasing i 3-år och sedan fått rulla hos mig har uteslutande endast krävt slitagebaserade åtgärder.
Alltså bromsar, filter och oljebyten. I allra högsta grad planerbart underhåll.

Så för mig är det mest problemfria ägandet att köpa en 3 år gammal bil som ger mig några års ägande innan miltalet skjuter över vad maskinförsäkringen täcker.

Ny bil köper jag för att det är kul och för att min fru tror att det blir ett problemfritt bilägande!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

mikebike skrev: 07 apr 2026 13:26
Som sagt, funktionalitet är bara en del. Fina material, låg ljudnivå och bra komfort är andra delar (där Tesla underpresterar).
Nej, din erfarenhet från din MY 2022 är inte måttstocken för hur Tesla är. Vad gäller ljudnivå så har Tesla blivit mycket bättre. Jag försöker oftast mäta ljudnivån på motorväg när jag provkör bilar och av de elbilar jag provat det senaste åren har endast en mätt nämnvärt bättre än Model 3 Highland. Det var en Mercedes EQE, som mätte 1,4 dB lägre än min Highland. Normalt sett brukar mina öron och mätningen säga samma sak, men just här skilde de sig en del. Mätningen av Mercedesen var bättre än mina öron indikerade. Jag tror det beror på att luftfjädringen hos Mercedesen var mycket bra på att filtrera bort vibrationer som orsakar ljud, men däremot var bilen inte bättre isolerad från andra ljud. Jag upplevde att t ex ljud från andra fordon på vägen var klart högre hos Mercedesen. Hur det än må ha varit med den saken är det inte alls så att Teslan underpresterar vad gäller ljudnivå. Snarare har den lägst ljudnivå i förhållande till prislappen.
När det gäller material så är inte bilarna från konkurrenterna bättre, snarare har de mer av billig plast.
Dock tycker jag alltjämt, trots förbättringarna hos Highland, att fjädringskomforten borde vara bättre, utan att göra bilen svampig.
Dina erfarenheter av Model Y 2022 är inte representativa för Juniper och Highland.
Detsamma gäller dina erfarenheter av farthållaren. För mig är farthållaren oumbärlig. Jag kör ju SECC varje år sedan sommaren 2022. Skulle jag inte ha en användbar farthållare hade jag inte ställt upp i tävlingen. Att köra Ystad-Haparanda nonstop utan farthållare vore en plåga, men tack vare farthållaren i bilen går det utmärkt. Det jag tar som exempel är en ganska rejäl körning, ungefär 160 mil, så det är inte något litet exempel.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Arctic Drifter skrev: 07 apr 2026 15:19
Ny bil köper man väl för att man vill ha en ny bil, att köpa ny bil för att det skulle vara problemfritt är den största illusionen!

Alla nya bilar jag köpt har haft ett eller ett par fel som visserligen åtgärdats kostnadsfritt men det har inte varit baserat på slitage. T.ex. EGR-ventiler på fossilare eller kliman på Teslan.

De bilar jag köpt som först varit leasing i 3-år och sedan fått rulla hos mig har uteslutande endast krävt slitagebaserade åtgärder.
Alltså bromsar, filter och oljebyten. I allra högsta grad planerbart underhåll.

Så för mig är det mest problemfria ägandet att köpa en 3 år gammal bil som ger mig några års ägande innan miltalet skjuter över vad maskinförsäkringen täcker.

Ny bil köper jag för att det är kul och för att min fru tror att det blir ett problemfritt bilägande!
Ja, så är det. Tidigare har jag nästan alltid köpt 3 år gamla bilar.
När det gällde Model Y och nu gäller iX3 så funkar det inte riktigt att göra så.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

tesla newbie skrev: 07 apr 2026 13:22
mikebike skrev: 07 apr 2026 11:47
tesla newbie skrev: 07 apr 2026 11:00
current skrev: 06 apr 2026 08:17
Lite offtopic men är man dum om man köper en ny Model Y idag? Jag kikade ju på iX3 och var inte helt såld. Har öven kikat på EX60 och det var också en fin bil men väcker inget vill-ha-begär. Tycker även färgerna är lite tråkiga.

Absolut så är räckvidden väldigt bra i iX3, men med M-paket och lite utrustning går WLTP ner till 74 mil och Tesla Model Y går 63 mil med 19”.

Jag testade också ladda min Model 3 utanför Teslas nätverk och haft problem hälften av gångerna då det ofta är olika operatörer som kräver man lägger in betalkort och registrerar konto, bekräftar mail med mera. Sen är det olika om man först ska koppla in sen autentisera sig eller tvärt om. Även varit med om trasiga laddare. Då tar jag hellre 10 mil kortare WLTP och ett laddnätverk man kan lita på i alla situationer?

Sen tycker jag Teslan känns mer premium och framför allt så är mjukvaran bättre. Mindre rörig. Priserna jag fått är:

Tesla Model Y: 689kkr
EX60 P10 Ultra: 820kkr
BMW iX3 Supercharged: 850kkr
Tycker att man ska köpa den bil man trivs bäst med. Detta är helt individuellt och det finns inget rätt och fel. Personligen skulle jag nog välja Model Y av de alternativ som finns just nu. Det enda som lockar mig med BMW iX3 är köregenskaperna som jag gillar skarpt, men den har helt klart nackdelar jämfört med Model Y (ingen OPD när man backar, sämre utrymmen, ingen camp/dog mode, manuell fällning av baksätet m.m.). Men det är min åsikt. Jag har full förståelse för att man väljer iX3 framför Model Y. Premium bryr jag mig inte om. Så länge instrumentbrädan inte skallrar så bryr jag mig inte om ifall den är gjord i plast eller läder.
Premium är bland annat att saker fungerar. Den främsta orsaken till att jag byter bilmärke är att farthållaren inte fungerar, sedan har vi torkarautomatiken och att Tesla kontinuerligt plockar bort utrustning.

Man kan ju hoppas att BMWs värmepumpar fungerar bättre/längre än Teslas, likaså hjulupphängningar och laddportar. ;)
Nej premium har inte med funktion att göra skulle jag säga. Toyota är väl knappast ett premiummärke, men där fungerar allt klockrent. Finns gott om exempel på premiumbilar som strular. Är Volvo EX90 premium med allt mjukvarustrul de haft? Min förra premium BMW var på verkstaden fler gånger för fel än vad min Tesla har varit. Dock hade jag tur med BMW:n att felen gick på garanti/goodwill så jag slapp betala. Sedan förstår jag frustrationen kring fartållaren och torkarautomatiken men jag värderar de bristerna lägre utifrån min körprofil. Jag värderar mer saker som camp mode, bra utrymmen, döda-vinkelkamera, riktigt one pedal driving även när man backar, stor tydlig backkamerabild. Kort sagt, jag stör mig mer på den halvdana backkameran och svankstödsinställningen via skärmen i BMW:n än vad jag stör mig på farthållaren i Teslan.
Men som sagt alla har sina preferenser och nu har elbilsmarknaden blivit såpass mogen att man kan välja den bil som man vill ha istället för att känna att man måste köpa en Tesla för att man vill ha en elbil. Så elbilsmarknaden fungerar nu likadant som avgasbilsmarknaden. Dvs man köper den bil som passar/tilltalar en bäst. Det finns inget rätt eller fel.
Det finns heller ingen perfekt bil, tyvärr. Elände.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Niklas Z skrev: 07 apr 2026 15:42
mikebike skrev: 07 apr 2026 13:26
Som sagt, funktionalitet är bara en del. Fina material, låg ljudnivå och bra komfort är andra delar (där Tesla underpresterar).
Nej, din erfarenhet från din MY 2022 är inte måttstocken för hur Tesla är. Vad gäller ljudnivå så har Tesla blivit mycket bättre. Jag försöker oftast mäta ljudnivån på motorväg när jag provkör bilar och av de elbilar jag provat det senaste åren har endast en mätt nämnvärt bättre än Model 3 Highland. Det var en Mercedes EQE, som mätte 1,4 dB lägre än min Highland. Normalt sett brukar mina öron och mätningen säga samma sak, men just här skilde de sig en del. Mätningen av Mercedesen var bättre än mina öron indikerade. Jag tror det beror på att luftfjädringen hos Mercedesen var mycket bra på att filtrera bort vibrationer som orsakar ljud, men däremot var bilen inte bättre isolerad från andra ljud. Jag upplevde att t ex ljud från andra fordon på vägen var klart högre hos Mercedesen. Hur det än må ha varit med den saken är det inte alls så att Teslan underpresterar vad gäller ljudnivå. Snarare har den lägst ljudnivå i förhållande till prislappen.
När det gäller material så är inte bilarna från konkurrenterna bättre, snarare har de mer av billig plast.
Dock tycker jag alltjämt, trots förbättringarna hos Highland, att fjädringskomforten borde vara bättre, utan att göra bilen svampig.
Dina erfarenheter av Model Y 2022 är inte representativa för Juniper och Highland.
Detsamma gäller dina erfarenheter av farthållaren. För mig är farthållaren oumbärlig. Jag kör ju SECC varje år sedan sommaren 2022. Skulle jag inte ha en användbar farthållare hade jag inte ställt upp i tävlingen. Att köra Ystad-Haparanda nonstop utan farthållare vore en plåga, men tack vare farthållaren i bilen går det utmärkt. Det jag tar som exempel är en ganska rejäl körning, ungefär 160 mil, så det är inte något litet exempel.
Dessutom uppfattar vi buller olika, så en persons upplevelse kan skilja sig feån andra.
Dessutom bullrar olika ex olika mycket, tex
EQE oavsett samma spec
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Magnus71

Inlägg av Magnus71 »

Den eviga frågan… Vad är egentligen premium?
Vi har nog alla olika preferenser här.. men för mig är att allt bara fungerar högt upp på listan. Fungerande app och stabil laddupplevelse är andra premium egenskaper. Tesla har även elektrisk inställning av ratt kopplat till profil, samt elektrisk fällbart baksäte och kryddar det med klädda dörrsidor och förvaringsfack och då påstå att BMW I3X är premium men inte Tesla Y (Juniper), då har man så klart andra prioriteringar.
Jag växlar i princip dagligen mellan vår Y juniper och MB EQC. Båda är premium men på helt olika sätt. Precis som säkert IX3 är det på sitt sätt. Ser fram emot provkörning av den och även nya GLC EQ inför framtida bilval.
-26 MY AWD
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag (såld)
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

iX3:an verkar ha väldigt fin laddning nu när flera kört långresor. Förbrukningen är väl sisådär. Men räckvidden är imponerande tillsammans med laddningen.

Men nu kommer jag från en Q8 som laddar sakta och har väldigt hög förbrukning 😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Beställd: BMW iX3 50 xDrive.