Model Y juniper bagage lucka öppnar inte fullt i borta läge

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
merc_slk_amg
Teslaägare

Model Y juniper bagage lucka öppnar inte fullt i borta läge

Inlägg av merc_slk_amg »

Har ställt in bagage luckans öppnings höjd hemma för att den inte skall slå i garageporten.
När bilen är på andra platser skall den dock öppna fullt ut, men det gör den absolut inte var gång.

Detta har jag haft mycket konversation med Tesla om.

Programmering är rätt utförd och utförd flera gånger. Men enligt Tesla som är helt klart medvetna
om problemet är det när GPS signalen inte är fullgod som bilen ställs in till hemma läge öppning.
Trots att GPS signalen åter är fullgod, kvarstår detta hemmaläge.

Detta är ett problem som aldrig uppstod med min förra Model Y.

Hur är det med andra, använder ni funktionen eller ej, fungerar det lika dåligt för er ?

Är hundägare så luckan öppnas så gott som dagligen, hemma och när jag är på andra platser.

Har nu lärt mig efter att ha slagit huvudet i luckan ett par gånger när jag utgått ifrån att den var fullt öppen.

Är ni flera felanmäl det så de prioriterar buggen vilken vore lätt att fixa. Hur svårt skall det vara att släppa
hemmaläge när GPS signalen är fullgod igen. Enl Tesla så krävs det nu flera satelliter än tidigare samt att
1 sekunders bortfall räcker för att inställningarna skall ställas in som hemmaläge.
Tesla Model Y Performance Juniper
13,6 kW solpaneler & 41 kWh batterilagring
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Re: Model Y juniper bagage lucka öppnar inte fullt i borta läge

Inlägg av holden »

Alternativet att den ska öppna fullt om den inte har gps skulle ju resulterat i en bucklig lucka om det sker hemma? Låter som en ganska sund försiktighetsåtgärd att öppna så långt du ställt in som lägst om läget är oklart.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
merc_slk_amg
Teslaägare

Inlägg av merc_slk_amg »

holden skrev: 27 feb 2026 17:12
Alternativet att den ska öppna fullt om den inte har gps skulle ju resulterat i en bucklig lucka om det sker hemma? Låter som en ganska sund försiktighetsåtgärd att öppna så långt du ställt in som lägst om läget är oklart.
Det kan jag iof hålla med om. Men detta hände ALDRIG med min förr Model Y.
Lite mera oroande om det endast är jag som har det problemet.
När Tesla inte har någon lösning på problemet för mig.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

merc_slk_amg skrev: 20 mar 2026 17:13
Det kan jag iof hålla med om. Men detta hände ALDRIG med min förr Model Y.
Lite mera oroande om det endast är jag som har det problemet.
När Tesla inte har någon lösning på problemet för mig.
Gissar på att det är mjukvaran som moderniserats. Det vore ju rätt galet om den skulle smälla upp luckan fullt som default efter att du ändrat i inställningarna, då måste ju principen vara att vid oklart GPS läge öppna enligt din inställda maxnivå.
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

Jag har samma problem, trodde länge att jag gjorde något fel, eftersom skärmalternativen inte är helt intuitiva.

Att det skulle bero på något intermittent osäkerhet på GPS-positionen tror jag inte på. Navigation funkar bra och felet inträffar mil från mitt garage.

Har inte felanmält (änl).

Är ganska skarpa hörn på bakluckan så inget kul att slå i huvudet.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

FinaFisken skrev: 21 mar 2026 15:21
Jag har samma problem, trodde länge att jag gjorde något fel, eftersom skärmalternativen inte är helt intuitiva.

Att det skulle bero på något intermittent osäkerhet på GPS-positionen tror jag inte på. Navigation funkar bra och felet inträffar mil från mitt garage.

Om jag fattat TS rätt så sker detta när bilen inte kan få en GPS position (vilket är rimligt), men att när den väl återfår GPS position så återställer den inte lucköppningen korrekt utan utgår från heminställningen oavsett position (ej rimligt).
MY LR AWD -26
M3 P -24
M3 LR -22 - såld
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
merc_slk_amg
Teslaägare

Inlägg av merc_slk_amg »

holden skrev: 21 mar 2026 16:03
FinaFisken skrev: 21 mar 2026 15:21

Om jag fattat TS rätt så sker detta när bilen inte kan få en GPS position (vilket är rimligt), men att när den väl återfår GPS position så återställer den inte lucköppningen korrekt utan utgår från heminställningen oavsett position (ej rimligt).

Det stämmer precis. Märkligt är dock att andra funktioner såsom aut öppning av bagage lucka fallerar aldrig.
Hemma skall den inte öppna sig aut , borta skall den göra det. Fungerar ALLTID,
Hemma skall luckan inte öppna fullt, borta alltid fullt öppen. Fungerar sällan.

När man är borta öppnar luckan aut, men inte alltid fullt, så ena funktionen vet att man inte är hemma men inte den andra.

Är man borta och luckan inte öppnar fullt, kvittar det hur många gånger man provar eller väntar.
Återställer man då datorn (skärmen) öppnar luckan fullt, (tills nästa gång det jävlas igen)
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Råkade utför detta när min AP-dator strulade pga havererad AC-kompressor. GPS positionen hade "fastnat" på en punkt utanför min hemposition vilket gjort att bilen öppnade luckan fullt i mitt garage. Slapp buckla men blev en liten lackskada tyvärr.
Vad som räknas som hemma verkar också vara ett ganska stort område. Om jag parkerar vid mataffären några hundra meter från mitt garage så öppnas fortfarande luckan till "hemma"-höjd.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev: 02 apr 2026 12:21
Råkade utför detta när min AP-dator strulade pga havererad AC-kompressor. GPS positionen hade "fastnat" på en punkt utanför min hemposition vilket gjort att bilen öppnade luckan fullt i mitt garage. Slapp buckla men blev en liten lackskada tyvärr.
Vad som räknas som hemma verkar också vara ett ganska stort område. Om jag parkerar vid mataffären några hundra meter från mitt garage så öppnas fortfarande luckan till "hemma"-höjd.
Min bil registrerar laddning vid laddstolpe 400 meter hemifrån som "Hemma" och slår inte på Sentry heller.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
[Nicke73]

Inlägg av [Nicke73] »

Jag har precis samma problem som TS så du är inte ensam. Märker det då jag i princip handlar på samma ställe på väg hem från jobbet och då ska luckan alltid öppnas fullt men det är typ var tredje gång den fungerar. Men som sagts i tråden så är jag glad att det alltid verkar fungera hemma då jag annars skulle skadat luckan mot garaget.
//Niclas