Jag har sett i andra trådar att just vid kö-körning har man ställt ner avståndet till framförvarande bil för att förhindra frestelser från andra att dyka in i luckan framför. Man väljer mellan 7 olika värden för avstånd! Vill man ha mindre lucka väljer man lägre värde. (Vrider på spaken för farthållaren.)
Tyvärr finns det inget läge 0 eller -1 som skulle behövts
Tror det är så att den lär sig hur den skall uppföra sig map hur föraren reagerar och korrigerar.
Jag har fått den uppfattningen också (rätta mig om jag har fel) både AP och autopark lär sig med tiden ju mer du använder funktionerna jag va inte imponerad första gångerna jag testa och tänkte inte betala för AP men då jag köpte demo bil fanns allt i den så då börja man så klart att använda det .
Efter hand tycker jag den blivit riktigt vass på att hålla filerna och efter 1300 mil med AP har det blivit en nödvändighet och ligger på listan över funktioner en bil måste ha .
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Håller med er som tycker AP är nödvändig. Efter en dryg månad med den och rätt långa resor bl a till Tyskland. Igår en tur i Sverige på 96 mil..Det är otroligt avslappnande att köra med AP på motorväg och bra markerade landsvägar. Backkrön kan vara vingliga ja. Har dessutom upplevt att regn gillar den inte. När hela vägbanan blänker får den svårt att urskilja linjerna. Om ni har någon som skall prova bilen och AP så tänk på att auto lane change är av som standard om man gör en ny förarprofil.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Den bilen du köper saknar ju AP, så eventuellt genomslag på andrahandsvärdet jämfört med dagens AP borde väl vara som störst nu.
Värdet av dagens AP lär väl sjunka rejält när nästa förhoppningsvis mycket förbättrade version dyker upp.
En tidig 2014 kan vara ett riktigt bra köp. Dagens AP känns som en "kul funktion" och är märk väl fortfarande "beta".
Den är inte värdelös, men så länge man fortfarande kan råka ut för tvära kast, även på motorväg, känns den inte oumbärlig.
Adaptiv farthållare är inte "en kul grej", den är avgörande för många köpare inkl mig. Auto steer är "en kul grej", det håller jag med om även om det är en väldigt praktisk kul grej. Jag hade kunna "leva utan" auto steer men inte adaptiv farthållare. Summon och autopark hade jag inte betalat nåt extra för, tar det bara för att det följer med autopilotpaketet.
Håller med adaptiv farthållare är en väldigt bra sak, (el rättare sagt farthållare utan adaptiv funktion är ganska meningslös). Att styra och parkera är något som föraren förväntas göra (dvs man har inte något emot om det medföljer men att betala extra för det är en tröskel.