Dags för vinterdäck
Moderator: Redaktion
Re: Dags för vinterdäck
Det är helt nya hakka 8 och hört från andra att det låter lite mer när de är nya så får skicka en update när jag har ett par hundra mil på dem. Men ja det hörs mer än i en fossilbil då bilen i sig är tyst. Sedan det vanliga liter mer svansig uppförandet och givetvis inte samma acceleration som sommar. Antispinn går in om man gasar på hårt. Om ljudkomforten är högsta prio är dubbfria givetvis bättre. Allt beror på hur mycket och var man kör med bilen, bruksbil för mig så säkerheten har högsta prio...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Oops, my bad.hybris skrev:Skulle vara 0 grader inte 9... Edit funktion tack!!!

Nu ska det funka att editera sina egna inlägg.
(Men inte andras, hoppas jag.

Svartis på en liten kurvig väg på landet i mörker och 421 HK på bakhjulen. Europeiska friktionsdäck. OK lite av en utmaning det medger jag, men bara man vet om det så.. En avåkning är ju inte vad man precis önskar eller kollision med en svängande timmerbil... Risken eller chansen att bli historisk - att bli den första Teslaägaren i världen som dör i sin bil finns ju förstås. Dock gör ens eget omdöme en del så man slipper bli historisk på det viset. Dubbar har en särdeles skadlig inverkan på vårt vägnät och på vårt gatumiljö med cancerframkallande stendamsföroreningar särskilt från motorstarka bilar. Vi får ju ha i minnet att de allra flesta lastbilar och bussar på våra vintervägar saknar dubbar trots att vikten är 10, 20 eller 30 gånger en Model S.hybris skrev:Kanske välkänt men gällande säkerhet:
1. Dubbdäck. Oslagbart vid is eller svartis. Bromsa med tung bil på is... Prova...
2. nordiska dubbfria. Säkert ok i mellersta landet och ner om inte vill ha den ökade säkerheten med dubb.
3. europeiska vinterdäck. Endast bra ned till runt 0 grader sedan blir de sämre och sämre. Kör inte på dessa om snö. Kanske fungerar i Skåne typ?
4. amerikanska allaround... Är de ens lagliga? Undvik!!!
5. Sommardäck. Deathwish...
Satte precis på Hakka 8 och efter en mils körning kan jag inte säga att det låter så där våldsamt mycket mer än med allround-däcken. Litegrann men inte så att jag hade tänkt på det om jag inte satt och lyssnade aktivt. Så fort man slår på lite musik så försvinner det.
De konstaterade nyligen att förbränningen av ved är det som skapar partiklarna och inte dubbdäck... De har somma partiklar i södra spanien och i Kina. De har inte dubbdäck... 

Helt enig om att de inte låter mycket. Inte något smatter utan det klassiska dubbdäck ljudet (rullljudet) men det är inte störande och väldigt mycket lägre än med tidigare generationer Hakka... Så missförstå inte de låter väldigt lite... 

Någon som vet om/var man får tag på Brock BS32 TS1 i Sverige, eller någon bra leverantör från Tyskland?
Efter en lång rundringning som startade med Brock i Tyskland så hamnade jag till sist hos Fredrik på Fälgproffsen i Östersund.
Beställning är lagd och hoppas på milt väder en vecka till.
Blev Brock B32 TS1, svarta, med Hakka R2. Totalt 26' inkl TPMS, frakt och moms.
Beställning är lagd och hoppas på milt väder en vecka till.
Någon som vet vad rekommenderat tryck i Nokian R2 på Teslas standard 19" är?
Har sökt men hittar inget i manualen...
Har sökt men hittar inget i manualen...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Jag har 3.2 fram och 3.3 bak. Rekommenderat andra i forumet och av Sondell.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Tackar. Rullade iväg från däckfirman med cirkus 2.4 runtom... Man tycker ju att de borde ha bättre koll. Nu åtgärdat. : )
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Hur funkar det där med TPMS? Är det nån standard, eller nåt man måste tänka på för att det ska funka med Teslan?Chris skrev:
Jag fick Tesla original TPMS, men det finns massor av tillverkare som passar av vad jag kunnat läsa mig till.
Vad ska det vara för dimension på fälg till Nokian Hakka dubbfria däck, 245/45R19? Kör ni på 8,0 x 19" eller är det 8,5 x 19"? Ni som har rapporterat problem med skrap vad har ni för dimensioner? Samt om någon kör med 8,5 vad har ni för ET(=40mm i orginal) på era fälgar?
Jag tänkte köpa fälgen Advanti Raptor 8,0 x 19" men däckfirman sa att Nokian Hakka 245/45 inte skulle passa med mindre än 8,5x19".
Jag tänkte köpa fälgen Advanti Raptor 8,0 x 19" men däckfirman sa att Nokian Hakka 245/45 inte skulle passa med mindre än 8,5x19".

Originalfälgarna är 19x8 och går att få från Tesla med nokian hakka dubbfria så du kan ju påpeka det för döckfirman...
Jag har nyss fått på michelin xi3 på rial-fälgar. Fälgen är 19x8.5 med ET32. Men då skrapar det lite lätt på vänster fram vid backning med mycket rattutslag (dock ej vid max).
Det hela är lite mysko då fälgen ska vara anpassad till Tesla med rätt navhål, originalmuttrar, godkänd för 750 kg osv.
Vid val av fälg, tänk på att de ska vara gjorda för att klara 750 kg i nornalvikt per fälg.
Mitt råd är att köpa Teslas nokianhjul och få dem på originalfälg med tpms och allt. Man sparar marginellt på andra kombinationer och riskerar strul istället.
Jag har nyss fått på michelin xi3 på rial-fälgar. Fälgen är 19x8.5 med ET32. Men då skrapar det lite lätt på vänster fram vid backning med mycket rattutslag (dock ej vid max).
Det hela är lite mysko då fälgen ska vara anpassad till Tesla med rätt navhål, originalmuttrar, godkänd för 750 kg osv.
Vid val av fälg, tänk på att de ska vara gjorda för att klara 750 kg i nornalvikt per fälg.
Mitt råd är att köpa Teslas nokianhjul och få dem på originalfälg med tpms och allt. Man sparar marginellt på andra kombinationer och riskerar strul istället.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Nu har jag forskat runt i fälgarnas underbara värd. Det blev Advanti Siren-fälgar till min vita MS. Dessa går att få i 8 x 19" precis som orginalet, ET eller inpressning som det också heter är 35mm på dessa. Det gör att däcket kommer sticka ut 5mm mer än orginal. Fälgar är godkända för SUVar mm och tål över 850kgs belastning per fälg, dvs. väl över 750kg. Vid samtal med Specialfälgar så fick jag även veta att en inpressningsändring mot standard på +-5mm bör generellt sett vara okej. Det är också "säkrare" att ha ett mindre inpressningsmått än ett större då det inte är samma risk att däcket tar i inuti hjulhuset.
Summa sumarum så har jag lyckats få ett par mörka vinteranpassade fälgar för cirka 20% lägre pris än Tesla orginal.
Summa sumarum så har jag lyckats få ett par mörka vinteranpassade fälgar för cirka 20% lägre pris än Tesla orginal.

I helgen åkte vinterdäcken på. Wow, vilken otrolig skillnad i vägljud. Vägljudet som jag försökte få mig själv att acceptera med 21" och Michelin PS är helt borta med 19" Hakka R2. Nu känns det verkligen som jag svävar fram i en el-limo.
Tycker kvalitén på Brock B32 TS1 som jag köpte är toppen och de svarta fälgarna passar den vita MS perfekt. Först trodde jag inte att de passade på centrumringen, men de passade lite exakt bara. Att dra 175Nm är dock en hel del moment..
Nu vill jag testa bilen på snö!
Tycker kvalitén på Brock B32 TS1 som jag köpte är toppen och de svarta fälgarna passar den vita MS perfekt. Först trodde jag inte att de passade på centrumringen, men de passade lite exakt bara. Att dra 175Nm är dock en hel del moment..
Nu vill jag testa bilen på snö!
Tänkte väcka den här tråden till liv... Jag hade först tänkt att sätta dubbfria Hakka R2 på mina original 19" fälgar men lurar på om jag ska gå all in och sätta vinterdäck på mina 21" istället. Finns det någon med erfarenhet av 21" dubbfritt? Funkar det på vinterväglag?
Model S 85 | Maj 2015 | Solid Vit | Panoramatak | Tan NG-säten | Svart Alcantarainnertak | Blank Abachiträdekor | Teknikpaket | Köldpaket | Säkerhetspaket | Breyton Spirit 21"
Model 3 - Reserverad 2016-03-31
Model 3 - Reserverad 2016-03-31
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Åh, jag sitter och våndas över vinterdäck just nu. Fälgen vet jag, men vilka däck jag ska ha... Jag har alltid varit stenhård på att ha dubbdäck. När det väl blir is så är det dubb som gäller. Men den gångna vintern så har jag plågats enormt av ljudnivån i att ha dubbdäck när man kör på el. Det låter ju nåt absurt. Med en så tyst och bekväm bil som en Model S så tar det verkligen emot. Och de dubbfria däcken verkar ha kommit långt. Lurar på Hakka R2.
Är det lönt att läsa igenom alla 14 sidor av den här tråden, eller kommer jag bara bli ännu mer förvillad av det?
Är det lönt att läsa igenom alla 14 sidor av den här tråden, eller kommer jag bara bli ännu mer förvillad av det?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Min vånda åxå, fast tvärtom. Vet vilka däck, det blir dubb, Hakka 8. Kör man på småvägar på landet finns inget alternativ. Däremot har jag ingen aning om fälgar. Tips?danni skrev:Åh, jag sitter och våndas över vinterdäck just nu. Fälgen vet jag, men vilka däck jag ska ha... Jag har alltid varit stenhård på att ha dubbdäck. När det väl blir is så är det dubb som gäller. Men den gångna vintern så har jag plågats enormt av ljudnivån i att ha dubbdäck när man kör på el. Det låter ju nåt absurt. Med en så tyst och bekväm bil som en Model S så tar det verkligen emot. Och de dubbfria däcken verkar ha kommit långt. Lurar på Hakka R2.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Ja, det börjar bli dags att köpa sig en uppsättning nu. Jag skulle gärna ha dubbat på 19" men en fälg som liknar 21" turbin i grått.
Ska vi försöka gå ihop några stycken?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
För mig lär det bli 20"-däck. Funderar på att köpa vinterdäcken genom Tesla. Ser inte många som förespråkar det dock. Är det för tråkigt eller är de mycket dyrare?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
I hate to break it to you, men du är bara någon vecka för sen till ett stort samköp av just exakt det: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=2168Kilowatt skrev:Ja, det börjar bli dags att köpa sig en uppsättning nu. Jag skulle gärna ha dubbat på 19" men en fälg som liknar 21" turbin i grått.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Svenssons skrev:För mig lär det bli 20"-däck. Funderar på att köpa vinterdäcken genom Tesla. Ser inte många som förespråkar det dock. Är det för tråkigt eller är de mycket dyrare?
Tesla har væl inga 20", dom tar væl bara in 19 och 21? kommer 20 på Model X, men det ær kanske lite tidigt att bestælla dom nu?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14