Zeekr 007
Moderator: Redaktion
Re: Zeekr 007
Otroligt mycket för pengarna.
Model S LR -23 Ultra Red/Ultra White EAP HW4 Yoke 21” Arachnid
Teslabjörns 100-mila kan du se hur långt man kommer på en laddning i motorvägsfart, du kan även se om du behöver ta en kaffe vid ev. stopp eller om du knappt hinner sätta i laddhandsken. I det här fallet med 7GT så skulle du nog knappast behöva ladda normal sett t&r mellan Gävle och Stockholm, men skulle det behövas så rör det sig nog om ett par minuter.Eldsig skrev: ↑09 jan 2026 23:49Allt beror ju på den enskildes behov. Sitter man och kör långkörningar motsvarande en lastbil är kanske 1000km test intressant, men vill man åka Gävle-Sthlm tur och retur utan att leta laddplats eller göra ett kaffestopp i Uppsala eller Tierp på vägen hem så längtar man efter en bil som klarar 40 vintermil på E4. 7GT är nog på gränsen, men vi hoppas på 120km/h-test snart!ChristofferG skrev: ↑09 jan 2026 21:35Diskussionen om WLTP I all ära. 7X är ju redan 30 minuter snabbare på Teslabjörns 1000km jämfört med Juniper. 7GT lär ju kapa ytterligare minuter.
Men det blir kul att se när testerna börjar komma oavsett.
Ser ju fin ut tycker jag. Gillar att de ersatt pianolacken som fanns i 7X.
Privilege har ungefär samma räckvidd som min M3P. Jag håller med en del övriga här att det är sämre än förväntat mtp att batteriet är så mkt större. Bilen väger ju nästan 500 kg mer än min M3P. Jag antar att det bidrar…
Även priset är jämförbart.
Det är en bra konkurrent men det kommer handla om prioriteringar. Det känns som dött lopp just nu när jag tittar på utrustning/prestanda/laddning/helheten och jämför med min M3P.
Jag hade nog hoppats att 7GT skulle upplevas ha en lite större Edge mot min M3P men jag känner inte riktigt att den har det. Blir intressant med provkörningarna när de kommer.
Träffar de rätt i balansen sportighet/komfort (vilket jag anser att Tesla gjort ganska bra i min M3P) så kan 7GT vara ett alternativ vid nästa byte. Synd att 7GT saknar sportstolar. Jag älskar mina sportstolar i M3P…
Senast redigerad av pefreli, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Personligen tror jag inte de flesta skulle jämföra M3 med 7GT, den handlar om andra utrymmen (kombilucka bak), annan utrustningsnivå och sannolikt komfort/prestanda. Då är nog referensen i Teslas modellprogram mer mot Y.pefreli skrev: ↑10 jan 2026 10:17Ser ju fin ut tycker jag. Gillar att de ersatt pianolacken som fanns i 7X.
Privilege har ungefär samma räckvidd som min M3P. Jag håller med en del övriga här att det är sämre än förväntat mtp att batteriet är så mkt större. Bilen väger ju nästan 500 kg mer än min M3P. Jag antar att det bidrar…
Det är en bra konkurrent men det kommer handla om prioriteringar. Det känns som dött lopp just nu när jag tittar på utrustning/prestanda/laddning/helheten och jämför med min M3P.
Jag hade nog hoppats att 7GT skulle upplevas ha en lite större Edge mot min M3P men jag känner inte riktigt att den har det. Blir intressant med provkörningarna när de kommer.
De provkörningar jag sett med den kinesiska specifikationen nämner att Du sitter lågt och att bilen upplevs sportig. Där har Du möjligen en referens till M3.
Men storleks- och därmed förbrukningsmässigt (frontarea) ska vi nog snegla mot större bilar, som t ex MYP, när vi talar Privilege.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
7GT tar säkert köpare både från MY och M3 men det måste väl ändå vara 7X som anses vara ZEEKR’s motsvarighet till MY?roffe_s skrev: ↑10 jan 2026 10:26Personligen tror jag inte de flesta skulle jämföra M3 med 7GT, den handlar om andra utrymmen (kombilucka bak), annan utrustningsnivå och sannolikt komfort/prestanda. Då är nog referensen i Teslas modellprogram mer mot Y.pefreli skrev: ↑10 jan 2026 10:17Ser ju fin ut tycker jag. Gillar att de ersatt pianolacken som fanns i 7X.
De provkörningar jag sett med den kinesiska specifikationen nämner att Du sitter lågt och att bilen upplevs sportig. Där har Du möjligen en referens till M3.
Men storleks- och därmed förbrukningsmässigt (frontarea) ska vi nog snegla mot större bilar, som t ex MYP, när vi talar Privilege.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Ni som äger 7X. Hur funkar de elektriska dörrarna nu på vintern med fastfrysning etc?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
Tesla har ingen kombi eller shooting break, så det blir svårt att jämföra 7 GT med en Tesla helt enkelt.pefreli skrev: ↑10 jan 2026 11:337GT tar säkert köpare både från MY och M3 men det måste väl ändå vara 7X som anses vara ZEEKR’s motsvarighet till MY?roffe_s skrev: ↑10 jan 2026 10:26Personligen tror jag inte de flesta skulle jämföra M3 med 7GT, den handlar om andra utrymmen (kombilucka bak), annan utrustningsnivå och sannolikt komfort/prestanda. Då är nog referensen i Teslas modellprogram mer mot Y.pefreli skrev: ↑10 jan 2026 10:17Ser ju fin ut tycker jag. Gillar att de ersatt pianolacken som fanns i 7X.
Att det skulle vara dött lopp mellan en 7GT Privilege och en M3P vad gäller laddning och utrustning håller jag inte med om.
Nja, skulle det finnas en lägre variant av MY skulle den egentligen komma närmast 7GT?pefreli skrev: ↑10 jan 2026 11:337GT tar säkert köpare både från MY och M3 men det måste väl ändå vara 7X som anses vara ZEEKR’s motsvarighet till MY?roffe_s skrev: ↑10 jan 2026 10:26Personligen tror jag inte de flesta skulle jämföra M3 med 7GT, den handlar om andra utrymmen (kombilucka bak), annan utrustningsnivå och sannolikt komfort/prestanda. Då är nog referensen i Teslas modellprogram mer mot Y.pefreli skrev: ↑10 jan 2026 10:17Ser ju fin ut tycker jag. Gillar att de ersatt pianolacken som fanns i 7X.
Förstår jag det rätt har 7GT en markfrigång på 14 cm, att jämföra med MYP 15.7 cm. Zeekr 001 har 17.4 cm och 7X 17.2 - 17.3 cm. Bilarna med luftfjädring kan naturligtvis köras med både högre och lägre markfrigång. Så ska vi ta detta som ett mått kanske MYP är den bil i Teslas utbud som kommer närmast 7GT.
Tittar vi bortom Tesla kanske 7GT bättre kan jämföras med A6, ID7 Tourer och BMWs kommande Touringmodell i Neue Klasse? I det sällskapet förefaller prissättningen konkurrenskraftig. Försiktigt uttryckt.
Vårt egna körmönster gör att vi ofta kör 110-130 km/h på längre färder, det innebär att vår räckvidd i praktiken (p g a lågt luftmotstånd) kanske bättre matchar WLTP i en 7GT? Det lär vi ju veta relativt snart när provkörningarna börjar rulla ut
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Typ Mercedes CLA Shooting Brake? Den är lite högre, men aningen kortare och smalare än 7GT. CLA 350 4MATIC Shooting Brake har ett 85 kWh batteri och en WLTP på 728 km.SwedishAdvocate skrev: ↑09 jan 2026 18:57Som alltid så gäller ovanstående räckviddsuppgifter i ~46,5 km/h. Det säger inte så mkt om vad räckvidden blir i 110-120 km/h.Maw skrev: ↑09 jan 2026 11:07Ja, det är ju inte mycket mer än vad Model Y klarar. Priserna verkar ju däremot bra jämfört med Model Y.Tomas L skrev: ↑09 jan 2026 10:41Grymt besviken på räckvidden. Har Zeekr 7GT med AWD, som ju är en låg kombi, "bara" 558 km räckvidd med ett 100kwh batteri? Det är sämre än min 2021 Model 3 med ett 75 kwh batteri.Bara 15 km bättre än Zeekr 7X som är en SUV?
Volvo EX60 kommer att ha, enligt specifikationen, över 100 km längre räckvidd med ett lika stort batteri. Förklara det, den som kan.
Zeekr hävdar som jag förstår det att 7 GT har ett Cd på 0,198 med fälgalternativet med minst luftmotstånd. Y Juniper har som jag förstår det ett Cd på ~0,22. Och Juniper lär ju ha större frontarea än 7 GT… Å andra sidan väger Juniper ~2 ton. Vad väger 7 GT? 2525–2655 kg?
Så å ena sidan har 7 GT ett övertag när det gäller luftmotstånd i högre hastigheter. Men samtidigt väger den ju rätt mkt mer än Y… Och jag kan för lite om sånt här för att uttala mig om hur dessa båda parametrar – luftmotsånd & vikt – kommer påverka i 110-120 km/h…
Vore intressant ifall Tesla eller någon annan kunde bygga en Shooting Brake/Estate/Tourer (dvs. bil med kombibaklucka) på en renodlad elbilsplattform och med en vikt på ~1900-2000 kg…
Jag tror att alla förstår att "verkligheten" och WLTP inte är samma sak, men den indikerar ändå att effektiviteten inte är särsklit bra på 7GT. Bilföretag, även Kinesiska, brukar inte vara blyga med att kräma ut så mycket WLTP de kan ur nya modeller, men 558 km från en kombi som är 1456 mm hög och har ett 100 kWh stort batteri är, för att vara ärlig, rätt uselt. Bilar som EX60 (107kWh?) och BMW IX3 Neue Klasse (108 kWh) har räckvidder på 660-800 km.
Man kan konstatera att 7GT är en ovanligt tung bil, tyngre än de flesta andra bilar som nämnts i tråden, samt att de anger "brutto"-storlek på batteriet, medan de flesta andra anger "netto"-storlek, d v s användbar storlek. 7GT:s batteri är netto 94 kWh. Men 7GT måste även vara jämförelsevis ineffektiv för att ha så låg WLTP‑räckvidd.
M3 LR AWD EAP 2021
Då tror jag du missförstod mig. Det jag menar är att när jag jämför samtliga parametrar (helhet) så är det dött lopp i min bok. Zeekr är definitivt bättre utrustad.backe skrev: ↑10 jan 2026 12:01Tesla har ingen kombi eller shooting break, så det blir svårt att jämföra 7 GT med en Tesla helt enkelt.pefreli skrev: ↑10 jan 2026 11:337GT tar säkert köpare både från MY och M3 men det måste väl ändå vara 7X som anses vara ZEEKR’s motsvarighet till MY?roffe_s skrev: ↑10 jan 2026 10:26Personligen tror jag inte de flesta skulle jämföra M3 med 7GT, den handlar om andra utrymmen (kombilucka bak), annan utrustningsnivå och sannolikt komfort/prestanda. Då är nog referensen i Teslas modellprogram mer mot Y.pefreli skrev: ↑10 jan 2026 10:17Ser ju fin ut tycker jag. Gillar att de ersatt pianolacken som fanns i 7X.
Att det skulle vara dött lopp mellan en 7GT Privilege och en M3P vad gäller laddning och utrustning håller jag inte med om.
Laddning däremot ser jag, utifrån mitt perspektiv, som ganska jämnt. Zeekr laddar snabbare (när man har tillgång till rätt laddare) men är törstig och har inte samma smidighet med SUC som Tesla.
Men jag ser fram emot provkörningarna. Det verkar ju som att 7GT kommer hit till sommaren.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
14,6 kWp