Men de har också garanti kvar, så länge som de är servade i tid. 5 års nybilsgaranti på Hyundai, Kia har 7 år.manneson skrev: ↑07 dec 2025 13:56Många problem med dem dock. Ligger i topp rörande driftsstopp.granlundii skrev: ↑07 dec 2025 13:55Med dom önskemålen skulle jag se på Hyundai Ioniq5 eller KIA EV6 i första hand. Borde ha allt du önskar, tänker jag.
Köpråd
Moderator: Redaktion
Re: Köpråd
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Just att de har så hårda krav på ”service” är en stor nackdel IMO.juristen skrev: ↑10 dec 2025 10:20Men de har också garanti kvar, så länge som de är servade i tid. 5 års nybilsgaranti på Hyundai, Kia har 7 år.manneson skrev: ↑07 dec 2025 13:56Många problem med dem dock. Ligger i topp rörande driftsstopp.granlundii skrev: ↑07 dec 2025 13:55Med dom önskemålen skulle jag se på Hyundai Ioniq5 eller KIA EV6 i första hand. Borde ha allt du önskar, tänker jag.
Har någon tidigare ägare missat med några mils marginal eller någon vecka tidsmässigt är garantin rökt.
Dyrt är det också att tvingas betala många tusenlappar för att de ska byta luftfilter och ”kontrollera” 1-2ggr om året.
Håller med om allt du säger. Samtidigt föredrar jag en nybilsgaranti om 5 till 7 år med dessa hårda villkor, än den nybilsgaranti om ynka 2 år som de flesta andra märken ger.manneson skrev: ↑10 dec 2025 10:44Just att de har så hårda krav på ”service” är en stor nackdel IMO.juristen skrev: ↑10 dec 2025 10:20Men de har också garanti kvar, så länge som de är servade i tid. 5 års nybilsgaranti på Hyundai, Kia har 7 år.manneson skrev: ↑07 dec 2025 13:56Många problem med dem dock. Ligger i topp rörande driftsstopp.granlundii skrev: ↑07 dec 2025 13:55Med dom önskemålen skulle jag se på Hyundai Ioniq5 eller KIA EV6 i första hand. Borde ha allt du önskar, tänker jag.
Har någon tidigare ägare missat med några mils marginal eller någon vecka tidsmässigt är garantin rökt.
Dyrt är det också att tvingas betala många tusenlappar för att de ska byta luftfilter och ”kontrollera” 1-2ggr om året.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
Tesla har ju 4 år utan krav på service. Finns det någon som slår det?juristen skrev: ↑10 dec 2025 14:28Håller med om allt du säger. Samtidigt föredrar jag en nybilsgaranti om 5 till 7 år med dessa hårda villkor, än den nybilsgaranti om ynka 2 år som de flesta andra märken ger.manneson skrev: ↑10 dec 2025 10:44Just att de har så hårda krav på ”service” är en stor nackdel IMO.juristen skrev: ↑10 dec 2025 10:20Men de har också garanti kvar, så länge som de är servade i tid. 5 års nybilsgaranti på Hyundai, Kia har 7 år.manneson skrev: ↑07 dec 2025 13:56Många problem med dem dock. Ligger i topp rörande driftsstopp.granlundii skrev: ↑07 dec 2025 13:55Med dom önskemålen skulle jag se på Hyundai Ioniq5 eller KIA EV6 i första hand. Borde ha allt du önskar, tänker jag.
Ja, Zeekr har 5 års garanti utan krav på service. Följer man serviceplanen får man 10 års garanti.manneson skrev: ↑10 dec 2025 14:30Tesla har ju 4 år utan krav på service. Finns det någon som slår det?juristen skrev: ↑10 dec 2025 14:28Håller med om allt du säger. Samtidigt föredrar jag en nybilsgaranti om 5 till 7 år med dessa hårda villkor, än den nybilsgaranti om ynka 2 år som de flesta andra märken ger.manneson skrev: ↑10 dec 2025 10:44Just att de har så hårda krav på ”service” är en stor nackdel IMO.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Stämmer det verkligen? Jag tolkar det som att man måste serva den.Maw skrev: ↑10 dec 2025 15:24Ja, Zeekr har 5 års garanti utan krav på service. Följer man serviceplanen får man 10 års garanti.manneson skrev: ↑10 dec 2025 14:30Tesla har ju 4 år utan krav på service. Finns det någon som slår det?juristen skrev: ↑10 dec 2025 14:28Håller med om allt du säger. Samtidigt föredrar jag en nybilsgaranti om 5 till 7 år med dessa hårda villkor, än den nybilsgaranti om ynka 2 år som de flesta andra märken ger.manneson skrev: ↑10 dec 2025 10:44Just att de har så hårda krav på ”service” är en stor nackdel IMO.
https://www.zeekr.eu/sv-se/policy?type= ... conditions
"Den begränsade garantin för nya fordon gäller från det första registreringsdatumet för ditt nya Fordon i fem (5) år, eller tills ditt nya Fordon har uppnått en körsträcka på etthundratusen (100 000) kilometer (kilometerbegränsning tillämplig från den tjugofemte (25:e ) månaden), beroende på vad som inträffar först ("Initial Garantiperiod") ..."
"Under den Initiala Garantiperioden får Fordonet servas på vilken verkstad som helst, förutsatt att servicen utförs i enlighet med standarder som godkänts av Zeekr och det rekommenderade serviceschemat från Zeekr, med användning av Zeekr originalreservdelar eller delar av motsvarande kvalitet."
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ja Zeekr kräver service enligt ovan krav för att garantierna ska gälla.slugger75 skrev: ↑10 dec 2025 15:54Stämmer det verkligen? Jag tolkar det som att man måste serva den.Maw skrev: ↑10 dec 2025 15:24Ja, Zeekr har 5 års garanti utan krav på service. Följer man serviceplanen får man 10 års garanti.manneson skrev: ↑10 dec 2025 14:30Tesla har ju 4 år utan krav på service. Finns det någon som slår det?juristen skrev: ↑10 dec 2025 14:28Håller med om allt du säger. Samtidigt föredrar jag en nybilsgaranti om 5 till 7 år med dessa hårda villkor, än den nybilsgaranti om ynka 2 år som de flesta andra märken ger.manneson skrev: ↑10 dec 2025 10:44
Just att de har så hårda krav på ”service” är en stor nackdel IMO.
https://www.zeekr.eu/sv-se/policy?type= ... conditions
"Den begränsade garantin för nya fordon gäller från det första registreringsdatumet för ditt nya Fordon i fem (5) år, eller tills ditt nya Fordon har uppnått en körsträcka på etthundratusen (100 000) kilometer (kilometerbegränsning tillämplig från den tjugofemte (25:e ) månaden), beroende på vad som inträffar först ("Initial Garantiperiod") ..."
"Under den Initiala Garantiperioden får Fordonet servas på vilken verkstad som helst, förutsatt att servicen utförs i enlighet med standarder som godkänts av Zeekr och det rekommenderade serviceschemat från Zeekr, med användning av Zeekr originalreservdelar eller delar av motsvarande kvalitet."
Men använder man alltid Zeeks "märkesverkstäder" vid service så får man förlängd nybilsgarant.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015 - 2015
Blev en rätt intensiv period där jag försökte provköra de flesta av bilarna ni rekommenderade. Men i slutändan så blev det en - 24 Volvo C40 Twin Engine Ultimate. Kändes som mycket bil för pengarna och den var i min mening den bekvämaste.
Har fått en utmanande start vad gäller räckvidden då det blev runt - 25 grader här. Bilen är ju absolut inte snål på något sätt men klarar mig ändå med hyfsad marginal för mitt dagliga pendlande på ca 19 mil om dagen med 90% laddning trots dom låga temperaturerna. Känns dock bra att jag inte tog en tidigare årsmodell då dom har kortare räckvidd.
Har fått en utmanande start vad gäller räckvidden då det blev runt - 25 grader här. Bilen är ju absolut inte snål på något sätt men klarar mig ändå med hyfsad marginal för mitt dagliga pendlande på ca 19 mil om dagen med 90% laddning trots dom låga temperaturerna. Känns dock bra att jag inte tog en tidigare årsmodell då dom har kortare räckvidd.
Kul och grattis! Verkligen en kanonbil som är rejält byggd. Klarade du budgeten på 400 tkr med den specen?Lellepite skrev: ↑07 jan 2026 21:12Blev en rätt intensiv period där jag försökte provköra de flesta av bilarna ni rekommenderade. Men i slutändan så blev det en - 24 Volvo C40 Twin Engine Ultimate. Kändes som mycket bil för pengarna och den var i min mening den bekvämaste.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
- Sportbilsentusiasten
Grattis!!!Lellepite skrev: ↑07 jan 2026 21:12Blev en rätt intensiv period där jag försökte provköra de flesta av bilarna ni rekommenderade. Men i slutändan så blev det en - 24 Volvo C40 Twin Engine Ultimate. Kändes som mycket bil för pengarna och den var i min mening den bekvämaste.
Gjorde likadant, provade allt, verkligen allt.
Köpte en 24 Volvo C40 Twin Engine Ultimate + extra allt utom drag/ullklädsel: 20", Pixel-led, 4WD, Vit pärlemor, Alcantraklädsel, 2st laddkablar, de tjocka mattorna i bil&bagage och tonade rutor bakdörr&baklucka. Och 2års extra fabriksgaranti efter ordinarie gått ut.
Vilken spec har du?
Pixel-led är otroligt bra vilket även gäller 4wd-funktionen och Google-systemet.
Stolarna är inte i klass med Polestar 2 tyvärr.
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Nä, jag klarade inte budgeten på 400 k. Det blev 450 k men det är det nog värt.
Köpte som sagt en grön - 24 Twin Engine Ultimate med ullklädsel, drag, tonade rutor och 20" hjul. (19" på vinterdäcken).
Vinterdäcken var dubbade Nokian Hakkapeliitta R5 EV. Med tanke hur isig min pendlingsväg brukar vara under hösten och våren så dealade jag till mig dubbade Michelindäck. Fick dock med dom "gamla" däcken också. Måste försöka göra mig av med dom då dom ju tar en hel del plats.
Köpte som sagt en grön - 24 Twin Engine Ultimate med ullklädsel, drag, tonade rutor och 20" hjul. (19" på vinterdäcken).
Vinterdäcken var dubbade Nokian Hakkapeliitta R5 EV. Med tanke hur isig min pendlingsväg brukar vara under hösten och våren så dealade jag till mig dubbade Michelindäck. Fick dock med dom "gamla" däcken också. Måste försöka göra mig av med dom då dom ju tar en hel del plats.
Det skulle jag absolut säga det var värt, kanonbil för de pengarna!
ID4 GTX 340 hk MY25