Trafikkaos med Waymo
Moderator: Redaktion
Trafikkaos med Waymo
https://missionlocal.org/2025/12/sf-way ... -blackout/
Utan 5G funkar inte Waymos självkörning, maked you think. Kör Tesla med Starlink?
Utan 5G funkar inte Waymos självkörning, maked you think. Kör Tesla med Starlink?
Re: Trafikkaos med Waymo
Artikeln handlar om att förarlösa bilar blir tveksamma när trafikljusen inte fungerar. Vad har det med 5g att göra? Är teslas FSD beroende av oavbruten uppkoppling mot nätet?Melonsusk skrev: ↑21 dec 2025 10:31https://missionlocal.org/2025/12/sf-way ... -blackout/
Utan 5G funkar inte Waymos självkörning, maked you think. Kör Tesla med Starlink?
Re: Trafikkaos med Waymo
Hmm, tyckte jag såg något om 5G uppkoppling, men det var nog i en annan rubrik. Jag hittar ut själv. 
Re: Trafikkaos med Waymo
Men inte kan väl tesla vara beroende av stabil uppkoppling för att FSD ska fungera?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 8204
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Trafikkaos med Waymo
Alla självkörande bilar oavsett tillverkare är beroende av kartor som de laddar ner trådlöst, och operatörer som ska i varierande grad övervaka dem. Till det behövs stabil uppkoppling.
Men att bilarna inte klarar släckta trafikljus är faktiskt mer allvarligt och går att träna bort.
Men att bilarna inte klarar släckta trafikljus är faktiskt mer allvarligt och går att träna bort.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 10062
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Trafikkaos med Waymo
Klarar de att tolka "polismans tecken"?TiborBlomhall skrev: ↑21 dec 2025 14:33Alla självkörande bilar oavsett tillverkare är beroende av kartor som de laddar ner trådlöst, och operatörer som ska i varierande grad övervaka dem. Till det behövs stabil uppkoppling.
Men att bilarna inte klarar släckta trafikljus är faktiskt mer allvarligt och går att träna bort.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Trafikkaos med Waymo
Betyder det att uppkopplingen är ASIL-klassad tro?TiborBlomhall skrev: ↑21 dec 2025 14:33Alla självkörande bilar oavsett tillverkare är beroende av kartor som de laddar ner trådlöst, och operatörer som ska i varierande grad övervaka dem. Till det behövs stabil uppkoppling.
Men att bilarna inte klarar släckta trafikljus är faktiskt mer allvarligt och går att träna bort.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 8204
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Trafikkaos med Waymo
Det sägs att de kan det.mikebike skrev: ↑21 dec 2025 15:11Klarar de att tolka "polismans tecken"?TiborBlomhall skrev: ↑21 dec 2025 14:33Alla självkörande bilar oavsett tillverkare är beroende av kartor som de laddar ner trådlöst, och operatörer som ska i varierande grad övervaka dem. Till det behövs stabil uppkoppling.
Men att bilarna inte klarar släckta trafikljus är faktiskt mer allvarligt och går att träna bort.
Re: Trafikkaos med Waymo
Jag vet inte varför det blev en ”outage” av detta. Det är pinsamt.Melonsusk skrev: ↑21 dec 2025 10:31https://missionlocal.org/2025/12/sf-way ... -blackout/
Utan 5G funkar inte Waymos självkörning, maked you think. Kör Tesla med Starlink?
Det jag vet är att man behöver kunna övervaka flottan, bedriva kundsupport och mycket annat för att kunna sköta en taxitjänst. Tesla har en starlinkantenn i alla ”robotaxi”-bilar och likt alla andra företag kommer de att ha 1:1 heltid på distans i början. Utmaningen är att komma till 1:10 eller helst 1:50.
Jag vet även att Waymo kör helt autonomt och det är troligen en fail-safe att de stannar alla bilar om något inte funkar som det ska. Det är ju dock knappast meningen att de ska stanna mitt i korsningar, så det ska bli intressant att höra vad dom säger om Waymo kommenterar.
Ang polismans tecken har Waymo klarat detta i minst tre år.
https://www.reddit.com/r/SelfDrivingCars/s/669VrrHCbx
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 836
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Trafikkaos med Waymo
Tror dom bara behöver lite mer LIDAR, eller hur?
Waymo's Most Embarrassing Day Ever Proves Elon Was Right (again)
Att Tesla-bilarna rullade på trots strömavbrottet (vilket visas med all tydlighet i videon från alla som skrev på X om det) visar ju rätt tydligt vilken teknologi som är bäst.
Waymo's Most Embarrassing Day Ever Proves Elon Was Right (again)
Att Tesla-bilarna rullade på trots strömavbrottet (vilket visas med all tydlighet i videon från alla som skrev på X om det) visar ju rätt tydligt vilken teknologi som är bäst.
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: Trafikkaos med Waymo
I den situationen verkar det absolut så. Att dra slutsatsen att Teslas teknik är allmänt bäst pga detta är en stretch…HerrNilsson skrev: ↑22 dec 2025 08:32Att Tesla-bilarna rullade på trots strömavbrottet (vilket visas med all tydlighet i videon från alla som skrev på X om det) visar ju rätt tydligt vilken teknologi som är bäst.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Trafikkaos med Waymo
Rejäl halmgubbe. Eller julbock kanske?HerrNilsson skrev: ↑22 dec 2025 08:32Tror dom bara behöver lite mer LIDAR, eller hur?![]()
Waymo's Most Embarrassing Day Ever Proves Elon Was Right (again)
Att Tesla-bilarna rullade på trots strömavbrottet (vilket visas med all tydlighet i videon från alla som skrev på X om det) visar ju rätt tydligt vilken teknologi som är bäst.
Tror du Waymos bilar harr stannat mitt i vägen om de haft förare som Tesla
Vi får väl se hur Tesla klarar sig när de har 3000 bilar utan förare i bilen eller på distans. Både när det gäller olyckor och stopp.
Huruvida man kör vidare utan övervakning är en riskfråga och inte en teknisk begränsning.
Re: Trafikkaos med Waymo
Räcker med att titta på en Waymo för att se hur hopplöst efter de är.
Alla snurrande gizmos hjälper inte mkt när hjärna saknas.
Re: Trafikkaos med Waymo
Rekommenderas
https://open.substack.com/pub/avmarkets ... 100b-tesla
“But that’s a massive “if.” Tesla needs to prove they can achieve genuine autonomy first. They need to demonstrate their vision-based approach works as safely as Waymo's sensor-rich system. They need to show they can operate hundreds of vehicles across diverse conditions without constant human intervention. None of that has been proven yet.
I remain skeptical of Tesla’s timeline claims and wary of accepting their announcements at face value given the established pattern of overpromising. But skepticism shouldn't become reflexive dismissal.”
https://open.substack.com/pub/avmarkets ... 100b-tesla
“But that’s a massive “if.” Tesla needs to prove they can achieve genuine autonomy first. They need to demonstrate their vision-based approach works as safely as Waymo's sensor-rich system. They need to show they can operate hundreds of vehicles across diverse conditions without constant human intervention. None of that has been proven yet.
I remain skeptical of Tesla’s timeline claims and wary of accepting their announcements at face value given the established pattern of overpromising. But skepticism shouldn't become reflexive dismissal.”
Re: Trafikkaos med Waymo
Som sagt:
While our Driver already handles dark traffic signals as four-way stops, we are now rolling out fleet-wide updates that give our vehicles even more context about regional outages, allowing them to navigate these intersections more decisively.
https://waymo.com/blog/2025/12/autonomo ... real-world
God Jul!
While our Driver already handles dark traffic signals as four-way stops, we are now rolling out fleet-wide updates that give our vehicles even more context about regional outages, allowing them to navigate these intersections more decisively.
https://waymo.com/blog/2025/12/autonomo ... real-world
God Jul!
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 836
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Trafikkaos med Waymo
Nämen exakt, det är hjärna som saknas. Självkörning har inget med LIDAR att göra, utan med "hjärna" och syn, precis som på människor.
Hehe ja, Waymos "självkörande" bilar var alltså tvungna att ringa hem till en människa så fort de kom till en korsning utan trafikljus. Så mycket för deras "självkörning"....
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: Trafikkaos med Waymo
Flygplan flyger utan att flaxa, och redan 2009 så gick det bra att göra demos som Elon gör idag nästan 20 år senare.
Re: Trafikkaos med Waymo
Som Spacecoin brukar skriva, Waymo har en autonom tjänst som säljs till konsumenter utan extra förare, med nöjda kunder sedan 2020. Tesla har det ej, vilket betyder att de i dagsläget ligger efter. Som potentiell framtida användare av en denna typ av tjänst struntar jag fullständigt om systemet använder Lidar eller ej, eller huruvida det sitter 100 000 indier och övervakar/nudgear bilen. Det är systemet som helhet som kommer att bedömas, inklusive pris/service vid problem. Problem med bilar som stannar för ofta av osäkerhet väger jag betydligt lättare än olyckor/krockar/obehagliga spökbromsningar, men kanske är folk olika på den punkten.
Re: Trafikkaos med Waymo
Precis. Waymo stannar, Tesla kör.
”Tesla driver crashes during livestream demonstrating ‘Full Self-Driving’ features”
https://electrek.co/2025/12/23/tesla-dr ... -features/
Väck mig när Tesla slutar visa ”red hands” i motljus, eller då Tesla har fler än 100 förarlösa bilar samtidigt i tre städer, dygnet runt på alla vägtyper, i alla väder.
”Tesla driver crashes during livestream demonstrating ‘Full Self-Driving’ features”
https://electrek.co/2025/12/23/tesla-dr ... -features/
Väck mig när Tesla slutar visa ”red hands” i motljus, eller då Tesla har fler än 100 förarlösa bilar samtidigt i tre städer, dygnet runt på alla vägtyper, i alla väder.
Re: Trafikkaos med Waymo
Som framtida användare struntar jag faktiskt även i om en av dom 100000 indierna till och med sitter i bilen och kör. Robottaxi handlar ju 100% om att sänka kostnaden.Maxerl skrev: ↑26 dec 2025 20:37Som Spacecoin brukar skriva, Waymo har en autonom tjänst som säljs till konsumenter utan extra förare, med nöjda kunder sedan 2020. Tesla har det ej, vilket betyder att de i dagsläget ligger efter. Som potentiell framtida användare av en denna typ av tjänst struntar jag fullständigt om systemet använder Lidar eller ej, eller huruvida det sitter 100 000 indier och övervakar/nudgear bilen. Det är systemet som helhet som kommer att bedömas, inklusive pris/service vid problem. Problem med bilar som stannar för ofta av osäkerhet väger jag betydligt lättare än olyckor/krockar/obehagliga spökbromsningar, men kanske är folk olika på den punkten.
Re: Trafikkaos med Waymo
För mig handlar autonoma bilar om att minska olyckor och skador i första hand. I andra hand en tryggare resa för kvinnor och barn utan en man i bilen. I tredje hand kostnad/tillgänglighet.Fredrik j skrev: ↑26 dec 2025 22:54Som framtida användare struntar jag faktiskt även i om en av dom 100000 indierna till och med sitter i bilen och kör. Robottaxi handlar ju 100% om att sänka kostnaden.Maxerl skrev: ↑26 dec 2025 20:37Som Spacecoin brukar skriva, Waymo har en autonom tjänst som säljs till konsumenter utan extra förare, med nöjda kunder sedan 2020. Tesla har det ej, vilket betyder att de i dagsläget ligger efter. Som potentiell framtida användare av en denna typ av tjänst struntar jag fullständigt om systemet använder Lidar eller ej, eller huruvida det sitter 100 000 indier och övervakar/nudgear bilen. Det är systemet som helhet som kommer att bedömas, inklusive pris/service vid problem. Problem med bilar som stannar för ofta av osäkerhet väger jag betydligt lättare än olyckor/krockar/obehagliga spökbromsningar, men kanske är folk olika på den punkten.
Re: Trafikkaos med Waymo
Frågan är hur mycket priset kommer ändras med introduktion av autonom taxi. Dagens Uber/Bolt är redan billigt största delen av dygnet inom en stad. Kanske går det att pressa något till/från flygplats eller längre sträckor.
Och om det verkligen skulle bli prisdumpning nedåt inför nog politiker någon begränsning för att hålla nere okynnesåkande, åtminstone inom städer där trafiken riskerar korka igen sig eller "påverka stadslivet negativt".
Och om det verkligen skulle bli prisdumpning nedåt inför nog politiker någon begränsning för att hålla nere okynnesåkande, åtminstone inom städer där trafiken riskerar korka igen sig eller "påverka stadslivet negativt".
Re: Trafikkaos med Waymo
Blir inte kostnaden lägre finns väldigt liten efterfrågan.spacecoin skrev: ↑27 dec 2025 09:24För mig handlar autonoma bilar om att minska olyckor och skador i första hand. I andra hand en tryggare resa för kvinnor och barn utan en man i bilen. I tredje hand kostnad/tillgänglighet.Fredrik j skrev: ↑26 dec 2025 22:54Som framtida användare struntar jag faktiskt även i om en av dom 100000 indierna till och med sitter i bilen och kör. Robottaxi handlar ju 100% om att sänka kostnaden.Maxerl skrev: ↑26 dec 2025 20:37Som Spacecoin brukar skriva, Waymo har en autonom tjänst som säljs till konsumenter utan extra förare, med nöjda kunder sedan 2020. Tesla har det ej, vilket betyder att de i dagsläget ligger efter. Som potentiell framtida användare av en denna typ av tjänst struntar jag fullständigt om systemet använder Lidar eller ej, eller huruvida det sitter 100 000 indier och övervakar/nudgear bilen. Det är systemet som helhet som kommer att bedömas, inklusive pris/service vid problem. Problem med bilar som stannar för ofta av osäkerhet väger jag betydligt lättare än olyckor/krockar/obehagliga spökbromsningar, men kanske är folk olika på den punkten.
Det är inte problem som behöver en lösning.