Kört på rådjur

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

deeler

Kört på rådjur

Inlägg av deeler »

Hejsan,
Tyvärr kört på rådjur med min nya Juniper, inga större skador men sprucken spoiler nere fram, spricka i luftintaget samt massor med småsprickor i lacken på kofångaren fram. Allt från mitten å vänster fram.
Kikat lite med Tesla och de vill skicka mig till Sollefteå för fix, jag bor i Norrbotten så känns mindre lockande att köra så långt för lite rep. Någon som har erfarenhet av liknande situation och åtgärdat på ex. Tesla Umeå eller närmare Norrbotten?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Kört på rådjur

Inlägg av spacecoin »

Trist! Hoppas att det bara blev bilen som for illa.
Screenshot 2025-12-08 at 16.00.21.png
Du hittar alla alternativ på godkända verkstäder här - ovan Sundsvall är det inte mycket att välja på med Tesla.
https://www.tesla.com/sv_se/support/body-shop-support
deeler

Inlägg av deeler »

Bara lite småskador på bilen då det var på 60 väg som tur var…
Precis kartan visar ju inget i Norrbotten 🤷
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

deeler skrev: 08 dec 2025 16:08
Bara lite småskador på bilen då det var på 60 väg som tur var…
Precis kartan visar ju inget i Norrbotten 🤷
Du kan väl kanske söka dig till Finland eller Norge om det är närmare? Men det kanske blir struligt med försäkringsärenden? Värt att kolla kanske om det blir mycket närmare till t ex Bodö eller Oulu.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Som Spacecoin säger - Uleåborg (Oulu) bör vara närmaste reparationsställe för karosseri om Du framlever Ditt arma liv i vår gudsförgätna plats på klotet :D En bonus kan ju vara att eventuella kompletterande reparationer på egen bekostnad kan Du passa på att göra samtidigt.

Finska verkstäder håller normalt sett helt annorlunda och mer attraktiva priser för reparationer och åtgärder.

Hoppas Du hittar något som passar avstånd och tidsspillan!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Jag har fått bilen repad i Uleåborg. Bor i Luleå så det är detsamma om det är Umeå eller Oulu. Det avgörande var väntetiden (trasig värmepump i februari).

Beroende på valutakursen kan det vara billigare, just nu är det nog det. Och generellt så är det lägre priser på bilverkstäder i Finland.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
deeler

Inlägg av deeler »

Har roddat på med detta nu ett tag och bokade rep(kör en tesla juniper 2025 med vagnskadegaranti hos trygg hansa) på cert teslaverkstad i Uleåborg.
Nu i fredags hörde trygg hansa av sig och meddelar att när man har vagnskadegaranti får bilen ej repas utanför sverige, då kvarstår alternativet att åka till Sollefteå för rep istället då…
Någon som har erfarenhet av att repa där, är de bra att ha å göra med? Blir byte spoiler, luftintag och lackering del av stötfångare…

(Blir till å blåsa dit 40ish mil enkel väg å lämna bilen, sedan hyrbil hem åsså tvärtom några dar senare när den är klar, min halvförsäkring hos Länsförsäkringar med MER täcker självrisk samt 75% av hyrbilskostnaden samt att trygg hansa ersätter med 25kr/milen)
Användarvisningsbild
Jigsaw73
Teslaägare

Inlägg av Jigsaw73 »

Sambon körde på ett rådjur för några månader sedan. Blev nog liknande skador som för dig. Byte frontstötfångare och lyckta+ massa stag under drinken som dom märkte när dom tog bort fronten.
Det var Sundsvallslacken i Njurunda, blir ju tyvärr en bit till att åka för dig men dom gjorde ett kanonjobb och snabbt. Dom är ju proffs på Tesla...
Har samma som dig mer försäkring på Länsförsäkringar och tog en Avis som stod och väntade när vi lämnade in bilen.
2024 MYRWD solid black
2017 Vespa Supersport 300cc Solid Black
deeler

Inlägg av deeler »

Lät ju väldigt smidigt 👍
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Byta fronten är ju egentligen inte jättesvårt att göra själv, inte lyktorna heller. Kör man en bil i vanlig färg kan det inte vara omöjligt att hitta rätt grejer på skroten. Det är bara ett par skruvar och lite plastclips, tar kanske en timme att byta.

Rev loss det mesta på bilen när jag folierade, det finns bra instruktioner på YT.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

jonasl skrev: 21 dec 2025 21:01
Byta fronten är ju egentligen inte jättesvårt att göra själv, inte lyktorna heller. Kör man en bil i vanlig färg kan det inte vara omöjligt att hitta rätt grejer på skroten. Det är bara ett par skruvar och lite plastclips, tar kanske en timme att byta.

Rev loss det mesta på bilen när jag folierade, det finns bra instruktioner på YT.
Skroten brukar ha bra koll på vad det kostar nytt och vet att så här nya bilar har försäkring.
deeler

Inlägg av deeler »

Det är ju en ny Juniper 2025 med garanti, vem f…n letar grejjer på skroten till en sådan. Även om jag har koll på hur det funkar så ställer jag mig inte å skruvar själv i en ny bil… 😅
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Med vsg-självrisken som är hade jag inte varit oäven att fixa det själv, det är ingen magi även om jag förstår att inte alla gör det. Rätt bra betalt för ett par timmars jobb om man får tag på delen till rätt pris.

Jag byter även hjul själv två gånger om året.. går fortare och blir rätt gjort jämfört med att lämna in :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
deeler

Inlägg av deeler »

Jo men har självriskreducering samt ersättning för hyrbil så kostnaden styr inte här, mest bara drygt å behöva köra 42ish mil enkel väg för att repa bilen… 🙂
Skriv svar