Audi A6 e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 7799
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

toppo skrev: 19 okt 2025 21:03
SwedishAdvocate skrev: 19 okt 2025 17:14
Tillsynsmannen skrev: 19 okt 2025 16:33
  • Askkoppen. Vad f-n har en askkopp (som ser ut som en kaffemugg!) i en modern bil att göra?! Den stjäl utrymme. […
Hur hamnade den i bilen? Kryssade du i rökarpaketet? ;)
Det ingår vad jag förstår i ett ”förvaringspaket” som är standard i Sverige. Ska gå att byta ut hela insatsen mot en ”tom” insats för någon hundralapp…
Förstår nog inte riktigt… Är det inte bara att ta bort askkoppen ur bilens ena mugghållare och typ ställa på en hylla i garaget?… Kanske går att sälja för ngn hundring på Ansiktsboken eller nåt… Måhända finns det någon gammal rökare som fortfarande lever och som skulle vilja ha en i någon annan Audi…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Tillsynsmannen »

mikebike skrev: 19 okt 2025 18:30
Då borde det finnas en cigarettändare också. :lol:
Japp, det gör det :o
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Tillsynsmannen »

SwedishAdvocate skrev: 19 okt 2025 21:25
Förstår nog inte riktigt… Är det inte bara att ta bort askkoppen ur bilens ena mugghållare och typ ställa på en hylla i garaget?… Kanske går att sälja för ngn hundring på Ansiktsboken eller nåt… Måhända finns det någon gammal rökare som fortfarande lever och som skulle vilja ha en i någon annan Audi…
Nja, askkoppen är placerad i ett förvaringsfack framför mugghållarna. Askkoppen går att plocka bort, men då sitter det en ful och utrymmeskrävande infästningsanordning kvar i förvaringsfacket.
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Tillsynsmannen »

Men jag fattar vinken. Jag får helt enkelt ta och börja röka :D
manneson
Inlägg: 1963
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av manneson »

Tillsynsmannen skrev: 23 okt 2025 13:02
Men jag fattar vinken. Jag får helt enkelt ta och börja röka :D
Kan man röka morötter?
lawe
Inlägg: 405
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av lawe »

manneson skrev: 23 okt 2025 13:25
Tillsynsmannen skrev: 23 okt 2025 13:02
Men jag fattar vinken. Jag får helt enkelt ta och börja röka :D
Kan man röka morötter?
Klassiker 😂
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
SwedishAdvocate
Inlägg: 7799
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tillsynsmannen skrev: 23 okt 2025 13:02
Men jag fattar vinken. Jag får helt enkelt ta och börja röka :D
:?:

Den vinken missade i alla fall jag. :?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2539
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Var och provkörde en A6 e-tron med luftfjädring idag.

Det var en trevlig och komfortabel bil. Kanske ska skippa SUV som nästa bil.

Passade på att ta en bild på dörrfacket, gummi i botten och lite skydd på insidan.
20251023_154341.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
macky
Inlägg: 1078
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av macky »

Off Grid Byggaren skrev: 23 okt 2025 22:23
Var och provkörde en A6 e-tron med luftfjädring idag.

Det var en trevlig och komfortabel bil. Kanske ska skippa SUV som nästa bil.

Passade på att ta en bild på dörrfacket, gummi i botten och lite skydd på insidan.

20251023_154341.jpg
Gillar de där, liten flärp på. Ta loss och rengör.
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Tillsynsmannen »

I senaste Teknikens värld testar man tre tyska premiumkombis, bl.a. A6 e-tron Avant. Alla misslyckas med älgtestet, men A6:an presterar katastrofuselt! 62 km/h, kravet för godkänt är 72 km/h. De andra två, Porsche och BMW, klarar 70 km/h och får också underkänt. Testarna spekulerar kring dåliga däck, alltför lättrullande vilket påverkar fästet mot vägen. Vem vet? Bilarna är ju tunga också, men borde ha antisladdteknik som kan hantera det till viss del. Det verkar systemen inte göra, vilket förbryllar testarna.

Länk till utdrag ur testet: https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... a6-e-tron/
Hela testet: https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... h-porsche/
Senast redigerad av Tillsynsmannen, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Tillsynsmannen
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 20 feb 2022 15:57
Ort: Stockholm

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Tillsynsmannen »

Besvikelsen!
Utdrag ur testet
Utdrag ur testet
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6789
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av AAKEE »

Tillsynsmannen skrev: 20 dec 2025 10:00
I senaste Teknikens värld testar man tre tyska premiumkombis, bl.a. A6 e-tron Avant. Alla misslyckas med älgtestet, men A6:an presterar katastrofuselt! 62 km/h, kravet för godkänt är 72 km/h. De andra två, Porsche och BMW, klarar 70 km/h och får också underkänt. Testarna spekulerar kring dåliga däck, alltför lättrullande vilket påverkar fästet mot vägen. Vem vet? Bilarna är ju tunga också, men borde ha antisladdteknik som kan hantera det till viss del. Det verkar systemen inte göra, vilket förbryllar testarna.

Länk till utdrag ur testet: https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... a6-e-tron/
Hela testet: https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... h-porsche/
Går inte i vart fall A6 etron med Eprimacy?
Det däcket är extremt lättrullande men presterar mediokert i de flesta tester.
Det är inte förvånande om det dåluga resultatet skulle bero bara på däcken.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jedimind
Inlägg: 39
Blev medlem: 19 maj 2024 20:30

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Jedimind »

Tillsynsmannen skrev: 20 dec 2025 10:00
I senaste Teknikens värld testar man tre tyska premiumkombis, bl.a. A6 e-tron Avant. Alla misslyckas med älgtestet, men A6:an presterar katastrofuselt! 62 km/h, kravet för godkänt är 72 km/h. De andra två, Porsche och BMW, klarar 70 km/h och får också underkänt. Testarna spekulerar kring dåliga däck, alltför lättrullande vilket påverkar fästet mot vägen. Vem vet? Bilarna är ju tunga också, men borde ha antisladdteknik som kan hantera det till viss del.

Länk till utdrag ur testet: https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... a6-e-tron/

Om man kollar in tidningen elbilens vintertest så tappar A6 41% mot wltp med vinterdäck och ett par minusgrader i deras test, vilket stärker tesen om lättrullande däck för att uppnå höga wltp-siffror för att se bra ut på pappret.

Som jämförelse avviker zeekr 7x 25% och CLA 37%.

Riktigt dåligt av tyskarna men A6 är pinsamt dålig.
Zeekr 7x Privilege
lawe
Inlägg: 405
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av lawe »

Det är det jag brukar räkna med att det försvinner från WLTP vintertid med dubbat på E4. Det har stämt rätt bra både med P2 och Q8.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6789
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av AAKEE »

Jedimind skrev: 20 dec 2025 10:21

Om man kollar in tidningen elbilens vintertest så tappar A6 41% mot wltp med vinterdäck och ett par minusgrader i deras test, vilket stärker tesen om lättrullande däck för att uppnå höga wltp-siffror för att se bra ut på pappret.
Eprimacy ger inte bara range på pappret, de däcken levererar det i verkligheten också.
(Men till en kostnad att man inte har det bästa däcket för övriga tester)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
lawe
Inlägg: 405
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av lawe »

Att de presterar så dåligt måste ju bero på däcken. När TV körde gamla e-tron i älgtestet 2019 klarade den 76km/h
Senast redigerad av lawe, redigerad totalt 1 gånger.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2539
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det kan nog vara jakten på höga WLTP siffror med välpumpade lättrullande däck som ställer till det.

Läste artikeln och det var ju någon som uttalade sig att gummiblandningen inte var optimal för tvära undanmanöver med dessa lättrullande däck.

Skulle tro att de nya 80 mil WLTP bilarna tappar rätt mycket med vinterdäck, snömodd och kyla.

Egentligen bör väl batteristorleken vara mer avgörande för lång vinterräckvidd.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6789
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av AAKEE »

Off Grid Byggaren skrev: 20 dec 2025 11:08

Läste artikeln och det var ju någon som uttalade sig att gummiblandningen inte var optimal för tvära undanmanöver med dessa lättrullande däck.
Alla tester visar att Michelin stretchat Eprimacy så långt det går för att rulla lätt. Inte mycket kompromiss för fäste, därav att det är mediokert i alla tester på allt som har med grepp att göra.

Hankook iOn Evo3, eller vad det heter som är hankooks lättrullare rullar inte riktigt lila lätt men det har mycket bättre grepp i tester.


Min S drar på riktigt 20-25% mindre med 20” Eprimacy än original 21” PS4S.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
ObscureEconomist
Inlägg: 415
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av ObscureEconomist »

Undra hur långt i4an gått med såna här däck istället för dom Pilot sport 4 som sitter på som standard för dom rullar inte superlätt.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2539
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fälgstorlek och fälgens design verkar även ha stor påverkan.

19” eller 22” gör stor skillnad samt aerofälgar.

Undrar egentligen varför större rullomkrets gör så stor skillnad om allt annat är lika?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
macky
Inlägg: 1078
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av macky »

ObscureEconomist skrev: 20 dec 2025 11:56
Undra hur långt i4an gått med såna här däck istället för dom Pilot sport 4 som sitter på som standard för dom rullar inte superlätt.
Bytte från Goodyear Eagle F1 till Hankook ion EV på min e-tron GT och det var enorm skillnad förbrukningsmässigt och även ljudnivå. 21” på sommardäck har lägre förbrukning än 20” vinterdäck med europeisk friktion numera. Tidigare när jag bytte till vinterdäck kunde jag känna i början hur mycket lättare bilen rullade. Nu är det tvärtom. Mycket nöjd med den uppdateringen. Lite mindre sportigt är väl däcken men finns mer än tillräckligt grepp kvar.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6789
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av AAKEE »

Off Grid Byggaren skrev: 20 dec 2025 12:18
Fälgstorlek och fälgens design verkar även ha stor påverkan.

19” eller 22” gör stor skillnad samt aerofälgar.

Undrar egentligen varför större rullomkrets gör så stor skillnad om allt annat är lika?
Det är inte rullomkretsen som gör det.

Den är ju nästan identisk på tex en tesla model S med 19” mot 21” köpeshjul, eller 18” mot 19” eller 20” på en model 3.

Billigare uppsättningar hjul, tex 18/19” på en tesla har ofta däck som rullar lite lättare.

Däck på en performance har fäste som huvudinriktning från däcktillverkaren och kanske mest design i biltillverkarens ögon.


Med en 2 ton tung bil som har däck med rullmotståndsklass D jämfört med en som har däck med A, tex Eprimacy så skiljer det ~ 22 Wh/km i rullmotstånd.

Eprimacy = ~5.8 kg/ton mot snittet på D-klassade = 9.8kg/ton.

(9.8-5.8)x 9.81 x 2 x 1000 =78 480 Wattsekunder på 1km —> 78480/3600=21,8 Wh/km.

Till det kommer att ett större hjul normalt tex har längre ekrar och för performancebilar ofta är bredare vilket tar mer luftmotstånd.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
manneson
Inlägg: 1963
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av manneson »

AAKEE skrev: 20 dec 2025 15:05
Off Grid Byggaren skrev: 20 dec 2025 12:18
Fälgstorlek och fälgens design verkar även ha stor påverkan.

19” eller 22” gör stor skillnad samt aerofälgar.

Undrar egentligen varför större rullomkrets gör så stor skillnad om allt annat är lika?
Det är inte rullomkretsen som gör det.

Den är ju nästan identisk på tex en tesla model S med 19” mot 21” köpeshjul, eller 18” mot 19” eller 20” på en model 3.

Billigare uppsättningar hjul, tex 18/19” på en tesla har ofta däck som rullar lite lättare.

Däck på en performance har fäste som huvudinriktning från däcktillverkaren och kanske mest design i biltillverkarens ögon.


Med en 2 ton tung bil som har däck med rullmotståndsklass D jämfört med en som har däck med A, tex Eprimacy så skiljer det ~ 22 Wh/km i rullmotstånd.

Eprimacy = ~5.8 kg/ton mot snittet på D-klassade = 9.8kg/ton.

(9.8-5.8)x 9.81 x 2 x 1000 =78 480 Wattsekunder på 1km —> 78480/3600=21,8 Wh/km.

Till det kommer att ett större hjul normalt tex har längre ekrar och för performancebilar ofta är bredare vilket tar mer luftmotstånd.
Större fälgar tenderar också att vara tyngre = mer ofjädrad vikt, vilket är dåligt av flera anledningar.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6367
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Nicke Nyfiken »

manneson skrev: 20 dec 2025 15:49
AAKEE skrev: 20 dec 2025 15:05
Off Grid Byggaren skrev: 20 dec 2025 12:18
Fälgstorlek och fälgens design verkar även ha stor påverkan.

19” eller 22” gör stor skillnad samt aerofälgar.

Undrar egentligen varför större rullomkrets gör så stor skillnad om allt annat är lika?
Det är inte rullomkretsen som gör det.

Den är ju nästan identisk på tex en tesla model S med 19” mot 21” köpeshjul, eller 18” mot 19” eller 20” på en model 3.

Billigare uppsättningar hjul, tex 18/19” på en tesla har ofta däck som rullar lite lättare.

Däck på en performance har fäste som huvudinriktning från däcktillverkaren och kanske mest design i biltillverkarens ögon.


Med en 2 ton tung bil som har däck med rullmotståndsklass D jämfört med en som har däck med A, tex Eprimacy så skiljer det ~ 22 Wh/km i rullmotstånd.

Eprimacy = ~5.8 kg/ton mot snittet på D-klassade = 9.8kg/ton.

(9.8-5.8)x 9.81 x 2 x 1000 =78 480 Wattsekunder på 1km —> 78480/3600=21,8 Wh/km.

Till det kommer att ett större hjul normalt tex har längre ekrar och för performancebilar ofta är bredare vilket tar mer luftmotstånd.
Större fälgar tenderar också att vara tyngre = mer ofjädrad vikt, vilket är dåligt av flera anledningar.
Ja viktskillnaden är verkligen stor.
Originalhjulen till MYP 21" Uberturbine väger 122,4 kg.
Vinterhjulen till min MYP 19" Turbine väger 91,2 kg.
En skillnad på 31.2 kg.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
SwedishAdvocate
Inlägg: 7799
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tillsynsmannen skrev: 20 dec 2025 10:00
I senaste Teknikens värld testar man tre tyska premiumkombis, bl.a. A6 e-tron Avant. Alla misslyckas med älgtestet, men A6:an presterar katastrofuselt! 62 km/h, kravet för godkänt är 72 km/h. De andra två, Porsche och BMW, klarar 70 km/h och får också underkänt. Testarna spekulerar kring dåliga däck, alltför lättrullande vilket påverkar fästet mot vägen. Vem vet? Bilarna är ju tunga också, men borde ha antisladdteknik som kan hantera det till viss del. Det verkar systemen inte göra, vilket förbryllar testarna.

Länk till utdrag ur testet: https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... a6-e-tron/
Hela testet: https://teknikensvarld.expressen.se/tes ... h-porsche/
Det här är inte första gången någon testar Taycan i älgtestet… Finns t.om en tråd på forumet… Här:
viewtopic.php?t=22146

Den gången klarade Taycan 78 km/h. Så Godkänt med andra ord…

Här finns det för övrigt en film på när även skogsmulleversionen av Taycan – dvs. Cross Turismo – även den klarar 78 km/h…



Så… Som redan konstaterats så lär det ju handla om däcken. Så man får väl välja själv vad man prioriterar… Lågt rullmotstånd eller mer grepp.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar