Nyare Teslor t ex min M3 har en easy entry funktion. Det innebär att ratt och stol kan skjutas i ett läge t ex längre ifrån varandra för att underlätta i och urstigning. Detta sker helt automatiskt när man sätter sig för att köra eller parkerar för att lämna bilen. Jag började med att ställa frågan om hur man aktiverar detta i "väntrum model 3" tråden men fick inget svar. Antar att många med mig inte vet hur man aktiverar detta. Åkte sen inom Tesla i Malmö i ett annat ärende och passade på att fråga om detta. Ingen i personalen visste att det fanns och än mindre hur man aktiverar det. Pust!!
Efter en hel den skrivande med Gemini har jag kunnat få fram hur man aktiverar och ställer in detta på ett enkelt sätt. Så här gör man; tryck på din egen förarprofil högst upp - ofta ditt namn med tillhörande foto. En meny med alla förarprofiler fälls ner. I den menyn är det ett val som heter inställningar längst ner. Tryck på inställningar och du får upp en meny där easy entry kan aktiveras och ställas in så som du vill ha det. Mycket nöje!
Easy entry - kom i och ur bilen smidigare
Moderator: Redaktion
-
vrid_i_skogen
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Easy entry - kom i och ur bilen smidigare
På samma tema kan jag tipsa om att skapa upp fler förarprofiler som man inte kopplar till mobilnyckeln som man kan välja vid behov.vrid_i_skogen skrev: ↑18 dec 2025 21:38Nyare Teslor t ex min M3 har en easy entry funktion. Det innebär att ratt och stol kan skjutas i ett läge t ex längre ifrån varandra för att underlätta i och urstigning. Detta sker helt automatiskt när man sätter sig för att köra eller parkerar för att lämna bilen. Jag började med att ställa frågan om hur man aktiverar detta i "väntrum model 3" tråden men fick inget svar. Antar att många med mig inte vet hur man aktiverar detta. Åkte sen inom Tesla i Malmö i ett annat ärende och passade på att fråga om detta. Ingen i personalen visste att det fanns och än mindre hur man aktiverar det. Pust!!
Efter en hel den skrivande med Gemini har jag kunnat få fram hur man aktiverar och ställer in detta på ett enkelt sätt. Så här gör man; tryck på din egen förarprofil högst upp - ofta ditt namn med tillhörande foto. En meny med alla förarprofiler fälls ner. I den menyn är det ett val som heter inställningar längst ner. Tryck på inställningar och du får upp en meny där easy entry kan aktiveras och ställas in så som du vill ha det. Mycket nöje!
Har tex en profil som heter Laddning som justerar ratt/säte mm så det blir bekvämt, efter laddning så trycker jag på min vanliga profil och återgår till körposition.
Har en profil för Sovläge som jag väljer när jag skall lägga in madrass och sova där bak.
Osv
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
Ja, den funktionen är bra. Men jag fick slå av den när jag hade passagerare bakom mig som annars fick sina knäskålar krossade när stolen sköts bakåt! 
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Det finns ju även beskrivet här: Ägarhandbok Model 3 2024- alternativt Ägarhandbok Model 3 2017-2023.vrid_i_skogen skrev: ↑18 dec 2025 21:38Nyare Teslor t ex min M3 har en easy entry funktion. Det innebär att ratt och stol kan skjutas i ett läge t ex längre ifrån varandra för att underlätta i och urstigning. Detta sker helt automatiskt när man sätter sig för att köra eller parkerar för att lämna bilen. Jag började med att ställa frågan om hur man aktiverar detta i "väntrum model 3" tråden men fick inget svar. Antar att många med mig inte vet hur man aktiverar detta. Åkte sen inom Tesla i Malmö i ett annat ärende och passade på att fråga om detta. Ingen i personalen visste att det fanns och än mindre hur man aktiverar det. Pust!!
Dock är den texten inte så pedagogisk, men jag vill mena att informationen i alla fall finns där
Tesla Model Y Performance