Byta S mot X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare

Byta S mot X

Inlägg av Walken »

Rakt på sak. Frugan hatar framstolarna i S. Hon tycker att det är för trångt och obekvämt (hon är inte stor). Har X bättre framstolar? Är X bättre generellt eller byter jag mot en sämre bil?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Byta S mot X

Inlägg av spacecoin »

Walken skrev: 18 dec 2025 19:00
Rakt på sak. Frugan hatar framstolarna i S. Hon tycker att det är för trångt och obekvämt (hon är inte stor). Har X bättre framstolar? Är X bättre generellt eller byter jag mot en sämre bil?
Det är i princip samma stolar. Det som skiljer är mer hur de monteras (under) så vitt jag fattar. Samma material, form och kuddar.
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare

Inlägg av Walken »

spacecoin skrev: 18 dec 2025 19:09
Det är i princip samma stolar. Det som skiljer är mer hur de monteras (under) så vitt jag fattar. Samma material, form och kuddar.
Hmm. Då är det ingen mening att byta. Satt i ny X idag (2025) och tyckte att stolarna var MYCKET skönare. Det kanske har hänt något på senare år. Har tyvärr råd med 2020 och under.
manneson

Inlägg av manneson »

Prova nya Y och 3. Bra stolar i dom, och du kan iaf få en 3a för runt 400.

Tycker förövrigt också stolarna i gamla S och X var för tighta.
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare

Inlägg av Walken »

manneson skrev: 18 dec 2025 20:18

Extremt subjektivt av mig, men jag gillar inte hur Y ser ut. Lite för bubbligt. 3 är nog lite gör liten. Försöker hitta info om stolar till X och det är så himla otydligt då vissa uppger att de är (i princip) likadana som man har i S, medans andra tycker att de är större och bekvämare.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Walken skrev: 18 dec 2025 20:57

Extremt subjektivt av mig, men jag gillar inte hur Y ser ut. Lite för bubbligt. 3 är nog lite gör liten. Försöker hitta info om stolar till X och det är så himla otydligt då vissa uppger att de är (i princip) likadana som man har i S, medans andra tycker att de är större och bekvämare.
Så vitt jag vet så finns det väl 4 olika stolar i 3 nu när Högland även finns som ett alternativ. Hur många varianter finns det i S och X? När bytte Tesla till syntetläder i S/X? Var det någongång runt 2020? Påverkade det sittkomforten i övrigt?

Om det finns ~400K att handla ny bil för, så finns väl även dessa alternativen:

– VW ID.7 från ~2024
Hittar exemplar av halvkombivarianten som ligger där någonstans om man kan förhandla ner priset ca. 10%. Har provsuttit den själv vid ett tillfälle. Tyckte stolarna var sköna. Är man, ~medelålders och ca. 1,87 lång med normal kroppsbyggnad. Vet inte om den finns med mer än en sorts framstolar.

– BMW i4
Är väl mindre än Model S, men har ju samma praktiska halvkombibaklucka som S. Finns med minst två olika sorters framstolar.

Antar att Hyundai Ioniq 6 inte är ett alternativ eftersom den endast har sedanbaklucka. Vet inte, men gissar på att den inte är så mkt större än Model 3 invändigt. Annars är det ju en hel del som tycker Model 3 är rymligare än man tror, så var det länge sen du provade en, så kanske du blir förvånad om du testar igen… Så länge bilen har dragkrok kan man ju alltid lösa mer skrymmande transporter med typ ett billigt beg. släp. Tror inte ett sånt är så dyrt, och gissar att man typ får tillbaka pengarna när/om man säljer.

Men det känns lite som att enda sättet att 'reda ut' det här med om stolarna passar mm, är att ge sig ut och provsitta. Om det finns ont om objekt i Arvika med omnejd, kanske lite 'bilsightseeing' skulle kunna kombineras med ~en weekend-trip till t.ex. Karlstad eller Oslo…

'Wild card':
Opel Astra finns som eldriven kombi.
Verkar inte finnas ett enda beg. ex. av den…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare

Inlägg av Walken »

SwedishAdvocate skrev: 18 dec 2025 21:27
Walken skrev: 18 dec 2025 20:57

Så vitt jag vet så finns det väl 4 olika stolar i 3 nu när Högland även finns som ett alternativ. Hur många varianter finns det i S och X? När bytte Tesla till syntetläder i S/X? Var det någongång runt 2020? Påverkade det sittkomforten i övrigt?

Om det finns ~400K att handla ny bil för, så finns väl även dessa alternativen:

– VW ID.7 från ~2024
Hittar exemplar av halvkombivarianten som ligger där någonstans om man kan förhandla ner priset ca. 10%. Har provsuttit den själv vid ett tillfälle. Tyckte stolarna var sköna. Är man, ~medelålders och ca. 1,87 lång med normal kroppsbyggnad. Vet inte om den finns med mer än en sorts framstolar.

– BMW i4
Är väl mindre än Model S, men har ju samma praktiska halvkombibaklucka som S. Finns med minst två olika sorters framstolar.

Antar att Hyundai Ioniq 6 inte är ett alternativ eftersom den endast har sedanbaklucka. Vet inte, men gissar på att den inte är så mkt större än Model 3 invändigt. Annars är det ju en hel del som tycker Model 3 är rymligare än man tror, så var det länge sen du provade en, så kanske du blir förvånad om du testar igen… Så länge bilen har dragkrok kan man ju alltid lösa mer skrymmande transporter med typ ett billigt beg. släp. Tror inte ett sånt är så dyrt, och gissar att man typ får tillbaka pengarna när/om man säljer.

Men det känns lite som att enda sättet att 'reda ut' det här med om stolarna passar mm, är att ge sig ut och provsitta. Om det finns ont om objekt i Arvika med omnejd, kanske lite 'bilsightseeing' skulle kunna kombineras med ~en weekend-trip till t.ex. Karlstad eller Oslo…

'Wild card':
Opel Astra finns som eldriven kombi.
SwedishAdvocate stort tack för din input, uppskattas. Står fast vid Tesla tills Lucid Gravity kommer ut. Som sagt, satt i en ny X idag och det var en upplevelse utan dess like. Därför undrade jag om även äldre X hade samma komfort.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Walken skrev: 18 dec 2025 19:14
Hmm. Då är det ingen mening att byta. Satt i ny X idag (2025) och tyckte att stolarna var MYCKET skönare. Det kanske har hänt något på senare år. Har tyvärr råd med 2020 och under.
Stolarna är nya i Palladium (2023 å framåt) som jag tror är bättre, sedan är väl det sportstolar i Plaid. Raven-stolarna är meh.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev: 18 dec 2025 22:46
Walken skrev: 18 dec 2025 19:14
Stolarna är nya i Palladium (2023 å framåt) som jag tror är bättre, sedan är väl det sportstolar i Plaid. Raven-stolarna är meh.
Plaid har sportstolar från ~2024, innan det samma som LR. Behagligare på långresa om man frågar mig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare

Inlägg av pitemacc »

Däremot är insteget lättar i X, min fru klagar på det åxå i vår S
FD: vw egolf, Porsche TT, MXP100D,Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
NU: MS P85D-15, MS Plaid-23
FT:Cybertruck awd beställt
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

pitemacc skrev: 19 dec 2025 12:18
Alla coola bilar är lite besvärligare att kliva i och ur. Det är sedan gammalt 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare

Inlägg av Walken »

AAKEE skrev: 19 dec 2025 12:25
Alla coola bilar är lite besvärligare att kliva i och ur. Det är sedan gammalt 😂
Ja S är coolt, älskar den verkligen. Men tjatet och framsätena gör mig galen snart.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Walken skrev: 19 dec 2025 14:43
AAKEE skrev: 19 dec 2025 12:25
Ja S är coolt, älskar den verkligen. Men tjatet och framsätena gör mig galen snart.
Du kan ju alltid testa med X. Har själv bara suttit i 3 och S – inte en X (eller Y), men jag antar att även om stolarna är samma i S och X, så sitter man väl högre i X, och det kanske räcker för åtgärda vad det nu är som inte funkar i S. Och så länge din fru inte läser den här tråden, så kanske hon inte vet att det är samma stolar(?) i X som i S… (vink, vink) ;)

Men om S och X inte fungerar – vad är det som är det eller dom kvarvarande alternativen? Model 3? Om det inte fungerar med någon av dessa tre så blir du väl ur din synvinkel 'så illa tvungen' att 'lämna Tesla' – eller?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Andreasson
Teslaägare

Inlägg av Andreasson »

Vi har både en S och en X i hushållet. De är bra på olika vis. S är roligare att köra och mysigare. X har gigantiskt bagageutrymme. ALLT kommer med nör vi åker på semester. Insteget är lättare. Stolarna är bog egentligen samma, men med skillnaden att man sitter högre i förhållande till golvet.
Summa summarum… Båda är fantastiska, var och en på sitt vis.
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Skriv svar