Navigera med Grok
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Navigera med Grok
En av de största nyheterna i Teslas senaste mjukvaruppgradering till bilarna lyste med sin frånvaro i Europa: Navigera med Grok.
Grok är en artificiell intelligens utvecklad av Teslas systerbolag X.AI. Amerikanska Teslaförare kan bara säga “Hej Grok” och påbörja en konversation. Förutom allmänna ämnen kan samtalet nu även handla om vart man vill åka:
I ovan exempel säger föraren “Hej Grok, vi ska till en Raptors-match på Scotiabank Arena”. Då förstår Grok att den ska ställa in navigatorn till att åka till den sportarenan. Det är i stort sett som man kan göra i våra svenska Teslor genom att trycka på mikrofonknappen och säga “navigera till Scotiabank Arena”.
Med Grok kan man dock även modifiera resan. Lägga till ett stopp vid en bankomat. Och även stanna och äta vid en McDonalds. Till skillnad från vanliga navigatorn kan Grok fatta mer genomtänkta beslut än att bara lista alla bankomat och McDonalds längs vägen. Den förstår även att du troligtvis vill stanna vid bankomaten innan restaurangbesöket. Samt att du inte vill åka till arenans huvudingång utan till en parkering i närheten.
Man kan även ge mer luddiga ledtrådar till vart man vill åka. Beskriva vad man minns om ett ställe man varit på och få Grok att klura ut var det kan vara, eller bara be den navigera till närmsta stället man kan köpa en kopp kaffe på som har elbilsladdning.
Medan många andra bilar fortfarande kämpar med att uppfatta ens exakt dikterade adresser kan man mer fritt diskutera vart man vill åka med sin Tesla.
Men inte i Europa. I EU måste sådana nya funktioner först typgodkännas enligt UNECE WP.29. Enligt EU-s regelverk måste tesla lämna in dokumentation med riskbedömning och det måste stå tydligt på bilens skärm att det är en AI du pratar med, inte en levande människa.
Röstfrågor till Grok bearbetas dessutom på servrar i USA. Detta innebär internationell dataöverföring av personuppgifter (röst, plats, kontext). GDPR Data Privacy Framework kräver då starka skyddsåtgärder.
Det är dessa byråkratiska regelverk snarare än tekniska begränsningar som gör att våra bilar får ännu en funktion som fungerar i andra länder men inte hos oss. Grok AI i sig förstår och pratar både svenska och 144 andra språk. Först nästa år kan vi hoppas att Tesla fått alla godkännanden och även våra bilar ska börja förstå när vi säger “Hej Grok”.
För att inte tala om att när man väl har diskuterat igenom med bilen vart man vill åka är det bara å trycka på en knapp på skärmen så kör bilen dig dit, på egen hand. Du behöver bara sitta där bakom ratten och övervaka åkturen.
Det låter som en avlägsen framtidsdröm, men våra Teslor kan göra det redan idag. Fast de får inte det i Europa.
Source: https://teslaclubsweden.se/navigera-med-grok/
Grok är en artificiell intelligens utvecklad av Teslas systerbolag X.AI. Amerikanska Teslaförare kan bara säga “Hej Grok” och påbörja en konversation. Förutom allmänna ämnen kan samtalet nu även handla om vart man vill åka:
I ovan exempel säger föraren “Hej Grok, vi ska till en Raptors-match på Scotiabank Arena”. Då förstår Grok att den ska ställa in navigatorn till att åka till den sportarenan. Det är i stort sett som man kan göra i våra svenska Teslor genom att trycka på mikrofonknappen och säga “navigera till Scotiabank Arena”.
Med Grok kan man dock även modifiera resan. Lägga till ett stopp vid en bankomat. Och även stanna och äta vid en McDonalds. Till skillnad från vanliga navigatorn kan Grok fatta mer genomtänkta beslut än att bara lista alla bankomat och McDonalds längs vägen. Den förstår även att du troligtvis vill stanna vid bankomaten innan restaurangbesöket. Samt att du inte vill åka till arenans huvudingång utan till en parkering i närheten.
Man kan även ge mer luddiga ledtrådar till vart man vill åka. Beskriva vad man minns om ett ställe man varit på och få Grok att klura ut var det kan vara, eller bara be den navigera till närmsta stället man kan köpa en kopp kaffe på som har elbilsladdning.
Medan många andra bilar fortfarande kämpar med att uppfatta ens exakt dikterade adresser kan man mer fritt diskutera vart man vill åka med sin Tesla.
Men inte i Europa. I EU måste sådana nya funktioner först typgodkännas enligt UNECE WP.29. Enligt EU-s regelverk måste tesla lämna in dokumentation med riskbedömning och det måste stå tydligt på bilens skärm att det är en AI du pratar med, inte en levande människa.
Röstfrågor till Grok bearbetas dessutom på servrar i USA. Detta innebär internationell dataöverföring av personuppgifter (röst, plats, kontext). GDPR Data Privacy Framework kräver då starka skyddsåtgärder.
Det är dessa byråkratiska regelverk snarare än tekniska begränsningar som gör att våra bilar får ännu en funktion som fungerar i andra länder men inte hos oss. Grok AI i sig förstår och pratar både svenska och 144 andra språk. Först nästa år kan vi hoppas att Tesla fått alla godkännanden och även våra bilar ska börja förstå när vi säger “Hej Grok”.
För att inte tala om att när man väl har diskuterat igenom med bilen vart man vill åka är det bara å trycka på en knapp på skärmen så kör bilen dig dit, på egen hand. Du behöver bara sitta där bakom ratten och övervaka åkturen.
Det låter som en avlägsen framtidsdröm, men våra Teslor kan göra det redan idag. Fast de får inte det i Europa.
Source: https://teslaclubsweden.se/navigera-med-grok/
Re: Navigera med Grok
Om jag inte missuppfattar vad du skriver så får man det idag också om Tesla(eller andra bilfabrikanter) uppfyller kraven som ställs?Det låter som en avlägsen framtidsdröm, men våra Teslor kan göra det redan idag. Fast de får inte det i Europa.
EU och X kanske behöver reda ut detta först innan Grok släpps lös.
https://digital-strategy.ec.europa.eu/s ... rvices-act
https://digital-strategy.ec.europa.eu/s ... rvices-act
För övrigt verkar Grok inte helt pålitlig.
"Frukthandlaren Ahmed al Ahmed har hyllats världen över för att ha tacklat en av de två gärningsmännen under gårdagens terrorattack i Australien.
Nu sprids falska uppgifter om hans ursprung. Den påstådda nyhetssajten ”The Daily” hävdar att hjälten snarare är en vit man vid namn Edward Crabtree – ett påstående som Elon Musks AI-bot Grok sedan spred vidare."
https://www.gp.se/nyheter/varlden/falsk ... 093dcbcfeb
"Frukthandlaren Ahmed al Ahmed har hyllats världen över för att ha tacklat en av de två gärningsmännen under gårdagens terrorattack i Australien.
Nu sprids falska uppgifter om hans ursprung. Den påstådda nyhetssajten ”The Daily” hävdar att hjälten snarare är en vit man vid namn Edward Crabtree – ett påstående som Elon Musks AI-bot Grok sedan spred vidare."
- TiborBlomhall
Påståendet att Grok "spred vidare" att hjälten var Edward Crabtree är ganska fel.Melonsusk skrev: ↑17 dec 2025 09:25För övrigt verkar Grok inte helt pålitlig.
Grok fick en fråga"who is edward crabtree?"
Och svarade då efter att ha skannat internet efter namnet med den enda informationen som fanns om honom, omnämningen i The Daily. Det svaret har hittills lästs av 95 tusen människor. En droppe i informationshavet. Och jag misstänker flertalet av de som läste svaret är som vi som läser den bara för att tidningar som GP länkat till den.
Frågade man Grok vem som var hjälten på Bondy Beach svarade han rätt, Ahmed al Ahmed. Varenda gång.
Grok får runt en miljon frågor per dag via X. Att då plocka ut ett utav de svaren och förvränga frågan, låta folk tro Grok gav det svaret på en helt annan fråga är ganska ohederligt i mina ögon.
Ska vi lita på GP eller det du hävdar? Kanske läge för Grok att förtalsanmäla GP. 
- TiborBlomhall
Ska man öppna originallänken till själva frågan och läsa den eller svälja det GP påstår?
Andra biltillverkare har redan AI navigering integrerad och det är tillåtet att använda Grok och skicka data till USA från dator eller mobil.
Så det är svårbegripigt att det ska vara så svårt att integrera i Tesla.
Så det är svårbegripigt att det ska vara så svårt att integrera i Tesla.
- TiborBlomhall
Det är inte integrationen som är svår utan pappersarbetet för att få den godkänd.
Enligt rykte kommer vi få Grok i våra bilar i början av nästa år, när Tesla har producerat tillräckligt med dokument för att få EU-byråkraterna nöjda.
Av vad jag förstått är det HELT olika sak att ha en tjänst i sin mobil och i sin bil. Omfattas av olika regelverk.
Enligt rykte kommer vi få Grok i våra bilar i början av nästa år, när Tesla har producerat tillräckligt med dokument för att få EU-byråkraterna nöjda.
Av vad jag förstått är det HELT olika sak att ha en tjänst i sin mobil och i sin bil. Omfattas av olika regelverk.
TiborBlomhall skrev: ↑17 dec 2025 10:27Det är inte integrationen som är svår utan pappersarbetet för att få den godkänd.
Tror du Tesla har lagt mer tid på integrationen än att få den godkänd i Europa? Låter som nånting du hittade på faktiskt.Det är inte integrationen som är svår utan pappersarbetet för att få den godkänd.
Skiljer det här sig ifrån det som Polestar haft inbyggt i Polestar 2 i fem år förutom att man i Polestar inleder med ”Hej Google” istället för ”Hej Grok” när man vill ställa frågor om allt möjligt eller navigera?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- TiborBlomhall
Vid första åsyn är det väldigt snarlikt. Och även våra Teslor förstår ju enklare kommandon efter man tryckt på mikrofonknappen: "navigera till Mall of Scandinavia".
Teslas lösning har dock mer AI bakom, som förstår mer komplexa önskemål som "navigera till ett köpcentra med kinarestaurang, parfymbutik och laddstolpar".
Eller som kan ha ett samtal där den frågar dig följdfrågor.
I exempelvideon justerades till exempel slutdestinationen till att bli en parkeringsplats i närheten, inte arenans huvudingång.
- TiborBlomhall
Ja, det tog tid att utveckla Grok. Men i och med att Grok redan förstår och pratar svenska (och massa andra språk) är den integrationen redan färdig. Det är inte det som tar tid nu, utan pappersarbetet.backe skrev: ↑17 dec 2025 10:37TiborBlomhall skrev: ↑17 dec 2025 10:27Det är inte integrationen som är svår utan pappersarbetet för att få den godkänd.
Av vad jag förstått är det HELT olika sak att ha en tjänst i sin mobil och i sin bil. Omfattas av olika regelverk.Tror du Tesla har lagt mer tid på integrationen än att få den godkänd i Europa? Låter som nånting du hittade på faktiskt.Det är inte integrationen som är svår utan pappersarbetet för att få den godkänd.
Det tror jag ifs man kan göra i Polestar också. Den klarar ju allt som Google klarar.TiborBlomhall skrev: ↑17 dec 2025 10:57Vid första åsyn är det väldigt snarlikt. Och även våra Teslor förstår ju enklare kommandon efter man tryckt på mikrofonknappen: "navigera till Mall of Scandinavia".
Teslas lösning har dock mer AI bakom, som förstår mer komplexa önskemål som "navigera till ett köpcentra med kinarestaurang, parfymbutik och laddstolpar".
I exempelvideon justerades till exempel slutdestinationen till att bli en parkeringsplats i närheten, inte arenans huvudingång.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tror du töjer lite på sanningen igen nu, den första implementationen av Grok gjorde att man kunde prata med den men inte styra nånting i bilen, så där har Tesla uppenbarligen lagt ner ett jobb då det är 5-6 månader sedan den första versionen kom, och sedan började Elon prata om Grok i Tesla i början av 2025.TiborBlomhall skrev: ↑17 dec 2025 11:01Ja, det tog tid att utveckla Grok. Men i och med att Grok redan förstår och pratar svenska (och massa andra språk) är den integrationen redan färdig. Det är inte det som tar tid nu, utan pappersarbetet.backe skrev: ↑17 dec 2025 10:37TiborBlomhall skrev: ↑17 dec 2025 10:27Det är inte integrationen som är svår utan pappersarbetet för att få den godkänd.
Av vad jag förstått är det HELT olika sak att ha en tjänst i sin mobil och i sin bil. Omfattas av olika regelverk.Tror du Tesla har lagt mer tid på integrationen än att få den godkänd i Europa? Låter som nånting du hittade på faktiskt.Det är inte integrationen som är svår utan pappersarbetet för att få den godkänd.
Så om inte Grok kodat in sig själv i Tesla så får vi nog utgå från att det har lagts en hel del möda där, troligen långt mer än vad som krävs att få den godkänd i EU.
- TiborBlomhall
Ja men jag pratar om att NU är det inte integrationen som tar tid utan pappersarbetet. Vi skulle kunna få Grok i våra bilar i morgon, rent tekniskt.backe skrev: ↑17 dec 2025 11:35Tror du töjer lite på sanningen igen nu, den första implementationen av Grok gjorde att man kunde prata med den men inte styra nånting i bilen, så där har Tesla uppenbarligen lagt ner ett jobb då det är 5-6 månader sedan den första versionen kom, och sedan började Elon prata om Grok i Tesla i början av 2025.TiborBlomhall skrev: ↑17 dec 2025 11:01Ja, det tog tid att utveckla Grok. Men i och med att Grok redan förstår och pratar svenska (och massa andra språk) är den integrationen redan färdig. Det är inte det som tar tid nu, utan pappersarbetet.backe skrev: ↑17 dec 2025 10:37TiborBlomhall skrev: ↑17 dec 2025 10:27Det är inte integrationen som är svår utan pappersarbetet för att få den godkänd.
Så om inte Grok kodat in sig själv i Tesla så får vi nog utgå från att det har lagts en hel del möda där, troligen långt mer än vad som krävs att få den godkänd i EU.
Aha, då förstår jag, det är alltså svårare att vika ett pappersplan än att bygga Grok, för den finns redan.TiborBlomhall skrev: ↑17 dec 2025 11:38Ja men jag pratar om att NU är det inte integrationen som tar tid utan pappersarbetet. Vi skulle kunna få Grok i våra bilar i morgon, rent tekniskt.backe skrev: ↑17 dec 2025 11:35Tror du töjer lite på sanningen igen nu, den första implementationen av Grok gjorde att man kunde prata med den men inte styra nånting i bilen, så där har Tesla uppenbarligen lagt ner ett jobb då det är 5-6 månader sedan den första versionen kom, och sedan började Elon prata om Grok i Tesla i början av 2025.TiborBlomhall skrev: ↑17 dec 2025 11:01Ja, det tog tid att utveckla Grok. Men i och med att Grok redan förstår och pratar svenska (och massa andra språk) är den integrationen redan färdig. Det är inte det som tar tid nu, utan pappersarbetet.backe skrev: ↑17 dec 2025 10:37TiborBlomhall skrev: ↑17 dec 2025 10:27Det är inte integrationen som är svår utan pappersarbetet för att få den godkänd.
Maw skrev: ↑17 dec 2025 11:07Det tror jag ifs man kan göra i Polestar också. Den klarar ju allt som Google klarar.TiborBlomhall skrev: ↑17 dec 2025 10:57Vid första åsyn är det väldigt snarlikt. Och även våra Teslor förstår ju enklare kommandon efter man tryckt på mikrofonknappen: "navigera till Mall of Scandinavia".
Jag bad precis google maps via gemini att ta mig till mall of scandinavia och parkera på närmsta parking och den la upp en rutt från där jag är nu
Så alla med android auto kan göra samma som grok gör, fast utan att vänta i evigheter
Om det funkar med polestars egna vet jag inte, men är väl bara hey google och testa
Edit, okej testade lite mer vissa saker var lite omständigare men i princip kan man interagera köar smidigare
…nja… när jag ber min bil ”Ring Klas”, så får jag svaret ”hittar ingen claes” Det gäller många namn i min kontaktlista. Röstkommandon i min bil är HELT värdelös. Jag har slutat använda den funktionen för att inte reta mig på den.TiborBlomhall skrev: ↑17 dec 2025 10:57Vid första åsyn är det väldigt snarlikt. Och även våra Teslor förstår ju enklare kommandon efter man tryckt på mikrofonknappen: "navigera till Mall of Scandinavia".
Tesla är de bästa bilarna jag ägt. Det är inget politiskt ställningstagande.
- Gustafsson
- Teslaägare
Röstigenkänningen är konstigt nog betydligt sämre i min HW4 bil än i min HW3 bil. Detta trots att min palladium är tystare och på pappret har en mycket vassare dator.
Vet inte hur mycket AI som är inblandat i dagens lösning dock.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Hade ingen uppkoppling häromveckan i samband med Telia strul.Gustafsson skrev: ↑17 dec 2025 13:21Röstigenkänningen är konstigt nog betydligt sämre i min HW4 bil än i min HW3 bil. Detta trots att min palladium är tystare och på pappret har en mycket vassare dator.
Då fungerade inte röststyrning öht, när man tryckte på den så blev det fel på en gång med "ingen uppkoppling"
Så man undrar hur mycket som hanteras lokalt och hur mycket som går till någon server.
Förstår inte vad den ska med uppkoppling till öht.
- HerrNilsson
- Teslaägare
Jag har SuperGrok och tycker den (tillsammans med Imagine) är en helt suverän AI.
Can't wait tills jag får den i bilen också.
Mvh
Nilsson
Nilsson
Jag använder primärt Gemini både i jobbet och privat, den klarar av att hålla kontext i åtminstone veckor och plockar upp saker som vi jobbat med tidigare utan att jag måste fråga om det.HerrNilsson skrev: ↑17 dec 2025 14:55Jag har SuperGrok och tycker den (tillsammans med Imagine) är en helt suverän AI.
Grok när jag kör det i X klarar inte av att hålla kontext mellan två chattar inom en minut, samma i 4.1 beta. Kanske är någon parameter jag måste aktivera, men som den är nu så blir den oanvändbar när man är van att kunna konversera.
Edit, frågade Grok och den klarar inte det.
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955