"Pull over safely"

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Chris
Teslaägare

"Pull over safely"

Inlägg av Chris »

Efter en hyfsat lugn lördagstur på 10mil tvärdog bilen på 73an vid Globen.
Sex stycken felmeddelanden: power reduced, unable to start car, pull over safely, 12v battery power low, car may shut down unexpectedly (nähää).
Bild
Känns som tung smolk i bägaren efter att ha haft min p85+ i en månad.
Provade några reboot och omstarter utan framgång.
Kontaktade Tesla service som snabbt ordnade med bärgare och lånebil. De kunde inte se vad som är grunden till felet.
När jag väntade på bärgaren testade jag att starta igen. Och det gick bra. Alla felmeddelande borta och bilen gick som vanligt.
Tesla service "lät" mig åka vidare och sedan uppföljning av infra city service på måndag.

Någon som varit med om något liknande?
Vad var felet då?

Känns olustigt att åka någon längre tur med familjen innan jag vet med rätt stor sannolikhet att det inte inträffar igen.

Förutom denna lilla händelse är jag sagolikt nöjd med bilen. Hade förväntat mig ett stort -men-, men det finns inte. Allt är minst lika bra eller bättre än motsvarande bilar med förbränningsmotor.

Glad helg!
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare

Re:

Inlägg av jans »

Läskigt !
Håll oss uppdaterade om fortsättningen.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Re:

Inlägg av hybris »

Varit strul med 12v batterierna men det var länge sedan sist...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re:

Inlägg av TiborBlomhall »

Chris skrev:
12v battery power low
Låter onekligen som "klassiska" problemet med 12V batteriet som inte laddas ordentligt. Förutom alla tillbehör (ljud, lampor å sånt) som körs på det helt vanliga 12V bilbatteriet som finns i bilarna, hålls även stora batteriets säkerhetsrelä dragen av den. Så om lilla batteriet är urladdat kan den stora inte användas.

Ett av Model S barnsjukdomar var (för sådär ett år sedan) att lilla batteriet laddades inte ordentligt och kunde bli urladdat. Det har de fixat sen dess, men felmeddelandet pekar onekligen på dåligt laddat 12V batteri, som kan ha flera olika orsaker.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Re:

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Chris
Teslaägare

Re:

Inlägg av Chris »

De som många råkar ut för i tråden nedan passar tyvärr bra in på mitt händelseförlopp..
Det som skiljer sig är att min bil har vin:P28xxx och de flesta andra var tidiga vin.
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... nful-clunk
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Re:

Inlägg av Sofie »

@Chris ovanligt lågt vin nummer för att ha varit i din ägo i en månad, bilen borde ha tillverkats i Januari.
Användarvisningsbild
Chris
Teslaägare

"Pull over safely"

Inlägg av Chris »

Den är uttagen i mars i Tyskland. Min sedan en månad. Orkade inte vänta på en ny.
Köpte två dagar innan D släpptes. Kändes sådär just då, men toppen nu.
Användarvisningsbild
Chris
Teslaägare

Re:

Inlägg av Chris »

Det var "contactor:n" i batteripaketet som felat. Nu är ordningen återställd och ett refurbished batteripack installerat.
Inom kort kommer Tesla i Sverige proaktivt att byta contactor för bilar inom ett visst VIN-spann.

Rated range i det "nya" batteriet är dock ca 3,5% sämre än i mitt tidigare batteri. Ska köra några veckor/laddcykler och se om det kommer ikapp innan jag propsar på ett bättre batteri.

Bilen tvättades och städades av Mr.Cap i upplandsväsby. Jag är nöjd med resultatet. Jag har iofs en tvättvänlig solid-white bil.
Användarvisningsbild
Chris
Teslaägare

Re:

Inlägg av Chris »

Fortsätter med min egna lilla tråd.. ;-)

Bytte till vinterdäck idag och såg att jag fått ett B-batteripack installerat. Tidigare hade jag ett D-pack. Någon som vet skillnader mellan B- och D-pack?
Hörde att D skulle klara högre flås vid SC.
Förutom en kapacitetsminskning på ca 3.5% (som ännu inte verkar ge några indikationer på att minska) vore det så klart trist om det är ytterligare försämringar.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Re:

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Hittade detta, känns som att det inte är något större nerköp med ett B,

So far there have been no reported experience differences between the B battery pack and the D battery pack in terms of charge rates or performance but the current theory is that the B pack may be limited to charging at 120kW while the D pack may be able to go to 150kW when Superchargers support it.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Skriv svar