Ok, den här frågan blir egentligen två frågor i en....typ.
För mig som kör 3-4000 mil om året, när ska jag in på service? Vid 2000 mil? Eller en gång om året? Och nej, jag har inte tecknat serviceavtalet och jag tror inte heller på snacket om att "garantin gäller även om den inte servas alls"
Just den sista biten, med garantin, vill jag ju gärna se testad i verkligheten när första bilen med typ 15, 20 000 mil kommer in, oservad, efter 3 år och nåt har gått sönder. Tror ju det kan vara rätt bra om bilen kommer in med några tusen mils intervall och får kontrollerat toleranser och åtdragningsmoment i hjulupphängningens delar exempelvis. Och uppsmörjning av bromsokens glidpinnar lär ju behövas, så lite som de används...
Och för er som haft era bilar ett tag och servat dem, vad har det kostat egentligen?
Min andra fråga gäller VAR jag ska serva min bil. Bor i södra Sverige så har ju närmast till Köpenhamn men är ofta i Göteborg så jag kan egentligen lika gärna köra till Oslo eller Stockholm. Spelar mindre roll för min del.
Däremot är jag grymt besviken på hur min bil, som ju gjordes leveransklar i Köpenhamn, var exempelvis polerad inför leveransen. Dessutom var min så kallade "leveransexpert" den största amatör jag någonsin mött.
Just därför vill jag egentligen inte gynna Tesla i Köpenhamn med en ettöring, men servicekillarna kanske är fantastiska, vad vet jag? I Norge lär väl erfarenheten av Tesla vara som störst men killarna i Stockholm kanske är precis lika bra?
Service, när och var?
Moderator: Redaktion
- Datordoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 330
- Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
- Ort: Partille
Service, när och var?
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Re: Service, när och var?
Jag har varit inne på Service center i Köpenhamn (Kastrup) för att få en gummilist fixad och byta däck och var mycket nöjd med både bemötande och service. Jag passade på att lämna bilen innan en resa och fick skjuts till Kastrup och blev även erbjuden upphämtning när jag kom hem (valde dock att ta en taxi från flygplatsen eftersom det bara är 5 min resa och jag inte orkade vänta).
När jag fick bilen hade de inte bara fixat gummilisten och byt däck utan även gjort en översyn på hela bilen och och bland annat bytt ut huvudladdaren eftersom det kunde uppstå ngt fel på denna (inget jag hade hört ngt om tidigare) och även ngn gummislang utan ngn extra kostnad.
När jag fick bilen hade de inte bara fixat gummilisten och byt däck utan även gjort en översyn på hela bilen och och bland annat bytt ut huvudladdaren eftersom det kunde uppstå ngt fel på denna (inget jag hade hört ngt om tidigare) och även ngn gummislang utan ngn extra kostnad.
Re: Service, när och var?
Jag har fått ta del av vad som ingår i annual service. Tror faktiskt att det går att skippa till stora delar. Kontroll av däcktryck, däckslitage, vindrutetorkarblad, bromsbelägg, byte av batteri i FOB, spolvätskenivå, gångjärnssmörjning av dörrar o huv, funktionstest av tuta mm är ju saker som man själv kan ordna. Det som återstår är byte av bromsvätska vart annat år samt byte av kupéfilter. Någon deciderad servicebok finns ju inte heller så jag tror faktiskt att man kan använda de 28 tkr det kostar under fyra år till julklappar till barnen i stället utan att drabbas speciellt hårt.Datordoktorn skrev:Ok, den här frågan blir egentligen två frågor i en....typ.
För mig som kör 3-4000 mil om året, när ska jag in på service? Vid 2000 mil? Eller en gång om året? Och nej, jag har inte tecknat serviceavtalet och jag tror inte heller på snacket om att "garantin gäller även om den inte servas alls"
Just den sista biten, med garantin, vill jag ju gärna se testad i verkligheten när första bilen med typ 15, 20 000 mil kommer in, oservad, efter 3 år och nåt har gått sönder. Tror ju det kan vara rätt bra om bilen kommer in med några tusen mils intervall och får kontrollerat toleranser och åtdragningsmoment i hjulupphängningens delar exempelvis. Och uppsmörjning av bromsokens glidpinnar lär ju behövas, så lite som de används...
Och för er som haft era bilar ett tag och servat dem, vad har det kostat egentligen?
Min andra fråga gäller VAR jag ska serva min bil. Bor i södra Sverige så har ju närmast till Köpenhamn men är ofta i Göteborg så jag kan egentligen lika gärna köra till Oslo eller Stockholm. Spelar mindre roll för min del.
Däremot är jag grymt besviken på hur min bil, som ju gjordes leveransklar i Köpenhamn, var exempelvis polerad inför leveransen. Dessutom var min så kallade "leveransexpert" den största amatör jag någonsin mött.
Just därför vill jag egentligen inte gynna Tesla i Köpenhamn med en ettöring, men servicekillarna kanske är fantastiska, vad vet jag? I Norge lär väl erfarenheten av Tesla vara som störst men killarna i Stockholm kanske är precis lika bra?
Vet att det när det gäller fossilbilar får man inte ha en så lättvindig inställning till begreppet service. Här gäller det att har skött sig om inte det ska bli dyra läropengar i form av haverier och garantibortfall och försämrat andrahandsvärde.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Service, när och var?
Fyraårsservicen har försvunnit som valbar option från Tesla Motors beställningssida.
Ni som har beställt bilen på sistone: erbjuder Tesla Motors fortfarande att ni kan teckna 4 års förbetald service, och hur pass påstridiga är de om den?
Ni som har beställt bilen på sistone: erbjuder Tesla Motors fortfarande att ni kan teckna 4 års förbetald service, och hur pass påstridiga är de om den?
Re: Service, när och var?
Jag köpte fyraårservicen tidigare i veckan. Varken leveransupplevelsespecialisten eller leveransorienteringsspecialisten nämnde att den fanns, så påstridiga kan man inte direkt säga att de var. Den finns dock om man klickar på Serviceplaner längst ner på sidan. Jag ringde servicecentret och de fixade det. Värt att veta är att man måste teckna inom 30 dagar från leverans om man vill ha den.
Jag tänkte som så att om jag förbetalar blir det av att jag servar bilen, och jag tror att även om de inte gör så mycket så brukar begagnatmarknaden gilla dokumenterat servade bilar, oavsett om det behövs eller inte.
Jag tänkte som så att om jag förbetalar blir det av att jag servar bilen, och jag tror att även om de inte gör så mycket så brukar begagnatmarknaden gilla dokumenterat servade bilar, oavsett om det behövs eller inte.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Service, när och var?
Hämtade bilen idag och det var inget som nämdes. Frågade men de sa bara att de skulle höra av sig... Vad det nu betyder... Var ju en större fråga när man beställde bilen men nu som sagt inget om det...