Dum fråga :-)
Moderator: Redaktion
-
Dum fråga :-)
Har en dotter som håller på att ta körkort och vi ska gå igenom säkerhetskontrollen. På en "vanlig" bil så kan man ju testa att bromsen är ok genom att pumpa lite med bromspedalen och sedan starta motorn. Bromspedalen ska då sjunka något som tecken på att bromsservon funkar. Jag antar att detta inte funkar på en Tesla eftersom den har elektrisk bromsservo?
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Dum fråga :-)
Det fungerar precis samma. Det finns en elektrisk pump som pumpar upp ett vacuum. När du startar bilen så reser sig pedalen. Jag antar att du menar att pedalen reser sig även på en fossilbil?tesla newbie skrev: ↑24 sep 2025 11:10Har en dotter som håller på att ta körkort och vi ska gå igenom säkerhetskontrollen. På en "vanlig" bil så kan man ju testa att bromsen är ok genom att pumpa lite med bromspedalen och sedan starta motorn. Bromspedalen ska då sjunka något som tecken på att bromsservon funkar. Jag antar att detta inte funkar på en Tesla eftersom den har elektrisk bromsservo?
Dock är pumpen igång då bilen är igång. Och det händer ju när du trycker på bromsen. Så du känner direkt att den reser sig, istället för på förhand att den är slapp.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Jag tror de är svårt att få den upplevelsen som motsvarar vad en fossil bil har eftersom Tesla och många andra elbilar startar sina system så snart du trycker på bromsen..tesla newbie skrev: ↑24 sep 2025 11:10Har en dotter som håller på att ta körkort och vi ska gå igenom säkerhetskontrollen. På en "vanlig" bil så kan man ju testa att bromsen är ok genom att pumpa lite med bromspedalen och sedan starta motorn. Bromspedalen ska då sjunka något som tecken på att bromsservon funkar. Jag antar att detta inte funkar på en Tesla eftersom den har elektrisk bromsservo?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
På en fossilbil funkar det inte så. Pumpar man på bromsen byggs det upp ett tryck så pedalen blir stum. Trycket försvinner när man startar bilen och pedalen sjunker.Jaegaern skrev: ↑24 sep 2025 11:14Det fungerar precis samma. Det finns en elektrisk pump som pumpar upp ett vacuum. När du startar bilen så reser sig pedalen. Jag antar att du menar att pedalen reser sig även på en fossilbil?tesla newbie skrev: ↑24 sep 2025 11:10Har en dotter som håller på att ta körkort och vi ska gå igenom säkerhetskontrollen. På en "vanlig" bil så kan man ju testa att bromsen är ok genom att pumpa lite med bromspedalen och sedan starta motorn. Bromspedalen ska då sjunka något som tecken på att bromsservon funkar. Jag antar att detta inte funkar på en Tesla eftersom den har elektrisk bromsservo?
Dock är pumpen igång då bilen är igång. Och det händer ju när du trycker på bromsen. Så du känner direkt att den reser sig, istället för på förhand att den är slapp.
-
Precis, det var detta jag syftade på. Men det funkar väl inte på Tesla då.p1457 skrev: ↑24 sep 2025 12:10På en fossilbil funkar det inte så. Pumpar man på bromsen byggs det upp ett tryck så pedalen blir stum. Trycket försvinner när man startar bilen och pedalen sjunker.Jaegaern skrev: ↑24 sep 2025 11:14Det fungerar precis samma. Det finns en elektrisk pump som pumpar upp ett vacuum. När du startar bilen så reser sig pedalen. Jag antar att du menar att pedalen reser sig även på en fossilbil?tesla newbie skrev: ↑24 sep 2025 11:10Har en dotter som håller på att ta körkort och vi ska gå igenom säkerhetskontrollen. På en "vanlig" bil så kan man ju testa att bromsen är ok genom att pumpa lite med bromspedalen och sedan starta motorn. Bromspedalen ska då sjunka något som tecken på att bromsservon funkar. Jag antar att detta inte funkar på en Tesla eftersom den har elektrisk bromsservo?
Jag skulle vilja hävda att det går bra att göra detta genom att sätta mobilen i flight mode och använda nyckelkortet istället. Då startar inte bilen om inte kortet ligger på sin plats på mittkonsolen.
Prova!
Prova!
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Eller om man har pin to drive?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Jaegaern
- Teslaägare
Hmm då missminner jag mig. Det var länge sen jag körde en fossilare. Tack för rättning.p1457 skrev: ↑24 sep 2025 12:10På en fossilbil funkar det inte så. Pumpar man på bromsen byggs det upp ett tryck så pedalen blir stum. Trycket försvinner när man startar bilen och pedalen sjunker.Jaegaern skrev: ↑24 sep 2025 11:14Det fungerar precis samma. Det finns en elektrisk pump som pumpar upp ett vacuum. När du startar bilen så reser sig pedalen. Jag antar att du menar att pedalen reser sig även på en fossilbil?tesla newbie skrev: ↑24 sep 2025 11:10Har en dotter som håller på att ta körkort och vi ska gå igenom säkerhetskontrollen. På en "vanlig" bil så kan man ju testa att bromsen är ok genom att pumpa lite med bromspedalen och sedan starta motorn. Bromspedalen ska då sjunka något som tecken på att bromsservon funkar. Jag antar att detta inte funkar på en Tesla eftersom den har elektrisk bromsservo?
Exakt, fast egentligen tvärtom. (Jag tror du har koll, men för de som inte har):
Bromsservot har ett undertryck lagrat i sig med hjälp av en backventil så att servoverkan fungerar några inbromsningar även med motorn avstängd.
När man pumpar på bromsen med motorn avstängd förbrukas det sparade vacuumet.
Det man testar med förbränningsmotorn avstängd är att backventilem fungerar, så att man har servoverkan även vid motorstopp.
Man behöver sannolikt inte testa detta på elbilen som har en elektriskt driven servopump.
Fungerar inte elpumpen får man sannolikt en röd varning på bromssystemet och vet att det är trasigt på så vis.
Går det inte göra förbränningsmotortestet så behöver man nog inte göra det genom att truxa till det.
Det testet är förövrigt sannolikt föråldrat på senaste ICE-bilarna också, som troligen skapar en felkod och varning om bromssystemet inte är ok.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Ska jag absolut göra. Tack för tipset! Har pin to drive aktiverat, så det kanske räcker att pumpa några gånger och sedan skriva in pinkoden.
EDIT: Testade och det funkar inte. Bromsservon verkar vara igång från att bilen vaknar, så bromspedalen får full verkan även om bilen inte är körklar
Pratar vi om en säkerhetskontroll av bromsar vid en uppkörning, vilket verkar vara det som det handlar om, är inte det primära syftet med kontrollen att kontrollera någon specifik backventil till bromsservon och att denna är tät. Även om backventilen givetvis har sin roll och mening.
Det kontrollen syftar till är att kontrollera om broms-servon fungerar som det är tänkt dvs att membranet i servon är tätt samt att servon får vacum när man startar motorn, det är det kontrollen primärt handlar om, dock med dagens bilar lite förlegad typ av kontroll...Kontrollen blir svår att utföra på moderna bilar med elektrisk vacumpump.
Precis som AAKEE är inne på har dagens bilar (även ICE) trycksensor som mäter vacum till servon, på så vis kan bilen varna vid ett för lågt vacum.
Det kontrollen syftar till är att kontrollera om broms-servon fungerar som det är tänkt dvs att membranet i servon är tätt samt att servon får vacum när man startar motorn, det är det kontrollen primärt handlar om, dock med dagens bilar lite förlegad typ av kontroll...Kontrollen blir svår att utföra på moderna bilar med elektrisk vacumpump.
Precis som AAKEE är inne på har dagens bilar (även ICE) trycksensor som mäter vacum till servon, på så vis kan bilen varna vid ett för lågt vacum.
Model 3 Performance Highland
- Jaegaern
- Teslaägare
Så det jag ibland känner om min Tesla stått parkerad med mig i, och somnat, där jag sedan väcker den med pedalen och den reser sig lite. Har inte med trycket att göra? Det trodde jag..