Passar på att starta ytterligare en tråd inom kort tid då jag är nyfiken och gärna tar input kring mitt kommande bilbyte. Det är nämligen så att jag köpte en importerad MYLR för ca 3 år sedan där jag inte fullt förstod att det skulle kunna bli problem att sälja bilen när det väl var dags. Generellt kan sägas att bilhandlare inte vill ta emot den däremot har jag inte testat privatmarknaden. Nu i samband med Teslas inbyteskampanj och deras nollränta samt att de faktiskt tar emot bilen tänker jag att det är dags att byta… tänker jag fel? Bilen har gått ca 6000 mil och jag får 323k + 40k exklusive vinterdäck. Följande fördelar ser jag med bytet:
•40k inbytesbonus
•0% ränta i 5 år (rörlig)(lättare att sälja)
•Nya garantier
•Svensk bil (lättare att sälja)
•Halvförsäkring 3 år
•Kan använda befintliga vinterdäck på nya bilen
•Ca 10 mil längre räckvidd wltp
•Något bättre komfort och generellt uppdaterad bil
Sedan är ju värdeminskning/kalkylen tung för nuvarande bil men det är lite oklart hur man ska tänka nu när man byter inom samma märke och bilen faktiskt är ca 150k billigare än den nuvarande som man köpte.
Vad säger ni, är det motiverat ett byte eller borde man rulla 3 år till? Jag trivs bra i min nuvarande och skulle säga att den fortfarande är i riktigt bra skick och har inte haft några problem såhär långt.. men är givetvis sugen på att byta och kanske ffa slippa ha det hängandes över sig att bilen är importerad.
Allt gott!