Nya Tesla Model Y Performance

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

manneson
Inlägg: 1517
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av manneson »

Sportbilsentusiasten skrev: 31 aug 2025 08:20
HelectriC skrev: 30 aug 2025 13:07
Lårstöd
Näää, skitliten skillnad ju!
Men kanske känns mer i verkligheten
Som sagt det gör stooor skillnad i verkligheten. Jag har provat.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12059
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av HelectriC »

manneson skrev: 31 aug 2025 10:50
Sportbilsentusiasten skrev: 31 aug 2025 08:20
HelectriC skrev: 30 aug 2025 13:07
Lårstöd
Näää, skitliten skillnad ju!
Men kanske känns mer i verkligheten
Som sagt det gör stooor skillnad i verkligheten. Jag har provat.

När jag provsatt kändes det som stor skillnad mellan helt in och helt ut.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
manneson
Inlägg: 1517
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av manneson »

Detaljstuderade inte men tyckte det kändes typ som nån kudde som blåstes upp. Inte bara något som vinklades ut alltså.
Användarvisningsbild
TeslaMac
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 jan 2023 15:10
Ort: Västra Götaland

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av TeslaMac »

Kände också på den igår och jag kommer byta från MY LR till P, bara för att så mycket känns bättre, räckvidden och sportstolarna är mina två stora anledningar att byta.

Funderar på om man sen skulle köpa några riktigt effektiva 20”-fälgar och slänga på om man skulle åka långt för att komma ner än mer i förbrukning.
Får se om nån gör dessa tester med nya MYPs batteri och se hur mycket det påverkar för att vara värt en uppsättning till ;)
MY Juniper Performance beställd 250829
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
manneson
Inlägg: 1517
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av manneson »

TeslaMac skrev: 31 aug 2025 11:27
Kände också på den igår och jag kommer byta från MY LR till P, bara för att så mycket känns bättre, räckvidden och sportstolarna är mina två stora anledningar att byta.

Funderar på om man sen skulle köpa några riktigt effektiva 20”-fälgar och slänga på om man skulle åka långt för att komma ner än mer i förbrukning.
Får se om nån gör dessa tester med nya MYPs batteri och se hur mycket det påverkar för att vara värt en uppsättning till ;)
Peta i aerokåporna bara.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten
Inlägg: 1010
Blev medlem: 31 okt 2023 06:41

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

HelectriC skrev: 31 aug 2025 11:17
manneson skrev: 31 aug 2025 10:50
Sportbilsentusiasten skrev: 31 aug 2025 08:20
HelectriC skrev: 30 aug 2025 13:07
Lårstöd
Näää, skitliten skillnad ju!
Men kanske känns mer i verkligheten
Som sagt det gör stooor skillnad i verkligheten. Jag har provat.

När jag provsatt kändes det som stor skillnad mellan helt in och helt ut.
Kul, ska testa. Tack
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6258
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av AAKEE »

TeslaMac skrev: 31 aug 2025 11:27
Funderar på om man sen skulle köpa några riktigt effektiva 20”-fälgar och slänga på om man skulle åka långt för att komma ner än mer i förbrukning.
Fälgar gör marginell skillnad för luftmotstånd. Det är ~ 3-5% för Aerokåpor ungefär.
Gissningsvis är alla de nya Performance-fälgarna rätt okey om man har de plastinlägg de kommer med monterade.

Däckets rullmotstånd gör betydligt mer. Har inte kollat vilket däck som Y P kommer med men man har antagligen börjat montera mer lättrullade däck på Performance också numera.

Räkna med en marginell eller liten skillnad för val av fälg men klart märkbar på däcken.

Jag har två omgångar sommarhjul till min S.
Original 21” samt 20” lättrullande, smalare fälgar med aerodynamik.
Det gör stor skillnad totalt sett men däcken gör
ungefär 3x mot aerodynamiken.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2362
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av jpetters »

AAKEE skrev:
TeslaMac skrev: 31 aug 2025 11:27
Funderar på om man sen skulle köpa några riktigt effektiva 20”-fälgar och slänga på om man skulle åka långt för att komma ner än mer i förbrukning.
Fälgar gör marginell skillnad för luftmotstånd. Det är ~ 3-5% för Aerokåpor ungefär.
Gissningsvis är alla de nya Performance-fälgarna rätt okey om man har de plastinlägg de kommer med monterade.

Däckets rullmotstånd gör betydligt mer. Har inte kollat vilket däck som Y P kommer med men man har antagligen börjat montera mer lättrullade däck på Performance också numera.

Räkna med en marginell eller liten skillnad för val av fälg men klart märkbar på däcken.

Jag har två omgångar sommarhjul till min S.
Original 21” samt 20” lättrullande, smalare fälgar med aerodynamik.
Det gör stor skillnad totalt sett men däcken gör
ungefär 3x mot aerodynamiken.
Det är Pirelli Pzero Elect även på nya Y Performance, iaf på de bilder jag sett.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6258
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av AAKEE »

jpetters skrev: 31 aug 2025 15:25
AAKEE skrev:
TeslaMac skrev: 31 aug 2025 11:27
Funderar på om man sen skulle köpa några riktigt effektiva 20”-fälgar och slänga på om man skulle åka långt för att komma ner än mer i förbrukning.
Fälgar gör marginell skillnad för luftmotstånd. Det är ~ 3-5% för Aerokåpor ungefär.
Gissningsvis är alla de nya Performance-fälgarna rätt okey om man har de plastinlägg de kommer med monterade.

Däckets rullmotstånd gör betydligt mer. Har inte kollat vilket däck som Y P kommer med men man har antagligen börjat montera mer lättrullade däck på Performance också numera.

Räkna med en marginell eller liten skillnad för val av fälg men klart märkbar på däcken.

Jag har två omgångar sommarhjul till min S.
Original 21” samt 20” lättrullande, smalare fälgar med aerodynamik.
Det gör stor skillnad totalt sett men däcken gör
ungefär 3x mot aerodynamiken.
Det är Pirelli Pzero Elect även på nya Y Performance, iaf på de bilder jag sett.
De nyare Elect har ofta energiklass B.
Rätt bra för ett halvsportigt däck.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
merc
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 aug 2021 20:48

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av merc »

Hur många har beställt förutom jag ?
Beställde min 29/8

Quicksilver blev det denna gången.
Saknar dock Midnight Cherry Red-lacken som jag har på min Y Performance.

3:e Teslan nu.
merc
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 aug 2021 20:48

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av merc »

Anderzzon skrev: 29 aug 2025 14:16
Det här var den bilen jag hoppades på skulle kommit i våras.
Skönt att de äntligen har satt dit lårstöd, tycker stolarna i vanliga Y är rätt obekväma faktiskt.
Instämmer har på bägge mina saknat det sköna lårstödet som man haft i sin BMW.
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 737
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av Anderzzon »

HelectriC skrev: 30 aug 2025 13:06
Möjligt det är känt från tidigare, men frontkamera har spolning, verkar dock inte vara bak :?
Ja så är det, men finns tredjepartslösningar för detta.
Användarvisningsbild
TeslaMac
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 jan 2023 15:10
Ort: Västra Götaland

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av TeslaMac »

Funderar på om man ska beställa en MYP nu eller ha lite is i magen…
Jag funderar på om Tesla kan sänka räntan även på Performance längre fram? De har det på alla M3 nu, troligen för att de säljer färre än de producerar.

MY har bara 0-ränta på LR, är det av samma anledning att de har producerat så många fler än de räknat med i förhållande till RWD SR och RWD LR?
Alla modeller har just nu september som uppskattad leverans på hemsidan.
Klarar man sig från att räntan går upp nämnvärt, priset höjs och klarar sig året ut kan man få en 2026 istället för 2025 också?
MY Juniper Performance beställd 250829
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
manneson
Inlägg: 1517
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av manneson »

TeslaMac skrev: 01 sep 2025 17:05
Funderar på om man ska beställa en MYP nu eller ha lite is i magen…
Jag funderar på om Tesla kan sänka räntan även på Performance längre fram? De har det på alla M3 nu, troligen för att de säljer färre än de producerar.

MY har bara 0-ränta på LR, är det av samma anledning att de har producerat så många fler än de räknat med i förhållande till RWD SR och RWD LR?
Alla modeller har just nu september som uppskattad leverans på hemsidan.
Klarar man sig från att räntan går upp nämnvärt, priset höjs och klarar sig året ut kan man få en 2026 istället för 2025 också?
Antagligen har de högre marginal på LR. Ränterabatten kostar ju dem en bra slant, därför vill de såklart att folk då väljer de modeller där de tjänar bäst.
Att P inte fått det från start är såklart för att det finns en drös ”first adopters” som köper direkt oavsett, och då vore det ju onödigt av dem att skänka bort pengar till dem.
Om/när försäljningen behöver stimuleras kommer det såklart erbjudanden också på P.
Användarvisningsbild
TeslaMac
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 25 jan 2023 15:10
Ort: Västra Götaland

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av TeslaMac »

Hur är det med kraften i nya MYP Juniper, vet ju att den ska göra 0-100 km/h på 3,5 sek, men är det 460 hästar eller 460 kW?
tycker jag sett båda siffrorna anges på lite olika forum.
MY Juniper Performance beställd 250829
M3 LR 2023 (utt. 230131 såld 250826)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4274
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av Maw »

TeslaMac skrev: 22 sep 2025 11:51
Hur är det med kraften i nya MYP Juniper, vet ju att den ska göra 0-100 km/h på 3,5 sek, men är det 460 hästar eller 460 kW?
tycker jag sett båda siffrorna anges på lite olika forum.
Det kan vara bra att veta att 3,5 sekunder inte är från stillastående. Tesla mäter ju ”0-100” från en fot på sina performancemodeller för att få lite större skillnad i tid mot de vanliga. Man får lägga på ett par tiondelar för att få tiden för verkliga 0-100
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6258
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av AAKEE »

TeslaMac skrev: 22 sep 2025 11:51
Hur är det med kraften i nya MYP Juniper, vet ju att den ska göra 0-100 km/h på 3,5 sek, men är det 460 hästar eller 460 kW?
tycker jag sett båda siffrorna anges på lite olika forum.
Effekt och elbilar är väldigt missförstått.

Med vissa appar kan man se den effekt batteriet levererar men det är inte detsamma som det motorerna levererar. Man kan även se vilken max discharge power BMS anger att batteriet har, vilket inte heller är samma som vad bilen faktiskt levererar.

Panasonicbatteriet man har i USA ger som mest 460kW, och motorerna i nya M3P kan förbruka den strömmen, men man tappar kanske drygt 10% av effekten i motorernas inverter och i motorerna.
Tesla anger 510hk på M3P i USA.

M3P i Europa har haft ett klenare batteri som bara kunnat leverera ~415kW och Tesla har angett 460hk på Europeiska nya M3P.

Nya MYP får ett nytt LG-batteri som förväntas leverera mer än det tidigare men jag har inte sett några värden på faktiska tests ännu.
Vi får vänta och se, men eftersom bilen har samma motorer som model 3P som med amerikanska batteriet levererar 510hp så kan vi kanske få 510hk i bästa fall om LG-batteriet kan leverera 460kW ström.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
JockeX
Inlägg: 157
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av JockeX »

Maw skrev: 22 sep 2025 13:52
TeslaMac skrev: 22 sep 2025 11:51
Hur är det med kraften i nya MYP Juniper, vet ju att den ska göra 0-100 km/h på 3,5 sek, men är det 460 hästar eller 460 kW?
tycker jag sett båda siffrorna anges på lite olika forum.
Det kan vara bra att veta att 3,5 sekunder inte är från stillastående. Tesla mäter ju ”0-100” från en fot på sina performancemodeller för att få lite större skillnad i tid mot de vanliga. Man får lägga på ett par tiondelar för att få tiden för verkliga 0-100
Tycker Tesla har varit rätt konservativa ändå med 0-100-tiden. Även om de officiellt har 1ft rollout så verkar tiderna vara samma eller i vissa fall lägre 0-100 utan rollout.
Användarvisningsbild
krabbanidag
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 25 mar 2025 06:18

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av krabbanidag »

Inte hunnit köra en YP än men drog på plattan i mattan i en YLR AWD idag med ca 50% SOC.

4,55 sek att dra den från 47 till 120km/h.

Mitt första intryck är att den var väldigt seg.
Kändes betydligt segare än min fd Y LR 2021 (som förvisso hade accelerationsboost, så är säkert därför).

Man undrar ju om nya YP blir snabbare än gamla YP. Känns som att det blir en högst marginell skillnad?

Vore intressant att jämföra en 2025 YP pre Juniper och 2025 YP Juniper. För att rensa för ev effekt av batteridegraderingen.
Tesla Model S Pläd ’23
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6211
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jpetters skrev: 31 aug 2025 15:25
AAKEE skrev:
TeslaMac skrev: 31 aug 2025 11:27
Funderar på om man sen skulle köpa några riktigt effektiva 20”-fälgar och slänga på om man skulle åka långt för att komma ner än mer i förbrukning.
Fälgar gör marginell skillnad för luftmotstånd. Det är ~ 3-5% för Aerokåpor ungefär.
Gissningsvis är alla de nya Performance-fälgarna rätt okey om man har de plastinlägg de kommer med monterade.

Däckets rullmotstånd gör betydligt mer. Har inte kollat vilket däck som Y P kommer med men man har antagligen börjat montera mer lättrullade däck på Performance också numera.

Räkna med en marginell eller liten skillnad för val av fälg men klart märkbar på däcken.

Jag har två omgångar sommarhjul till min S.
Original 21” samt 20” lättrullande, smalare fälgar med aerodynamik.
Det gör stor skillnad totalt sett men däcken gör
ungefär 3x mot aerodynamiken.
Det är Pirelli Pzero Elect även på nya Y Performance, iaf på de bilder jag sett.
Jag spanade in däcken på bilen jag provkörde förra veckan och kan bekräfta att det sitter likadana däck på nya P som på gamla.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6258
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av AAKEE »

krabbanidag skrev: 22 sep 2025 19:14
Man undrar ju om nya YP blir snabbare än gamla YP. Känns som att det blir en högst marginell skillnad?
Det som kommer avgöra är det nya LG-batteriet.

YP har samma motorer som nya 3P, och nya 3P är framförallt snabbare i högre farter (>85-90km/h).

Det gamla LG-batteriet begränsade effekten markant jämfört med Panasonicbatteriet som nya 3P har i USA.
Vi får se vad det nya batteriet levererar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2362
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av jpetters »

AAKEE skrev:
krabbanidag skrev: 22 sep 2025 19:14
Man undrar ju om nya YP blir snabbare än gamla YP. Känns som att det blir en högst marginell skillnad?
Det som kommer avgöra är det nya LG-batteriet.

YP har samma motorer som nya 3P, och nya 3P är framförallt snabbare i högre farter (>85-90km/h).

Det gamla LG-batteriet begränsade effekten markant jämfört med Panasonicbatteriet som nya 3P har i USA.
Vi får se vad det nya batteriet levererar.
Ser ju lite bättre ut enligt Eivissacopter.

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6258
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av AAKEE »

jpetters skrev: 22 sep 2025 21:00
AAKEE skrev:
krabbanidag skrev: 22 sep 2025 19:14
Man undrar ju om nya YP blir snabbare än gamla YP. Känns som att det blir en högst marginell skillnad?
Det som kommer avgöra är det nya LG-batteriet.

YP har samma motorer som nya 3P, och nya 3P är framförallt snabbare i högre farter (>85-90km/h).

Det gamla LG-batteriet begränsade effekten markant jämfört med Panasonicbatteriet som nya 3P har i USA.
Vi får se vad det nya batteriet levererar.
Ser ju lite bättre ut enligt Eivissacopter.

Det ser inte jättelysande ut, bara 10kW mer än det gamla.
Detta är dock vid 100%, och som man kan se på bilden har man höjd cellspänningen över 4.200V. Det är alltså HV-celler som i praktiken är laddade till det som motsvarar ~ 102.5% och dessutom är cellerna precis fulladdade på SuC - vi ser att batteriet är +57C.

Det gamla behövde max värme och SOC för att leverera max men hsr vi lute tur får man ut mer effekt vid 90-95% och aningen svalare batteri.

Om inte blir det tyvärr så att man tvingas köra SuC till 100% för att få ut den effekten.
Panasonic har ändå wtt hyffsat område där man får ut full effekt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4302
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av Tellus »

Intressant att den laddar över 4.2 volt

Vid provkörning tyckte jag den var marginellt snabbare än gamla YP i spannet 80-120km/t, i lägre farter samma.
Bilen var laddad till 80%

En Standard model S är mycket snabbare.

Så det där "plaid" märket där bak tycker jag dom kan ta bort på 3 och Y
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / VW E-UP 15.2 :) SigenStor 14,8kWp 25kWh
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 6258
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nya Tesla Model Y Performance

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev: 22 sep 2025 22:01
Intressant att den laddar över 4.2 volt

Vid provkörning tyckte jag den var marginellt snabbare än gamla YP i spannet 80-120km/t, i lägre farter samma.
Bilen var laddad till 80%
Kommer inte ihåg om jag skrivit det hör eller på TMC men ett sånt kliv i kapacitet med NMC kändes otippat, så jag har faktisk undrat om det kanske inte är HV-celler som det skulle vara.

HV-celler har förekommit i radiostyrningsbranschen ett tag. Som jag beskrivit innan här i forumet var det ju bara en tidsfråga tills vi ser de första HV i EV’s.


Cellerna är inte riktigt 5.3Ah som man beskrivit utan ~ 5.1Ah men högre spänning. Bedömt är det 4.25V/cell som är maxspänning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar