Väntrum model Y Juniper
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum model Y Juniper
Jag har skrivit till dem och väntar på svaret
Enviado desde mi iPhone utilizando Tapatalk
Enviado desde mi iPhone utilizando Tapatalk
-
Halloj! Väntar på min röda model y, awd - varit lite fram och tillbaka kring valet av färg, tror det blir bra - väntar på datum för leverans 

- MNA
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin705425
Frågar igen, ni som hämtat upp bilen nyligen, ingår 2 vevkors försäkring nu oxå? Står nämligen inget om det för mig i alla meddelanden jag fått av tesla. Förra bilen stod det i smset man fick en dag innan upphämtningen.
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
Fick just ett spännande mail från Tesla. Försökte googla lite och andra har fått det tidigare:
Antar att det är nån snabb handpåläggning som görs när bilen kommit till Sverige kanske? I scriptet har bilen idag fått dessa två rader också:
Kod: Markera allt
Service Appointment Canceled
Your Model 36 service appointment has been cancelled for September 20, 2025 7:14 AM at the Tesla Delivery Trelleborg Port Service Center.
Kod: Markera allt
- 2025-09-21: ≠ 0.details.tasks.deliveryAcceptance.gates.SERVICE_VISIT.actionOwner: Tesla -> None
- 2025-09-21: ≠ 0.details.tasks.deliveryAcceptance.gates.SERVICE_VISIT.isBlocker: True -> False
BlevIngenCT skrev: ↑20 sep 2025 11:37Jag hörde för ett tag sedan från någon Youtuber (kommer inte ihåg vilken) att man lättat upp referralprogrammet lite, och skulle tillåta registreringar av referrals även om man missat det vid köptillfället.
Och när jag bad Grok "undersöka" saken (med Sverige inkluderat), verkande den vara på samma spår.
Men man kan självklart inte lita fullt ut på vad AI-bottarna kommer fram till.
Men det borde vara värt ett försök om vi var säg tre stycken som skall ta leverans (innan månadsskiftet) och inte utnyttjat våra referrals, kunde köra mot varandra.
Tänker att man skulle köra en kedja, A -> B -> C -> A (om vi skulle bli tre som hittar varandra via PM), som vi skickar in mejl om dessa referrals till referralprogram@tesla.com.
Är väl värt ett försök, går det så går det.
Eller är jag ute och cyklar helt?
Jag är med! Glömde lägga in referral när jag beställde.
- Electro88
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin499347
Yep jag fick detta sms när jag "checkade in imorse"
Välkommen till din Tesla Express Delivery idag.
Följ skyltningen/Banderollerna vid ankomst.
Bilen står uppställd på den stora instängslade parkeringen.
Öppna Tesla-appen, tryck "Start" och följ Steg 7 för att få åtkomst till bilen efter det att vi mottagit din inbytesbil.
Starta uppstartsguiden i bilen för att bekanta dig med din bil.
Nyckelkorten ligger i bilen och du kör iväg med 14-dagars kostnadsfri försäkring genom Trygg-Hansa.
Vänligen,
Tesla Delivery
MYLR AWD Juniper, Stealth Grey.
- MNA
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin705425
TackarElectro88 skrev: ↑21 sep 2025 21:13Yep jag fick detta sms när jag "checkade in imorse"
Välkommen till din Tesla Express Delivery idag.
Följ skyltningen/Banderollerna vid ankomst.
Bilen står uppställd på den stora instängslade parkeringen.
Öppna Tesla-appen, tryck "Start" och följ Steg 7 för att få åtkomst till bilen efter det att vi mottagit din inbytesbil.
Starta uppstartsguiden i bilen för att bekanta dig med din bil.
Nyckelkorten ligger i bilen och du kör iväg med 14-dagars kostnadsfri försäkring genom Trygg-Hansa.
Vänligen,
Tesla Delivery
Model Y LR -23. Vit/svart. Beställd 22/4. Upphämtad 19/5.
-
- Referralkod: ts.la/claes98950
Vi kanske är några som kan prova i morgon (måndag) kväll tillsammans , om Akiles fått något svar...
Men optimalt skall nog vi som försöker oss på detta inte tagit leverans ännu (jag gör det på onsdag).
Dvs det skall numera ev. gå att använda en referral, om man missat det vid beställningstillfället.
Men man måste nog göra det via epost på supportadressen referralprogram@tesla.com
Optimalt är vi minst tre som refererar till varandra via en "kedja": A -> B -> C -> A, eller motsv.
Är det fler som skall ta leverans de närmaste dagarna och missade att använda referral, PM:a mig, så kanske vi kan göra ett försök (om inte svaret Akiles fick, var nedslående).
Annars provar jag via epost på tisdag att nyttja min beställningsreferral mot första bästa...
Jag bytte ju i grevens tid från AWDLR till Performance, och igår såg jag bilen jag skulle ha fått, lite skoj!
Har fått tid bokad nu i Trelleborg för hämtning av min MYP, blir på fredag. Hade nog kunnat bli tidigare men de verkar få vänta lite på regplåtarna.
Har fått tid bokad nu i Trelleborg för hämtning av min MYP, blir på fredag. Hade nog kunnat bli tidigare men de verkar få vänta lite på regplåtarna.
Juniper MYP beställd
Skulle hämtat min bil i Jönköping på onsdag, men har fått ändra till fredag då mina skyltar är försenade.
Låter lite illavarslande, kan ju vara att dom jävlas nu igen med att skicka ut plåtarna?
Juniper MYP beställd
-
Någon som kan kolla i servicemenyn på en bil levererad i september om den har 5G modemet även om det inte är aktiverat?BlevIngenCT skrev: ↑19 sep 2025 12:47Blev nyfiken med och frågade Grok:vrid_i_skogen skrev: ↑19 sep 2025 08:46Hej, mitt första inlägg här. Ni som hämtat ut bilar nyligen, skulle ni kunna se efter om ni fått en bil med det nya 5G modemet? Detta är väldigt viktigt för mig.
Om man kan lita på det svaret, känns det bra för framtiden.Ja, Tesla har börjat utrusta de senaste producerade Model Y-bilarna från Gigafactory Berlin med 5G-modem (Quectel AG555QGL) istället för 4G. Detta gäller främst för den uppdaterade Model Y "Juniper" som började produceras i Berlin i januari 2025, med full övergång till Juniper-produktion runt mitten av februari 2025. Tidiga batcher av Juniper (från början av 2025) saknade ibland 5G-modemet och erbjöds retrofit-uppgraderingar, men från och med februari-mars 2025 har nya bilar generellt inkluderat det.
Observera att 5G-funktionen inte är aktiverad än i bilarna (de ansluter fortfarande till LTE/4G via AT&T eller motsvarande operatörer), troligen på grund av pågående kontraktförhandlingar eller mjukvaruuppdateringar från Tesla. När det aktiveras kan det erbjuda hastigheter upp till 1–2,4 Gbps, vilket förbättrar tjänster som Premium Connectivity, live-kameror och Grok-integration. Om du har en specifik VIN eller leveransdatum kan du kolla i service-läget i bilen för att bekräfta modemet.
Skall ev. gå att se vilket modem man har via servicemenyn, om jag förstått rätt.
Tar leverans imorgon och kan kolla då om ingen annan hinner före.vrid_i_skogen skrev: ↑22 sep 2025 11:27Någon som kan kolla i servicemenyn på en bil levererad i september om den har 5G modemet även om det inte är aktiverat?BlevIngenCT skrev: ↑19 sep 2025 12:47Blev nyfiken med och frågade Grok:vrid_i_skogen skrev: ↑19 sep 2025 08:46Hej, mitt första inlägg här. Ni som hämtat ut bilar nyligen, skulle ni kunna se efter om ni fått en bil med det nya 5G modemet? Detta är väldigt viktigt för mig.
Om man kan lita på det svaret, känns det bra för framtiden.Ja, Tesla har börjat utrusta de senaste producerade Model Y-bilarna från Gigafactory Berlin med 5G-modem (Quectel AG555QGL) istället för 4G. Detta gäller främst för den uppdaterade Model Y "Juniper" som började produceras i Berlin i januari 2025, med full övergång till Juniper-produktion runt mitten av februari 2025. Tidiga batcher av Juniper (från början av 2025) saknade ibland 5G-modemet och erbjöds retrofit-uppgraderingar, men från och med februari-mars 2025 har nya bilar generellt inkluderat det.
Observera att 5G-funktionen inte är aktiverad än i bilarna (de ansluter fortfarande till LTE/4G via AT&T eller motsvarande operatörer), troligen på grund av pågående kontraktförhandlingar eller mjukvaruuppdateringar från Tesla. När det aktiveras kan det erbjuda hastigheter upp till 1–2,4 Gbps, vilket förbättrar tjänster som Premium Connectivity, live-kameror och Grok-integration. Om du har en specifik VIN eller leveransdatum kan du kolla i service-läget i bilen för att bekräfta modemet.
Skall ev. gå att se vilket modem man har via servicemenyn, om jag förstått rätt.
Idag på morgonen rullade bilen 90m till, så antar att den lastades av trailern nu.

2025 YLRAWD | (Color pending) | Ultra White | FSD (Beställd)
2021 3LRAWD | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD (Till salu)
2021 3LRAWD | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD (Till salu)
Ni som har fått regnummer och odometer via skriptet - kan ni dela hur datat ser ut i skriptet/json-format? På den där Tesla Status av MrProper.dev har inte med det.
Juniper MYP beställd
- Twarkie
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mathias507926
"Gammalt" modem utan 5g i min bil som jag hämtade i fredags.Alfred skrev: ↑22 sep 2025 12:31Tar leverans imorgon och kan kolla då om ingen annan hinner före.vrid_i_skogen skrev: ↑22 sep 2025 11:27Någon som kan kolla i servicemenyn på en bil levererad i september om den har 5G modemet även om det inte är aktiverat?BlevIngenCT skrev: ↑19 sep 2025 12:47Blev nyfiken med och frågade Grok:vrid_i_skogen skrev: ↑19 sep 2025 08:46Hej, mitt första inlägg här. Ni som hämtat ut bilar nyligen, skulle ni kunna se efter om ni fått en bil med det nya 5G modemet? Detta är väldigt viktigt för mig.
Idag på morgonen rullade bilen 90m till, så antar att den lastades av trailern nu.![]()
2020: Model 3 LR (såld)
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
2023: Model Y LR (såld)
2025: Model Y LR AWD Juniper
- chillout222
- Teslaägare
Samma här. Modem type: AG525RGL. Tillverkades den 15/9 och hämtade den 21/9.Twarkie skrev: ↑22 sep 2025 13:14"Gammalt" modem utan 5g i min bil som jag hämtade i fredags.Alfred skrev: ↑22 sep 2025 12:31Tar leverans imorgon och kan kolla då om ingen annan hinner före.vrid_i_skogen skrev: ↑22 sep 2025 11:27Någon som kan kolla i servicemenyn på en bil levererad i september om den har 5G modemet även om det inte är aktiverat?BlevIngenCT skrev: ↑19 sep 2025 12:47Blev nyfiken med och frågade Grok:vrid_i_skogen skrev: ↑19 sep 2025 08:46Hej, mitt första inlägg här. Ni som hämtat ut bilar nyligen, skulle ni kunna se efter om ni fått en bil med det nya 5G modemet? Detta är väldigt viktigt för mig.
Idag på morgonen rullade bilen 90m till, så antar att den lastades av trailern nu.![]()
2023: Model Y LR AWD (inbyte)
2025: Model Y LR AWD Juniper (beställd 25/8, leverans 21/9)
2025: Model Y LR AWD Juniper (beställd 25/8, leverans 21/9)