HenrikC skrev: ↑21 sep 2025 11:04
Så efter 20 år och 50000 mil har man 75% kvar istället för 50% i en bil där allt annay är slut.
Nej, det är sannolikt inte så.
Industristandarden för en lithiumionbatterier är att man anser dem förbrukade och bör bytas när de tappat 20%, dvs SOH 80%.
Anledningen är att förutsägbarheten dyker bortom 20% degradering. Det är inte ovanligt att tester på batterier visar att kurvan far iväg nedåt bortom 20% degradering. Se exempel.
Att forskaren dragit ett streck vid just 80% är ingen slump.
Med låg-SOC kommer man ha ~12.5% degradering när den vanliga bilen har 25%, och flera av bilarna börjat utveckla problem. Sannolikheten för problem är avsevärt lägre under 20% degradering än över.
Ett long range-Teslabatteri består av 4000-8000 celler och det räcker med att en cell får kortslutning för att det ska bli problem, felkoder och att Tesla säger: 200.000:-, tack om bilen är bortom garantin.
Leasar man bilen och skiter i batteriet gör man inte miljön någon större tjänst. Men det är såklart inte förbjudet att följa manualen.
Jag får ofta mothugg av folk som menar att en Tesla tappar 10% efter 30.000 mil, pga den graf som Tesla brukar stoltsera med. Den grafen är kanske inte helt sann…
Graf över model 3 LR, första generationen i huvudsak. De första kom ~ 2017, så max åtta år sedan. Mest bilar från 2018-20.
Titta på de markerade områdena, man kan tyda i loggen att en tät linje är samma bil som levererar nya datapunkter.
Se på lutningen på de inringade områdena. De är inte plana, dvs siktar på 10% vid 30.000mil.
400km på 3LR betyder 60.9 kWh dvs 22% degradering jämfört med original specificerade kapacitet. Det går fort utför.
Eftersom batterierna är bortom 20% är det svårt att säga exakt när de ger upp men det kommer vara en andel som gör det.
Man kan omöjligen veta innan om ens batteri kommer klara sig till 40-50.000 mil eller ge upp långt tidigare.
Men om man håller degraderingen låg vet man att man avsevärt minskar risken för problem.
Det är uppenbart att model 3 redan börjar ha problem med batterier utanför garantin där tex Recell i USA är öppen med vad som händer med de batterierna.
Vill någon diskutera detta hårt så skulle jag vilja sga att vi håller den tanken, och tar diskussionen 2029 när det börjar finnas 10-12 år gamla model 3.