Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 02 sep 2025 05:26
Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Hej!
Har en ny M3 Highland Lr RWD (750km wltp)
Tesla sa när vi hämtade bilen att man ska ladda upp till 80% för dagligt bruk.
Gäller det även om man exempelvis kör ner bilen till 69% till jobbet, kan jag ladda upp till 80% på jobbet, och sedan motsvarande laddning när jag kommer hem?
Eller ska jag försöka komma ner till 30-35% innan jag kopplar på bilen och ladda upp till 80%?
Har laddning hemma och på jobbet så räckvidsångesten är noll för min del. Vill bara maximera räckvidd samt batterihälsan!
Allt gott och önskar en trevlig helg till alla!
Har en ny M3 Highland Lr RWD (750km wltp)
Tesla sa när vi hämtade bilen att man ska ladda upp till 80% för dagligt bruk.
Gäller det även om man exempelvis kör ner bilen till 69% till jobbet, kan jag ladda upp till 80% på jobbet, och sedan motsvarande laddning när jag kommer hem?
Eller ska jag försöka komma ner till 30-35% innan jag kopplar på bilen och ladda upp till 80%?
Har laddning hemma och på jobbet så räckvidsångesten är noll för min del. Vill bara maximera räckvidd samt batterihälsan!
Allt gott och önskar en trevlig helg till alla!
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Ladda bara på jobbet skulle jag säga så långt det är möjligt upp till 80%, om den laddningen är gratis vill säga. Om bilen står på 30-40% hemma spelar ingen roll alls. Behövs det toppar du upp hemma så du känner dig trygg.LudwigTesla skrev: ↑19 sep 2025 08:39Hej!
Har en ny M3 Highland Lr RWD (750km wltp)
Tesla sa när vi hämtade bilen att man ska ladda upp till 80% för dagligt bruk.
Gäller det även om man exempelvis kör ner bilen till 69% till jobbet, kan jag ladda upp till 80% på jobbet, och sedan motsvarande laddning när jag kommer hem?
Eller ska jag försöka komma ner till 30-35% innan jag kopplar på bilen och ladda upp till 80%?
Har laddning hemma och på jobbet så räckvidsångesten är noll för min del. Vill bara maximera räckvidd samt batterihälsan!
Allt gott och önskar en trevlig helg till alla!
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9552
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Ju lägre desto bättre. Ladda till 60% på jobbet, koppla in hemma men starta bara laddning inför långfärd.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Ska du optimera maximalt ska du inte ladda mer än till ca 55%.
Särskilt inte låta den stå längre tid med högre SOC än så.
Med det sagt så har min bil överhuvudtaget ingen funktion för att begränsa laddnivå. Dvs den laddar alltid fullt och står ofta med 100% långa perioder.
I couldn’t care less.

Särskilt inte låta den stå längre tid med högre SOC än så.
Med det sagt så har min bil överhuvudtaget ingen funktion för att begränsa laddnivå. Dvs den laddar alltid fullt och står ofta med 100% långa perioder.
I couldn’t care less.
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Det är som att byta motorolja i bensinaren var 500e mil för att förlänga livslängden. Det gör säkert skillnad efter sådär 100 000 mil.
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
80% är ”max” för dagligt bruk.LudwigTesla skrev: ↑19 sep 2025 08:39Hej!
Har en ny M3 Highland Lr RWD (750km wltp)
Tesla sa när vi hämtade bilen att man ska ladda upp till 80% för dagligt bruk.
Kolla både i bilen och appen så ser du att du får upp en information om att 80% rekommenderas för dagligt bruk, men den visas endast om du ställer laddningsnivån på mer än 80%.
Batteriet kommer hålla dina åtta år utan problem om du följer Teslas enkla råd.
Teslas råd syftar dock inte till att minska degraderingen till ett minimum. Teslas råd syftar till att ge det enklaste ägandet med minst antal begränsningar.
= Vill du ha det enklaste sättet att hantera laddning, ställ den på 80% och ha bara en högre nivå när du behöver köra längre.
(Läs dessutom manualen, vad som står och lyssna inte på när folk säger att ”under 20% är dåligt” eller ”100% är dåligt”. För de påståendena är myter som gör att man begränsar sig i onödan.
Vill du däremot minimera degraderingen ska du korta tiden som ditt batteri har över 60%, eftersom NMC-batterier inkl det LG NMC du har halverar sin degradering som beror på tiden när batteriet har 60% eller lägre.
Klarar du dig på max 60% som daglig nivå så kommer du halvera degraderingen jämfört med någon granne som kör 80% dagligen.
Vi har presenterat data från forskning här på gorumet både generellt på NMC och specifikt på LG NMC samt bevis på faktiskt användande av max 60% daglig som visar att det stämmer.
I grunden kommer allt fungera. Är du obrydd, fundera inte så mycket. Batteriet håller ändå, må hända med mer degradering.LudwigTesla skrev: ↑19 sep 2025 08:39Gäller det även om man exempelvis kör ner bilen till 69% till jobbet, kan jag ladda upp till 80% på jobbet, och sedan motsvarande laddning när jag kommer hem?
Eller ska jag försöka komma ner till 30-35% innan jag kopplar på bilen och ladda upp till 80%?
Man tjänar egentligen inte på att vänta med att ladda.
Små cykler sliter mindre. Antalet laddningar är utan betydelse här = ladda ofta.
Men i ditt fall, om du vill minimera degraderingen vill du ha batteriet så kort tid som möjligt över 60%, så om du klarar dig med att ladda till 60% så blir det den absolut bästa lösningen.
Alla gånger du behöver mer än 60%, försök korta tiden som batteriet står över 60%.
Kör du med ”låg SOC-strategin” kommer du halvera degraderingen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Tvärtom, det halverar degraderingen redan från dag 1.
Efter 4 år när de andra har tappat ~10% så har man bara tappat 5% genom att hålla låg SOC.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
På min S 2018 står det upp till 90% för daglig körning. Så jag laddar till just 90%. Är det för mycket så att säga?
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9552
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Ja, för minsta degradering är det för mycket, för max räckvidd är det för lite. Livet är fullt av kompromisser.
Teslas råd är för dem som inte kan prioritera själva.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Ska vi hårddra det står det ”till under 90%”, eller hur? (Det gjorde det i vart fall tidigare).
Nja, det som tär mest på ett nytt batteri är calendar aging och den är ungefär likvärdig mellan 65-100%
För cyklerna så gör laddning till 80 eller 90% ingen större skillnad.
För att minimera degraderingen långsiktigt är det 55% eller lägre på ett nytt Panasonic med NCA-kemi som sitter i model S. Ett äldre degraderat batteri får denna gräns flyttad lite högre upp, förutsatt att man inte har mycket supercharging.
Detta är anledningen till just 55% och lägre: Den här bilden nedan visar calendar aging på faktiska model S-celler tagna ur en närapå flong neu model S. Troligen en 2017, det specificerades inte men jag räknade bakåt från forskningsrapportens publiceringsdatum.
Vi ser att 80% inte tär mindre än 100%
Många rapporter visar just detta, men för att tänka på detta ur ett praktiskt perspektiv kan man tänka att 65-100% ger ungefär samma calendar aging.
Oavsett om jag hade en helt ny Tesla eller en 10 år gammal så skulle jag inte ladda mer ön jag behöver dagligen.
En ny, på grund av att calendar aging är hög i början och det ger stor påverkan på degraderingen.
En gammal, eftersom lithiumionbatterier som degraderats mer än 20% blir betydligt mindre förutsägbara. Branschstandarden är att betrakta celler bortom 20% degradering som förbrukade.
Det är naturligtvis upp till var och en hur man vill hantera sitt batteri. Det är absolut inget fel på de råd Tesla ger.
Teslas råd syftar INTE till minimerad degradering utan till att ge ägaren maximal frihet samtidigt som man håller degraderingen under kontroll så att Tesla minimerar sina garantiåtaganden för rent degraderade batterier.
(I princip vet vi inte om något fall som gått under 70% inom garantin utan att det blivit något annat fel som renderat i felkoder, så batterierna håller teslas 8 år.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Ja, du har inte läst manualen rätt.
Du laddar 1% över den maximala gräns som Tesla anger
Just den här diskussionen har förekommit många gånger här och på Facebookgrupperna.
Jag beskriver hur man kan minimera degraderingen och någon säger att jag inte vet vad kag pratar om och att Tesla minsann torde veta bäst, så därför laddar han/hon till 90%.
Tills jag visar att ”till under 90%” betyder alla inställningar från 89% och nedåt. Samtidigt som 90% faktiskt inte är att följa manualen
När Tesla ändrade från bara två fasta inställningar till en justerbar ”slider” så skrev man faktiskt ut att man skonar batteriet genom att inte ladda mer än man behöver.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 02 sep 2025 05:26
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
AAKEE skrev: ↑19 sep 2025 12:0780% är ”max” för dagligt bruk.LudwigTesla skrev: ↑19 sep 2025 08:39Hej!
Har en ny M3 Highland Lr RWD (750km wltp)
Tesla sa när vi hämtade bilen att man ska ladda upp till 80% för dagligt bruk.
Kolla både i bilen och appen så ser du att du får upp en information om att 80% rekommenderas för dagligt bruk, men den visas endast om du ställer laddningsnivån på mer än 80%.
Batteriet kommer hålla dina åtta år utan problem om du följer Teslas enkla råd.
Teslas råd syftar dock inte till att minska degraderingen till ett minimum. Teslas råd syftar till att ge det enklaste ägandet med minst antal begränsningar.
= Vill du ha det enklaste sättet att hantera laddning, ställ den på 80% och ha bara en högre nivå när du behöver köra längre.
(Läs dessutom manualen, vad som står och lyssna inte på när folk säger att ”under 20% är dåligt” eller ”100% är dåligt”. För de påståendena är myter som gör att man begränsar sig i onödan.
Vill du däremot minimera degraderingen ska du korta tiden som ditt batteri har över 60%, eftersom NMC-batterier inkl det LG NMC du har halverar sin degradering som beror på tiden när batteriet har 60% eller lägre.
Klarar du dig på max 60% som daglig nivå så kommer du halvera degraderingen jämfört med någon granne som kör 80% dagligen.
Vi har presenterat data från forskning här på gorumet både generellt på NMC och specifikt på LG NMC samt bevis på faktiskt användande av max 60% daglig som visar att det stämmer.
I grunden kommer allt fungera. Är du obrydd, fundera inte så mycket. Batteriet håller ändå, må hända med mer degradering.LudwigTesla skrev: ↑19 sep 2025 08:39Gäller det även om man exempelvis kör ner bilen till 69% till jobbet, kan jag ladda upp till 80% på jobbet, och sedan motsvarande laddning när jag kommer hem?
Eller ska jag försöka komma ner till 30-35% innan jag kopplar på bilen och ladda upp till 80%?
Man tjänar egentligen inte på att vänta med att ladda.
Små cykler sliter mindre. Antalet laddningar är utan betydelse här = ladda ofta.
Men i ditt fall, om du vill minimera degraderingen vill du ha batteriet så kort tid som möjligt över 60%, så om du klarar dig med att ladda till 60% så blir det den absolut bästa lösningen.
Alla gånger du behöver mer än 60%, försök korta tiden som batteriet står över 60%.
Kör du med ”låg SOC-strategin” kommer du halvera degraderingen.
Tack för ett bra utlägg.
Med andra ord bör jag sätta laddgräns till 60% och sen ladda på jobbet (6mil enkel väg) och sen när jag kommer hem. Så bilen alltid har 60% när jag ska köra den?
Då har bilen ett lagom ”SOC” samt korta laddcykler. Om jag fattat dig rätt.
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Japp.LudwigTesla skrev: ↑19 sep 2025 16:38Med andra ord bör jag sätta laddgräns till 60% och sen ladda på jobbet (6mil enkel väg) och sen när jag kommer hem. Så bilen alltid har 60% när jag ska köra den?
Då har bilen ett lagom ”SOC” samt korta laddcykler. Om jag fattat dig rätt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9552
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Med ditt körmönster behöver du inte ladda hemma om du laddar till 60% på jobbet, förutom inför långresa.LudwigTesla skrev: ↑19 sep 2025 16:38AAKEE skrev: ↑19 sep 2025 12:0780% är ”max” för dagligt bruk.LudwigTesla skrev: ↑19 sep 2025 08:39Hej!
Har en ny M3 Highland Lr RWD (750km wltp)
Tesla sa när vi hämtade bilen att man ska ladda upp till 80% för dagligt bruk.
Kolla både i bilen och appen så ser du att du får upp en information om att 80% rekommenderas för dagligt bruk, men den visas endast om du ställer laddningsnivån på mer än 80%.
Batteriet kommer hålla dina åtta år utan problem om du följer Teslas enkla råd.
Teslas råd syftar dock inte till att minska degraderingen till ett minimum. Teslas råd syftar till att ge det enklaste ägandet med minst antal begränsningar.
= Vill du ha det enklaste sättet att hantera laddning, ställ den på 80% och ha bara en högre nivå när du behöver köra längre.
(Läs dessutom manualen, vad som står och lyssna inte på när folk säger att ”under 20% är dåligt” eller ”100% är dåligt”. För de påståendena är myter som gör att man begränsar sig i onödan.
Vill du däremot minimera degraderingen ska du korta tiden som ditt batteri har över 60%, eftersom NMC-batterier inkl det LG NMC du har halverar sin degradering som beror på tiden när batteriet har 60% eller lägre.
Klarar du dig på max 60% som daglig nivå så kommer du halvera degraderingen jämfört med någon granne som kör 80% dagligen.
Vi har presenterat data från forskning här på gorumet både generellt på NMC och specifikt på LG NMC samt bevis på faktiskt användande av max 60% daglig som visar att det stämmer.
I grunden kommer allt fungera. Är du obrydd, fundera inte så mycket. Batteriet håller ändå, må hända med mer degradering.LudwigTesla skrev: ↑19 sep 2025 08:39Gäller det även om man exempelvis kör ner bilen till 69% till jobbet, kan jag ladda upp till 80% på jobbet, och sedan motsvarande laddning när jag kommer hem?
Eller ska jag försöka komma ner till 30-35% innan jag kopplar på bilen och ladda upp till 80%?
Man tjänar egentligen inte på att vänta med att ladda.
Små cykler sliter mindre. Antalet laddningar är utan betydelse här = ladda ofta.
Men i ditt fall, om du vill minimera degraderingen vill du ha batteriet så kort tid som möjligt över 60%, så om du klarar dig med att ladda till 60% så blir det den absolut bästa lösningen.
Alla gånger du behöver mer än 60%, försök korta tiden som batteriet står över 60%.
Kör du med ”låg SOC-strategin” kommer du halvera degraderingen.
Tack för ett bra utlägg.
Med andra ord bör jag sätta laddgräns till 60% och sen ladda på jobbet (6mil enkel väg) och sen när jag kommer hem. Så bilen alltid har 60% när jag ska köra den?
Då har bilen ett lagom ”SOC” samt korta laddcykler. Om jag fattat dig rätt.
Förutsatt att du laddar billigt på jobbet, annars gör du tvärtom.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Jag funderade om jag skulle skriva det, men Ludwig har nog greppat att mindre cykler är bättre, så principiellt har han rätt.mikebike skrev: ↑19 sep 2025 16:42Med ditt körmönster behöver du inte ladda hemma om du laddar till 60% på jobbet, förutom inför långresa.LudwigTesla skrev: ↑19 sep 2025 16:38AAKEE skrev: ↑19 sep 2025 12:0780% är ”max” för dagligt bruk.LudwigTesla skrev: ↑19 sep 2025 08:39Hej!
Har en ny M3 Highland Lr RWD (750km wltp)
Tesla sa när vi hämtade bilen att man ska ladda upp till 80% för dagligt bruk.
Kolla både i bilen och appen så ser du att du får upp en information om att 80% rekommenderas för dagligt bruk, men den visas endast om du ställer laddningsnivån på mer än 80%.
Batteriet kommer hålla dina åtta år utan problem om du följer Teslas enkla råd.
Teslas råd syftar dock inte till att minska degraderingen till ett minimum. Teslas råd syftar till att ge det enklaste ägandet med minst antal begränsningar.
= Vill du ha det enklaste sättet att hantera laddning, ställ den på 80% och ha bara en högre nivå när du behöver köra längre.
(Läs dessutom manualen, vad som står och lyssna inte på när folk säger att ”under 20% är dåligt” eller ”100% är dåligt”. För de påståendena är myter som gör att man begränsar sig i onödan.
Vill du däremot minimera degraderingen ska du korta tiden som ditt batteri har över 60%, eftersom NMC-batterier inkl det LG NMC du har halverar sin degradering som beror på tiden när batteriet har 60% eller lägre.
Klarar du dig på max 60% som daglig nivå så kommer du halvera degraderingen jämfört med någon granne som kör 80% dagligen.
Vi har presenterat data från forskning här på gorumet både generellt på NMC och specifikt på LG NMC samt bevis på faktiskt användande av max 60% daglig som visar att det stämmer.
I grunden kommer allt fungera. Är du obrydd, fundera inte så mycket. Batteriet håller ändå, må hända med mer degradering.LudwigTesla skrev: ↑19 sep 2025 08:39Gäller det även om man exempelvis kör ner bilen till 69% till jobbet, kan jag ladda upp till 80% på jobbet, och sedan motsvarande laddning när jag kommer hem?
Eller ska jag försöka komma ner till 30-35% innan jag kopplar på bilen och ladda upp till 80%?
Man tjänar egentligen inte på att vänta med att ladda.
Små cykler sliter mindre. Antalet laddningar är utan betydelse här = ladda ofta.
Men i ditt fall, om du vill minimera degraderingen vill du ha batteriet så kort tid som möjligt över 60%, så om du klarar dig med att ladda till 60% så blir det den absolut bästa lösningen.
Alla gånger du behöver mer än 60%, försök korta tiden som batteriet står över 60%.
Kör du med ”låg SOC-strategin” kommer du halvera degraderingen.
Tack för ett bra utlägg.
Med andra ord bör jag sätta laddgräns till 60% och sen ladda på jobbet (6mil enkel väg) och sen när jag kommer hem. Så bilen alltid har 60% när jag ska köra den?
Då har bilen ett lagom ”SOC” samt korta laddcykler. Om jag fattat dig rätt.
Förutsatt att du laddar billigt på jobbet, annars gör du tvärtom.![]()
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Gör ett nytt inlägg, för tydligheten:
Jag har skrivit flera tusen batteri-inlägg på ett annat forum. Jag brukar köra en standardinstruktion för hur man ska tänka:
_________________________________
1) Ladda inte mer än du behöver (tills nästa laddning).
2) Ladda ofta (minskar behovet i punk1).
3) Ladda sent så att bilen är färdigladdad strax innan avfärd. Detta gäller speciellt när man laddar mer än till 55/60% beroende på batteri.
Not:
- Batteriet mår inte dåligt av 0%, så den lägsta nivån man planerar med behöver man bara styra så att man inte själv får räckviddsångest.
- Batteriet mår inte dåligt av 100% så man kan ladda till 100% alla gånger man behöver maximal räckvidd
_________________________________
Jag har skrivit flera tusen batteri-inlägg på ett annat forum. Jag brukar köra en standardinstruktion för hur man ska tänka:
_________________________________
1) Ladda inte mer än du behöver (tills nästa laddning).
2) Ladda ofta (minskar behovet i punk1).
3) Ladda sent så att bilen är färdigladdad strax innan avfärd. Detta gäller speciellt när man laddar mer än till 55/60% beroende på batteri.
Not:
- Batteriet mår inte dåligt av 0%, så den lägsta nivån man planerar med behöver man bara styra så att man inte själv får räckviddsångest.
- Batteriet mår inte dåligt av 100% så man kan ladda till 100% alla gånger man behöver maximal räckvidd
_________________________________
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Jag är en av dem som kan vidimera skillnaden i degradering mellan att ladda till 80% och ladda till 50% för daglig körning.
Min första Tesla 3P köpte jag 2019 och körde 10.200 mil med på 2,5 år. Laddade till 80% dagligen och 100% inför långresor.
Den hade dryga 10% degradering när jag sålde den - enligt Teslafi.
Min nuvarande Tesla YLR inköpt mars -22 har laddats enligt normen 50% daglig och 100% inför långresor. Ungefär halva degraderingen vid 13.500 mil enligt Teslafi.
Om det sedan är just exakt 10% resp 5% kan man diskutera massor om men att den är ungefär hälften så stor är fullständigt klart och stämmer väl överens med de siffror som presenterats i studier vad gäller denna typ av batterier. 10 kanske är 12 egentligen och 5 kanske är 6 men det är helt oväsentligt.
Det finns naturligtvis mindre skillnader mellan olika batterikemier, olika programvara till DNS, olika profiler för förvärmning i olika temperaturer osv osv osv osv men som tumregel menar jag att AAKEE-s enkla råd också fungerar mycket bra i verkligheten.
Så har man en elbil är det helt enkelt klokt att ställa den på 50% om man inte behöver mer och inte vara rädd för vare sig 2 eller 100% så länge man kör med bilen.
Bra råd. Funkar i verkligheten. Tack!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Min första Tesla 3P köpte jag 2019 och körde 10.200 mil med på 2,5 år. Laddade till 80% dagligen och 100% inför långresor.
Den hade dryga 10% degradering när jag sålde den - enligt Teslafi.
Min nuvarande Tesla YLR inköpt mars -22 har laddats enligt normen 50% daglig och 100% inför långresor. Ungefär halva degraderingen vid 13.500 mil enligt Teslafi.
Om det sedan är just exakt 10% resp 5% kan man diskutera massor om men att den är ungefär hälften så stor är fullständigt klart och stämmer väl överens med de siffror som presenterats i studier vad gäller denna typ av batterier. 10 kanske är 12 egentligen och 5 kanske är 6 men det är helt oväsentligt.
Det finns naturligtvis mindre skillnader mellan olika batterikemier, olika programvara till DNS, olika profiler för förvärmning i olika temperaturer osv osv osv osv men som tumregel menar jag att AAKEE-s enkla råd också fungerar mycket bra i verkligheten.
Så har man en elbil är det helt enkelt klokt att ställa den på 50% om man inte behöver mer och inte vara rädd för vare sig 2 eller 100% så länge man kör med bilen.
Bra råd. Funkar i verkligheten. Tack!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Helt annan typ av celler i de bilarna dock.BrooklynS skrev: ↑19 sep 2025 17:33Jag är en av dem som kan vidimera skillnaden i degradering mellan att ladda till 80% och ladda till 50% för daglig körning.
Min första Tesla 3P köpte jag 2019 och körde 10.200 mil med på 2,5 år. Laddade till 80% dagligen och 100% inför långresor.
Den hade dryga 10% degradering när jag sålde den - enligt Teslafi.
Min nuvarande Tesla YLR inköpt mars -22 har laddats enligt normen 50% daglig och 100% inför långresor. Ungefär halva degraderingen vid 13.500 mil enligt Teslafi.
Om det sedan är just exakt 10% resp 5% kan man diskutera massor om men att den är ungefär hälften så stor är fullständigt klart och stämmer väl överens med de siffror som presenterats i studier vad gäller denna typ av batterier. 10 kanske är 12 egentligen och 5 kanske är 6 men det är helt oväsentligt.
Det finns naturligtvis mindre skillnader mellan olika batterikemier, olika programvara till DNS, olika profiler för förvärmning i olika temperaturer osv osv osv osv men som tumregel menar jag att AAKEE-s enkla råd också fungerar mycket bra i verkligheten.
Så har man en elbil är det helt enkelt klokt att ställa den på 50% om man inte behöver mer och inte vara rädd för vare sig 2 eller 100% så länge man kör med bilen.
Bra råd. Funkar i verkligheten. Tack!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
NCA(3P) vs NCM(YLR).
NCA verkar ju degradera mer. De senaste i Plaid verkar extra utsatta.
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 280
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Kan också vidimera att låg SOC strategin verkar hålla utmärkt! Kör enligt AAKEs tips och det tycks ha gett resultat!
Har en M3 LR 2023 uttagen juni med 6300 mil.
Bilen ger nu 561 km range vid 100% i batterisymbolen så känns helt klart som att denna strategi håller utmärkt! För jämförelsen är det LG NMC i min bil om jag har hängt med rätt.
Standard-laddningen till vardags (jobbpendling) laddas bilen till 30% på morgon och står då ofta med 20% över natten.
För långresor eller tillfällen då jag behöver mer laddning tillämpar jag inga egentliga begränsningar förutom att jag undviker att köra supercharging upp till höga SOC.
Skärmdump från teslafi

Har en M3 LR 2023 uttagen juni med 6300 mil.
Bilen ger nu 561 km range vid 100% i batterisymbolen så känns helt klart som att denna strategi håller utmärkt! För jämförelsen är det LG NMC i min bil om jag har hängt med rätt.
Standard-laddningen till vardags (jobbpendling) laddas bilen till 30% på morgon och står då ofta med 20% över natten.
För långresor eller tillfällen då jag behöver mer laddning tillämpar jag inga egentliga begränsningar förutom att jag undviker att köra supercharging upp till höga SOC.
Skärmdump från teslafi
M3 LR 2023
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Det är rätt många här som kör låg-SOC, med gott resultat (det finns några trådar om räckvidd vid 80/90/100%)
Sen känner jag ett helt gäng med folk som kör låg SOC på LG 78.8-packet och alla har väldigt låg degradering. Det verkar svara minst lika bra med LG som med Panasonic.
Detta är calendar aging med LG 2170 M50-celler, nära besläktade med de M50F som sitter i
3/Y 78.8 kWh.
Färgerna kan vara lite svåra att tyda men att låg SOC är bra även på dessa celler är tydligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Så, låt oss se så även jag förstår. Det är lugnt att ladda till 80% och över det så länge man tänkt köra med bilen direkt och du vill ha lägre än 60% om den ska stå still en längre stund (över natten etc)?
Finns det någon lägre gräns som anses bäst att låta bilen sova på eller är det bara jaga så låg % som möjligt utan att riskera räckviddsproblem?
Edit: Missade detta inlägg. Tack för att du delar med dig av kunskapen!
Finns det någon lägre gräns som anses bäst att låta bilen sova på eller är det bara jaga så låg % som möjligt utan att riskera räckviddsproblem?
Edit: Missade detta inlägg. Tack för att du delar med dig av kunskapen!
AAKEE skrev: ↑19 sep 2025 16:55Gör ett nytt inlägg, för tydligheten:
Jag har skrivit flera tusen batteri-inlägg på ett annat forum. Jag brukar köra en standardinstruktion för hur man ska tänka:
_________________________________
1) Ladda inte mer än du behöver (tills nästa laddning).
2) Ladda ofta (minskar behovet i punk1).
3) Ladda sent så att bilen är färdigladdad strax innan avfärd. Detta gäller speciellt när man laddar mer än till 55/60% beroende på batteri.
Not:
- Batteriet mår inte dåligt av 0%, så den lägsta nivån man planerar med behöver man bara styra så att man inte själv får räckviddsångest.
- Batteriet mår inte dåligt av 100% så man kan ladda till 100% alla gånger man behöver maximal räckvidd
_________________________________
MYLR AWD, Diamond Black -25.
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Som ganska nybliven ägare av en M3LR blir jag nästan matt av all ”taktik” för att skona batteriet.
En bil ska vara enkel att äga och köra. En fossilbil tankar man på ngn minut och hur mkt man tankar spelar såklart ingen roll.
Att som i tråden läsa att man bör ha laddning som tar dig ToR till jobbet är ju rätt begränsande. Säg att man har 30% på morgonen eftersom det är tillräckligt, men ibland sker oväntade saker och då är det inte speciellt kul om bilen är obrukbar pga låg procent.
Mitt laddmönster är att ladda bilen när solen lyser (har solceller) och brukar ladda till 60-80%. Jag ställer alltså bilen hemma om jag vet att vädret kommer bli bra.
Jag förstår att man inte ska ladda till 100% och ha bilen stående en längre tid, men har som mål att oftast ha 60-80% för att kunna ta bilen om det krävs utöver jobbpendling och inte vara nojig över låg spänning.
En bil ska vara enkel att äga och köra. En fossilbil tankar man på ngn minut och hur mkt man tankar spelar såklart ingen roll.
Att som i tråden läsa att man bör ha laddning som tar dig ToR till jobbet är ju rätt begränsande. Säg att man har 30% på morgonen eftersom det är tillräckligt, men ibland sker oväntade saker och då är det inte speciellt kul om bilen är obrukbar pga låg procent.
Mitt laddmönster är att ladda bilen när solen lyser (har solceller) och brukar ladda till 60-80%. Jag ställer alltså bilen hemma om jag vet att vädret kommer bli bra.
Jag förstår att man inte ska ladda till 100% och ha bilen stående en längre tid, men har som mål att oftast ha 60-80% för att kunna ta bilen om det krävs utöver jobbpendling och inte vara nojig över låg spänning.
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Trots att du nästan blir matt så har du också en taktik.maangee skrev: ↑21 sep 2025 07:58Som ganska nybliven ägare av en M3LR blir jag nästan matt av all ”taktik” för att skona batteriet.
En bil ska vara enkel att äga och köra. En fossilbil tankar man på ngn minut och hur mkt man tankar spelar såklart ingen roll.
Att som i tråden läsa att man bör ha laddning som tar dig ToR till jobbet är ju rätt begränsande. Säg att man har 30% på morgonen eftersom det är tillräckligt, men ibland sker oväntade saker och då är det inte speciellt kul om bilen är obrukbar pga låg procent.
Mitt laddmönster är att ladda bilen när solen lyser (har solceller) och brukar ladda till 60-80%. Jag ställer alltså bilen hemma om jag vet att vädret kommer bli bra.
Jag förstår att man inte ska ladda till 100% och ha bilen stående en längre tid, men har som mål att oftast ha 60-80% för att kunna ta bilen om det krävs utöver jobbpendling och inte vara nojig över låg spänning.
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Egentligen blir jag inte matt, slarvigt uttryck, men önskar ett enkelt brukande av en bilFredrik j skrev: ↑21 sep 2025 08:15Trots att du nästan blir matt så har du också en taktik.maangee skrev: ↑21 sep 2025 07:58Som ganska nybliven ägare av en M3LR blir jag nästan matt av all ”taktik” för att skona batteriet.
En bil ska vara enkel att äga och köra. En fossilbil tankar man på ngn minut och hur mkt man tankar spelar såklart ingen roll.
Att som i tråden läsa att man bör ha laddning som tar dig ToR till jobbet är ju rätt begränsande. Säg att man har 30% på morgonen eftersom det är tillräckligt, men ibland sker oväntade saker och då är det inte speciellt kul om bilen är obrukbar pga låg procent.
Mitt laddmönster är att ladda bilen när solen lyser (har solceller) och brukar ladda till 60-80%. Jag ställer alltså bilen hemma om jag vet att vädret kommer bli bra.
Jag förstår att man inte ska ladda till 100% och ha bilen stående en längre tid, men har som mål att oftast ha 60-80% för att kunna ta bilen om det krävs utöver jobbpendling och inte vara nojig över låg spänning.

Min taktik är ju egentligen ur ett ekonomiskt perspektiv, laddar ”gratis” när solen skiner. Laddar inte bara till 30% för att det skulle vara skonsammare. Hade hoppats att slitaget inte skulle vara påtagligt om man höll sig mellan 60-80% oavsett hur långt/kort man pendlar.
Förvisso kommer jag gå över till att ladda andra tider på dygnet eftersom solen inte kommer leverera under vintern. Men har väl ändå inställningen att inte dagligen ligga på ca 30% eftersom man kan behöva ge sig iväg en längre sträcka.
Har tänkt att äga bilen i fem år och hoppas att batteriet fortfarande är någorlunda fräscht även om jag frångår principen om att ha så låg spänning som möjligt.
- airdrive
- Teslaägare
- Inlägg: 280
- Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
- Referralkod: ts.la/martin185079
Re: Laddningsdisciplin för att maximera livslängd
Håller du laddningen på 50% är det så gott som lika bra som 30%. Gränsen förökad degradering är vid drygt 60% verklig SOC för NMC.
Så klarar man sig på under 50-55% så kan man, allt annat oförändrat, få halva degraderingen av batteriet.
Så räcker hänsyn körmönster 50% lika bra, är det bara att sätta slidern på det i stället för 80.
Min default är en timme laddning på morgon och det ligger på schema så inget jag behöver bry mig om.
Med det sagt så kör man leasingbil eller bara ska ha den i tre år lär man inte bry sig så särskilt mycket.
Så klarar man sig på under 50-55% så kan man, allt annat oförändrat, få halva degraderingen av batteriet.
Så räcker hänsyn körmönster 50% lika bra, är det bara att sätta slidern på det i stället för 80.
Min default är en timme laddning på morgon och det ligger på schema så inget jag behöver bry mig om.
Med det sagt så kör man leasingbil eller bara ska ha den i tre år lär man inte bry sig så särskilt mycket.

M3 LR 2023