Snarare rimligt pris.
De som ligger högre säljs ju inte.
Under 800 i bra skick med rimligt miltal, där finns det köpare helt enkelt.
Nja om bilen omsätts samma dag som den kom ut så är priset på tok för lågt. Dyrare bilar har något längre ledtider dessutom så inte ovanligt med sälj som tar flera veckor, eller några månader.
Som du sett i tråden här så har ”Palladium” dvs nya S/X rasat i antal senaste 2-3 mån. I början av sommarn var det 40+ ute, nu ca 20.
Som du ser så har det omsatts väldigt många S Palladium senaste 6 mån, 100 st har bytt händer. Det är väldigt många med tanke på att det bara finns 785 st i landet.
Eftersom det är ordentlig ruljans på omsättningen så betyder det ju också att prisnivåerna de ligger ute för är attraktiva.
Tesla Model S Performance Ludicrous ’20 Tesla Model S Pläd ’23
Ja du, vad ska man säga om dina prognoser kring marknaden? Om Tesla betalar bra så är det för att de säljer en överprisad bil, om de bjuder lågt är det ”vad var det jag sa?” Du haussar ju dina egna val och sågar alla andras. Var inte Plaid värd typ 600-700tkr enligt dig? Går det bra att kränga din bil på blocket för 850tkr?
Mkt känslosvammel. Du förstår ju själv att det är ett sätt för Tesla att få fart på nybilsförsäljningen. Inhämta en bra offert från bilhandlare så är jag beredd att dra tillbaka min ståndpunkt. Men det kommer du inte kunna
Du kan inte jämnföra priset på det man får från en handlare, de kommer alltid lägga sig en bra bit under marknaden, men kan göra det för att deras affär är så smidig och man slipper lägga tiden/arbetet på försäljningen.
Att jämnföra priset en handlare ger är som att jämnföra priset en bonde får för sin oxfilé när de säljer till scan vs när de kör gårdsförsäljning.
Min X plaid som vi PMade fram och tillbaka lite om sålde jag för 89,000kr mer än ditt högsta bud på förmedlningsuppdrag på under en vecka. 64,000kr mer i handen efter deras avgifter och en fruktansvärt smidig affär där dom sköter allt jobb.
Snarare rimligt pris.
De som ligger högre säljs ju inte.
Under 800 i bra skick med rimligt miltal, där finns det köpare helt enkelt.
Nja om bilen omsätts samma dag som den kom ut så är priset på tok för lågt. Dyrare bilar har något längre ledtider dessutom så inte ovanligt med sälj som tar flera veckor, eller några månader.
Som du sett i tråden här så har ”Palladium” dvs nya S/X rasat i antal senaste 2-3 mån. I början av sommarn var det 40+ ute, nu ca 20.
Som du ser så har det omsatts väldigt många S Palladium senaste 6 mån, 100 st har bytt händer. Det är väldigt många med tanke på att det bara finns 785 st i landet.
Eftersom det är ordentlig ruljans på omsättningen så betyder det ju också att prisnivåerna de ligger ute för är attraktiva.
De omsätts eftersom prisnivåerna gått ner rejält. Säljare möter numera köpares bud i mycket större utsträckning, vilket riddermarksannonsen just visar.
Vad betalade du själv för din Plaid förresten? Gissar att det var något liknande?
Det är endast 2000 mil kvar av batterigarantin på nytt batteri som brukar vara på 8000 mil för nytt batteri utanför garantitiden.
Dvs högmilare och nästan utan som helst några garantier för det priset...
Bilen är endast 3 år gammal och behöver nytt batteri efter 24 000 mil. Nu kör de flesta inte dessa sträckor men det är ju inte bra om ett batteri inte håller längre än så på en så pass "ny" bil.
Det är endast 2000 mil kvar av batterigarantin på nytt batteri som brukar vara på 8000 mil för nytt batteri utanför garantitiden.
Dvs högmilare och nästan utan som helst några garantier för det priset...
Bilen är endast 3 år gammal och behöver nytt batteri efter 24 000 mil. Nu kör de flesta inte dessa sträckor men det är ju inte bra om ett batteri inte håller längre än så på en så pass "ny" bil.
Lär ju vara 99% snabbladdning på den bilen. Rätt imponerande att batteriet klarade av det i 24 000 mil, eller?
Vid 10 år/ 20k mil är det inte direkt ovanligt att en elbils HW batteri är slut. Jag tvekar inte att köpa en välskött kvalitets-ICE bil vid 20k mil. Bara rimligt att 10 år gamla elbilar värderas som en IPhone 6 nu. Med det sagt, vi som tar driftskostnaden, ändå coolt att köra runt med en iphone 6 nu idag. Än mer unikt om 10 år. Vi har idag över hundra år gamla ICE-bilar som rullar. Jag hävdar att en tidig Model S kommer att vara ikonisk framöver. Även i framtiden kommer 0-100 på 3 sek för en familjebil byggd helt i aluminium att vara anmärkningsvärd.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Vid 10 år/ 20k mil är det inte direkt ovanligt att en elbils HW batteri är slut. Jag tvekar inte att köpa en välskött kvalitets-ICE bil vid 20k mil. Bara rimligt att 10 år gamla elbilar värderas som en IPhone 6 nu. Med det sagt, vi som tar driftskostnaden, ändå coolt att köra runt med en iphone 6 nu idag. Än mer unikt om 10 år. Vi har idag över hundra år gamla ICE-bilar som rullar. Jag hävdar att en tidig Model S kommer att vara ikonisk framöver. Även i framtiden kommer 0-100 på 3 sek för en familjebil byggd helt i aluminium att vara anmärkningsvärd.
Är väl bara Nissan Leafs batterier som håller så kort tid, dvs under 70% kapacitet efter 10år/20k mil
Nån som tror de 2 st S Plädarna som ligger ute för 759k nyps i veckan?
Sen är det upp i 900k för närmsta S Pläd
Utbudet av S Pläds 50% lägre än för 3 mån sen
Vad hade du för prisutveckling på din förra P?
Det lär blir mer eller mindre samma för Plaid.
Såvida det inte blir börskrasch och kaos förstås, då blir det ännu värre.
Nån som tror de 2 st S Plädarna som ligger ute för 759k nyps i veckan?
Sen är det upp i 900k för närmsta S Pläd
Utbudet av S Pläds 50% lägre än för 3 mån sen
Vad hade du för prisutveckling på din förra P?
Det lär blir mer eller mindre samma för Plaid.
Såvida det inte blir börskrasch och kaos förstås, då blir det ännu värre.
Finns färre Plaids än det finns tidigare prestandavarianter. 650st pre Palldium vs 332 Plaid.
Det som gjorde också Pre palladium dök var release av Palladium just. Då det är så mkt som skiljer. Inte ens hjulen passar.
Alla vet vad en Plaid är också. Säger man till grannen man köpt en Plaid vet vederbörande vad det handlar om och blir tysta.
Säger man att en P100D eller Performance är inköpt frågar de vilken modell det är och vad det innebär.
Jag skulle inte bli förvånad om AWD insane Aka LR samt Plaid står sig bättre än sina föregångare. Att det inte säljs nya försämrar inte detta.
Model S Plaid -23 White Perl, Ultra White, EAP, USS.
Model S AWD Insane -23 Ultra Red/Ultra white HW4 *SÅLD*
Model Y P -23 Solid svart
Model Y P -23 Matt Svart Folierad *SÅLD*
Model S LR -20 Midn. Silver/Vit int./Chrome Del *SÅLD*
Model S 75 -17 *SÅLD*
Nån som tror de 2 st S Plädarna som ligger ute för 759k nyps i veckan?
Sen är det upp i 900k för närmsta S Pläd
Utbudet av S Pläds 50% lägre än för 3 mån sen
Vad hade du för prisutveckling på din förra P?
Det lär blir mer eller mindre samma för Plaid.
Såvida det inte blir börskrasch och kaos förstås, då blir det ännu värre.
Finns färre Plaids än det finns tidigare prestandavarianter. 650st pre Palldium vs 332 Plaid.
Det som gjorde också Pre palladium dök var release av Palladium just. Då det är så mkt som skiljer. Inte ens hjulen passar.
Alla vet vad en Plaid är också. Säger man till grannen man köpt en Plaid vet vederbörande vad det handlar om och blir tysta.
Säger man att en P100D eller Performance är inköpt frågar de vilken modell det är och vad det innebär.
Jag skulle inte bli förvånad om AWD insane Aka LR samt Plaid står sig bättre än sina föregångare. Att det inte säljs nya försämrar inte detta.
Ja gamla S är inte samma bil som Palladium-S. Utbudet är nya S är också bråkdel jmf med gamla S. Bättre ihopskruvad och känns mycket nyare interiörmässigt. En Pläd kommer med 100% säkerhet hålla värdet bättre.
Har du också en Pläd nu?
Tesla Model S Performance Ludicrous ’20 Tesla Model S Pläd ’23
En ny generation bilar är nästan alltid bättre än tidigare generation, det är inget unikt för just Palladium.
I Palladiums fall har vi dock ett nytt problem i form av högre degradering generellt än för förra generationen.
Att det finns färre bilar på marknaden har inte heller någon direkt relevans, det relevanta är ju utbud i relation till efterfrågan.
Så nej, det är absolut inte "100% säkert" att Palladium kommer utvecklas bättre än Raven sett till andrahandsvärde. Förutom degraderingen så är också ett mycket högre nypris något som talar emot.
Visst känner många till Plaid, men jag tror att det i många andras ögon "bara" är en Model S respektive Model X som alla nu upplevs ganska gamla.
Som tidigare sagt så tror jag dock de kommer klara sig bättre än Taycan och e-Tron GT.
Model S och X sålde ju mycket förr i egenskap av att det knappt fanns något annat på marknaden som fungerade good enough. Nu finns det många alternativ (även andra Teslor) och man måste inte köpa S/X för att få en funkis elbil.