Finns ingen plats för större batterier.joel80 skrev:Nu med sommartemperatur verkar folk klara 3mil i XC90.. (följer Volvoforum..) På vintern var det inte många som kom över 2.5 mil.
Så 2-2.5mil på vintern och nån halvmil extra på sommaren verkar rimligt.
Jag tycker det är så konstigt att dom snålar så med batterierna trots att kostnaden för dom måste ha halverats sen dom började med V60 Hybrid..
V90T8 + Model3 > ModelS
Moderator: Redaktion
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
Gör plats!! Det finns säkert nått onödigt att ta bort!
En XC är rätt hög.. Sno några cm vid golvet bak.
Det är samma plattform dom ska bygga elbilen med 50 mils räckvidd bå 2019.. Så dom får börja anstränga sig för att hitta lite plats...

Det är samma plattform dom ska bygga elbilen med 50 mils räckvidd bå 2019.. Så dom får börja anstränga sig för att hitta lite plats...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
Då har Volvo lyckats med en väldigt snål bil. Jag kom runt 3,5 mil i snitt vid normal körning med min Outlander PHEV, och den hade 12 kWh. I motorvägsfart kom jag runt 3 mil. Och kortare på vintern (i de fall det gick att lura den att inte starta ICE:n hela tiden).joel80 skrev:Nu med sommartemperatur verkar folk klara 3mil i XC90.. (följer Volvoforum..) På vintern var det inte många som kom över 2.5 mil.
Så 2-2.5mil på vintern och nån halvmil extra på sommaren verkar rimligt.
Jag tycker det är så konstigt att dom snålar så med batterierna trots att kostnaden för dom måste ha halverats sen dom började med V60 Hybrid..
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
Jag är en av de som tänker beställa en volvo v90 T8 i höst. Skulle gärna haft en tesla men jag tillhör gruppen som har husvagn, trailar båt och kör med släpkärra regelbundet på fritiden. Då är tyvärr inte tesla ett rimligt alternativ i dag. Sen har jag ett körmönster där dagens hybrid kommer att täcka 90% av jobbresorna mån-fre på el.
Tesla funkar tyvärr inte för alla idag, då kan en hybrid vara en bra lösning, men det är något som verkar glömmas bort av en del.
Tesla funkar tyvärr inte för alla idag, då kan en hybrid vara en bra lösning, men det är något som verkar glömmas bort av en del.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
Model Xcap skrev:Jag är en av de som tänker beställa en volvo v90 T8 i höst. Skulle gärna haft en tesla men jag tillhör gruppen som har husvagn, trailar båt och kör med släpkärra regelbundet på fritiden. Då är tyvärr inte tesla ett rimligt alternativ i dag. Sen har jag ett körmönster där dagens hybrid kommer att täcka 90% av jobbresorna mån-fre på el.
Tesla funkar tyvärr inte för alla idag, då kan en hybrid vara en bra lösning, men det är något som verkar glömmas bort av en del.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
volvo är duktigare på tegelstens design än mitsubishi, häppdanni skrev:Då har Volvo lyckats med en väldigt snål bil. Jag kom runt 3,5 mil i snitt vid normal körning med min Outlander PHEV, och den hade 12 kWh. I motorvägsfart kom jag runt 3 mil. Och kortare på vintern (i de fall det gick att lura den att inte starta ICE:n hela tiden).joel80 skrev:Nu med sommartemperatur verkar folk klara 3mil i XC90.. (följer Volvoforum..) På vintern var det inte många som kom över 2.5 mil.
Så 2-2.5mil på vintern och nån halvmil extra på sommaren verkar rimligt.
Jag tycker det är så konstigt att dom snålar så med batterierna trots att kostnaden för dom måste ha halverats sen dom började med V60 Hybrid..
ms 76132 "Eleamore"
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
En v90 plug in för 700k är för mig helt obegripligt.
Plug in passsat, begagnad Ampera eller en prius är vettigare isf. Vet dock inte om man kan få dem med drag.
Eller en model x som man kan få för under miljonen med drag. Under bilens livslängd kommer du nästan tjäna in merkostnaden om du kör mycket plus att den har högre andrahandsvärde.
Plug in passsat, begagnad Ampera eller en prius är vettigare isf. Vet dock inte om man kan få dem med drag.
Eller en model x som man kan få för under miljonen med drag. Under bilens livslängd kommer du nästan tjäna in merkostnaden om du kör mycket plus att den har högre andrahandsvärde.
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
Passaten: - För endast framhjulsdrift och lite minus för låg släpvangsvikt MAX:1600kg på kroken. Då förmodligen med ngn extra bokstav på körkortet? Och STORT MINUS för placeringen av laddkontakten! Var ska man sätta extralamporna på en Passat / Golf GTE ?!?apkungen skrev:En v70 plug in för 700k är för mig helt obegripligt.
Plug in passsat, begagnad Ampera eller en prius är vettigare isf. Vet dock inte om man kan få dem med drag.
Eller en model x som man kan få för under miljonen med drag. Under bilens livslängd kommer du nästan tjäna in merkostnaden om du kör mycket plus att den har högre andrahandsvärde.
Tesla Model Y
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
lägg order på model 3 ASAP!
köp en bil du kan överleva med eller behåll BMWn. exempel på ok bil är tex Toyota Auris Hybrid. kostar ca 200K SEK och samma drivlina som Lexus NX men utan Lexus pris. Jag har en som andrabil och den är snål på motorvägen. Nya modellen är snålare än tidigare. Vi halverade bensinräkningen vs den Corolla vi hade innan. komiskt då Aurisen är en kombi...
Eller köp en beggad model S!
/M
köp en bil du kan överleva med eller behåll BMWn. exempel på ok bil är tex Toyota Auris Hybrid. kostar ca 200K SEK och samma drivlina som Lexus NX men utan Lexus pris. Jag har en som andrabil och den är snål på motorvägen. Nya modellen är snålare än tidigare. Vi halverade bensinräkningen vs den Corolla vi hade innan. komiskt då Aurisen är en kombi...
Eller köp en beggad model S!
/M
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
skit i plugin, de går 2-3 mil på batteri max och kostar löjlig för det man får... XC90 plugin? skjut mig!!!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
Inget drag på prius plug-in. De ær dock ganska billiga begagnade och skottsækert driftsdugliga, bensinsnåla men med kort ræckvidd på el (15 km). Har en ænnu icke momssmittad sådan i prisklassen 170000 i dag. Billiga mil, men ingen rødljusraket....apkungen skrev:En v70 plug in för 700k är för mig helt obegripligt.
Plug in passsat, begagnad Ampera eller en prius är vettigare isf. Vet dock inte om man kan få dem med drag.
Eller en model x som man kan få för under miljonen med drag. Under bilens livslängd kommer du nästan tjäna in merkostnaden om du kör mycket plus att den har högre andrahandsvärde.
/70D
Prius PHV.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
700k? V70? Nej nu är du dåligt påläst.. v70 har aldrigt haft nån eldrift... Och har slutat tillverkats.apkungen skrev:En v70 plug in för 700k är för mig helt obegripligt.
Plug in passsat, begagnad Ampera eller en prius är vettigare isf. Vet dock inte om man kan få dem med drag.
Eller en model x som man kan få för under miljonen med drag. Under bilens livslängd kommer du nästan tjäna in merkostnaden om du kör mycket plus att den har högre andrahandsvärde.
Den V60 TE D5 jag har kostade efter supermiljöbilspremien 445k... Då är den välutrustad. Hade kunnat komma ner till strax under 400k om jag inte plockat på en massa lull-lull.
T8 är såklart dyrare, men det är en helt annan bil. Däremot tror jag inte skillnaden upp till hybriden är speciellt stor där heller.
En motavarande V60 med samma motorkraft och tillbehör fast enbart dieselmotor skulle gårt på runt 420k med samma rabatt (ca10%) som jag fick på min.
Det är helt enkelt bara dumt att inte välja till.
Drygt 40km kommer jag nu när det är 15-20 grader ute. Tycker att det inte verkar påverka räckvidden så mycket med AC igång heller... Kanske för att mina resor sällan är "på gränsen" så jag brukar ha marginal när jag kommer fram.
På längre resor blir det såklart en dieslebil av det hela. Förhoppningsvis är det här sista förbränningsmotorn jag kommer äga.. När leasingen är över om 2.5 år hoppas jag på bra alternativ med eldrift.. För max 500k och med möjlighet att lasta som i v60 åtminstone.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
Innan du spekulerar allt för tvärsäkert kanske du bör betänka att det skiljer 199 000 kr i pris mellan XC90 T6 och XC90 T8...joel80 skrev:700k? V70? Nej nu är du dåligt påläst.. v70 har aldrigt haft nån eldrift... Och har slutat tillverkats.apkungen skrev:En v70 plug in för 700k är för mig helt obegripligt.
Plug in passsat, begagnad Ampera eller en prius är vettigare isf. Vet dock inte om man kan få dem med drag.
Eller en model x som man kan få för under miljonen med drag. Under bilens livslängd kommer du nästan tjäna in merkostnaden om du kör mycket plus att den har högre andrahandsvärde.
Den V60 TE D5 jag har kostade efter supermiljöbilspremien 445k... Då är den välutrustad. Hade kunnat komma ner till strax under 400k om jag inte plockat på en massa lull-lull.
T8 är såklart dyrare, men det är en helt annan bil. Däremot tror jag inte skillnaden upp till hybriden är speciellt stor där heller.
En motavarande V60 med samma motorkraft och tillbehör fast enbart dieselmotor skulle gårt på runt 420k med samma rabatt (ca10%) som jag fick på min.
Det är helt enkelt bara dumt att inte välja till.
Drygt 40km kommer jag nu när det är 15-20 grader ute. Tycker att det inte verkar påverka räckvidden så mycket med AC igång heller... Kanske för att mina resor sällan är "på gränsen" så jag brukar ha marginal när jag kommer fram.
På längre resor blir det såklart en dieslebil av det hela. Förhoppningsvis är det här sista förbränningsmotorn jag kommer äga.. När leasingen är över om 2.5 år hoppas jag på bra alternativ med eldrift.. För max 500k och med möjlighet att lasta som i v60 åtminstone.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
Enda alternativet som jag vet om idag om man vill kunna dra släp med hybrid/elbil över 1600kg är v60, model X, volvo xc90 och troligtvis en v90 T8.
- V60 är för liten och för gammal modell.
- Model X är för dyr, för stor och jag är inte så förtjust i måsvingedörrana. Dessutom tror jag det blir en aning besvärligt med laddningen när man förflyttar sig med husvagn. Att behöva hålla sig till supercharges för snabb laddning samt att behöva koppla ifrån vagnen vid laddningen känns inte helt optimalt. Att hitta en sådan begagnad för under en miljon som någon föreslog tidigare tror jag inte är speciellt lätt idag eller inom ett år.
- volvo xc90, tycker det blir lite för dyrt med den utrustning jag vill ha. Har en bil idag i den prisklassen som jag tycker är lite för stor&dyr.
- Volvo V90 T8 tror jag därför passar mina behov och säkerligen flera som leasar bil på 36mån och vill kunna dra husvagn. Att kunna köra det mesta av jobb-pendlingen mån-fre på el kan väl aldrig vara ett dåligt alternativ. Återstår dock att se vad prislappen hamnar på jag gissar på ett listpris på runt 630k med den utrustning jag vill ha.
Efter nästa treårsperiod runt 2020 så hoppas jag att det är möjligt att leasa en el som täcker mina behov!
- V60 är för liten och för gammal modell.
- Model X är för dyr, för stor och jag är inte så förtjust i måsvingedörrana. Dessutom tror jag det blir en aning besvärligt med laddningen när man förflyttar sig med husvagn. Att behöva hålla sig till supercharges för snabb laddning samt att behöva koppla ifrån vagnen vid laddningen känns inte helt optimalt. Att hitta en sådan begagnad för under en miljon som någon föreslog tidigare tror jag inte är speciellt lätt idag eller inom ett år.
- volvo xc90, tycker det blir lite för dyrt med den utrustning jag vill ha. Har en bil idag i den prisklassen som jag tycker är lite för stor&dyr.
- Volvo V90 T8 tror jag därför passar mina behov och säkerligen flera som leasar bil på 36mån och vill kunna dra husvagn. Att kunna köra det mesta av jobb-pendlingen mån-fre på el kan väl aldrig vara ett dåligt alternativ. Återstår dock att se vad prislappen hamnar på jag gissar på ett listpris på runt 630k med den utrustning jag vill ha.
Efter nästa treårsperiod runt 2020 så hoppas jag att det är möjligt att leasa en el som täcker mina behov!
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
Vad gäller laddning med släpvagn så kommer det bli exakt samma problem med alla elbilar. Model X har dock fördelen att också kunna ladda på SuperChargers där vissa Superchargers fungerar utan att behöva koppla bort släpet. Volvobilarna kommer du knappast kunna köra på el mer än någon mil eller två med släp efter. Att köra på fossilt är inget alternativ för mig. Varför släpa runt på en stor förbränningsmotor, avgassystem och bränsletank med fossilt?cap skrev:Enda alternativet som jag vet om idag om man vill kunna dra släp med hybrid/elbil över 1600kg är v60, model X, volvo xc90 och troligtvis en v90 T8.
- V60 är för liten och för gammal modell.
- Model X är för dyr, för stor och jag är inte så förtjust i måsvingedörrana. Dessutom tror jag det blir en aning besvärligt med laddningen när man förflyttar sig med husvagn. Att behöva hålla sig till supercharges för snabb laddning samt att behöva koppla ifrån vagnen vid laddningen känns inte helt optimalt. Att hitta en sådan begagnad för under en miljon som någon föreslog tidigare tror jag inte är speciellt lätt idag eller inom ett år.
- volvo xc90, tycker det blir lite för dyrt med den utrustning jag vill ha. Har en bil idag i den prisklassen som jag tycker är lite för stor&dyr.
- Volvo V90 T8 tror jag därför passar mina behov och säkerligen flera som leasar bil på 36mån och vill kunna dra husvagn. Att kunna köra det mesta av jobb-pendlingen mån-fre på el kan väl aldrig vara ett dåligt alternativ. Återstår dock att se vad prislappen hamnar på jag gissar på ett listpris på runt 630k med den utrustning jag vill ha.
Efter nästa treårsperiod runt 2020 så hoppas jag att det är möjligt att leasa en el som täcker mina behov!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
Tror inte Tesla är så kul för husvagnssemester. Räckvidd med husvagn blir som för en egolf, huvva...
/70D
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
Öh...cap skrev:- Model X är för dyr, för stor och jag är inte så förtjust i måsvingedörrana. Dessutom tror jag det blir en aning besvärligt med laddningen när man förflyttar sig med husvagn. Att behöva hålla sig till supercharges för snabb laddning samt att behöva koppla ifrån vagnen vid laddningen känns inte helt optimalt. Att hitta en sådan begagnad för under en miljon som någon föreslog tidigare tror jag inte är speciellt lätt idag eller inom ett år.


Personligen skulle jag aldrig köpa en sån där Volvo för nästan lika mycket pengar.
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
Öh.....?LarsL skrev:Öh...cap skrev:- Model X är för dyr, för stor och jag är inte så förtjust i måsvingedörrana. Dessutom tror jag det blir en aning besvärligt med laddningen när man förflyttar sig med husvagn. Att behöva hålla sig till supercharges för snabb laddning samt att behöva koppla ifrån vagnen vid laddningen känns inte helt optimalt. Att hitta en sådan begagnad för under en miljon som någon föreslog tidigare tror jag inte är speciellt lätt idag eller inom ett år.![]()
Personligen skulle jag aldrig köpa en sån där Volvo för nästan lika mycket pengar.
Det priset du visar upp har inte ens en dragkrok monterad på bilen. Priset blir en bit över en miljon om man vill ha tex. autopilot, dragkrok och köldpaketet. Dessutom så antar jag att det inte blir någon form av rabatt på priset när man leasar en tesla. En volvo v90 T8 med nästan all extrautrustning uppskattar jag till runt 650k, utöver det får man vanligtvis rabatt på runt 8-10%. Så nej, + 1000k kronor är nästan inte lika mycket som runt 600k.
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
apropå eGolf, så märkte vi att vår eGolf fick ca 10% sämre räckvidd för att det satt takräcken på (dock utan nåt annat monterat på dessa). Så en husvagn bakom kommer nog äta elektroner som sjutton. Man förstår att dom filar mycket på aerodynamiken i små detaljer (infällbara handtag, bortfall av hajfena på taket etc). Dom utgör nog samlat mer än man tror. Backspeglarna hade nog gjort en hel del om de hade kunnat ersättas med kameror, som först föreslaget till MX.Gustafsson skrev:Tror inte Tesla är så kul för husvagnssemester. Räckvidd med husvagn blir som för en egolf, huvva...
/70D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
Visst blir det en del laddning men 15-20 mil lär man ändå komma på en bil laddad till 100%. Konsumtionen går inte upp mer på en elbil än vad den gör på en fossilbil när det gäller släp. Det är samma fysiska lagar gällande luftmotstånd och friktion som man jobbar mot oavsett drivmedel. Förbrukningen lär ligga på 425-470 Wh/km för Model X.Gustafsson skrev:Tror inte Tesla är så kul för husvagnssemester. Räckvidd med husvagn blir som för en egolf, huvva...
/70D
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
Du är nog optimistisk med priset för Volvon. En T6:a kostar 463 900 kr i grund, och plockar du på Inscription, ett par utrustningspaket, och lite mer lull (dvs välutrustad men inte "nästan all extrautrustning") så är du uppe i runt 600k för den. På XC90 skiljer det 200k mellan T6 och T8 och även om jag inte tror att skillnaden blir lika stor på V90 så tror jag 100k upp är det allra minsta du ska räkna med, kanske mer. Så en fullutrustad V90 T8 borde alltså landa på 700-750k. Fortfarande klart mindre än för Model X, såklart, men så får man ju se på vad man får för de pengarna, totala driftskostnader, etc.cap skrev:Öh.....?
Det priset du visar upp har inte ens en dragkrok monterad på bilen. Priset blir en bit över en miljon om man vill ha tex. autopilot, dragkrok och köldpaketet. Dessutom så antar jag att det inte blir någon form av rabatt på priset när man leasar en tesla. En volvo v90 T8 med nästan all extrautrustning uppskattar jag till runt 650k, utöver det får man vanligtvis rabatt på runt 8-10%. Så nej, + 1000k kronor är nästan inte lika mycket som runt 600k.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
Procentuellt går det nog upp mer då elbilar är mer lättrullade o lägre Cd värden. Tänk dig en stor landrover, där blir nog skillnaden inte så stor plus att landrovern redan tryckt bort mycket luft då den har stor frontareaSvenssons skrev:Visst blir det en del laddning men 15-20 mil lär man ändå komma på en bil laddad till 100%. Konsumtionen går inte upp mer på en elbil än vad den gör på en fossilbil när det gäller släp. Det är samma fysiska lagar gällande luftmotstånd och friktion som man jobbar mot oavsett drivmedel. Förbrukningen lär ligga på 425-470 Wh/km för Model X.Gustafsson skrev:Tror inte Tesla är så kul för husvagnssemester. Räckvidd med husvagn blir som för en egolf, huvva...
/70D
Re: V90T8 + Model3 > ModelS
Räkna med mer för Volvon...cap skrev:
Öh.....?
Det priset du visar upp har inte ens en dragkrok monterad på bilen. Priset blir en bit över en miljon om man vill ha tex. autopilot, dragkrok och köldpaketet. Dessutom så antar jag att det inte blir någon form av rabatt på priset när man leasar en tesla. En volvo v90 T8 med nästan all extrautrustning uppskattar jag till runt 650k, utöver det får man vanligtvis rabatt på runt 8-10%. Så nej, + 1000k kronor är nästan inte lika mycket som runt 600k.
Som sagt skulle aldrig köpa Volvon för nästan samma pengar.
