Ser med stor oro om hur vi ska lösa denna utmaning under de tio åren fram till 2035 när max 500 MW kärnkraft blir tillgänglig i SE3.
Ska ni även klistra in dessa grafer under efterföljande 15 till 20 år som ni väntar på nya reaktorer?
Moderator: Redaktion
Ser med stor oro om hur vi ska lösa denna utmaning under de tio åren fram till 2035 när max 500 MW kärnkraft blir tillgänglig i SE3.
Ett annat perspektiv.
Lerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 11:34Ser med stor oro om hur vi ska lösa denna utmaning under de tio åren fram till 2035 när max 500 MW kärnkraft blir tillgänglig i SE3.
Ska ni även klistra in dessa grafer under efterföljande 15 till 20 år som ni väntar på nya reaktorer?
Har ”vi”? Titta på siffrorna jag gav dig överst. Hur många juni behöver du, för att kompensera ner februari? Det är liksom som att du inte kan ta in att bara för att det är en månad betyder inte det att den kan ”kvittas” mot en annan pga den ena månaden förbrukar du mycket mer…Lerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 11:47Ett annat perspektiv.
Tur att vi har låga priser i långa och många perioder, utan sol och vind så hade vi bara haft höga elpriser och höga utsläpp.
Vi hade bara haft ett elpris som baserats på marginalpriset mot fossila bränslen.
Nu får vi gratis bränsle i långa och många perioder under året.
Bygg ut havsbaserad vindkraft i Kattegatt och Hanöbukten. 400 miljarder får det kosta inkl kabelanslutning. Staten står som garant för 300 miljarder till låg ränta.Klintan skrev:Och fortfarande har det inte kommit någon realistisk fossilfri lösning för hur vi ska klara oss utan kärnkraft som baskraft.
Vilken tidshorisont pratar vi om?
Månadsmedelpris for the win!!!Airlift skrev: ↑09 sep 2025 12:35Har ”vi”? Titta på siffrorna jag gav dig överst. Hur många juni behöver du, för att kompensera ner februari? Det är liksom som att du inte kan ta in att bara för att det är en månad betyder inte det att den kan ”kvittas” mot en annan pga den ena månaden förbrukar du mycket mer…Lerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 11:47Ett annat perspektiv.
Tur att vi har låga priser i långa och många perioder, utan sol och vind så hade vi bara haft höga elpriser och höga utsläpp.
Vi hade bara haft ett elpris som baserats på marginalpriset mot fossila bränslen.
Jag undrar vad mer som behövs för man ska välja mer baskraft. Detta är ju bara början. Det kommer bli strängt mycket dyrare i se3 än några 80öre eller vad ni nu tycker är läskigt. Idag är dygnspriset bara 160öre, du behöver ”bara” 2 dagar med 40öre för att komma ner till 80…
Du. Månadspris ftw är ju precis vad siffrorna jag presenterade från SCB handlade om. Det sitter långt inne va?Lerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 16:48Månadsmedelpris for the win!!!Airlift skrev: ↑09 sep 2025 12:35Har ”vi”? Titta på siffrorna jag gav dig överst. Hur många juni behöver du, för att kompensera ner februari? Det är liksom som att du inte kan ta in att bara för att det är en månad betyder inte det att den kan ”kvittas” mot en annan pga den ena månaden förbrukar du mycket mer…Lerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 11:47Ett annat perspektiv.
Jag undrar vad mer som behövs för man ska välja mer baskraft. Detta är ju bara början. Det kommer bli strängt mycket dyrare i se3 än några 80öre eller vad ni nu tycker är läskigt. Idag är dygnspriset bara 160öre, du behöver ”bara” 2 dagar med 40öre för att komma ner till 80…
Som jag skrev tidigare, tänk om vi inte hade haft vind eller solkraft, då hade vi haft konstant höga priser, så som Polen, Baltstaternas, Irland, Italien, Balkan osv.
Nu räddar den och vattenkraften oss iaf i många och långa perioder.
Din strålande messias kommer först 2035, då i skepnaden av max 500 MW i SE3.
Inte en fullvuxen messias, inte ens i rätt Betlehem.
Pris? 1500 cykler?Lerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 16:59Tesla ska börja leverera Megapack 3 och nya produkten Megablock, som består av fyra Megapack som kopplas ihop.
Megapack 3 med ökad energikapaciteten till cirka 5 MWh jämfört med 3,9 MWh för Megapack 2
Bättre termisk hantering och att antalet "anslutningar" minskats med 78 %.
Megablock kombinerar fyra Megapack 3 med transformator och ställverk.
Ska göra att installationen ska gå 23 % snabbare, pga mer fabriksmontering istället för att skruva på plats.
Tesla hävdar att Megablock kan leverera 1 GWh på 20 arbetsdagar och erbjuder en hög energitäthet.
Megapack 3 byggs ihop i en ny Megafactory i Houston från och med slutet av 2026, med en årlig produktionskapacitet på 50 GWh.
https://electrek.co/2025/09/08/tesla-un ... egapack-3/
Vi måste ersätta dagens kärnkraft förr eller senare. Därför behöver vi sätta igång nu och bygga nya kärnkraftverk.Lerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 16:40Vilken tidshorisont pratar vi om?
Vad innebär realistisk för dig? Handlar det om kostnader? Tid? Eller vad är realistisk.
Så rackarn lätt att dra svepande kommentarer.
Jag skulle kunna säga, efter alla dessa år med god tid för innovationer och skalfördelar så har kärnkraften inte blivit billigare, bara dyrare.
Jag analyserar inte dina grafer eller inlägg, du får hjälpa till lite.Airlift skrev: ↑09 sep 2025 17:24Du. Månadspris ftw är ju precis vad siffrorna jag presenterade från SCB handlade om. Det sitter långt inne va?Lerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 16:48Månadsmedelpris for the win!!!Airlift skrev: ↑09 sep 2025 12:35Har ”vi”? Titta på siffrorna jag gav dig överst. Hur många juni behöver du, för att kompensera ner februari? Det är liksom som att du inte kan ta in att bara för att det är en månad betyder inte det att den kan ”kvittas” mot en annan pga den ena månaden förbrukar du mycket mer…Lerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 11:47Ett annat perspektiv.
Som jag skrev tidigare, tänk om vi inte hade haft vind eller solkraft, då hade vi haft konstant höga priser, så som Polen, Baltstaternas, Irland, Italien, Balkan osv.
Nu räddar den och vattenkraften oss iaf i många och långa perioder.
Din strålande messias kommer först 2035, då i skepnaden av max 500 MW i SE3.
Inte en fullvuxen messias, inte ens i rätt Betlehem.
Edit: Och din idé är att fortsätta sitta på händerna avseende baskraft.
Då har du samma uppfattning och tankar som Airlift, Niklas12 och nån till.Klintan skrev: ↑09 sep 2025 19:01Vi måste ersätta dagens kärnkraft förr eller senare. Därför behöver vi sätta igång nu och bygga nya kärnkraftverk.Lerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 16:40Vilken tidshorisont pratar vi om?
Vad innebär realistisk för dig? Handlar det om kostnader? Tid? Eller vad är realistisk.
Jag skulle kunna säga, efter alla dessa år med god tid för innovationer och skalfördelar så har kärnkraften inte blivit billigare, bara dyrare.
SE4 betalar mer än 5kr/kWh just nu, trots att det fortfarande är varmt ute.
Screenshot_20250909_190026_Chrome.jpg
Japp, så snart det är möjligt. Oskarshamn är oklart avseende 2060. Bygg nuLerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 19:15Då har du samma uppfattning och tankar som Airlift, Niklas12 och nån till.Klintan skrev: ↑09 sep 2025 19:01Vi måste ersätta dagens kärnkraft förr eller senare. Därför behöver vi sätta igång nu och bygga nya kärnkraftverk.Lerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 16:40Vilken tidshorisont pratar vi om?
När tänker du att kärnkraftverk som läggs ner 2060 ska ersättas? Mycket tidigare än 2060?
Om du vill lägga ner tidigare än 2060, var det då rätt att lägga ner de kärnkraftverk på Ringhals och i Oskarhamn? Dvs de verk som hade riktiga skador eller säkerhetsbrister som var olönsamma att fixa till med de låga elpriserna som var där och då?
Ser du att ett litet kärnkraftverk 2035 på 500 MW kommer hjälpa dig här och nu och där och då?
Låter konstigt och extremt ologisk.Airlift skrev: ↑09 sep 2025 19:20Japp, så snart det är möjligt. Oskarshamn är oklart avseende 2060. Bygg nuLerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 19:15Då har du samma uppfattning och tankar som Airlift, Niklas12 och nån till.Klintan skrev: ↑09 sep 2025 19:01Vi måste ersätta dagens kärnkraft förr eller senare. Därför behöver vi sätta igång nu och bygga nya kärnkraftverk.Lerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 16:40Vilken tidshorisont pratar vi om?
När tänker du att kärnkraftverk som läggs ner 2060 ska ersättas? Mycket tidigare än 2060?
Om du vill lägga ner tidigare än 2060, var det då rätt att lägga ner de kärnkraftverk på Ringhals och i Oskarhamn? Dvs de verk som hade riktiga skador eller säkerhetsbrister som var olönsamma att fixa till med de låga elpriserna som var där och då?
Ser du att ett litet kärnkraftverk 2035 på 500 MW kommer hjälpa dig här och nu och där och då?
Lerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 19:34Låter konstigt och extremt ologisk.Airlift skrev: ↑09 sep 2025 19:20Japp, så snart det är möjligt. Oskarshamn är oklart avseende 2060. Bygg nuLerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 19:15Då har du samma uppfattning och tankar som Airlift, Niklas12 och nån till.Klintan skrev: ↑09 sep 2025 19:01Vi måste ersätta dagens kärnkraft förr eller senare. Därför behöver vi sätta igång nu och bygga nya kärnkraftverk.Lerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 16:40
Vilken tidshorisont pratar vi om?
Ser inte att du har hängt med på problemet med att en hel marknad sätts på paus bara för att några populister fått makten.
Men vi lever i en demokrati, så jag har inget emot att det blir kaos och ännu värre i SE4.
Kanske vaknar alla drömmare då?
Om inte så blir det måååånga långa år med elkaos och elbrist innan alla kärnkraftverken har byggts i SE4.
Ja det hade varit trevligt gå om grundskolan.Airlift skrev: ↑09 sep 2025 19:42Lerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 19:34Låter konstigt och extremt ologisk.Airlift skrev: ↑09 sep 2025 19:20Japp, så snart det är möjligt. Oskarshamn är oklart avseende 2060. Bygg nuLerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 19:15Då har du samma uppfattning och tankar som Airlift, Niklas12 och nån till.
Ser inte att du har hängt med på problemet med att en hel marknad sätts på paus bara för att några populister fått makten.
Men vi lever i en demokrati, så jag har inget emot att det blir kaos och ännu värre i SE4.
Kanske vaknar alla drömmare då?
Om inte så blir det måååånga långa år med elkaos och elbrist innan alla kärnkraftverken har byggts i SE4.
Inget nybygge = inget kaos, Oskarshamn stänger 2045 = inget kaos.
Du får gå om grundskolan. Eller bara sluta drömma.
Att mer baskraft ger kaos.. Logiskt sett är snarare 90% av vindkraften på sista rotorvarvet lagom till ny baskraft är på plats. Då har vindkraften löstvsin uppgift med att hjälpligt stötta under perioden av känslomässiga beslut.
Ok så lån till kärnkraft är det värsta som kan hända medans lån till vindkraft är fantastisktBrooklynS skrev: ↑09 sep 2025 16:37Bygg ut havsbaserad vindkraft i Kattegatt och Hanöbukten. 400 miljarder får det kosta inkl kabelanslutning. Staten står som garant för 300 miljarder till låg ränta.Klintan skrev:Och fortfarande har det inte kommit någon realistisk fossilfri lösning för hur vi ska klara oss utan kärnkraft som baskraft.
Där skulle det inte behövas några prisgarantier heller. Och ”när det inte blåser” faller på sin orimlighet om man tagit till sig vinddata.
Det är en högst realistisk lösning, dessutom mycket snabbare och mer ekonomisk i längden. De pengar som blir över kan investeras i olika former av lagring och automatisk fördelning så att man inte bokar upp effekt och sedan inte använder den. Tänk mer som elbilsladdare; alla 24 har 250kW men det behöver inte vara 6 MW utan kanske bara 2 eller 3 eftersom samtliga inte kräver max effekt hela tiden. Så borde det förstås vara i elnätet rent allmänt. Dvs när jag behöver mina 25A så får jag det, men alla andra tider klarar jag mig med 5. Kan lösas med lokal lagringslösning också. Osv osv.
Oavsett vad man hittar på så är det billigare än kärnkraft, och skillnaden blir större för varje år.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du sitter verkligen fast i din filterbubbla, vilka reaktorer har ett klubbat beslut att drivas till 2060 ?Lerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 19:15Då har du samma uppfattning och tankar som Airlift, Niklas12 och nån till.Klintan skrev: ↑09 sep 2025 19:01Vi måste ersätta dagens kärnkraft förr eller senare. Därför behöver vi sätta igång nu och bygga nya kärnkraftverk.Lerumsexpressen skrev: ↑09 sep 2025 16:40Vilken tidshorisont pratar vi om?
Ja gärna ny teknik om det fungerar det är däremot inget fel på gammal pålitlig teknik som levererar år efter år.
"En viktig del i vindkraftens lönsamhet är de långsiktiga prissäkringsavtalen (PPA) med kunder som köper el från vindkraftparken.Det finns vindkraftsföretag som har förlorat mycket pengar under 2021 och 2022 med höga elpriser. Detta har dock inget med vindkraftens ekonomi att göra utan med att man skrivit dåliga avtal med kunder. Man har lovat kontinuerliga leveranser av el till låga priser. Vindkraftverken fortsätter att leverera billig el, men den el man därutöver måste köpa från andra blev under dessa år mycket dyrare. Därmed förlorade företagen pengar på dålig elhandel. Inte på vindkraftverken, säger Tomas Kåberger."niklas12 skrev: ↑09 sep 2025 22:15Ja gärna ny teknik om det fungerar det är däremot inget fel på gammal pålitlig teknik som levererar år efter år.
Det finns ett olösligt problem med vindkraft den är helt beroende av vädret och hittills har människan inte kunnat styra eller förutspå vädret och det finns inget som tyder på att det kommer ändras i närtid.
Sen är vindkraft kannibalistisk så mer vindkraft kommer bara göra lönsamheten ännu sämre
Hur många fler konkurser av vindkraftsparker kommer i år ?
https://www.affarsvarlden.se/kronika/vi ... -sig-sjalv
Kraftigt ökade förluster för vattenfalls vindkraft som vi skattebetalare betalar
https://www.affarsvarlden.se/artikel/fr ... 24BwXZX1bA
Vindkraft är allt annat än ny teknik.