Leveransprognos för modell 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Leveransprognos för modell 3

Inlägg av Zalman3 »

Leveransprognos för modell 3.

Tesla Motors (NASDAQ:TSLA) has told multiple suppliers that it aims to produce 100K Model 3s in 2017 and 400K in 2018, according to Reuters.
Tesla's stated plan is to drop suppliers that can't keep up with its aggressive targets and maximize its in-house capabilities.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Leveransprognos för modell 3

Inlägg av StefL »

Vafalls?! Då hinner jag ju inte ens fylla 49 innan det är dags, och tvingas ge mig själv min planerade 50-årspresent över ett år i förväg :lol:

För att se realistiskt på saken: Den som lever får se...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Leveransprognos för modell 3

Inlägg av Seregon »

Jag är fortfarande helt inställd på att få den Q1-Q2 2019 (bokade på eftermiddagen den 31:a).
Allt som är tidigare än det blir en ren bonus (och ett något större billån pga minskad spartid).
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Leveransprognos för modell 3

Inlägg av StefL »

Jag bokade online på morgonen 1/4 eftersom jag var utomlands så jag har också räknat med leverans tidigast Q2 2019. Blir det tidigare är det iof ingen katastrof men med tanke på att jag inte planerar att köpa någon fullspecad Ludicrous-variant får jag nog vänta även om man till äventyrs skulle inbjudas att konfigurera tidigare.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Leveransprognos för modell 3

Inlägg av Seregon »

StefL skrev:
Blir det tidigare är det iof ingen katastrof men med tanke på att jag inte planerar att köpa någon fullspecad Ludicrous-variant får jag nog vänta även om man till äventyrs skulle inbjudas att konfigurera tidigare.
Det är såklart en väldigt bra poäng. Jag kommer antagligen vara sugen på att uppgradera batteriet en smula för ökad räckvidd, men inte köra maxprestanda. Ludicrous vore såklart kul, men inget jag lär vara villig att lägga några större pengar på.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Leveransprognos för modell 3

Inlägg av StefL »

Jag har gjort någon slags priolista tidigare för vad jag är intressarad av utifrån de befintliga tillvalen för Model S

Batteri
Värme/vinterpaket
Dragkrok
Autopilot

Utöver det är jag rätt obenägen att lägga ner några större summor.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Leveransprognos för modell 3

Inlägg av Limbster »

StefL skrev:
Jag har gjort någon slags priolista tidigare för vad jag är intressarad av utifrån de befintliga tillvalen för Model S

Batteri
Värme/vinterpaket
Dragkrok
Autopilot

Utöver det är jag rätt obenägen att lägga ner några större summor.
Hahaha, jag gissar på att vi är många med denna prio, jag vill dock även ha aktiv luftfjädring, kör mycket på grusvägar och fält.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Leveransprognos för modell 3

Inlägg av apkungen »

Limbster skrev:
StefL skrev:
Jag har gjort någon slags priolista tidigare för vad jag är intressarad av utifrån de befintliga tillvalen för Model S

Batteri
Värme/vinterpaket
Dragkrok
Autopilot

Utöver det är jag rätt obenägen att lägga ner några större summor.
Hahaha, jag gissar på att vi är många med denna prio, jag vill dock även ha aktiv luftfjädring, kör mycket på grusvägar och fält.
Många tror att snitt model 3 kommer att bli väldigt dyr men jag tror inte det. Med "batteri" antar jag större batteri? Jag tror att många kommer att nöja sig med grundmodellen faktiskt om det nu inte är så att fyrhjulsdrift, 10mil till och snabbare acc går för runt 50kkr dvs.

Grundpris med dagens dollar tror jag blir 395kkr. Autopilot, SuC, dragkrok och lädersäten går nog på 30kkr (tillbehör borde också vara nästan halva priset)

425kkr minus kanske hela 60kkr i miljöbilsavdrag:

365tkr!
Användarvisningsbild
hakan_k
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 12 mar 2016 15:56
Ort: Vara, Västra Götaland

Re: Leveransprognos för modell 3

Inlägg av hakan_k »

StefL skrev:
Vafalls?! Då hinner jag ju inte ens fylla 49 innan det är dags, och tvingas ge mig själv min planerade 50-årspresent över ett år i förväg :lol:

För att se realistiskt på saken: Den som lever får se...
Ja, för min del ser det ut att bli den perfekta 50-års presenten :lol:
Model 3 LR AWD Midnight Silver 18" med FSD
CyberTruck single engine förbokad
Renault Zoe R240
1,5 kW solel, 0,5 kW vindsnurra
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Leveransprognos för modell 3

Inlägg av StefL »

apkungen skrev:
Många tror att snitt model 3 kommer att bli väldigt dyr men jag tror inte det. Med "batteri" antar jag större batteri? Jag tror att många kommer att nöja sig med grundmodellen faktiskt om det nu inte är så att fyrhjulsdrift, 10mil till och snabbare acc går för runt 50kkr dvs.

Grundpris med dagens dollar tror jag blir 395kkr. Autopilot, SuC, dragkrok och lädersäten går nog på 30kkr (tillbehör borde också vara nästan halva priset)

425kkr minus kanske hela 60kkr i miljöbilsavdrag:
Ja jag menar större batteri än grundmodellen för att få upp räckvidden. Återstår iof att se vad grundstorleken blir och vilken räckvidd den förmodas ge. Elon har ju gissat att snittpriset på beställda bilar kommer att blir runt $42.000 så vi får väl även se vad det landar på i SEK. Men om man kan få en bil specad som jag önskat (klarar mig även utan 4WD om det inte är ett krav för större batteri) för 365' efter miljöbilspremie kommer det att vara ett fynd och skaka om konkurrenterna rejält.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 31 mar 2016 22:57
Ort: Hälsingland

Re: Leveransprognos för modell 3

Inlägg av Eximos »

Bra att man inte får den först, får hoppas nya elbilspremien är klar tills dess. Men de kommer ju att bli en jobbig tid att vänta, speciellt när de första börjar dyka upp i USA.

Jag hoppas också att jag kan ha råd med ett större batteri men det e ju frågan va de hamnar på, blir de alldeles för mycket så kanske man kan krypa upp till en D i alla fall. Om det går så vill jag nog också hellre ha ett större batteri än en D dock.

Autopilot ska ja ha i alla fall :)
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Skriv svar