Du skrev höga personer stödjer tveksamma syften. Jag tänker diktaturerna Qatar och Kina är ungefär exakt det vi vill undvika i världen.
Finns inget företag eller land i världen av betydelse som inte har intressen i Kina, så då är det sluthandlat för oss alla om det blir en förhållningsregel.
Jag har inte heller hört någon av de företagsledare som styr dessa företag stödja eller rättfärdiga det "dåliga" som dessa länder står för. Ingen av dessa har såvitt jag vet heller inte kampanjat för ledare av partier, eller haft åsikter om andra länders och deras rätts/politiska system. Inte heller kallat folk som räddar barn instängda i grottor eller motsvarande för pedofiler.
Man är helt enkelt företagsledare, punkt.
Nu är det ju så att diktaturen i Kina äger större delar av Volvo via Geely, samt Polestar, som också tillverkas där. Qatar äger 10% av VAG men har 18 % röstandel. Vad tror du de står för och deras agenda är? De är ju de facto politik och diktatur rakt in i ägarstrukturen.
Och i så fall kontrollerar väl tyskarna ~83% av rösterna. Så det bolaget verkar ju vara ganska säkert i tyska händer.
Man undrar ju ifall det finns någon 'Plan B' när det gäller de delar av Volvo PV och Polestar som befinner sig i demokratier… Går dom delarna att rädda när kinesiska intressen istället äger ~78.7% av bolaget?… Inte direkt några ~17% där inte som i fallet med VW och Qatar… https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Cars https://en.wikipedia.org/wiki/Polestar
Tycker du det är värt att kommentera att Qatar har 17% och inte 18%? Vad ändrar det exakt? Har du svårt att se skogen för alla träden?
Du skrev höga personer stödjer tveksamma syften. Jag tänker diktaturerna Qatar och Kina är ungefär exakt det vi vill undvika i världen.
Finns inget företag eller land i världen av betydelse som inte har intressen i Kina, så då är det sluthandlat för oss alla om det blir en förhållningsregel.
Jag har inte heller hört någon av de företagsledare som styr dessa företag stödja eller rättfärdiga det "dåliga" som dessa länder står för. Ingen av dessa har såvitt jag vet heller inte kampanjat för ledare av partier, eller haft åsikter om andra länders och deras rätts/politiska system. Inte heller kallat folk som räddar barn instängda i grottor eller motsvarande för pedofiler.
Man är helt enkelt företagsledare, punkt.
Nu är det ju så att diktaturen i Kina äger större delar av Volvo via Geely, samt Polestar, som också tillverkas där. Qatar äger 10% av VAG men har 18 % röstandel. Vad tror du de står för och deras agenda är? De är ju de facto politik och diktatur rakt in i ägarstrukturen.
Och i så fall kontrollerar väl tyskarna ~83% av rösterna. Så det bolaget verkar ju vara ganska säkert i tyska händer.
Man undrar ju ifall det finns någon 'Plan B' när det gäller de delar av Volvo PV och Polestar som befinner sig i demokratier… Går dom delarna att rädda när kinesiska intressen istället äger ~78.7% av bolaget?… Inte direkt några ~17% där inte som i fallet med VW och Qatar… https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Cars https://en.wikipedia.org/wiki/Polestar
Tycker du det är värt att kommentera att Qatar har 17% och inte 18%? Vad ändrar det exakt? Har du svårt att se skogen för alla träden?
Är det 17% så är det ju 17% och inte 18%. Ser inte varför jag inte skulle kunna påpeka det när jag ändå håller på och slänger in ~två ytterligare argument i tråden…
Volkswagen som lurade hela världen och dess kunder på både pengar och miljöaspekter är idag en av eller Sveriges mest sålda elbil. Deras chefer åkte seriöst på fängelsestraff men nu 10 år senare är det ingen som bryr sig.
Volkswagen som lurade hela världen och dess kunder på både pengar och miljöaspekter är idag en av eller Sveriges mest sålda elbil. Deras chefer åkte seriöst på fängelsestraff men nu 10 år senare är det ingen som bryr sig.
Folk hittar bara nya saker att irritera sig på.
Du tänker att Elon kommer hamna i fängelse för att han lurar sina kunder och släpper ut livsfarlig ”FSD” på vägarna men om 10 år kommer folk ha glömt och kunna köpa Teslor med gott samvete igen?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Volkswagen som lurade hela världen och dess kunder på både pengar och miljöaspekter är idag en av eller Sveriges mest sålda elbil. Deras chefer åkte seriöst på fängelsestraff men nu 10 år senare är det ingen som bryr sig.
Folk hittar bara nya saker att irritera sig på.
VW är ju oxå initierat av ärkenazin Adolf. Liksom en del övriga premiumtyskar som använts i ww2. Bla som ”spezialwagen” där dieselavgaser tog kål på de som åkte med. Men som sagt folk glömmer fort
Elon har ju dock potential att bli en superskurk, fattas bara en vit lurvig katt och lite galnare ideer
Om tsla skulle ha en mjukare kvinnlig vd med 100% opolitiskt fokus på miljö och teknik så skulle de sälja mångdubbelt fler bilar
Senast redigerad av Thed75, redigerad totalt 1 gånger.
Volkswagen som lurade hela världen och dess kunder på både pengar och miljöaspekter är idag en av eller Sveriges mest sålda elbil. Deras chefer åkte seriöst på fängelsestraff men nu 10 år senare är det ingen som bryr sig.
Folk hittar bara nya saker att irritera sig på.
Det är nog fel att säga att ingen bryr sig, men man agerade åtminstone mot de som var ansvariga.
Skulle Tesla sparka ut Elon så skulle det dra förbi det här också, jag skulle definitivt kunna köpa en Tesla igen om Elon slutar och med det förhoppningsvis vissa av hans dna, skulle man sen komma ut med nånting som är lite mer spännande än en MY så är jag definitivt på igen.
Volkswagen som lurade hela världen och dess kunder på både pengar och miljöaspekter är idag en av eller Sveriges mest sålda elbil. Deras chefer åkte seriöst på fängelsestraff men nu 10 år senare är det ingen som bryr sig.
Folk hittar bara nya saker att irritera sig på.
Du tänker att Elon kommer hamna i fängelse för att han lurar sina kunder och släpper ut livsfarlig ”FSD” på vägarna men om 10 år kommer folk ha glömt och kunna köpa Teslor med gott samvete igen?
Eh nej jag är inte emot att köpa en Tesla. Jag har beställt en.
Jag påpekade att folk som har åsikter om Tesla säkert kör runt i sina Tex. Volkswagen idag utan en ända tanke om vad dom gjort tidigare. Finns fler bilmärken än så som har skelett i källaren också..
Jag har lite svårt att förstå jämförelsen Elon & Tesla med VW & Nazityskland.
Det är idag mer än 80 år sedan tredje riket upphörde att existera. Inga personer som idag är aktiva i företag som t ex VW, var delaktiga i de brott som begicks under naziregimen 1933-1945. Alla som under den perioden satt på någon position med inflytande är döda och de få idag levande som på något sätt kan ha varit en kugge i maskineriet är sedan länge pensionerade. Om man inte tror på någon sorts arvssynd förstår jag inte hur man se detta som något som påverkar beslut vid bilköp.
När det gäller dieselgate så ligger det uppenbart mycket närmare i tiden och det kan jag ha mer förståelse för att det spelar in i beslut kring bilköp.
Begreppet lik i garderoben togs upp ovan. Problemet med den jämförelsen är att det är bättre att ha lik i garderoben än en VD som definitivt inte är ett lik, utan är livs levande och agerar nu. För mig är Elon ett klart sänke för företaget, men skulle han lämna företaget (frivilligt eller bli utsparkad) så skulle den invändningen mot Tesla försvinna i samma ögonblick, förutsatt att han inte ersätts av en person av samma skrot och korn.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Jag har lite svårt att förstå jämförelsen Elon & Tesla med VW & Nazityskland.
Det är idag mer än 80 år sedan tredje riket upphörde att existera. Inga personer som idag är aktiva i företag som t ex VW, var delaktiga i de brott som begicks under naziregimen 1933-1945. Alla som under den perioden satt på någon position med inflytande är döda och de få idag levande som på något sätt kan ha varit en kugge i maskineriet är sedan länge pensionerade. Om man inte tror på någon sorts arvssynd förstår jag inte hur man se detta som något som påverkar beslut vid bilköp.
Jag har lite svårt att förstå jämförelsen Elon & Tesla med VW & Nazityskland.
Det är idag mer än 80 år sedan tredje riket upphörde att existera. Inga personer som idag är aktiva i företag som t ex VW, var delaktiga i de brott som begicks under naziregimen 1933-1945. Alla som under den perioden satt på någon position med inflytande är döda och de få idag levande som på något sätt kan ha varit en kugge i maskineriet är sedan länge pensionerade. Om man inte tror på någon sorts arvssynd förstår jag inte hur man se detta som något som påverkar beslut vid bilköp.
När det gäller dieselgate så ligger det uppenbart mycket närmare i tiden och det kan jag ha mer förståelse för att det spelar in i beslut kring bilköp.
Begreppet lik i garderoben togs upp ovan. Problemet med den jämförelsen är att det är bättre att ha lik i garderoben än en VD som definitivt inte är ett lik, utan är livs levande och agerar nu. För mig är Elon ett klart sänke för företaget, men skulle han lämna företaget (frivilligt eller bli utsparkad) så skulle den invändningen mot Tesla försvinna i samma ögonblick, förutsatt att han inte ersätts av en person av samma skrot och korn.
Mot nazityskland har jag också svårt att förstå. Däremot fullt rimligt med att jämföra med dieselgate och Qatar som ägare, större ägare av VAG än Elon av Tesla.
Jag har lite svårt att förstå jämförelsen Elon & Tesla med VW & Nazityskland.
Det är idag mer än 80 år sedan tredje riket upphörde att existera. Inga personer som idag är aktiva i företag som t ex VW, var delaktiga i de brott som begicks under naziregimen 1933-1945. Alla som under den perioden satt på någon position med inflytande är döda och de få idag levande som på något sätt kan ha varit en kugge i maskineriet är sedan länge pensionerade. Om man inte tror på någon sorts arvssynd förstår jag inte hur man se detta som något som påverkar beslut vid bilköp.
När det gäller dieselgate så ligger det uppenbart mycket närmare i tiden och det kan jag ha mer förståelse för att det spelar in i beslut kring bilköp.
Begreppet lik i garderoben togs upp ovan. Problemet med den jämförelsen är att det är bättre att ha lik i garderoben än en VD som definitivt inte är ett lik, utan är livs levande och agerar nu. För mig är Elon ett klart sänke för företaget, men skulle han lämna företaget (frivilligt eller bli utsparkad) så skulle den invändningen mot Tesla försvinna i samma ögonblick, förutsatt att han inte ersätts av en person av samma skrot och korn.
Mot nazityskland har jag också svårt att förstå. Däremot fullt rimligt med att jämföra med dieselgate och Qatar som ägare, större ägare av VAG än Elon av Tesla.
Nej, det är inte sant.
Elon äger mer i Tesla än vad Qatar äger i VAG. Elon äger 13% av aktierna Tesla, Qatar äger 10% av aktierna i VAG enligt det som skrivits ovan.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jag har lite svårt att förstå jämförelsen Elon & Tesla med VW & Nazityskland.
Det är idag mer än 80 år sedan tredje riket upphörde att existera. Inga personer som idag är aktiva i företag som t ex VW, var delaktiga i de brott som begicks under naziregimen 1933-1945. Alla som under den perioden satt på någon position med inflytande är döda och de få idag levande som på något sätt kan ha varit en kugge i maskineriet är sedan länge pensionerade. Om man inte tror på någon sorts arvssynd förstår jag inte hur man se detta som något som påverkar beslut vid bilköp.
När det gäller dieselgate så ligger det uppenbart mycket närmare i tiden och det kan jag ha mer förståelse för att det spelar in i beslut kring bilköp.
Begreppet lik i garderoben togs upp ovan. Problemet med den jämförelsen är att det är bättre att ha lik i garderoben än en VD som definitivt inte är ett lik, utan är livs levande och agerar nu. För mig är Elon ett klart sänke för företaget, men skulle han lämna företaget (frivilligt eller bli utsparkad) så skulle den invändningen mot Tesla försvinna i samma ögonblick, förutsatt att han inte ersätts av en person av samma skrot och korn.
Mot nazityskland har jag också svårt att förstå. Däremot fullt rimligt med att jämföra med dieselgate och Qatar som ägare, större ägare av VAG än Elon av Tesla.
Hur ska man förhindra t.ex. Quatar att köpa in sig i publika bolag?
Ingen bryr sig om att Elon äger aktier i Tesla, det är vad han gör som sittande VD för bolaget som folk har åsikter om.
Om du tar världens mest godhjärtade mysbolag och det är noterat på en publik marknad, Quatar köper in sig till 10%, är det automatiskt ett ondskefullt bolag då?
Jag har lite svårt att förstå jämförelsen Elon & Tesla med VW & Nazityskland.
Det är idag mer än 80 år sedan tredje riket upphörde att existera. Inga personer som idag är aktiva i företag som t ex VW, var delaktiga i de brott som begicks under naziregimen 1933-1945. Alla som under den perioden satt på någon position med inflytande är döda och de få idag levande som på något sätt kan ha varit en kugge i maskineriet är sedan länge pensionerade. Om man inte tror på någon sorts arvssynd förstår jag inte hur man se detta som något som påverkar beslut vid bilköp.
När det gäller dieselgate så ligger det uppenbart mycket närmare i tiden och det kan jag ha mer förståelse för att det spelar in i beslut kring bilköp.
Begreppet lik i garderoben togs upp ovan. Problemet med den jämförelsen är att det är bättre att ha lik i garderoben än en VD som definitivt inte är ett lik, utan är livs levande och agerar nu. För mig är Elon ett klart sänke för företaget, men skulle han lämna företaget (frivilligt eller bli utsparkad) så skulle den invändningen mot Tesla försvinna i samma ögonblick, förutsatt att han inte ersätts av en person av samma skrot och korn.
Mot nazityskland har jag också svårt att förstå. Däremot fullt rimligt med att jämföra med dieselgate och Qatar som ägare, större ägare av VAG än Elon av Tesla.
Nej, det är inte sant.
Elon äger mer i Tesla än vad Qatar äger i VAG. Elon äger 13% av aktierna Tesla, Qatar äger 10% av aktierna i VAG enligt det som skrivits ovan.
Jag har lite svårt att förstå jämförelsen Elon & Tesla med VW & Nazityskland.
Det är idag mer än 80 år sedan tredje riket upphörde att existera. Inga personer som idag är aktiva i företag som t ex VW, var delaktiga i de brott som begicks under naziregimen 1933-1945. Alla som under den perioden satt på någon position med inflytande är döda och de få idag levande som på något sätt kan ha varit en kugge i maskineriet är sedan länge pensionerade. Om man inte tror på någon sorts arvssynd förstår jag inte hur man se detta som något som påverkar beslut vid bilköp.
När det gäller dieselgate så ligger det uppenbart mycket närmare i tiden och det kan jag ha mer förståelse för att det spelar in i beslut kring bilköp.
Begreppet lik i garderoben togs upp ovan. Problemet med den jämförelsen är att det är bättre att ha lik i garderoben än en VD som definitivt inte är ett lik, utan är livs levande och agerar nu. För mig är Elon ett klart sänke för företaget, men skulle han lämna företaget (frivilligt eller bli utsparkad) så skulle den invändningen mot Tesla försvinna i samma ögonblick, förutsatt att han inte ersätts av en person av samma skrot och korn.
Mot nazityskland har jag också svårt att förstå. Däremot fullt rimligt med att jämföra med dieselgate och Qatar som ägare, större ägare av VAG än Elon av Tesla.
Hur ska man förhindra t.ex. Quatar att köpa in sig i publika bolag?
Ingen bryr sig om att Elon äger aktier i Tesla, det är vad han gör som sittande VD för bolaget som folk har åsikter om.
Om du tar världens mest godhjärtade mysbolag och det är noterat på en publik marknad, Quatar köper in sig till 10%, är det automatiskt ett ondskefullt bolag då?
Det var ju redan ett ondskefullt bolag då de har en kultur att fuska och skita ner planeten medvetet.
Om Kina helt plötsligt skulle kontrollera 17% av Patagonia, så ja, då blir det ett bolag att undvika helt klart.
Jag har lite svårt att förstå jämförelsen Elon & Tesla med VW & Nazityskland.
Det är idag mer än 80 år sedan tredje riket upphörde att existera. Inga personer som idag är aktiva i företag som t ex VW, var delaktiga i de brott som begicks under naziregimen 1933-1945. Alla som under den perioden satt på någon position med inflytande är döda och de få idag levande som på något sätt kan ha varit en kugge i maskineriet är sedan länge pensionerade. Om man inte tror på någon sorts arvssynd förstår jag inte hur man se detta som något som påverkar beslut vid bilköp.
När det gäller dieselgate så ligger det uppenbart mycket närmare i tiden och det kan jag ha mer förståelse för att det spelar in i beslut kring bilköp.
Begreppet lik i garderoben togs upp ovan. Problemet med den jämförelsen är att det är bättre att ha lik i garderoben än en VD som definitivt inte är ett lik, utan är livs levande och agerar nu. För mig är Elon ett klart sänke för företaget, men skulle han lämna företaget (frivilligt eller bli utsparkad) så skulle den invändningen mot Tesla försvinna i samma ögonblick, förutsatt att han inte ersätts av en person av samma skrot och korn.
Mot nazityskland har jag också svårt att förstå. Däremot fullt rimligt med att jämföra med dieselgate och Qatar som ägare, större ägare av VAG än Elon av Tesla.
Nej, det är inte sant.
Elon äger mer i Tesla än vad Qatar äger i VAG. Elon äger 13% av aktierna Tesla, Qatar äger 10% av aktierna i VAG enligt det som skrivits ovan.
Ok. Ägande 10%. Röster 17%
Elon kontrollerar i praktiken röstningen i Tesla helt så det stämmer ändå inte att Qatar skulle ha större möjlighet att påverka VAG än vad Elon kan påverka Tesla…
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Jag har lite svårt att förstå jämförelsen Elon & Tesla med VW & Nazityskland.
Det är idag mer än 80 år sedan tredje riket upphörde att existera. Inga personer som idag är aktiva i företag som t ex VW, var delaktiga i de brott som begicks under naziregimen 1933-1945. Alla som under den perioden satt på någon position med inflytande är döda och de få idag levande som på något sätt kan ha varit en kugge i maskineriet är sedan länge pensionerade. Om man inte tror på någon sorts arvssynd förstår jag inte hur man se detta som något som påverkar beslut vid bilköp.
När det gäller dieselgate så ligger det uppenbart mycket närmare i tiden och det kan jag ha mer förståelse för att det spelar in i beslut kring bilköp.
Begreppet lik i garderoben togs upp ovan. Problemet med den jämförelsen är att det är bättre att ha lik i garderoben än en VD som definitivt inte är ett lik, utan är livs levande och agerar nu. För mig är Elon ett klart sänke för företaget, men skulle han lämna företaget (frivilligt eller bli utsparkad) så skulle den invändningen mot Tesla försvinna i samma ögonblick, förutsatt att han inte ersätts av en person av samma skrot och korn.
Mot nazityskland har jag också svårt att förstå. Däremot fullt rimligt med att jämföra med dieselgate och Qatar som ägare, större ägare av VAG än Elon av Tesla.
Hur ska man förhindra t.ex. Quatar att köpa in sig i publika bolag?
Ingen bryr sig om att Elon äger aktier i Tesla, det är vad han gör som sittande VD för bolaget som folk har åsikter om.
Om du tar världens mest godhjärtade mysbolag och det är noterat på en publik marknad, Quatar köper in sig till 10%, är det automatiskt ett ondskefullt bolag då?
Det var ju redan ett ondskefullt bolag då de har en kultur att fuska och skita ner planeten medvetet.
Om Kina helt plötsligt skulle kontrollera 17% av Patagonia, så ja, då blir det ett bolag att undvika helt klart.
Det är nog bara ditt tyckande om du inte kan påvisa det att det finns en kultur kring det. Rensar du ut ledningen så kan du definitivt ändra dåliga tendenser.
På vilket sätt blir Patagonia automatiskt ett ondskefullt bolag för att 17% ägs av Kinesiska intressen? Om man fortsatt styrs på samma sätt och gör endast gott?