Ringhals som kommer få de första reaktorerna är ett utmärkt ställe att börja på.Lerumsexpressen skrev: ↑07 sep 2025 08:03Synd att bygga mer Kärnkraft i SE 3, och då i förtid på chans.Airlift skrev: ↑05 sep 2025 22:02Ja det kanske låter knasigt och ologiskt för dig. Men om O3 enligt nuvarande läge är slut 2045 och det påstås av belackarna att det inte ska byggas nytt och skulle det byggas nytt så tar det till 2045. Nog för att Unioer tittar på en studie att förlänga ytterligare så fattas inte det beslutet förrän nånstans in på 2030-talet.Lerumsexpressen skrev: ↑05 sep 2025 18:40Jag fattar mycket väl.Airlift skrev: ↑05 sep 2025 16:55Du fattar inte att vi behöver bygga ny kärnkraft för att den nuvarande kommer gå i pension nån gång?Lerumsexpressen skrev: ↑04 sep 2025 21:24
Vi har ju lärt dig att vi har en mix, har du glömt det igen.
Vi har förnybart, vattenkraft, kärnkraft och kraftvärme.
Vi är inte Tyskland.
Så om vi inte får fart på nybyggnationen/ersättning. Vad är den geniala idé? Du klarar dig idag på tidigare generationers klokskap.
Nej, vi kan inte vänta. Ni får ju direkt med tidsaspekten.. ja då är det väl självklart att vi behöver börja nyss?
Vattenfall anger själva, de som äger verken, att de planerar att köra verken till 2060.
Så det man nu anger från din sida är att de verken som lades ner för några år sedan var värda att sparas men de som kan räddas och förlängas nu ska läggas ner.
Låter knasigt och ologiskt i mina öron.
Vad händer då? ”Oj det blev för dyrt att hålla liv i det gamla trots att det matar ut 11TWh om året.”. Ok, börja bygga nått då så tar väl med era uppgifter till 2060 innan man sätter igång ett nytt i det läget..
Långsiktighet. Hur många TWh lagring behöver införskaffas i syd då?
Så, fånigt för dig men inte för mig.
Är bara för att någon annan betalar som du vill att det byggs?
Om man nu stödjer byggnation på chans på statens bekostnad, borde den inte vara i SE4?
Kul att se att du håller med om konceptet att det tar sjukt lång tid att bygga kärnkraft.
Där finns kompetens tillgänglig mark och personal redan och man behöver inte vänta på att lagstiftningen ändras.
Annars så borde vi absolut satsa på kärnkraft i SE4 Barsebäck eller Karlshamn hade varit lämpligt efter Ringhals.