Hårda stolar i nya Model Y?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Sombrero

Hårda stolar i nya Model Y?

Inlägg av Sombrero »

Jag provkörde nya Juniper AWD LR och upplevde själva sittdynan i förarstolen som så hård att jag fick träsmak i baken. I övrigt tycker jag bilen är helt fantastisk men detta blir tyvärr en dealbreaker för mig. Väldigt synd då jag var helt inställd på att köpa denna bil så den har allt jag behöver till ett oslagbart pris. Jag har kört min brors Model Y från 2024 och upplevde inte samma problem i den. Har jag provkört ett måndagsexemplar eller har stolarna i Juniper blivit betydligt styvare?
manneson

Re: Hårda stolar i nya Model Y?

Inlägg av manneson »

Alla har väl olika bakdelar. 😁
För egen del var stolarna i gamla Y alldeles för korta och små. I nya funkar de mkt bättre.
Men mitt tips är att prova nya P, de stolarna är fantastiska.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Jag uppfattar nog också sittdynan i Juniper LR som hårdare än den i min 2021:a. Men stolarna i nya MYP är, som sagt, mycket bättre.
Sombrero

Inlägg av Sombrero »

Tack för era svar! Självklart är fastheten/hårdheten en individuell preferens, men blev som sagt negativt överraskad då hög komfort är viktigt för mig. Jag har beslutat mig för att provköra ett annat ex av samma bil för att utesluta att problemet endast rör just den bilen. Några ägare på Reddit som upplever samma problem som mig, misstänker att stolarna blivit styvare pga hårdvara relaterad till den nya ventilationen. Kan det ligga något i detta?
manneson

Inlägg av manneson »

Sombrero skrev: 02 sep 2025 21:38
misstänker att stolarna blivit styvare pga hårdvara relaterad till den nya ventilationen. Kan det ligga något i detta?
Ja, ventilerade stolar tenderar att ha sämre stoppning just för att ventilationen ska fungera.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

manneson skrev: 03 sep 2025 17:24
misstänker att stolarna blivit styvare pga hårdvara relaterad till den nya ventilationen. Kan det ligga något i detta?
Ja, ventilerade stolar tenderar att ha sämre stoppning just för att ventilationen ska fungera.
Det har jag inte märkt.

Mvh

BMW i7 med ventilation och massage i fåtöljerna.
manneson

Inlägg av manneson »

dstr skrev: 03 sep 2025 18:09
manneson skrev: 03 sep 2025 17:24
Det har jag inte märkt.

Mvh

BMW i7 med ventilation och massage i fåtöljerna.
Allt är relativt men chatgtp bekräftar min observation:
IMG_0917.jpeg
Skriv svar