Elmotorer överlägsna eller inte

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Rydh
Teslaägare

Re: Elmotorer överlägsna eller inte

Inlägg av Rydh »

repulsiv skrev: 23 aug 2025 17:39
Anledninge
Det är hög energidensitet, och det är smidigt och går mycket fort att fylla på mer.

Diskussionen om kyrkoproblemet där, det är rätt löjligt att försöka argumentera att det skulle avänt eldrift där, hur hade ni (som gör det) tänkt att det skulle gå till ? Det är ju ett bra exempel på när en dieselmotor är helt överlägsen.

Jag säger inte att man gjorde fel som använde dieselmoduler, men hade man velat göra det med el så hade ju det enklaste sättet varit att helt enkelt använt elmoduler från samma tillverkare:

https://www.tii-group.com/tii-scheuerle ... tric-drive

Jag gjorde en överslagsräkning och med mina antagande så skulle det lätt räcka hela dagen med två sådana moduler, en på varje trailer.

Till detta hade man fått ha någon form av mobil laddare, det hade varit gott om tid att fixa det på natten och även på den längre lunchpausen som man tog även nu när man körde på diesel.

Denna mobila batteridrivna laddare kunde man antingen laddat på någon publik ccs laddare eller så finns det ju lösningar där man kan ladda upp den via AC och jag gissar att LKAB knappast skulle ha några problem att skaffa fram lite effekt till detta.

Mobila laddare med batteri såg jag på flera ställen i Norge i somras där de laddade elektriska entreprenadmaskiner.

Så tills någon lägger fram något som bevisar att detta skulle vara omöjligt att lösa med eldrift så vill jag nog påstå motsatsen!

//Peter
Tesla Modell Y RWD -23
Hyundai Ioniq Classic 28 -19
Kia Niro PHEV -18
Nissan Leaf 24 -15
Och ett gäng fossiler...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev: 25 aug 2025 10:17
tesla newbie skrev: 25 aug 2025 09:20
Jag börjar gradvis bli en miljöextremist. Jag köpte inte min Model Y främst av miljöskäl utan för att jag gillade köregenskaperna. Det var den första elbil som verkligen tilltalade mig och även var någotsånär överkomlig i pris. Hade inte Model Y funnits 2021 så är nog tyvärr risken stor att jag hade kört vidare i min diesel-BMW några år till. Men nu börjar jag svänga. Framför allt när det gäller avgasbilar i stadsmiljö. Det känns för mig lite märkligt att man fortsatt kan försvara att köra med dieselmotorer på trånga stadsgator, när man vet hur skadligt det är med NOx för människors hälsa:

https://www.cancer.org/cancer/risk-prev ... ancer.html
På väg till jobbet idag hamnade jag just efter en gammal BMW som stank så fruktansvärt att jag kände mig tvingad att köra om den. Tänk förr, före katalysatorer och när det fanns massor av tvåtaktare som brände smörjolja, hur fruktansvärt det måste ha luktat på vägarna! Jag har ju upplevt det men sen glömt bort hur det var, men man påminns ju när man hamnar bakom en bil med felaktigt inställd förgasare/insprutning.
Det stank ju säkert något oerhört. Har en veteranbil från 50-talet och när jag startat den luktar det i garaget i flera dagar.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Fredrik j skrev: 25 aug 2025 12:44
Jag börjar gradvis bli en miljöextremist. Jag köpte inte min Model Y främst av miljöskäl utan för att jag gillade köregenskaperna. Det var den första elbil som verkligen tilltalade mig och även var någotsånär överkomlig i pris. Hade inte Model Y funnits 2021 så är nog tyvärr risken stor att jag hade kört vidare i min diesel-BMW några år till. Men nu börjar jag svänga. Framför allt när det gäller avgasbilar i stadsmiljö. Det känns för mig lite märkligt att man fortsatt kan försvara att köra med dieselmotorer på trånga stadsgator, när man vet hur skadligt det är med NOx för människors hälsa:

På väg till jobbet idag hamnade jag just efter en gammal BMW som stank så fruktansvärt att jag kände mig tvingad att köra om den. Tänk förr, före katalysatorer och när det fanns massor av tvåtaktare som brände smörjolja, hur fruktansvärt det måste ha luktat på vägarna! Jag har ju upplevt det men sen glömt bort hur det var, men man påminns ju när man hamnar bakom en bil med felaktigt inställd förgasare/insprutning.
Det stank ju säkert något oerhört. Har en veteranbil från 50-talet och när jag startat den luktar det i garaget i flera dagar.
Om det stinker eller luktar gott kan diskuteras. Beror på vad man är präglad av. Minns att under moppeåldern, för läänge sedan, tyckte jag att avgaser kunde lukta gott...Speciellt tvåtaktsmotorer. Racingfolket körde på annan olja (ricinolja?) som jag gillade i lagom koncentration förstås.
Nyttigt var det väl inte, men lukterna var förknippade med roliga aktiviteter, vilket gör att jag ibland gillar avgaslukt, bensindoft och lukten av gammal olja i en verkstad.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Gustafsson skrev: 26 aug 2025 10:05

Om det stinker eller luktar gott kan diskuteras. Beror på vad man är präglad av. Minns att under moppeåldern, för läänge sedan, tyckte jag att avgaser kunde lukta gott...Speciellt tvåtaktsmotorer. Racingfolket körde på annan olja (ricinolja?) som jag gillade i lagom koncentration förstås.
Nyttigt var det väl inte, men lukterna var förknippade med roliga aktiviteter, vilket gör att jag ibland gillar avgaslukt, bensindoft och lukten av gammal olja i en verkstad.
Jo, jag känner en kvinna som går igång på doften av smörjolja ingrodd i hud...
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag vet precis vad du menar men luktsinnet kanske förändras med tiden. Eller så är man så ovan vid avgaser idag så det överraskar negativt. Tvåtakt luktar bättre. Förknippas med båtmotor och mopeder.
manneson

Inlägg av manneson »

Tycker man märker väldigt tydligt när man ligger bakom bilar som är ca 20 år eller äldre hur mkt det stinker.
Körde bakom en Volvo V40 härom dagen. Jäklar vad det stank bensin.
Motorcyklar och mopeder är ännu värre.
Tvåtaktare borde förbjudas IMO.
Alla nya mopeder borde vara eldrivna.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Tvåtaktsolja var ibland parfyrmerad, vilket gjorde lukten angenäm. Castrol R och Quacker State vill jag minnas var såna.

Det fanns även motorolja som gjorde att motoreras avgaser luktade lite bättre, Castrol RS har jag för mig var en sån dyr olja som fick avgaserna att lukta gott.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

manneson skrev: 26 aug 2025 14:27
Tycker man märker väldigt tydligt när man ligger bakom bilar som är ca 20 år eller äldre hur mkt det stinker.
Körde bakom en Volvo V40 härom dagen. Jäklar vad det stank bensin.
Motorcyklar och mopeder är ännu värre.
Tvåtaktare borde förbjudas IMO.
Och folk som röker i bilen med rutan nere i bilkö. Luktar ju apa.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Hear Hear! Blir så iirriterad på dessa surrande mopedmotorer när man är ute på promenad.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev: 26 aug 2025 15:47
Hear Hear! Blir så iirriterad på dessa surrande mopedmotorer när man är ute på promenad.
Alla hundratals, eller tusentals, matbud....
Man blir både förvånad och imponerad när man ser ett matbud på en vanlig cykel.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Walken
Teslaägare

Inlägg av Walken »

mikebike skrev: 23 aug 2025 18:52
repulsiv skrev: 23 aug 2025 17:47
En annan sak, när det gäller bilar så är det ju egentligen få fördelar för användaren med eldrift, de alla flesta egenskaperna hos en bränsledriven bil och en eldriven bil är ju samma, sen att folk håller på och tomtar omkring med personliga preferenser och hävdar att det minsan gör en JÄTTESKILLNAD för just dom att just DEN bilen har ditten och datten är ju ganska tramsigt. Likaså när man tydligen PLÖTSLIGt blivit miljöextremist som inte kan TÄNKA sej att köra nåt annat än eldrift, fast man glatt körde en stinkade diesel med bortkopplat partikelfilter innan.

Ska man hårddra det är det faktiskt svårt att hitta nån reell praktisk fördel med batteridrivna elbilar när man sorterar bort personliga preferenser.
Jag hade problem med att batteriet laddades ur på mina avgasbilar när man körde korta sträckor vintertid eftersom den bränsledrivna värmaren drog rätt mycket ström.
Det problemet har jag inte haft med mina elbilar.
Dessutom luktade det polsk långtradare av dieselvärmaren i min XC60 D5 (bensinbilarna luktade inte märkbart).
Sedan har vi fördelen med att kunna kyla kupén, något som krävde att motorn gick på avgasbilarna.
För de som kan ladda hemma har vi fördelen med att ha "fulltankad" bil när man behöver, till en låg kostnad. Jag har bara den möjligheten på landet och hemma hos Mamma.
Hur vet du hur polsk långtradare luktar 🤣 🤣 Jag har bara erfarenhet av de svenska i värmland och det är ingen höjdare det heller 🤣
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Walken skrev: 27 aug 2025 14:54
repulsiv skrev: 23 aug 2025 17:47
En annan sak, när det gäller bilar så är det ju egentligen få fördelar för användaren med eldrift, de alla flesta egenskaperna hos en bränsledriven bil och en eldriven bil är ju samma, sen att folk håller på och tomtar omkring med personliga preferenser och hävdar att det minsan gör en JÄTTESKILLNAD för just dom att just DEN bilen har ditten och datten är ju ganska tramsigt. Likaså när man tydligen PLÖTSLIGt blivit miljöextremist som inte kan TÄNKA sej att köra nåt annat än eldrift, fast man glatt körde en stinkade diesel med bortkopplat partikelfilter innan.

Ska man hårddra det är det faktiskt svårt att hitta nån reell praktisk fördel med batteridrivna elbilar när man sorterar bort personliga preferenser.
Jag hade problem med att batteriet laddades ur på mina avgasbilar när man körde korta sträckor vintertid eftersom den bränsledrivna värmaren drog rätt mycket ström.
Det problemet har jag inte haft med mina elbilar.
Dessutom luktade det polsk långtradare av dieselvärmaren i min XC60 D5 (bensinbilarna luktade inte märkbart).
Sedan har vi fördelen med att kunna kyla kupén, något som krävde att motorn gick på avgasbilarna.
För de som kan ladda hemma har vi fördelen med att ha "fulltankad" bil när man behöver, till en låg kostnad. Jag har bara den möjligheten på landet och hemma hos Mamma.
Hur vet du hur polsk långtradare luktar 🤣 🤣 Jag har bara erfarenhet av de svenska i värmland och det är ingen höjdare det heller 🤣
Polska långtradare luktar som estniska ungefär. ;)
De kör väl på någon billig högsvavlig brännolja. :mrgreen:

On topic så verkar de gått över till el i stor utsträckning även på Norra Begravningsplatsen nu. Jag passerade nyss och t.o.m. lövblåsen gick på batteri.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

nek0 skrev: 24 aug 2025 10:04
[
Att fixa hemmaladdning kan vara svårt men behöver inte vara omöjligt. Monterade min laddare 2021 och då var det omöjligt sa de som satt i styrelsen:) idag ser det ut så här.
Ser onekligen helt omöjligt ut det där… :mrgreen:
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Tunnlar är värst! Fy tysan
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Sportbilsentusiasten skrev: 28 aug 2025 05:17
nek0 skrev: 24 aug 2025 10:04
[
Att fixa hemmaladdning kan vara svårt men behöver inte vara omöjligt. Monterade min laddare 2021 och då var det omöjligt sa de som satt i styrelsen:) idag ser det ut så här.
Ser onekligen helt omöjligt ut det där… :mrgreen:
Är man bara lite händig och envis, så fixar man det mesta :)
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Korta sträckor är väl förvisso ofta problematiskt.
DET, är faktiskt den enda egentliga fördelen jag ser nu med teslan.

Skulle jag byta tillbaka till bensinbil är det exakt DET jag skulle sakna, jag har timern inställd så bilen ska vara tempererad
06:30 vardagar hemma, och 16:00 på jobbet, är det sommar så kyls den, är det vinter värms den, helt automagiskt, underbart.
Är det nån fördel i praktiken då ? Jag vete sjutton om jag inte tyckte det var enklare att lägga 5min varannan vecka på att tanka än som nu behöva koppla i laddkabeln varje kväll, och sen koppla ur den varje morgon.. speciellt när det ösregnar..

Jag tycker inte det är en direkt fördel faktiskt.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Lerumsexpressen skrev: 23 aug 2025 22:01
Vad är de reella nackdelarna i vardagen med elbil?
Pratade vi inte om fördelar ?
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Fredrik j skrev: 24 aug 2025 16:17
Kan man ladda hemma är ju dom låga driftskostnaderna det största argumentet. Jag betalade obetydligt mer för min nästan nya elbil än vad jag betalade för min nästan nya dieselbil 6år tidigare. Ungefär 4000kr/månad lägre
Fast mina mil i teslan är dyrare än i min förra bil, dels pga att försäkringen är ockerdyr, men framförallt pga värdeminskingen,
och då köpte jag ändå min bil när den hade rasat 50% i värde redan.

Så det är ju inte generellt en fördel för elmotorer, eller ens elbilar.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Bemödade du dej med att läsa listan ?

Förutom att en hel del av punkterna är rent trams så handlar väldigt många av dom om saker som inte påverkar varken framförandet eller ägandet egentligen.

Det är väl typ 2-3 punkter som faktiskt kan vara relevanta i denna diskussionen.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

repulsiv skrev: 29 aug 2025 00:28
Fredrik j skrev: 24 aug 2025 16:17
Kan man ladda hemma är ju dom låga driftskostnaderna det största argumentet. Jag betalade obetydligt mer för min nästan nya elbil än vad jag betalade för min nästan nya dieselbil 6år tidigare. Ungefär 4000kr/månad lägre
Fast mina mil i teslan är dyrare än i min förra bil, dels pga att försäkringen är ockerdyr, men framförallt pga värdeminskingen,
och då köpte jag ändå min bil när den hade rasat 50% i värde redan.

Så det är ju inte generellt en fördel för elmotorer, eller ens elbilar.
Det finns ju exempel på fossilbilar med både dyr försäkring och hög värdeminskning och även motsatsen. En generell fördel med elbil är att marginalkostnaden blir mindre per körd km.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Om man har ett körmönster som kräver att man laddar elbilen varje natt (eller i stort sett varje natt) kan man inte ha klarat sig med en tankning varannan vecka med fossilbilen, i alla fall inte om man har en elbil med vettig räckvidd, som t ex en Tesla Model 3.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Niklas Z skrev: 29 aug 2025 08:05
Om man har ett körmönster som kräver att man laddar elbilen varje natt (eller i stort sett varje natt) kan man inte ha klarat sig med en tankning varannan vecka med fossilbilen, i alla fall inte om man har en elbil med vettig räckvidd, som t ex en Tesla Model 3.
Det är ju en sak som man framhåller med elbil att det är bara att plugga in när man kommer hem så har man maximal räckvidd varje dag man kör iväg. Personligen behöver jag inte ladda varje dag, normalt bara kanske 1-2 ggr/vecka, men man vet ju aldrig när det uppstår ett oplanerat behov av en längre körning och då är det bra att ha laddat fullt (eller vilken SOC man nu vill ha i batteriet) varje dag.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Jerker skrev: 29 aug 2025 09:58
Det är ju en sak som man framhåller med elbil att det är bara att plugga in när man kommer hem så har man maximal räckvidd varje dag man kör iväg. Personligen behöver jag inte ladda varje dag, normalt bara kanske 1-2 ggr/vecka, men man vet ju aldrig när det uppstår ett oplanerat behov av en längre körning och då är det bra att ha laddat fullt (eller vilken SOC man nu vill ha i batteriet) varje dag.
Visst är det så, men om man bara tankar varannan vecka med fossilbilen har man också långt från full räckvidd varje dag.
För det mesta laddar jag en eller två gånger i veckan, trots att jag kör med den låg-SOC strategi som AAKEE förtjänstfullt framhållit.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Niklas Z skrev: 29 aug 2025 10:10
Visst är det så, men om man bara tankar varannan vecka med fossilbilen har man också långt från full räckvidd varje dag.
För det mesta laddar jag en eller två gånger i veckan, trots att jag kör med den låg-SOC strategi som AAKEE förtjänstfullt framhållit.
Fast då tar det bara ett par minuter att tanka fullt. Spelar lite djävulens advokat här, men rätt ska vara rätt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Jerker skrev: 29 aug 2025 10:31
Niklas Z skrev: 29 aug 2025 10:10
Fast då tar det bara ett par minuter att tanka fullt. Spelar lite djävulens advokat här, men rätt ska vara rätt.
Jag uppskattar djävulens advokat, så det är helt OK!
Men hur ofta åker man mer än t ex 15 mil oväntat? För mig har det inte hänt alls de senaste fem åren.
Skriv svar