Hjälp med att välja bil
Moderator: Redaktion
Hjälp med att välja bil
Hej
Jag såg att Tesla har nu ett fint erbjudande med "0% variable" ränta (kommer troligen inte vara 0% hela tiden)....och om man byter in sin Tesla så får man en bonus på 40000kr.
En sweet liten deal, kan man tänka. Om jag accepterar deras inbytespris samt inbytesbonusen så har jag förlorat ca 58% på bilen, vilket jag tycker är högt.
Har en Tesla Model 3 LR 2021 med vanlig autopilot, så jag har ju radar på den. Jag hart sett tester på nätet att i nya teslor finns inte radar utan där tyckte tesla att det duger med kameror, vilket jag betvivlar. Så första frågan är om ni tycker att "Tesla Vision" duger eller om ni saknar radarn?
Idag har jag provkört nya model Y och visst jag gillar den men den var lite strulig med fickparkeringen och lane-assistant i kurvor. Tror jag provade en med "Uppgraderad Autopilot" eller om det var med FSD. Tyckte filbytare var trevlig och den strulade bara till det en gång. När Tesla tjatar om full självkörning så blir jag fundersam om man inte behöver ha radar eller om det är lidar för att få till en bra FSD, jag har ju sett en del saker på youtube där den crashar igenom en fejkad bild, vad tycker ni är "Tesla Vision" systemet moget? Är det värt att lägga till stålars för Uppgraderad Autopilot eller för FSD?
Vad jag tycker är riktigt synd är att de inte har en spolare på baken också då de nu har satt en på fram-kameran. Detta leder ju också till att i skitväder så blir kamerorna mer skitiga och då slutar Autopiloten att fungera....så snålt! Vad tycker ni som har nya model Y, blir bakkameran lite renare av den nya placeringen eller skulle det helst ha varit en spolare där med? (har saknat det på min 3:a)
Vad jag mer tycker är synd och hade varit najs är en HeadsUp-display som jag har provat på andra bilar, ingen dealbreaker men hade andats lite mer premium. Sen tycker jag att den fortfarande är lite stiff/hård fjädring när man kör nya model y, men same shit some min 3:a men åter igen så ska man pröjsa premium så ska det kännas premium. Den är lite tystare i kupen, men bullrigare än en del andra bilar men tystare än min 3:a.
Om man sen tar in Musk dåliga beteende (låt oss stanna vid "dåligt") så funderar jag om det är rätt bil för mig. Så jag hoppas ni förstår att jag tvekar lite men faktum är att min Tesla model 3 LR har varit en av de bästa och roligaste bilarna som jag har haft. Just nu är jag otrogen och provar runt lite olika märken, ja det finns andra märken som verkar vettiga.
/H
Jag såg att Tesla har nu ett fint erbjudande med "0% variable" ränta (kommer troligen inte vara 0% hela tiden)....och om man byter in sin Tesla så får man en bonus på 40000kr.
En sweet liten deal, kan man tänka. Om jag accepterar deras inbytespris samt inbytesbonusen så har jag förlorat ca 58% på bilen, vilket jag tycker är högt.
Har en Tesla Model 3 LR 2021 med vanlig autopilot, så jag har ju radar på den. Jag hart sett tester på nätet att i nya teslor finns inte radar utan där tyckte tesla att det duger med kameror, vilket jag betvivlar. Så första frågan är om ni tycker att "Tesla Vision" duger eller om ni saknar radarn?
Idag har jag provkört nya model Y och visst jag gillar den men den var lite strulig med fickparkeringen och lane-assistant i kurvor. Tror jag provade en med "Uppgraderad Autopilot" eller om det var med FSD. Tyckte filbytare var trevlig och den strulade bara till det en gång. När Tesla tjatar om full självkörning så blir jag fundersam om man inte behöver ha radar eller om det är lidar för att få till en bra FSD, jag har ju sett en del saker på youtube där den crashar igenom en fejkad bild, vad tycker ni är "Tesla Vision" systemet moget? Är det värt att lägga till stålars för Uppgraderad Autopilot eller för FSD?
Vad jag tycker är riktigt synd är att de inte har en spolare på baken också då de nu har satt en på fram-kameran. Detta leder ju också till att i skitväder så blir kamerorna mer skitiga och då slutar Autopiloten att fungera....så snålt! Vad tycker ni som har nya model Y, blir bakkameran lite renare av den nya placeringen eller skulle det helst ha varit en spolare där med? (har saknat det på min 3:a)
Vad jag mer tycker är synd och hade varit najs är en HeadsUp-display som jag har provat på andra bilar, ingen dealbreaker men hade andats lite mer premium. Sen tycker jag att den fortfarande är lite stiff/hård fjädring när man kör nya model y, men same shit some min 3:a men åter igen så ska man pröjsa premium så ska det kännas premium. Den är lite tystare i kupen, men bullrigare än en del andra bilar men tystare än min 3:a.
Om man sen tar in Musk dåliga beteende (låt oss stanna vid "dåligt") så funderar jag om det är rätt bil för mig. Så jag hoppas ni förstår att jag tvekar lite men faktum är att min Tesla model 3 LR har varit en av de bästa och roligaste bilarna som jag har haft. Just nu är jag otrogen och provar runt lite olika märken, ja det finns andra märken som verkar vettiga.
/H
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1108
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Hjälp med att välja bil
Kör du senaste programvaran (eller egentligen vilken programvara som helst från senaste två åren eller något)? Då är din radar på nuvarande bil avstängd, du kör redan med enbart kameror. Du vet alltså redan nu hur nästa bil kommer bete sig med autopiloten - exakt som din nuvarande.
Enda skillnaden är att du tappar parkeringsensorerna plus att vanliga farthållaren på Y (iaf i dagsläget) verkar avbrytas när man byter fil. På 3 kan man ställa in det så att autopilot går ner på farthållare vid filbyte. Testa en Y utan EAP eller FSD för att se om du kan leva med det.
Kameran bak:. Det sitter en liten vindavvisare runt den som otroligt nog verkar göra skillnad, iaf på min nya trea. Det är väldigt sällan jag behöver torka av bak på den, även om det så klart till slut behövs fortfarande. Förra behövde jag torka av då och då och regndroppar satt fast i evighet osv. På nya flyttar regndroppar på sig så att kameran till slut får fri sikt igen. Det verkar funka mkt bättre.
Enda skillnaden är att du tappar parkeringsensorerna plus att vanliga farthållaren på Y (iaf i dagsläget) verkar avbrytas när man byter fil. På 3 kan man ställa in det så att autopilot går ner på farthållare vid filbyte. Testa en Y utan EAP eller FSD för att se om du kan leva med det.
Kameran bak:. Det sitter en liten vindavvisare runt den som otroligt nog verkar göra skillnad, iaf på min nya trea. Det är väldigt sällan jag behöver torka av bak på den, även om det så klart till slut behövs fortfarande. Förra behövde jag torka av då och då och regndroppar satt fast i evighet osv. På nya flyttar regndroppar på sig så att kameran till slut får fri sikt igen. Det verkar funka mkt bättre.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Hjälp med att välja bil
Om jag förstått det rätt så har din bil inte använt radarn på många år... Den slutade användas i samband med en uppdatering runt 2022.
Re: Hjälp med att välja bil
Hej igen och tack för ett snabbt svar.
Jaha där ser man, jag har levt på ett rosa moln och missat att de tog bort den funktionen.
Då kan man ju säga att jag inte har märk av något eller så gjorde jag det och bara gillade läget:)
Dock så upplever jag att ”phantom braking” inte har lösts.
Så med nya model Y och placeringen med kamera bak, verkar iallafall vara en förbättring, gött. Sen en spolare på fram kameran, kanske gott nog.
Är det värt att lägga till stålars för Uppgraderad Autopilot eller för FSD? Hur upplever ni dessa funktioner, vad funkar vad funkar inte?
"I Sverige är FSD (”Full Self-Driving / Supervised”) ännu inte en fullvärdig produkt — Enhanced Autopilot (EAP) är det som faktiskt fungerar i vardagen", stämmer det? EAP ger mest värde nu. FSD ger i praktiken små plus (trafikljus/stoppskylt) men inte den ”stadskörning” många förknippar med FSD.
Intressant: https://www.teslarati.com/sweden-blocks ... stockholm/
Jaha där ser man, jag har levt på ett rosa moln och missat att de tog bort den funktionen.
Då kan man ju säga att jag inte har märk av något eller så gjorde jag det och bara gillade läget:)
Dock så upplever jag att ”phantom braking” inte har lösts.
Så med nya model Y och placeringen med kamera bak, verkar iallafall vara en förbättring, gött. Sen en spolare på fram kameran, kanske gott nog.
Är det värt att lägga till stålars för Uppgraderad Autopilot eller för FSD? Hur upplever ni dessa funktioner, vad funkar vad funkar inte?
"I Sverige är FSD (”Full Self-Driving / Supervised”) ännu inte en fullvärdig produkt — Enhanced Autopilot (EAP) är det som faktiskt fungerar i vardagen", stämmer det? EAP ger mest värde nu. FSD ger i praktiken små plus (trafikljus/stoppskylt) men inte den ”stadskörning” många förknippar med FSD.
Intressant: https://www.teslarati.com/sweden-blocks ... stockholm/
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1108
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Hjälp med att välja bil
Konsensus är att det inte är värt pengarna med FSD eller EAP i dagsläget. Strama EU-regler begränsar för mycket bland annat.Haze skrev: ↑24 aug 2025 07:47Är det värt att lägga till stålars för Uppgraderad Autopilot eller för FSD? Hur upplever ni dessa funktioner, vad funkar vad funkar inte?
"I Sverige är FSD (”Full Self-Driving / Supervised”) ännu inte en fullvärdig produkt — Enhanced Autopilot (EAP) är det som faktiskt fungerar i vardagen", stämmer det? EAP ger mest värde nu. FSD ger i praktiken små plus (trafikljus/stoppskylt) men inte den ”stadskörning” många förknippar med FSD.
Intressant: https://www.teslarati.com/sweden-blocks ... stockholm/
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 1108
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Hjälp med att välja bil
Jag har precis bytt från en model 3 2021 till model 3 2024 och upplever programvaran identisk. Precis samma saker fungerar bra som fungerade bra förut, precis samma saker fungerar dåligt som fungerade dåligt förut. Är du ok med hur programvaran fungerar nu? Då kommer du tycka den nya är ok. Varje mil en plåga pga spökbromsningar? Välj ett annat bilmärke, inget har blivit bättre.Haze skrev: ↑24 aug 2025 07:47Hej igen och tack för ett snabbt svar.
Jaha där ser man, jag har levt på ett rosa moln och missat att de tog bort den funktionen.
Då kan man ju säga att jag inte har märk av något eller så gjorde jag det och bara gillade läget:)
Dock så upplever jag att ”phantom braking” inte har lösts.
Det är istället hårdvaran man gjort enormt mycket förbättringar med, så döm efter den och inte mjukvaran.
Enda varningsflaggan för nya Y med mjukvaran är att den tydligen stänger av farthållare helt när man byter fil på motorvägen, med tvärnit som följd. Oklart varför det är så, på nya model 3 går det ställa in som förut (byt fil går ner från autopilot till vanlig adaptiv farthållare utan att tvärnita). Välj dubbelklick för att starta AP istället för enkelklick i inställningarna så slipper du tvärniten.
Ytterligar en "nackdel" med ny bil är att bromsarna kanske tar betydligt bättre, vilket gör att spökbromsningarna som förut upplevdes som en bestämd inbromsning nu blir en tvärnit istället.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Re: Hjälp med att välja bil
Hej
Ptja mjukvaran har ju varit över lag bra men precis som ni antyder så är det mest spökbromsarna som man stör sig på.
Jag har faktiskt provkört Nya model y två gånger. Första gången för ett par veckor sedan, då missade den inte filbytena alls. Jag bara blinkade vänster och så bytte den fil bra. Nu här om dagen när jag provkörde så var den mer rabiat i mitt i ett filbyte så slog den bakut och bara stängde av mitt i ett filbyte. Så kanske det existerar en dålig mjukvara just nu.
Ptja mjukvaran har ju varit över lag bra men precis som ni antyder så är det mest spökbromsarna som man stör sig på.
Jag har faktiskt provkört Nya model y två gånger. Första gången för ett par veckor sedan, då missade den inte filbytena alls. Jag bara blinkade vänster och så bytte den fil bra. Nu här om dagen när jag provkörde så var den mer rabiat i mitt i ett filbyte så slog den bakut och bara stängde av mitt i ett filbyte. Så kanske det existerar en dålig mjukvara just nu.
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Re: Hjälp med att välja bil
Varför lockar Y? Mer utrymme? Värt att vänta på Y L i så fall kanske…
Om inte utrymmet behövs så är ju 3 Highland bekvämare, har längre räckvidd och roligare att köra IMO.
Om inte utrymmet behövs så är ju 3 Highland bekvämare, har längre räckvidd och roligare att köra IMO.
Re: Hjälp med att välja bil
Vi är många som bytt till Y från 3.
+
Högre markfrigång
Mycket rymligare, närmare X än 3.
Terrängassistans för fyrhjulsdriften
Halvkombibaklucka
Enormt mycket bättre baksäte
Dragvikt 1600
Andrahandsvärdet i Sverige är generellt högre för den typen av bilar än för sedaner med konventionell baklucka.
-
Sävligare på vägen och hårdare fjädring
Fulare (smaksak, jag vet)
Dyrare däcksdimensioner
Långsammare (marginellt)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
+
Högre markfrigång
Mycket rymligare, närmare X än 3.
Terrängassistans för fyrhjulsdriften
Halvkombibaklucka
Enormt mycket bättre baksäte
Dragvikt 1600
Andrahandsvärdet i Sverige är generellt högre för den typen av bilar än för sedaner med konventionell baklucka.
-
Sävligare på vägen och hårdare fjädring
Fulare (smaksak, jag vet)
Dyrare däcksdimensioner
Långsammare (marginellt)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Hjälp med att välja bil
Ptja det är väl ett större bagage, trött på att endast få in en låda med skor i trunken.
Annars är det väl liknande bil som inte bullrar så mycket. Klart en bonus på att hårvaran är bättre i Juniper för den där 286:an som sitter i min bil är trög som sirap.
Kollar på Polestar 4 och Zeekr 7x just nu....hur som helst vill jag nog byta till något annat för jag har åkt på min 3LR i 4år nu. Det jag har stört mig mest på är bagaget, bullret och tråkiga dämpare....lite gran som att ta på sig träskor och springa maraton:)
Jag tycker väl att Juniper är vad den först model Y skulle ha varit.
Summan av mina frågor är väl om jag ska stanna hos Tesla eller våga ta steget till något annat. Och den tanken bottnar bara i hur jag känner när jag hoppas in i nya model y, ser ut som min model 3 som släpptes för en jävla massa år sedan. Vad skulle jag vilja ha då? Vette fan men även om det första Mariekex är gott så kanske man efter att ha ätit det i 4 år och vill köpa något nytt inte vill ha samma Mariekex.
Jag tänker helt enkelt: Dags med något nytt!
/H
Annars är det väl liknande bil som inte bullrar så mycket. Klart en bonus på att hårvaran är bättre i Juniper för den där 286:an som sitter i min bil är trög som sirap.
Kollar på Polestar 4 och Zeekr 7x just nu....hur som helst vill jag nog byta till något annat för jag har åkt på min 3LR i 4år nu. Det jag har stört mig mest på är bagaget, bullret och tråkiga dämpare....lite gran som att ta på sig träskor och springa maraton:)
Jag tycker väl att Juniper är vad den först model Y skulle ha varit.
Summan av mina frågor är väl om jag ska stanna hos Tesla eller våga ta steget till något annat. Och den tanken bottnar bara i hur jag känner när jag hoppas in i nya model y, ser ut som min model 3 som släpptes för en jävla massa år sedan. Vad skulle jag vilja ha då? Vette fan men även om det första Mariekex är gott så kanske man efter att ha ätit det i 4 år och vill köpa något nytt inte vill ha samma Mariekex.
Jag tänker helt enkelt: Dags med något nytt!

/H
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Re: Hjälp med att välja bil
Håller med:)BrooklynS skrev: ↑24 aug 2025 13:07Vi är många som bytt till Y från 3.
+
Högre markfrigång
Mycket rymligare, närmare X än 3.
Terrängassistans för fyrhjulsdriften
Halvkombibaklucka
Enormt mycket bättre baksäte
Dragvikt 1600
Andrahandsvärdet i Sverige är generellt högre för den typen av bilar än för sedaner med konventionell baklucka.
-
Sävligare på vägen och hårdare fjädring
Fulare (smaksak, jag vet)
Dyrare däcksdimensioner
Långsammare (marginellt)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
-
- Inlägg: 7557
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hjälp med att välja bil
En estate/tourer/kombi?…Haze skrev: ↑24 aug 2025 13:10…] Kollar på Polestar 4 och Zeekr 7x just nu....hur som helst vill jag nog byta till något annat för jag har åkt på min 3LR i 4år nu. […]
Summan av mina frågor är väl om jag ska stanna hos Tesla eller våga ta steget till något annat. Och den tanken bottnar bara i hur jag känner när jag hoppas in i nya model y, ser ut som min model 3 som släpptes för en jävla massa år sedan. Vad skulle jag vilja ha då? Vette fan men även om det första Mariekex är gott så kanske man efter att ha ätit det i 4 år och vill köpa något nytt inte vill ha samma Mariekex.
Jag tänker helt enkelt: Dags med något nytt!
/H
Här är tre olika som kanske skulle kunna passa:
VW ID.7 Tourer, Audi A6 Avant e-tron eller BMW i5 Touring.
Eller räcker det om bilen har en halvkombibacklucka som vanliga VW ID.7 eller A6 Sportback e-tron?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Hjälp med att välja bil
Hej
Det jag vill ha bort är den lilla trunk luckan som är på en M3.
/H
Det jag vill ha bort är den lilla trunk luckan som är på en M3.
/H
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
-
- Inlägg: 7557
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Hjälp med att välja bil
Då kanske även BMW i4 skulle kunna vara ett alternativ. Den har en halvkombibaklucka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Hjälp med att välja bil
Kanske NIO ET5T, kan finnas lagerbilar kvar billigt.
P85DL 2015
P3 2019
BMW i4 M50 2022
Nio ET5 Touring long range, Stratosphere blue
BMW i4 M50 2022
Nio ET5 Touring long range, Stratosphere blue
Re: Hjälp med att välja bil
Är det verkligen så att vanliga farthållaren avbryts vid filbyte på Juniper?
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8174
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Hjälp med att välja bil
Ja, eller nja, kör du med AP och byter fil så kopplas både AP och farthållare av, jag vet inte vad som händer om man kör på bara farthållare.
Detta var en starkt bidragande orsak till att jag skippade att beställa en Juniper, jag rullar på med min gamla X minst till dom har fått ordning på detta, fullständigt obegriplig ”feature”.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Hjälp med att välja bil
Okej, jag tackar alla för stödet. Bra och användbart forum:)
Syftet var att kolla vad jag kände för andra bilar. Jag valde en nya Model Y LR. Då får jag 0% och ett bra inbyte. Min bil värderades till 261000kr och har gått 8700mil. Bonus på 40000 var som grädden på moset, min bil får jag nu 301000kr för, ungefär vad dom tar på blocket. Nu slipper jag blocket prutar och andra idioter som tycker att jag är en idiot för att jag inte prutar 50% min bil:(
Jag valde bara autopilot: FSD är inte användbar för oss i Sverige. Kanske att EAP kunde ha varit något, men betala 38000kr för filbyte känns inte aktuellt. Dessutom om jag vill ha FSD om några år så lär jag för hosta upp hela slanten för FSD och inte bara en uppgradering.
Vinterdäck valde jag till för 27000kr vilket är ett bra pris men jag tycker inte dom är så snygga. Lätt att välja bort innan leverans. Just nu tittar jag på nya fälgar och däck för runt 27000 som en test men får nog lägga på några tusen för att bli nöjd.
Sommar fälgar blev Helix.
Är det något annat jag borde få beställa/montera via tesla innan leverans. Fram stänkskydd finns redan, men bak behövs det?
Åter igen tack för allt stöd:)
Syftet var att kolla vad jag kände för andra bilar. Jag valde en nya Model Y LR. Då får jag 0% och ett bra inbyte. Min bil värderades till 261000kr och har gått 8700mil. Bonus på 40000 var som grädden på moset, min bil får jag nu 301000kr för, ungefär vad dom tar på blocket. Nu slipper jag blocket prutar och andra idioter som tycker att jag är en idiot för att jag inte prutar 50% min bil:(
Jag valde bara autopilot: FSD är inte användbar för oss i Sverige. Kanske att EAP kunde ha varit något, men betala 38000kr för filbyte känns inte aktuellt. Dessutom om jag vill ha FSD om några år så lär jag för hosta upp hela slanten för FSD och inte bara en uppgradering.
Vinterdäck valde jag till för 27000kr vilket är ett bra pris men jag tycker inte dom är så snygga. Lätt att välja bort innan leverans. Just nu tittar jag på nya fälgar och däck för runt 27000 som en test men får nog lägga på några tusen för att bli nöjd.
Sommar fälgar blev Helix.
Är det något annat jag borde få beställa/montera via tesla innan leverans. Fram stänkskydd finns redan, men bak behövs det?
Åter igen tack för allt stöd:)
Tesla model 3 LR Dual Motor (Midnattssilver metallic med dragkrok)
Re: Hjälp med att välja bil
Du behöver en matta både för inne och bagageutrymmet.
Men kan man få 0 % ränta med MYLR? Jag tror att erbjudandet bara gäller AWD, som är finare.
Men kan man få 0 % ränta med MYLR? Jag tror att erbjudandet bara gäller AWD, som är finare.