Elbilar i Italien

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

tesla newbie

Elbilar i Italien

Inlägg av tesla newbie »

Var i Italien förra veckan och körde hyrbil (diesel) tvärs över landet från Roms flygplats till Puglia i sydöstra Italien. Såg inte många elbilar på vägen tyvärr. Några enstaka Model 3 och Y. I Italien verkar faktiskt laddmöjligheterna vida överstiga antalet elbilar. Alla rastplatser vi stannade vid längs motorvägen hade snabbladdare. Men jag såg bara en elbil som laddade där. En norsk Polestar 4… Även destinationsladdning vid parkeringsplatser var oanvänd för det mesta. Italienarna verkar inte gilla elbilar.
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare

Re: Elbilar i Italien

Inlägg av JoeMad »

Detta gäller nog främst södra Italien.

Jag är mycket i norra Italien och hade senast en elbil som hyrbil. Många elbilar i Milano med omnejd. Tesla är väldigt vanliga även som Taxi (Uber)

Laddmöjlgheterna är som du säger grymma i Italien. Varje Autogrill har ju en snabbladdare
Just hemkommen från bilsemester i Dolomiterna och laddning är super smidigt.
Finns laddare överallt även uppe i bergen och på många hotell.
Audi Q8 e-tron 55 -24
manneson

Inlägg av manneson »

Ja Italien är väl lite som Sverige i att det är avlångt och stor skillnad på kultur och levnadsförhållanden i norr och söder.
I norr finns stora ekonomiska hubbar där folk har pengar och möjligheter att följa trender.
I söder är mer gammaldags/traditionellt/landsort.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

JoeMad skrev: 09 jul 2025 09:51

Jag är mycket i norra Italien och hade senast en elbil som hyrbil. Många elbilar i Milano med omnejd. Tesla är väldigt vanliga även som Taxi (Uber)

Laddmöjlgheterna är som du säger grymma i Italien. Varje Autogrill har ju en snabbladdare
Låter positivt. Nästa gång vi åker till Italien blir det nog Toscana. Då kanske man ska våga sig på att hyra en elbil då istället för Peugeot-diesel som det blev denna gång.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

tesla newbie skrev: 09 jul 2025 12:28

Låter positivt. Nästa gång vi åker till Italien blir det nog Toscana. Då kanske man ska våga sig på att hyra en elbil då istället för Peugeot-diesel som det blev denna gång.
Vi flyger till Neapel om några veckor och ska också åka till Puglia. Vi har hyrt en Polestar 2, är inte ett dugg orolig för att det ska vara svårt att ladda. Förra gången vi hyrde elbil följde det dock inte med någon schuko laddare, så funderar på att packa ner en egen den här gången så man kan ladda på hotellen.
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare

Inlägg av JoeMad »

tesla newbie skrev: 09 jul 2025 12:28

Det är inga problem. Nu har ju jag en Audi med tillhörande Audi Charging.
Här kan du se alla laddpunkter där den gäller. Satte även filtrering på minst 100Kw

Bild
Audi Italy.jpg
Audi Q8 e-tron 55 -24
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Det gick utmärkt att bila med elbil i södra Italien. Vi hyrde en Polestar 2 LR single motor via Hertz. Den var några år gammal så det var 78 kWh batteriet med framhjulsdrift (tyvärr, elbilar är inte kul framhjulsdrivna).
Bilen hade 86% laddning när vi hämtade den på Napolis flygplats på kvällen. Första etappen blev drygt 26 mil till Bari. Bilen tyckte att vi skulle ladda på vägen men eftersom jag hade bokat hotell med laddare så tog jag bort laddstoppet. Tror vi kom fram med 9% sen.

Dagen efter körde vi vidare söderut till ett hotell ca 20 minuter utanför Otranto. Vi bokade hotellet i våras och sedan dess hade de installerat en laddstolpe. Tyvärr strulade allt lite på detta hotell. Det började med att receptionisten sa att man behövde ett kort för att få igång stolpen och han som visste var korten fanns skulle komma dagen efter. När han sedan skulle hjälpa oss dagen efter visade det dock sig att man inte alls behövde något kort, det räckte med att koppla in sladden så hoppade laddningen igång. Vi hade då bara 10% kvar i batteriet så laddning vad välbehövlig. Men när vi skulle åka iväg igen på kvällen upptäckte vi att laddningen hade avbrutits vid 24%. Här är en stor nackdel med att man oftast inte har tillgång till appen när man hyr bil.
När vi kom tillbaka till hotellet på kvällen testade jag det andra ladduttaget som då funkade.
Det största problemet uppstod dock två dagar senare när vi skulle åka vidare till nästa hotell. Laddstolpen hade hängt sig och vägrade låsa upp vår sladd från stolpen. Receptionisten var återigen inte speciellt hjälpsam och ville att vi skulle ringa hennes kollega efter hjälp. Jag försökte förklara att om du bara visar mig var säkringen är så kan jag testa att slå av strömmen, men det kunde hon inte heller hjälpa till med. Efter någon timmes tjat lyckades en annan anställd övertyga henne att hjälpa till och jaga tag i han som hade inlogged till portalen och sladden gick sedan att lossa.

Det tredje hotellet hade ingen laddning men det räckte gott att ladda medans man parkerade i städerna eller var och handlade.

Laddning på språng är rätt dyr i Italien. Ca 0,7€ för laddning när man parkerar och mellan 0,9-1€ på snabbladdare. Hotellen tog 10€ per dag för laddning. Totalt landade resan på 1,22€ / mil i elkostnad. Vissa av långsamladdarna tog dock en minutavgift om man var parkerad längre tid än en timme, om man räknar det
som en parkeringskostnad istället blev laddkostnaden 1€ / mil.

Några andra reflektioner är:
1. Jäklar vad vägarna är slitna i södra Italien. Även vissa betalvägar är rätt risiga.
2. Hastighetsgränserna är väldigt otydliga/röriga. Många motorvägssträckor var tex skyltade 50 utan uppenbar anledning. Ibland tyckte bilen att man ändå skulle köra 130, ibland att man skulle hålla 50.
3. Mobiltäckningen är som i Sverige tidigt 2000-tal.
4. Polestar 2 är en fin bil och lagom stor för italienska städer, men det var riktigt nice att sätta sig i vår PS4 igen nu när vi kom hem.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Tack för utförlig rapport. Verkar som det går bra med elbil i Italien. Dock känns det ju lite jobbigt med struliga hotelladdare. Kan väl dock hända var som helst. Angående 50 gränsen på de fyrfiliga vägarna, så är jag ganska säker på att de bara gäller vid dimma/dålig sikt. Men det är mycket förvirrande eftersom skyltarna återkommer med jämna mellanrum. Eftersom ingen medlem av lokalbefolkningen ens var i närheten av att köra 50 så gjorde inte jag heller det :-) Fick du någon hjälp av bilens navigator att hitta laddare längs med motorvägen?
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

tesla newbie skrev: 18 aug 2025 09:38
Tack för utförlig rapport. Verkar som det går bra med elbil i Italien. Dock känns det ju lite jobbigt med struliga hotelladdare. Kan väl dock hända var som helst.
Ja det händer ju även här. Mest synd om personalen som inte hade fått några instruktioner.
Angående 50 gränsen på de fyrfiliga vägarna, så är jag ganska säker på att de bara gäller vid dimma/dålig sikt. Men det är mycket förvirrande eftersom skyltarna återkommer med jämna mellanrum. Eftersom ingen medlem av lokalbefolkningen ens var i närheten av att köra 50 så gjorde inte jag heller det :-)
Nej precis, vore livsfarligt om man faktiskt försökte hålla 50 där. På vissa sträckor satt det sånna här skyltar, men inte på alla.
IMG_2199.jpeg
Jag frågade min italienska kollega men hon trodde att det var vägarbeten där de inte hade tagit bort skylten bara.
Fick du någon hjälp av bilens navigator att hitta laddare längs med motorvägen?
Använde det faktiskt bara på vägen tillbaka till Neapel, men gillar inte Googles laddplanering lika mycket som Teslas. Eftersom vi åkte via Bari dit, tänkte jag att det skulle vara trevligare att åka via Sorrento tillbaka. När man kollade rutten i telefonen så fanns båda alternativen, men bilen ville åka via Bari. När jag tog bort laddstoppet så kunde jag välja mellan båda rutterna och sedan fick jag manuellt leta reda på stopp som låg ok till. Och av någon anledning vill Google bara visa tre alternativ åt gången på kartan, istället måste man scrolla i listan av laddare för att få upp fler och på så sätt kunna välja det stoppet man vill.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Anderzzon skrev: 18 aug 2025 14:50
Nej precis, vore livsfarligt om man faktiskt försökte hålla 50 där. På vissa sträckor satt det sånna här skyltar, men inte på alla.
IMG_2199.jpeg
Jag frågade min italienska kollega men hon trodde att det var vägarbeten där de inte hade tagit bort skylten bara.
Antingen kunde hon inte italienska eller så visade du inte bilden.

Det står att det gäller vid dimma eller begränsad sikt. :)
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

dstr skrev: 19 aug 2025 07:34
IMG_2199.jpeg

Ja precis, här står det så, men på vissa sträckor satt det bara sånna här skyltar:
IMG_2153.jpeg
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Anderzzon skrev: 19 aug 2025 08:49
dstr skrev: 19 aug 2025 07:34
IMG_2199.jpeg

Ja precis, här står det så, men på vissa sträckor satt det bara sånna här skyltar:
IMG_2153.jpeg
Japp sådana skyltar såg jag också hela tiden i Puglia. Men eftersom ingen körde 50 och lastbilar körde om konstant så brydde jag mig inte om den. Dock var det ganska oklart vad den "riktiga" hastighetsbegränsningen var. I Italien råder det ändå fri fart verkar det som :-)
Skriv svar