Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

StureP

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av StureP »

Lerumsexpressen skrev: 14 aug 2025 06:29
StureP skrev: 13 aug 2025 23:45
pefreli skrev: 13 aug 2025 22:40
Maneter, för varmt kylvatten och eftersatt underhåll stänger kärnkraftverk i Frankrike och vi har precis fått reda på att det spruckna röret i Ringhals kräver ytterligare 1 månads oplanerad avstängning…

Förslag:

Gör som med järnvägen. Istället för att satsa på nya reaktorer - satsa på att ta igen underhållsskulden i befintliga reaktorer istället. Det verkar släpa bedrövligt inte bara i Frankrike utan även i Sverige…
Det är ju för att mp la ner flera reaktorer. Så all form av redundans försvann. Hade man låtit det vara så hade det med ringhals inte ens märkts av.
Tyvärr så har du fel, vore väldigt enkelt och bekvämt om så var fallet, att vi kan skylla på ett parti.

Jag föreslår att du googlar, går in på Vattenfalls hemsida och letar i arkiven för skadorna och driftproblemen för reaktorerna i Ringhals (exv. korrosion i/under reaktortank) Oskarshamn (exv vibrationer i turbin) läser information från de som vet något om ärendet i första hand, gärna att du plottar ut på en tidsaxel om vilka som satt i regeringen, vilka som tog beslut om skatter, vilka konstellationer som satt i Vattenfallsstyrelse, plotta även ut elpriser för tidpunkten när besluten togs.
MP (Åsa Romson) har varit väldigt tydliga och stolta med att de utövade minsterstyre och la ner fullt fungerande kärnkraft av ideologiska skäl.
Du kan lyssna på deras egna ord här.

Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Lerumsexpressen skrev: 15 aug 2025 17:04
Airlift skrev: 15 aug 2025 14:24
Lerumsexpressen skrev: 15 aug 2025 13:56
Airlift skrev: 15 aug 2025 07:25
Underskott idag igen i syd. Många många många dagar nu denna sommar där det är konstant underskott när folk behöver elen.
Tänk att ladda på natten för 140öre + resten.. så var det i natten till idag, så blir det i natt. Var är vinden?
Jag skulle må dåligt av att bevaka elpriserna varje timme och dag och som lök på laxen störa sig på en viss produktionsmetod.

Det är väl bra att det är billigt på dagen, så slipper arbetarna jobba sent på natten, vilket några här var oroliga för för någon månad sedan.
Det blir ju kontentan med hög andel volatil effekt. Ett fastprisavtal ligger på 130+.
Förnybart har väldigt lite med de Svenska höga elpriserna att göra, låga elpriser kan jag hålla med om men inte höga.
Har aldrig hört dig säga att nu lyser solen och det blåser å nu blir det dyrt.....

Krig, bo grannar med hög andel fossilt och bo i en region med låg egen produktion.

Och vidare, risker har flyttats från energibolaget till oss konsumenter.
Någon som kommer ihåg att alla elhandelsbolag gick med enorma underskott i vissa fall även konkurs i samband med kriget i Ukraina?
Sens dess har elhandlare valt att gardera sig för dessa förluster genom att ha hög riskpremie på fastprisavtal och därmed få oss att betala marknadspriset + litet påslag.

(Jag band mitt 2019 i fem år till 45 öre per kWh)
Är litet påslag 50öre? (80+50 =130) om vi nu utgår från ny kärnkraft till 100%
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Airlift skrev: 16 aug 2025 08:56
Lerumsexpressen skrev: 15 aug 2025 17:04
Airlift skrev: 15 aug 2025 14:24
Lerumsexpressen skrev: 15 aug 2025 13:56
Airlift skrev: 15 aug 2025 07:25
Underskott idag igen i syd. Många många många dagar nu denna sommar där det är konstant underskott när folk behöver elen.
Tänk att ladda på natten för 140öre + resten.. så var det i natten till idag, så blir det i natt. Var är vinden?
Jag skulle må dåligt av att bevaka elpriserna varje timme och dag och som lök på laxen störa sig på en viss produktionsmetod.

Det är väl bra att det är billigt på dagen, så slipper arbetarna jobba sent på natten, vilket några här var oroliga för för någon månad sedan.
Det blir ju kontentan med hög andel volatil effekt. Ett fastprisavtal ligger på 130+.
Förnybart har väldigt lite med de Svenska höga elpriserna att göra, låga elpriser kan jag hålla med om men inte höga.
Har aldrig hört dig säga att nu lyser solen och det blåser å nu blir det dyrt.....

Krig, bo grannar med hög andel fossilt och bo i en region med låg egen produktion.

Och vidare, risker har flyttats från energibolaget till oss konsumenter.
Någon som kommer ihåg att alla elhandelsbolag gick med enorma underskott i vissa fall även konkurs i samband med kriget i Ukraina?
Sens dess har elhandlare valt att gardera sig för dessa förluster genom att ha hög riskpremie på fastprisavtal och därmed få oss att betala marknadspriset + litet påslag.

(Jag band mitt 2019 i fem år till 45 öre per kWh)
Är litet påslag 50öre? (80+50 =130) om vi nu utgår från ny kärnkraft till 100%
Litet påslag gäller rörliga elpriser = låg/ingen risk för handlaren.
Fastprisavtal = hög risk för handlaren
Dvs fastprisavtal är inga elhandelsbolag sugna på.

Elproducenterna kan ingå i ppa avtal om de kan gardera sig för risken/kostnader för oväntade ökningar på bränslet och andra större oplanerade händelser.
Dessa två främst hade man inte med i kalkyler eller riskanalyser då vi trodde på fred, vi hade haft många år av stabila elpriser och med inflationen medräknat även nedåtgående trend för elpriserna.
(Ett av flera motiv när kärnkraftsbolag, riksdagen och regeringen jobbade för att växla bort kärnkraft)

(Vi hade ett genomsnittligt spotpris på 30–50 öre/kWh 2020–2021 kan jämföras med 1990-talets inflationsjusterade priser på 43,8–73,0 öre/kWh i 2020 års penningvärde)
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Skriv svar