VW ID.7

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

ChristofferG
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 07 mar 2022 08:56

Re: VW ID.7

Inlägg av ChristofferG »

Esterox skrev: 10 aug 2025 22:01

Nej laddning har det inte hänt så mycket. Tekniken fanns tidigare som både du och jag påvisar bara det att vissa inte fullt implementerat det pga försiktighet.
Som sagt många bilar idag laddar runt 30 minuter. Precis som för många år sedan.

Det som pratar om att det händer massor snackar om STORA förändringar men det är inte stora förändringar enligt mig att det kapas 2-5 min här eller där.
Att ladda 10-80% på 12 min som nya G9 gör eller 14 min som 7X är stora skillnader. Det är inga 2-5 minuter som du pratar om.
Tesla har väl för övrigt aldrig varit kända för att vara försiktiga i sin produktutveckling, snarare tagit risker och fått justera ner laddhastighet när de sett att det chansat för mycket.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9408
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW ID.7

Inlägg av mikebike »

Det har länge talats om fördubblad energitäthet, men där verkar inget hända.
Den enda "nya" batteriteknik som slagit igenom är LFP, med lägre energitäthet.
Med 70% längre räckvidd skulle jag nästan aldrig behöva snabbladda (förutsatt att det finns lediga laddstolpar "hemma").
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Esterox
Inlägg: 762
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: VW ID.7

Inlägg av Esterox »

ChristofferG skrev: 11 aug 2025 07:34
Esterox skrev: 10 aug 2025 22:01

Nej laddning har det inte hänt så mycket. Tekniken fanns tidigare som både du och jag påvisar bara det att vissa inte fullt implementerat det pga försiktighet.
Som sagt många bilar idag laddar runt 30 minuter. Precis som för många år sedan.

Det som pratar om att det händer massor snackar om STORA förändringar men det är inte stora förändringar enligt mig att det kapas 2-5 min här eller där.
Att ladda 10-80% på 12 min som nya G9 gör eller 14 min som 7X är stora skillnader. Det är inga 2-5 minuter som du pratar om.
Tesla har väl för övrigt aldrig varit kända för att vara försiktiga i sin produktutveckling, snarare tagit risker och fått justera ner laddhastighet när de sett att det chansat för mycket.

Läs igen. Bortsett från 800-volt så har det inte hänt så mycket. ID7 exempel har ju 400-volt system. Och många många många tillverkare har 400-volt.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4226
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

Esterox skrev: 11 aug 2025 12:54
ChristofferG skrev: 11 aug 2025 07:34
Esterox skrev: 10 aug 2025 22:01

Nej laddning har det inte hänt så mycket. Tekniken fanns tidigare som både du och jag påvisar bara det att vissa inte fullt implementerat det pga försiktighet.
Som sagt många bilar idag laddar runt 30 minuter. Precis som för många år sedan.

Det som pratar om att det händer massor snackar om STORA förändringar men det är inte stora förändringar enligt mig att det kapas 2-5 min här eller där.
Att ladda 10-80% på 12 min som nya G9 gör eller 14 min som 7X är stora skillnader. Det är inga 2-5 minuter som du pratar om.
Tesla har väl för övrigt aldrig varit kända för att vara försiktiga i sin produktutveckling, snarare tagit risker och fått justera ner laddhastighet när de sett att det chansat för mycket.

Läs igen. Bortsett från 800-volt så har det inte hänt så mycket. ID7 exempel har ju 400-volt system. Och många många många tillverkare har 400-volt.
Samtidigt har laddningstiden gått från runt 40(?) minuter (mycket längre i kyla) för ID4 2021 till 26 minuter oavsett utetemperatur för ID7 2024 samtidigt som batteriet ökat markant i storlek. Det är en hyfsat stor förbättring av batteriets egenskaper på tre år.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9408
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW ID.7

Inlägg av mikebike »

Maw skrev: 11 aug 2025 13:01
Esterox skrev: 11 aug 2025 12:54
ChristofferG skrev: 11 aug 2025 07:34
Esterox skrev: 10 aug 2025 22:01

Nej laddning har det inte hänt så mycket. Tekniken fanns tidigare som både du och jag påvisar bara det att vissa inte fullt implementerat det pga försiktighet.
Som sagt många bilar idag laddar runt 30 minuter. Precis som för många år sedan.

Det som pratar om att det händer massor snackar om STORA förändringar men det är inte stora förändringar enligt mig att det kapas 2-5 min här eller där.
Att ladda 10-80% på 12 min som nya G9 gör eller 14 min som 7X är stora skillnader. Det är inga 2-5 minuter som du pratar om.
Tesla har väl för övrigt aldrig varit kända för att vara försiktiga i sin produktutveckling, snarare tagit risker och fått justera ner laddhastighet när de sett att det chansat för mycket.

Läs igen. Bortsett från 800-volt så har det inte hänt så mycket. ID7 exempel har ju 400-volt system. Och många många många tillverkare har 400-volt.
Samtidigt har laddningstiden gått från runt 40(?) minuter (mycket längre i kyla) för ID4 2021 till 26 minuter oavsett utetemperatur för ID7 2024 samtidigt som batteriet ökat markant i storlek. Det är en hyfsat stor förbättring av batteriets egenskaper på tre år.
Det beror väl helt på att förvärmning saknades på de tidiga iD?
Är det någon skillnad på batterikemi?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4226
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

mikebike skrev: 11 aug 2025 13:59
Maw skrev: 11 aug 2025 13:01
Esterox skrev: 11 aug 2025 12:54
ChristofferG skrev: 11 aug 2025 07:34
Esterox skrev: 10 aug 2025 22:01

Nej laddning har det inte hänt så mycket. Tekniken fanns tidigare som både du och jag påvisar bara det att vissa inte fullt implementerat det pga försiktighet.
Som sagt många bilar idag laddar runt 30 minuter. Precis som för många år sedan.

Det som pratar om att det händer massor snackar om STORA förändringar men det är inte stora förändringar enligt mig att det kapas 2-5 min här eller där.
Att ladda 10-80% på 12 min som nya G9 gör eller 14 min som 7X är stora skillnader. Det är inga 2-5 minuter som du pratar om.
Tesla har väl för övrigt aldrig varit kända för att vara försiktiga i sin produktutveckling, snarare tagit risker och fått justera ner laddhastighet när de sett att det chansat för mycket.

Läs igen. Bortsett från 800-volt så har det inte hänt så mycket. ID7 exempel har ju 400-volt system. Och många många många tillverkare har 400-volt.
Samtidigt har laddningstiden gått från runt 40(?) minuter (mycket längre i kyla) för ID4 2021 till 26 minuter oavsett utetemperatur för ID7 2024 samtidigt som batteriet ökat markant i storlek. Det är en hyfsat stor förbättring av batteriets egenskaper på tre år.
Det beror väl helt på att förvärmning saknades på de tidiga iD?
Är det någon skillnad på batterikemi?
Ja, batteritekniken i ID-bilarna har förbättrats med förvärmning vilket gör att de nu laddar minst lika snabbt på vintern som på sommaren.

Att laddtiden gått från 40 till 26 minuter har däremot inget med förvärmningen att göra. Kanske annan kemi? Något har förbättrats.

Vilka förbättringar som gjorts av batteriet utöver förvärmning vet jag inte men resultatet är tydligt
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9408
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW ID.7

Inlägg av mikebike »

Maw skrev: 11 aug 2025 14:39
mikebike skrev: 11 aug 2025 13:59
Maw skrev: 11 aug 2025 13:01
Esterox skrev: 11 aug 2025 12:54
ChristofferG skrev: 11 aug 2025 07:34


Att ladda 10-80% på 12 min som nya G9 gör eller 14 min som 7X är stora skillnader. Det är inga 2-5 minuter som du pratar om.
Tesla har väl för övrigt aldrig varit kända för att vara försiktiga i sin produktutveckling, snarare tagit risker och fått justera ner laddhastighet när de sett att det chansat för mycket.

Läs igen. Bortsett från 800-volt så har det inte hänt så mycket. ID7 exempel har ju 400-volt system. Och många många många tillverkare har 400-volt.
Samtidigt har laddningstiden gått från runt 40(?) minuter (mycket längre i kyla) för ID4 2021 till 26 minuter oavsett utetemperatur för ID7 2024 samtidigt som batteriet ökat markant i storlek. Det är en hyfsat stor förbättring av batteriets egenskaper på tre år.
Det beror väl helt på att förvärmning saknades på de tidiga iD?
Är det någon skillnad på batterikemi?
Ja, batteritekniken i ID-bilarna har förbättrats med förvärmning vilket gör att de nu laddar minst lika snabbt på vintern som på sommaren.

Att laddtiden gått från 40 till 26 minuter har inget med förvärmningen att göra. Kanske annan kemi? Något har förbättrats.

Vilka förbättringar som gjorts av batteriet utöver förvärmning som gjorts vet jag inte men resultatet är tydligt
Jag tror det helt beror på temperaturreglering, batterier behöver förvärmas även på sommaren. Varför har inte Tesla haft samma radikala förbättring av laddtiden?
Jo, för att Tesla redan hade temperaturreglering av batterierna.
Även med förbättringarna som skett beträffande iD-bilarnas laddning så ligger de på samma nivå som Tesla (som tvärtom fått långsammare laddning sedan 2021).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4226
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

mikebike skrev: 11 aug 2025 14:48
Maw skrev: 11 aug 2025 14:39
mikebike skrev: 11 aug 2025 13:59
Maw skrev: 11 aug 2025 13:01
Esterox skrev: 11 aug 2025 12:54



Läs igen. Bortsett från 800-volt så har det inte hänt så mycket. ID7 exempel har ju 400-volt system. Och många många många tillverkare har 400-volt.
Samtidigt har laddningstiden gått från runt 40(?) minuter (mycket längre i kyla) för ID4 2021 till 26 minuter oavsett utetemperatur för ID7 2024 samtidigt som batteriet ökat markant i storlek. Det är en hyfsat stor förbättring av batteriets egenskaper på tre år.
Det beror väl helt på att förvärmning saknades på de tidiga iD?
Är det någon skillnad på batterikemi?
Ja, batteritekniken i ID-bilarna har förbättrats med förvärmning vilket gör att de nu laddar minst lika snabbt på vintern som på sommaren.

Att laddtiden gått från 40 till 26 minuter har inget med förvärmningen att göra. Kanske annan kemi? Något har förbättrats.

Vilka förbättringar som gjorts av batteriet utöver förvärmning som gjorts vet jag inte men resultatet är tydligt
Jag tror det helt beror på temperaturreglering, batterier behöver förvärmas även på sommaren. Varför har inte Tesla haft samma radikala förbättring av laddtiden?
Jo, för att Tesla redan hade temperaturreglering av batterierna.
Även med förbättringarna som skett beträffande iD-bilarnas laddning så ligger de på samma nivå som Tesla (som tvärtom fått långsammare laddning sedan 2021).
Nej, det behövs ingen förvärmning av batteriet på min ID7 nu på sommaren och det spelade ingen roll hur varmt batteriet var på de tidigare ID-bilarna det tog ändå lång tid att ladda.

Att Tesla inte förbättrar laddningen utan snarare försämrar den beror nog huvudsakligen att de fokuserar på kostnadsbesparingar istället för förbättringar. Kanske kan man likna Tesla vid en fet katt?

Model Y och Model 3 laddar inte alls så snabbt som en ID7 gör, den mer påkostade Model S gör det kanske.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Baeckman
Inlägg: 34
Blev medlem: 10 mar 2021 21:50

Re: VW ID.7

Inlägg av Baeckman »

Maw skrev: 11 aug 2025 14:53
Nej, det behövs ingen förvärmning av batteriet på min ID7 nu på sommaren och det spelade ingen roll hur varmt batteriet var på de tidigare ID-bilarna det tog ändå lång tid att ladda.
Jo då! Jag kör en Skoda Enyaq 80X och det gör en stor skillnad i hur kallt batteriet är när man kommer in för laddning då det är kallt. Första laddning på vägen till fjällen brukar toppa på 80-90 kW. Andra laddningen då batteriet fortfarande över 25 grader varmt är något helt annat. Då är det så gott som samma hastighet som på sommaren.

Sen tror jag att vissa bilar haft någon bugg då batteriet aldrig kommit upp till optimal laddkurva efter att batteriet värmts upp vid laddningen. Men detta stämmer inte om batteriet haft rätt värme från början av laddningen.

Sen är det ingen MEB-bil som haft 40 minuter som 10-80. Den "sämsta" tiden var 38 minuter och det gällde för SK batterierna om jag inte minns fel. LG Chem laddade på 34-35 minuter.

Jag tror inte MEB-plattformen fick några nya battericeller under de första åren (2021-2024). Det är antingen SK eller LG Chem batterier.

Jag tror alla förbättringar kommer med bättre förståelse av hur batterierna fungerar och hur de behöver skötas. VAG var helt enkelt för försiktiga till att börja med. När de sett hur de utvecklas så har de också kunnat skruva upp effekten och därmed också pressa ner laddningstider. Kanske har de också fått bättre kylning numera.
Esterox
Inlägg: 762
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: VW ID.7

Inlägg av Esterox »

Baeckman skrev: 11 aug 2025 16:04
Maw skrev: 11 aug 2025 14:53
Nej, det behövs ingen förvärmning av batteriet på min ID7 nu på sommaren och det spelade ingen roll hur varmt batteriet var på de tidigare ID-bilarna det tog ändå lång tid att ladda.
Jo då! Jag kör en Skoda Enyaq 80X och det gör en stor skillnad i hur kallt batteriet är när man kommer in för laddning då det är kallt. Första laddning på vägen till fjällen brukar toppa på 80-90 kW. Andra laddningen då batteriet fortfarande över 25 grader varmt är något helt annat. Då är det så gott som samma hastighet som på sommaren.

Sen tror jag att vissa bilar haft någon bugg då batteriet aldrig kommit upp till optimal laddkurva efter att batteriet värmts upp vid laddningen. Men detta stämmer inte om batteriet haft rätt värme från början av laddningen.

Sen är det ingen MEB-bil som haft 40 minuter som 10-80. Den "sämsta" tiden var 38 minuter och det gällde för SK batterierna om jag inte minns fel. LG Chem laddade på 34-35 minuter.

Jag tror inte MEB-plattformen fick några nya battericeller under de första åren (2021-2024). Det är antingen SK eller LG Chem batterier.

Jag tror alla förbättringar kommer med bättre förståelse av hur batterierna fungerar och hur de behöver skötas. VAG var helt enkelt för försiktiga till att börja med. När de sett hur de utvecklas så har de också kunnat skruva upp effekten och därmed också pressa ner laddningstider. Kanske har de också fått bättre kylning numera.
Exakt. Förbättring är mjukvara och inte så mycket hårdvara senaste åren.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4226
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

Baeckman skrev: 11 aug 2025 16:04
Maw skrev: 11 aug 2025 14:53
Nej, det behövs ingen förvärmning av batteriet på min ID7 nu på sommaren och det spelade ingen roll hur varmt batteriet var på de tidigare ID-bilarna det tog ändå lång tid att ladda.
Jo då! Jag kör en Skoda Enyaq 80X och det gör en stor skillnad i hur kallt batteriet är när man kommer in för laddning då det är kallt. Första laddning på vägen till fjällen brukar toppa på 80-90 kW. Andra laddningen då batteriet fortfarande över 25 grader varmt är något helt annat. Då är det så gott som samma hastighet som på sommaren.

Sen tror jag att vissa bilar haft någon bugg då batteriet aldrig kommit upp till optimal laddkurva efter att batteriet värmts upp vid laddningen. Men detta stämmer inte om batteriet haft rätt värme från början av laddningen.

Sen är det ingen MEB-bil som haft 40 minuter som 10-80. Den "sämsta" tiden var 38 minuter och det gällde för SK batterierna om jag inte minns fel. LG Chem laddade på 34-35 minuter.

Jag tror inte MEB-plattformen fick några nya battericeller under de första åren (2021-2024). Det är antingen SK eller LG Chem batterier.

Jag tror alla förbättringar kommer med bättre förståelse av hur batterierna fungerar och hur de behöver skötas. VAG var helt enkelt för försiktiga till att börja med. När de sett hur de utvecklas så har de också kunnat skruva upp effekten och därmed också pressa ner laddningstider. Kanske har de också fått bättre kylning numera.
Jag uttryckte mig oklart. Jag menade att de gamla id-bilarna inte kommer upp i samma hastighet som de nya, dvs 10-80% på under 26 minuter, även om batteriet är varmt.

Utvecklingen för ID-bilarna är oavsett orsak slående när det gäller batteriteknik. Självklart ingår det även mjukvara i batteritekniken.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5569
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.7

Inlägg av chaffis75 »

Baeckman skrev: 11 aug 2025 16:04
Maw skrev: 11 aug 2025 14:53
Nej, det behövs ingen förvärmning av batteriet på min ID7 nu på sommaren och det spelade ingen roll hur varmt batteriet var på de tidigare ID-bilarna det tog ändå lång tid att ladda.
Jo då! Jag kör en Skoda Enyaq 80X och det gör en stor skillnad i hur kallt batteriet är när man kommer in för laddning då det är kallt. Första laddning på vägen till fjällen brukar toppa på 80-90 kW. Andra laddningen då batteriet fortfarande över 25 grader varmt är något helt annat. Då är det så gott som samma hastighet som på sommaren.

Sen tror jag att vissa bilar haft någon bugg då batteriet aldrig kommit upp till optimal laddkurva efter att batteriet värmts upp vid laddningen. Men detta stämmer inte om batteriet haft rätt värme från början av laddningen.

Sen är det ingen MEB-bil som haft 40 minuter som 10-80. Den "sämsta" tiden var 38 minuter och det gällde för SK batterierna om jag inte minns fel. LG Chem laddade på 34-35 minuter.

Jag tror inte MEB-plattformen fick några nya battericeller under de första åren (2021-2024). Det är antingen SK eller LG Chem batterier.

Jag tror alla förbättringar kommer med bättre förståelse av hur batterierna fungerar och hur de behöver skötas. VAG var helt enkelt för försiktiga till att börja med. När de sett hur de utvecklas så har de också kunnat skruva upp effekten och därmed också pressa ner laddningstider. Kanske har de också fått bättre kylning numera.
Jo vår id3 av första generation tog runt 40 minuter när batteriet var kallt. Fanns ju inget sätt att värma den. Sjukt irriterande speciellt med tanke på att de uppfattades som de fanns förväntningar eftersom de var tydligt de fanns batteri värmare. Andra laddningen brukar de dock gå bra..

Men idag har väl nya meb bilar bra förvärmning där man tydligt ser om den är optimal eller om mer värme krävs..
Ja lite som early adopter är hårt ibland.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar