Zeekr 7X
Moderator: Redaktion
Re: Zeekr 7X
Kan man stänga v one pedal driving på denna så det blir mer som en icke elbil och man får använda bromsen istället?
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 396
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Zeekr 7X
Kan man inte stänga av OPD på de flesta elbilar och få antingen intelligent regenerering som anpassar sig efter körningen eller manuell regenerering med bromspedalen. Det är väl bara Tesla som inte klarar det, eller finns det fler?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Zeekr 7X
De flesta har inte OPD.
Tror nog nästan alla tyska bilar saknar det(finns det någon?), samt alla Stellantis.
Nog enklare att räkna vilka som har det. Typ Tesla och de med kinesiskt ursprung?
Re: Zeekr 7X
Alla bilar har väl ändå OPD men sen varierar det om den går till stopp och om den är ställbar i styrka. Enligt mig är Polestar de med bäst OPD då man kan variera styrkan. Audi A/Q6 är också väldigt bra.manneson skrev: ↑05 aug 2025 09:10De flesta har inte OPD.
Tror nog nästan alla tyska bilar saknar det(finns det någon?), samt alla Stellantis.
Nog enklare att räkna vilka som har det. Typ Tesla och de med kinesiskt ursprung?
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Zeekr 7X
Om den inte går till stopp så är det inte OPD.toppo skrev: ↑05 aug 2025 09:36Alla bilar har väl ändå OPD men sen varierar det om den går till stopp och om den är ställbar i styrka. Enligt mig är Polestar de med bäst OPD då man kan variera styrkan. Audi A/Q6 är också väldigt bra.manneson skrev: ↑05 aug 2025 09:10De flesta har inte OPD.
Tror nog nästan alla tyska bilar saknar det(finns det någon?), samt alla Stellantis.
Nog enklare att räkna vilka som har det. Typ Tesla och de med kinesiskt ursprung?
Då måste man ju använda båda pedaler.
Re: Zeekr 7X
OPD finns i e-golf och e-up iaf. Den stannar hela vägen utan att nudda bromsen och är justerbar 1-4. Finns även i BMW (åtminstone i3/i3S) samt koreanska bilarna (”i-pedal”).manneson skrev: ↑05 aug 2025 09:10De flesta har inte OPD.
Tror nog nästan alla tyska bilar saknar det(finns det någon?), samt alla Stellantis.
Nog enklare att räkna vilka som har det. Typ Tesla och de med kinesiskt ursprung?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Zeekr 7X
Chatgtp håller inte med gällande egolf och eup.DanneLKPG skrev: ↑05 aug 2025 16:39OPD finns i e-golf och e-up iaf. Den stannar hela vägen utan att nudda bromsen och är justerbar 1-4. Finns även i BMW (åtminstone i3/i3S) samt koreanska bilarna (”i-pedal”).manneson skrev: ↑05 aug 2025 09:10De flesta har inte OPD.
Tror nog nästan alla tyska bilar saknar det(finns det någon?), samt alla Stellantis.
Nog enklare att räkna vilka som har det. Typ Tesla och de med kinesiskt ursprung?
Re: Zeekr 7X
Synd att den har fel då.manneson skrev: ↑05 aug 2025 19:35Chatgtp håller inte med gällande egolf och eup.DanneLKPG skrev: ↑05 aug 2025 16:39OPD finns i e-golf och e-up iaf. Den stannar hela vägen utan att nudda bromsen och är justerbar 1-4. Finns även i BMW (åtminstone i3/i3S) samt koreanska bilarna (”i-pedal”).
IMG_0341.jpeg

Till och med Tibor själv skrev här när han testade första generation e-up att den har OPD "som Tesla":
Volkswagens ingenjörer stal Teslas “one-pedal-driving” idé rakt av – e-up! har möjlighet till samma starka motorbroms så snart gaspedalen lättas som Tesla har. Det gör den idealisk i stadsmiljö – man kan köra bilen med i stort sett enbart högerfoten, man behöver använda bromspedalen ytterst sällan.
https://teslaclubsweden.se/vw-e-up-annu ... mot-tesla/
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Zeekr 7X
Applicerar den bromsen när du står still?DanneLKPG skrev: ↑05 aug 2025 21:24Synd att den har fel då.manneson skrev: ↑05 aug 2025 19:35Chatgtp håller inte med gällande egolf och eup.DanneLKPG skrev: ↑05 aug 2025 16:39OPD finns i e-golf och e-up iaf. Den stannar hela vägen utan att nudda bromsen och är justerbar 1-4. Finns även i BMW (åtminstone i3/i3S) samt koreanska bilarna (”i-pedal”).
IMG_0341.jpegSenast idag körde jag min egna e-up med endast gaspedalen. ChatGPT är inget facit. Jag brukar köra på D med regen 2 av 3 (man växlar till D och duttar växelspaken åt sidan 2 gånger vid uppstart av bilen) och den stannar och står still när man släpper gaspedalen tills jag gasar igen. B är Regen 4.
Till och med Tibor själv skrev här när han testade första generation e-up att den har OPD "som Tesla":
Volkswagens ingenjörer stal Teslas “one-pedal-driving” idé rakt av – e-up! har möjlighet till samma starka motorbroms så snart gaspedalen lättas som Tesla har. Det gör den idealisk i stadsmiljö – man kan köra bilen med i stort sett enbart högerfoten, man behöver använda bromspedalen ytterst sällan.
https://teslaclubsweden.se/vw-e-up-annu ... mot-tesla/
-
- elbilist
- Inlägg: 1095
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Zeekr 7X
E-GMP plattformen har nog marknadens mest lättanvända och mest konfigurerbara system för regen, allt styrt via rattpaddlar.manneson skrev: ↑05 aug 2025 09:10De flesta har inte OPD.
Tror nog nästan alla tyska bilar saknar det(finns det någon?), samt alla Stellantis.
Nog enklare att räkna vilka som har det. Typ Tesla och de med kinesiskt ursprung?
3st fasta lägen och 3st autolägen som anpassar sig efter föraren, EV3 använder dessutom kartdata på autoläget för rondeller mm.
Utöver dessa finns det även ett riktigt OPD läge som stannar bilen helt när man släpper pedalen.
Så det finns fler modeller på markanden med OPD än bara några kineser och Tesla.
Re: Zeekr 7X
Ja jag är nöjd med hur regen funkar i min korean. Auto 2 är min favorit. Lagom stark regen och så smart att den automatiskt höjer regen till max om en bil saktar in framför.R_Edvinsson skrev: ↑06 aug 2025 09:44E-GMP plattformen har nog marknadens mest lättanvända och mest konfigurerbara system för regen, allt styrt via rattpaddlar.
3st fasta lägen och 3st autolägen som anpassar sig efter föraren, EV3 använder dessutom kartdata på autoläget för rondeller mm.
Utöver dessa finns det även ett riktigt OPD läge som stannar bilen helt när man släpper pedalen.
Så det finns fler modeller på markanden med OPD än bara några kineser och Tesla.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1965
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Zeekr 7X
Min Seat Mii har inte "riktig" OPD där den garanterat stannar och inte kryper fram.manneson skrev: ↑05 aug 2025 23:25Applicerar den bromsen när du står still?DanneLKPG skrev: ↑05 aug 2025 21:24Synd att den har fel då.manneson skrev: ↑05 aug 2025 19:35Senast idag körde jag min egna e-up med endast gaspedalen. ChatGPT är inget facit. Jag brukar köra på D med regen 2 av 3 (man växlar till D och duttar växelspaken åt sidan 2 gånger vid uppstart av bilen) och den stannar och står still när man släpper gaspedalen tills jag gasar igen. B är Regen 4.
Till och med Tibor själv skrev här när han testade första generation e-up att den har OPD "som Tesla":
Volkswagens ingenjörer stal Teslas “one-pedal-driving” idé rakt av – e-up! har möjlighet till samma starka motorbroms så snart gaspedalen lättas som Tesla har. Det gör den idealisk i stadsmiljö – man kan köra bilen med i stort sett enbart högerfoten, man behöver använda bromspedalen ytterst sällan.
https://teslaclubsweden.se/vw-e-up-annu ... mot-tesla/
Å Seaten är samma plattform som e-up.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Zeekr 7X
Min e-up stannar alltid så länge man inte rört gaspedalen efter att den stannat. Då ändrar den till "creep". Så det är skillnaden mot "riktig" OPD. Sen att vissa verkar vara nitiska med att bromspedalen typ inte ens får existera om det ska kallas OPD är en annan sak.Lerumsexpressen skrev: ↑06 aug 2025 11:52Min Seat Mii har inte "riktig" OPD där den garanterat stannar och inte kryper fram.manneson skrev: ↑05 aug 2025 23:25Applicerar den bromsen när du står still?DanneLKPG skrev: ↑05 aug 2025 21:24Synd att den har fel då.Senast idag körde jag min egna e-up med endast gaspedalen. ChatGPT är inget facit. Jag brukar köra på D med regen 2 av 3 (man växlar till D och duttar växelspaken åt sidan 2 gånger vid uppstart av bilen) och den stannar och står still när man släpper gaspedalen tills jag gasar igen. B är Regen 4.
Till och med Tibor själv skrev här när han testade första generation e-up att den har OPD "som Tesla":
Volkswagens ingenjörer stal Teslas “one-pedal-driving” idé rakt av – e-up! har möjlighet till samma starka motorbroms så snart gaspedalen lättas som Tesla har. Det gör den idealisk i stadsmiljö – man kan köra bilen med i stort sett enbart högerfoten, man behöver använda bromspedalen ytterst sällan.
https://teslaclubsweden.se/vw-e-up-annu ... mot-tesla/
Å Seaten är samma plattform som e-up.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Zeekr 7X
Någon som vet hur den faktiska försäljningsstatistiken ser ut för Zeekr i Sverige per modell? Zeekr åkt väl dit rätt nyligen för att ha mixtrat med siffrorna men osäker på i vilken mån det gällde även Sverige.
Re: Zeekr 7X
Du kan kolla själv på car.info på alla bilmärken och modeller.
Påstått mixtrande är nog i Kina.
Re: Zeekr 7X
Wow, knappt 800 bilar på 3(?) år de varit verksamma i Sverige. Hur ska det bära sig.
Re: Zeekr 7X
Det var enbart i Kina. Nya bilar i försäkrades då de ställdes ut hos handlare. Detta innebär att de registrerades som sålda i statistiken, vilket de helt enkelt inte var. Jag tror det var fler tillverkare som gjorde samma sak.
Re: Zeekr 7X
Det där är i år, så 7 månader. 7X har bara levererats ett par månader.
Dom kommer nog klara sig bra, växer så det knakar.
Re: Zeekr 7X
Tycker tvärtom det ser förvånansvärt illa ut. Av kineserna trodde man nog just Zeekr skulle klara sig lite bättre men det där ser illavarslande ut.backe skrev: ↑10 aug 2025 13:52Det där är i år, så 7 månader. 7X har bara levererats ett par månader.
Dom kommer nog klara sig bra, växer så det knakar.
X fick dom sålt några hundra bilar efter aggressiva privatleasingkampanjer, men nu har det planat ut.
Hypen dog också väldigt snabbt för 7X ser det ut som.
Re: Zeekr 7X
Finns såvitt jag vet inget bilmärke som tappar så kraftigt som Tesla, -80% i juli eller nåt sånt? Så där ska man nog oroa sig lite mer.manneson skrev: ↑10 aug 2025 13:57Tycker tvärtom det ser förvånansvärt illa ut. Av kineserna trodde man nog just Zeekr skulle klara sig lite bättre men det där ser illavarslande ut.backe skrev: ↑10 aug 2025 13:52Det där är i år, så 7 månader. 7X har bara levererats ett par månader.
Dom kommer nog klara sig bra, växer så det knakar.
X fick dom sålt några hundra bilar efter aggressiva privatleasingkampanjer, men nu har det planat ut.
Hypen dog också väldigt snabbt för 7X ser det ut som.
Hur tyder du att hypen dog utifrån en uppåtgående kurva?
Re: Zeekr 7X
Verkar vara en facelift på gång i Kina, Q4.
https://carnewschina.com/2025/08/08/gee ... ey-models/In the fourth quarter, the Zeekr 007, Zeekr 001, and Zeekr 7X are all scheduled for updates. The Zeekr 007 will receive minor interior and exterior detail adjustments, while its assisted driving solution and battery-electric drive system will remain unchanged. The Zeekr 001 is set to receive the Thor-U chip and a 900V high-voltage system, alongside minor interior and exterior tweaks. Similarly, select variants of the Zeekr 7X will also be equipped with the Thor-U chip and 900V high-voltage system, with minor interior and exterior refinements.
Re: Zeekr 7X
Då blir det fjärde uppdateringen för 001.backe skrev: ↑11 aug 2025 11:09Verkar vara en facelift på gång i Kina, Q4.
https://carnewschina.com/2025/08/08/gee ... ey-models/In the fourth quarter, the Zeekr 007, Zeekr 001, and Zeekr 7X are all scheduled for updates. The Zeekr 007 will receive minor interior and exterior detail adjustments, while its assisted driving solution and battery-electric drive system will remain unchanged. The Zeekr 001 is set to receive the Thor-U chip and a 900V high-voltage system, alongside minor interior and exterior tweaks. Similarly, select variants of the Zeekr 7X will also be equipped with the Thor-U chip and 900V high-voltage system, with minor interior and exterior refinements.
2021 - Lansering i Kina
2023 - Ny motor, CATL-batteri bl.a. Detta är den modellen som levererats till Sverige
2024 - Uppdaterades med 800V, kraftigare motorer
2025 - 900V, Nvidia chipset, mm - Kommer den till Sverige tro, eller kommer vi fortsatt få den några år gamla versionen?
Re: Zeekr 7X
Jag gissar, baserat på hur Zeekr förefaller agera, att fokus för Europa under höst och vinter lär ligga på introduktionen av 7GT, den har förutsättningar att sälja bra och delar säkerligen en hel del mjukvara med 7X (och kräver därigenom färre mjukvaruanpassningar i plattformen).Baeckman skrev: ↑11 aug 2025 11:22Då blir det fjärde uppdateringen för 001.backe skrev: ↑11 aug 2025 11:09Verkar vara en facelift på gång i Kina, Q4.
https://carnewschina.com/2025/08/08/gee ... ey-models/In the fourth quarter, the Zeekr 007, Zeekr 001, and Zeekr 7X are all scheduled for updates. The Zeekr 007 will receive minor interior and exterior detail adjustments, while its assisted driving solution and battery-electric drive system will remain unchanged. The Zeekr 001 is set to receive the Thor-U chip and a 900V high-voltage system, alongside minor interior and exterior tweaks. Similarly, select variants of the Zeekr 7X will also be equipped with the Thor-U chip and 900V high-voltage system, with minor interior and exterior refinements.
2021 - Lansering i Kina
2023 - Ny motor, CATL-batteri bl.a. Detta är den modellen som levererats till Sverige
2024 - Uppdaterades med 800V, kraftigare motorer
2025 - 900V, Nvidia chipset, mm - Kommer den till Sverige tro, eller kommer vi fortsatt få den några år gamla versionen?
2025-varianten av 001 - med de nyaste batterierna - kan nog dröja till senare delen av 2026 eller tidigt 2027. Blir det snabbare än så är det nog en bonus.
Mina 2p

Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021