Polestar 3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 966
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund
Referralkod: ts.la/mattias4765

Re: Polestar 3

Inlägg av grenhall »

chaffis75 skrev: 04 aug 2025 13:28
grenhall skrev: 04 aug 2025 13:01
Hmm... jag sitter och kikar på en P3:a nu för att byta ut min Model Y som jag egentligen inte är särskilt missnöjd med men 2 år har gått och jag har kört Tesla i över 10 år. Vill ha en tystare mer bekväm bil framför allt. Polestar har ganska bra erbjudande nu och en leasing på 24 månader skulle landa på samma månadskostnad som min Y. Högre förmånsvärde dock. Däremot måste jag nog se den i verkligheten för att bilda mig en uppfattning om det är värt ett byte för vi har en Berner Sennen som ska få plats i bagaget och han har ju gott om plats i Y:n.

Som sagt det viktigaste för min del är tystnaden och komforten. Något jag inte blev imponerad över med Model X Plaid jag fick låna när min Y var inne på garantijobb. Helvete vad den låter inuti, värre än min Y. Komforten var dock supernajs men inte 2xprisetnajs.
Vad jag förstått så är Volvo ex90 ännu tystare men de är ju två ganska olika bilar även om de bygger på varandra..
Ja men där är inga bra erbjudande på EX90 och dessutom 6 månaders leveranstid.
manneson skrev: 04 aug 2025 13:56
grenhall skrev: 04 aug 2025 13:01
Hmm... jag sitter och kikar på en P3:a nu för att byta ut min Model Y som jag egentligen inte är särskilt missnöjd med men 2 år har gått och jag har kört Tesla i över 10 år. Vill ha en tystare mer bekväm bil framför allt. Polestar har ganska bra erbjudande nu och en leasing på 24 månader skulle landa på samma månadskostnad som min Y. Högre förmånsvärde dock. Däremot måste jag nog se den i verkligheten för att bilda mig en uppfattning om det är värt ett byte för vi har en Berner Sennen som ska få plats i bagaget och han har ju gott om plats i Y:n.

Som sagt det viktigaste för min del är tystnaden och komforten. Något jag inte blev imponerad över med Model X Plaid jag fick låna när min Y var inne på garantijobb. Helvete vad den låter inuti, värre än min Y. Komforten var dock supernajs men inte 2xprisetnajs.
Zeekr 7X? Eller vänta på EX60?
Har du provat Juniper förresten? Stor förbättring mot gamla Y och ekonomin blir nog svårslagen.
Vågar mig inte på Kina-bilar. Jag avskyr innerligt nya designen på Y och jag är i ärlighetens namn rätt trött på Teslas interiör och byggkvalité.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Barne
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 jun 2022 14:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Barne »

grenhall skrev: 04 aug 2025 13:01
Hmm... jag sitter och kikar på en P3:a nu för att byta ut min Model Y som jag egentligen inte är särskilt missnöjd med men 2 år har gått och jag har kört Tesla i över 10 år. Vill ha en tystare mer bekväm bil framför allt. Polestar har ganska bra erbjudande nu och en leasing på 24 månader skulle landa på samma månadskostnad som min Y. Högre förmånsvärde dock. Däremot måste jag nog se den i verkligheten för att bilda mig en uppfattning om det är värt ett byte för vi har en Berner Sennen som ska få plats i bagaget och han har ju gott om plats i Y:n.

Som sagt det viktigaste för min del är tystnaden och komforten. Något jag inte blev imponerad över med Model X Plaid jag fick låna när min Y var inne på garantijobb. Helvete vad den låter inuti, värre än min Y. Komforten var dock supernajs men inte 2xprisetnajs.
Jag har haft två model 3 innan och även kört en del model Y och jag upplever skillnaden i komfort mellan dessa bilar och PS3 som natt och dag. Ljudnivån upplever jag som signifikant lägre och det går att viska till sina passagerare på motorvägen, medan i teslan använde jag ibland ANC-lurar då det bullrade så pass mkt i motorvägs fart. Luftfjädringen är mkt trevlig och går att ställa in från styv till väldigt mjuk, känslan är lite som att glida fram på ett moln.

Jag har inte hunnit provköra EX90 än, men den bil som enligt mig ligger närmast PS3 komfort mässigt och som jag har kört mkt är BMW iX 50. En likhet till mellan dessa är att baksätet är enormt på bekostnad av bagageutrymmet vilket jag tycker är ganska onödigt.
TM3 -20 såld
TM3 -22 såld
Polestar 3 -25
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5565
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 3

Inlägg av chaffis75 »

grenhall skrev: 04 aug 2025 14:00
chaffis75 skrev: 04 aug 2025 13:28
grenhall skrev: 04 aug 2025 13:01
Hmm... jag sitter och kikar på en P3:a nu för att byta ut min Model Y som jag egentligen inte är särskilt missnöjd med men 2 år har gått och jag har kört Tesla i över 10 år. Vill ha en tystare mer bekväm bil framför allt. Polestar har ganska bra erbjudande nu och en leasing på 24 månader skulle landa på samma månadskostnad som min Y. Högre förmånsvärde dock. Däremot måste jag nog se den i verkligheten för att bilda mig en uppfattning om det är värt ett byte för vi har en Berner Sennen som ska få plats i bagaget och han har ju gott om plats i Y:n.

Som sagt det viktigaste för min del är tystnaden och komforten. Något jag inte blev imponerad över med Model X Plaid jag fick låna när min Y var inne på garantijobb. Helvete vad den låter inuti, värre än min Y. Komforten var dock supernajs men inte 2xprisetnajs.
Vad jag förstått så är Volvo ex90 ännu tystare men de är ju två ganska olika bilar även om de bygger på varandra..
Ja men där är inga bra erbjudande på EX90 och dessutom 6 månaders leveranstid.
manneson skrev: 04 aug 2025 13:56
grenhall skrev: 04 aug 2025 13:01
Hmm... jag sitter och kikar på en P3:a nu för att byta ut min Model Y som jag egentligen inte är särskilt missnöjd med men 2 år har gått och jag har kört Tesla i över 10 år. Vill ha en tystare mer bekväm bil framför allt. Polestar har ganska bra erbjudande nu och en leasing på 24 månader skulle landa på samma månadskostnad som min Y. Högre förmånsvärde dock. Däremot måste jag nog se den i verkligheten för att bilda mig en uppfattning om det är värt ett byte för vi har en Berner Sennen som ska få plats i bagaget och han har ju gott om plats i Y:n.

Som sagt det viktigaste för min del är tystnaden och komforten. Något jag inte blev imponerad över med Model X Plaid jag fick låna när min Y var inne på garantijobb. Helvete vad den låter inuti, värre än min Y. Komforten var dock supernajs men inte 2xprisetnajs.
Zeekr 7X? Eller vänta på EX60?
Har du provat Juniper förresten? Stor förbättring mot gamla Y och ekonomin blir nog svårslagen.
Vågar mig inte på Kina-bilar. Jag avskyr innerligt nya designen på Y och jag är i ärlighetens namn rätt trött på Teslas interiör och byggkvalité.
Oj är de så lång leverans på ex90, ja de är lite i överkant..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 966
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund
Referralkod: ts.la/mattias4765

Re: Polestar 3

Inlägg av grenhall »

Barne skrev: 04 aug 2025 14:17
grenhall skrev: 04 aug 2025 13:01
Hmm... jag sitter och kikar på en P3:a nu för att byta ut min Model Y som jag egentligen inte är särskilt missnöjd med men 2 år har gått och jag har kört Tesla i över 10 år. Vill ha en tystare mer bekväm bil framför allt. Polestar har ganska bra erbjudande nu och en leasing på 24 månader skulle landa på samma månadskostnad som min Y. Högre förmånsvärde dock. Däremot måste jag nog se den i verkligheten för att bilda mig en uppfattning om det är värt ett byte för vi har en Berner Sennen som ska få plats i bagaget och han har ju gott om plats i Y:n.

Som sagt det viktigaste för min del är tystnaden och komforten. Något jag inte blev imponerad över med Model X Plaid jag fick låna när min Y var inne på garantijobb. Helvete vad den låter inuti, värre än min Y. Komforten var dock supernajs men inte 2xprisetnajs.
Jag har haft två model 3 innan och även kört en del model Y och jag upplever skillnaden i komfort mellan dessa bilar och PS3 som natt och dag. Ljudnivån upplever jag som signifikant lägre och det går att viska till sina passagerare på motorvägen, medan i teslan använde jag ibland ANC-lurar då det bullrade så pass mkt i motorvägs fart. Luftfjädringen är mkt trevlig och går att ställa in från styv till väldigt mjuk, känslan är lite som att glida fram på ett moln.

Jag har inte hunnit provköra EX90 än, men den bil som enligt mig ligger närmast PS3 komfort mässigt och som jag har kört mkt är BMW iX 50. En likhet till mellan dessa är att baksätet är enormt på bekostnad av bagageutrymmet vilket jag tycker är ganska onödigt.
Vilket baksäte är enormt? BMW iX?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
manneson
Inlägg: 1255
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Polestar 3

Inlägg av manneson »

grenhall skrev: 04 aug 2025 14:00
chaffis75 skrev: 04 aug 2025 13:28
grenhall skrev: 04 aug 2025 13:01
Hmm... jag sitter och kikar på en P3:a nu för att byta ut min Model Y som jag egentligen inte är särskilt missnöjd med men 2 år har gått och jag har kört Tesla i över 10 år. Vill ha en tystare mer bekväm bil framför allt. Polestar har ganska bra erbjudande nu och en leasing på 24 månader skulle landa på samma månadskostnad som min Y. Högre förmånsvärde dock. Däremot måste jag nog se den i verkligheten för att bilda mig en uppfattning om det är värt ett byte för vi har en Berner Sennen som ska få plats i bagaget och han har ju gott om plats i Y:n.

Som sagt det viktigaste för min del är tystnaden och komforten. Något jag inte blev imponerad över med Model X Plaid jag fick låna när min Y var inne på garantijobb. Helvete vad den låter inuti, värre än min Y. Komforten var dock supernajs men inte 2xprisetnajs.
Vad jag förstått så är Volvo ex90 ännu tystare men de är ju två ganska olika bilar även om de bygger på varandra..
Ja men där är inga bra erbjudande på EX90 och dessutom 6 månaders leveranstid.
manneson skrev: 04 aug 2025 13:56
grenhall skrev: 04 aug 2025 13:01
Hmm... jag sitter och kikar på en P3:a nu för att byta ut min Model Y som jag egentligen inte är särskilt missnöjd med men 2 år har gått och jag har kört Tesla i över 10 år. Vill ha en tystare mer bekväm bil framför allt. Polestar har ganska bra erbjudande nu och en leasing på 24 månader skulle landa på samma månadskostnad som min Y. Högre förmånsvärde dock. Däremot måste jag nog se den i verkligheten för att bilda mig en uppfattning om det är värt ett byte för vi har en Berner Sennen som ska få plats i bagaget och han har ju gott om plats i Y:n.

Som sagt det viktigaste för min del är tystnaden och komforten. Något jag inte blev imponerad över med Model X Plaid jag fick låna när min Y var inne på garantijobb. Helvete vad den låter inuti, värre än min Y. Komforten var dock supernajs men inte 2xprisetnajs.
Zeekr 7X? Eller vänta på EX60?
Har du provat Juniper förresten? Stor förbättring mot gamla Y och ekonomin blir nog svårslagen.
Vågar mig inte på Kina-bilar. Jag avskyr innerligt nya designen på Y och jag är i ärlighetens namn rätt trött på Teslas interiör och byggkvalité.
PS3 är väl lika mkt Kinabil som Zeekr och EX60?
Samtliga ägda av Kina, designade i Göteborg och byggda i Kina(well, EX60 kommer ju byggas i Göteborg).
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 966
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund
Referralkod: ts.la/mattias4765

Re: Polestar 3

Inlägg av grenhall »

manneson skrev: 04 aug 2025 14:25
grenhall skrev: 04 aug 2025 14:00
chaffis75 skrev: 04 aug 2025 13:28
grenhall skrev: 04 aug 2025 13:01
Hmm... jag sitter och kikar på en P3:a nu för att byta ut min Model Y som jag egentligen inte är särskilt missnöjd med men 2 år har gått och jag har kört Tesla i över 10 år. Vill ha en tystare mer bekväm bil framför allt. Polestar har ganska bra erbjudande nu och en leasing på 24 månader skulle landa på samma månadskostnad som min Y. Högre förmånsvärde dock. Däremot måste jag nog se den i verkligheten för att bilda mig en uppfattning om det är värt ett byte för vi har en Berner Sennen som ska få plats i bagaget och han har ju gott om plats i Y:n.

Som sagt det viktigaste för min del är tystnaden och komforten. Något jag inte blev imponerad över med Model X Plaid jag fick låna när min Y var inne på garantijobb. Helvete vad den låter inuti, värre än min Y. Komforten var dock supernajs men inte 2xprisetnajs.
Vad jag förstått så är Volvo ex90 ännu tystare men de är ju två ganska olika bilar även om de bygger på varandra..
Ja men där är inga bra erbjudande på EX90 och dessutom 6 månaders leveranstid.
manneson skrev: 04 aug 2025 13:56
grenhall skrev: 04 aug 2025 13:01
Hmm... jag sitter och kikar på en P3:a nu för att byta ut min Model Y som jag egentligen inte är särskilt missnöjd med men 2 år har gått och jag har kört Tesla i över 10 år. Vill ha en tystare mer bekväm bil framför allt. Polestar har ganska bra erbjudande nu och en leasing på 24 månader skulle landa på samma månadskostnad som min Y. Högre förmånsvärde dock. Däremot måste jag nog se den i verkligheten för att bilda mig en uppfattning om det är värt ett byte för vi har en Berner Sennen som ska få plats i bagaget och han har ju gott om plats i Y:n.

Som sagt det viktigaste för min del är tystnaden och komforten. Något jag inte blev imponerad över med Model X Plaid jag fick låna när min Y var inne på garantijobb. Helvete vad den låter inuti, värre än min Y. Komforten var dock supernajs men inte 2xprisetnajs.
Zeekr 7X? Eller vänta på EX60?
Har du provat Juniper förresten? Stor förbättring mot gamla Y och ekonomin blir nog svårslagen.
Vågar mig inte på Kina-bilar. Jag avskyr innerligt nya designen på Y och jag är i ärlighetens namn rätt trött på Teslas interiör och byggkvalité.
PS3 är väl lika mkt Kinabil som Zeekr och EX60?
Samtliga ägda av Kina, designade i Göteborg och byggda i Kina(well, EX60 kommer ju byggas i Göteborg).
Jag vet hur det ligger till men sälj du in Zeekr till gemene svensson eller sälj in Polestar eller Volvo. Det är astronomisk skillnad. Folk ser inte Tesla, Volvo, Polestar som kinabilar även om de är tillverkade där.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12786
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

grenhall skrev: 04 aug 2025 14:29
manneson skrev: 04 aug 2025 14:25
grenhall skrev: 04 aug 2025 14:00
chaffis75 skrev: 04 aug 2025 13:28
grenhall skrev: 04 aug 2025 13:01
Hmm... jag sitter och kikar på en P3:a nu för att byta ut min Model Y som jag egentligen inte är särskilt missnöjd med men 2 år har gått och jag har kört Tesla i över 10 år. Vill ha en tystare mer bekväm bil framför allt. Polestar har ganska bra erbjudande nu och en leasing på 24 månader skulle landa på samma månadskostnad som min Y. Högre förmånsvärde dock. Däremot måste jag nog se den i verkligheten för att bilda mig en uppfattning om det är värt ett byte för vi har en Berner Sennen som ska få plats i bagaget och han har ju gott om plats i Y:n.

Som sagt det viktigaste för min del är tystnaden och komforten. Något jag inte blev imponerad över med Model X Plaid jag fick låna när min Y var inne på garantijobb. Helvete vad den låter inuti, värre än min Y. Komforten var dock supernajs men inte 2xprisetnajs.
Vad jag förstått så är Volvo ex90 ännu tystare men de är ju två ganska olika bilar även om de bygger på varandra..
Ja men där är inga bra erbjudande på EX90 och dessutom 6 månaders leveranstid.
manneson skrev: 04 aug 2025 13:56
grenhall skrev: 04 aug 2025 13:01
Hmm... jag sitter och kikar på en P3:a nu för att byta ut min Model Y som jag egentligen inte är särskilt missnöjd med men 2 år har gått och jag har kört Tesla i över 10 år. Vill ha en tystare mer bekväm bil framför allt. Polestar har ganska bra erbjudande nu och en leasing på 24 månader skulle landa på samma månadskostnad som min Y. Högre förmånsvärde dock. Däremot måste jag nog se den i verkligheten för att bilda mig en uppfattning om det är värt ett byte för vi har en Berner Sennen som ska få plats i bagaget och han har ju gott om plats i Y:n.

Som sagt det viktigaste för min del är tystnaden och komforten. Något jag inte blev imponerad över med Model X Plaid jag fick låna när min Y var inne på garantijobb. Helvete vad den låter inuti, värre än min Y. Komforten var dock supernajs men inte 2xprisetnajs.
Zeekr 7X? Eller vänta på EX60?
Har du provat Juniper förresten? Stor förbättring mot gamla Y och ekonomin blir nog svårslagen.
Vågar mig inte på Kina-bilar. Jag avskyr innerligt nya designen på Y och jag är i ärlighetens namn rätt trött på Teslas interiör och byggkvalité.
PS3 är väl lika mkt Kinabil som Zeekr och EX60?
Samtliga ägda av Kina, designade i Göteborg och byggda i Kina(well, EX60 kommer ju byggas i Göteborg).
Jag vet hur det ligger till men sälj du in Zeekr till gemene svensson eller sälj in Polestar eller Volvo. Det är astronomisk skillnad. Folk ser inte Tesla, Volvo, Polestar som kinabilar även om de är tillverkade där.
Polestar 3 tillverkas ju i Charleston USA.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 966
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund
Referralkod: ts.la/mattias4765

Re: Polestar 3

Inlägg av grenhall »

Fredrik j skrev: 04 aug 2025 14:34
grenhall skrev: 04 aug 2025 14:29
manneson skrev: 04 aug 2025 14:25
grenhall skrev: 04 aug 2025 14:00
chaffis75 skrev: 04 aug 2025 13:28

Vad jag förstått så är Volvo ex90 ännu tystare men de är ju två ganska olika bilar även om de bygger på varandra..
Ja men där är inga bra erbjudande på EX90 och dessutom 6 månaders leveranstid.
manneson skrev: 04 aug 2025 13:56


Zeekr 7X? Eller vänta på EX60?
Har du provat Juniper förresten? Stor förbättring mot gamla Y och ekonomin blir nog svårslagen.
Vågar mig inte på Kina-bilar. Jag avskyr innerligt nya designen på Y och jag är i ärlighetens namn rätt trött på Teslas interiör och byggkvalité.
PS3 är väl lika mkt Kinabil som Zeekr och EX60?
Samtliga ägda av Kina, designade i Göteborg och byggda i Kina(well, EX60 kommer ju byggas i Göteborg).
Jag vet hur det ligger till men sälj du in Zeekr till gemene svensson eller sälj in Polestar eller Volvo. Det är astronomisk skillnad. Folk ser inte Tesla, Volvo, Polestar som kinabilar även om de är tillverkade där.
Polestar 3 tillverkas ju i Charleston USA.
Okej Fredrik. Förstod du inte min poäng eller ville du bara jaga inlägg?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Barne
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 jun 2022 14:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Barne »

grenhall skrev: 04 aug 2025 14:23
Barne skrev: 04 aug 2025 14:17
grenhall skrev: 04 aug 2025 13:01
Hmm... jag sitter och kikar på en P3:a nu för att byta ut min Model Y som jag egentligen inte är särskilt missnöjd med men 2 år har gått och jag har kört Tesla i över 10 år. Vill ha en tystare mer bekväm bil framför allt. Polestar har ganska bra erbjudande nu och en leasing på 24 månader skulle landa på samma månadskostnad som min Y. Högre förmånsvärde dock. Däremot måste jag nog se den i verkligheten för att bilda mig en uppfattning om det är värt ett byte för vi har en Berner Sennen som ska få plats i bagaget och han har ju gott om plats i Y:n.

Som sagt det viktigaste för min del är tystnaden och komforten. Något jag inte blev imponerad över med Model X Plaid jag fick låna när min Y var inne på garantijobb. Helvete vad den låter inuti, värre än min Y. Komforten var dock supernajs men inte 2xprisetnajs.
Jag har haft två model 3 innan och även kört en del model Y och jag upplever skillnaden i komfort mellan dessa bilar och PS3 som natt och dag. Ljudnivån upplever jag som signifikant lägre och det går att viska till sina passagerare på motorvägen, medan i teslan använde jag ibland ANC-lurar då det bullrade så pass mkt i motorvägs fart. Luftfjädringen är mkt trevlig och går att ställa in från styv till väldigt mjuk, känslan är lite som att glida fram på ett moln.

Jag har inte hunnit provköra EX90 än, men den bil som enligt mig ligger närmast PS3 komfort mässigt och som jag har kört mkt är BMW iX 50. En likhet till mellan dessa är att baksätet är enormt på bekostnad av bagageutrymmet vilket jag tycker är ganska onödigt.
Vilket baksäte är enormt? BMW iX?
Både BMW IX och PS3 har enorma baksäten på bekostnad av bagageutrymmet.
TM3 -20 såld
TM3 -22 såld
Polestar 3 -25
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 966
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund
Referralkod: ts.la/mattias4765

Re: Polestar 3

Inlägg av grenhall »

Barne skrev: 04 aug 2025 14:58
grenhall skrev: 04 aug 2025 14:23
Barne skrev: 04 aug 2025 14:17
grenhall skrev: 04 aug 2025 13:01
Hmm... jag sitter och kikar på en P3:a nu för att byta ut min Model Y som jag egentligen inte är särskilt missnöjd med men 2 år har gått och jag har kört Tesla i över 10 år. Vill ha en tystare mer bekväm bil framför allt. Polestar har ganska bra erbjudande nu och en leasing på 24 månader skulle landa på samma månadskostnad som min Y. Högre förmånsvärde dock. Däremot måste jag nog se den i verkligheten för att bilda mig en uppfattning om det är värt ett byte för vi har en Berner Sennen som ska få plats i bagaget och han har ju gott om plats i Y:n.

Som sagt det viktigaste för min del är tystnaden och komforten. Något jag inte blev imponerad över med Model X Plaid jag fick låna när min Y var inne på garantijobb. Helvete vad den låter inuti, värre än min Y. Komforten var dock supernajs men inte 2xprisetnajs.
Jag har haft två model 3 innan och även kört en del model Y och jag upplever skillnaden i komfort mellan dessa bilar och PS3 som natt och dag. Ljudnivån upplever jag som signifikant lägre och det går att viska till sina passagerare på motorvägen, medan i teslan använde jag ibland ANC-lurar då det bullrade så pass mkt i motorvägs fart. Luftfjädringen är mkt trevlig och går att ställa in från styv till väldigt mjuk, känslan är lite som att glida fram på ett moln.

Jag har inte hunnit provköra EX90 än, men den bil som enligt mig ligger närmast PS3 komfort mässigt och som jag har kört mkt är BMW iX 50. En likhet till mellan dessa är att baksätet är enormt på bekostnad av bagageutrymmet vilket jag tycker är ganska onödigt.
Vilket baksäte är enormt? BMW iX?
Både BMW IX och PS3 har enorma baksäten på bekostnad av bagageutrymmet.
Vilken skulle du rekommendera att testa i första hand av bilarna? Jag är nämligen väldigt intresserad av iX också pga att jag innan Tesla enbart körde BMW. Jag ser också att man måste ha med en nickedocka i sin provkörning av Polestar vilket jag är lite allergisk mot.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12786
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

grenhall skrev: 04 aug 2025 14:38
Fredrik j skrev: 04 aug 2025 14:34
grenhall skrev: 04 aug 2025 14:29
manneson skrev: 04 aug 2025 14:25
grenhall skrev: 04 aug 2025 14:00


Ja men där är inga bra erbjudande på EX90 och dessutom 6 månaders leveranstid.



Vågar mig inte på Kina-bilar. Jag avskyr innerligt nya designen på Y och jag är i ärlighetens namn rätt trött på Teslas interiör och byggkvalité.
PS3 är väl lika mkt Kinabil som Zeekr och EX60?
Samtliga ägda av Kina, designade i Göteborg och byggda i Kina(well, EX60 kommer ju byggas i Göteborg).
Jag vet hur det ligger till men sälj du in Zeekr till gemene svensson eller sälj in Polestar eller Volvo. Det är astronomisk skillnad. Folk ser inte Tesla, Volvo, Polestar som kinabilar även om de är tillverkade där.
Polestar 3 tillverkas ju i Charleston USA.
Okej Fredrik. Förstod du inte min poäng eller ville du bara jaga inlägg?
Jag är helt med på ditt resonemang. Kommentaren var riktat mot manneson.

Du har ju ES90 också. Kusin till både EX90 och Polestar 3.
Den är visserligen byggd i kina...
Användarvisningsbild
Barne
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 jun 2022 14:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Barne »

grenhall skrev: 04 aug 2025 15:15
Barne skrev: 04 aug 2025 14:58
grenhall skrev: 04 aug 2025 14:23
Barne skrev: 04 aug 2025 14:17
grenhall skrev: 04 aug 2025 13:01
Hmm... jag sitter och kikar på en P3:a nu för att byta ut min Model Y som jag egentligen inte är särskilt missnöjd med men 2 år har gått och jag har kört Tesla i över 10 år. Vill ha en tystare mer bekväm bil framför allt. Polestar har ganska bra erbjudande nu och en leasing på 24 månader skulle landa på samma månadskostnad som min Y. Högre förmånsvärde dock. Däremot måste jag nog se den i verkligheten för att bilda mig en uppfattning om det är värt ett byte för vi har en Berner Sennen som ska få plats i bagaget och han har ju gott om plats i Y:n.

Som sagt det viktigaste för min del är tystnaden och komforten. Något jag inte blev imponerad över med Model X Plaid jag fick låna när min Y var inne på garantijobb. Helvete vad den låter inuti, värre än min Y. Komforten var dock supernajs men inte 2xprisetnajs.
Jag har haft två model 3 innan och även kört en del model Y och jag upplever skillnaden i komfort mellan dessa bilar och PS3 som natt och dag. Ljudnivån upplever jag som signifikant lägre och det går att viska till sina passagerare på motorvägen, medan i teslan använde jag ibland ANC-lurar då det bullrade så pass mkt i motorvägs fart. Luftfjädringen är mkt trevlig och går att ställa in från styv till väldigt mjuk, känslan är lite som att glida fram på ett moln.

Jag har inte hunnit provköra EX90 än, men den bil som enligt mig ligger närmast PS3 komfort mässigt och som jag har kört mkt är BMW iX 50. En likhet till mellan dessa är att baksätet är enormt på bekostnad av bagageutrymmet vilket jag tycker är ganska onödigt.
Vilket baksäte är enormt? BMW iX?
Både BMW IX och PS3 har enorma baksäten på bekostnad av bagageutrymmet.
Vilken skulle du rekommendera att testa i första hand av bilarna? Jag är nämligen väldigt intresserad av iX också pga att jag innan Tesla enbart körde BMW. Jag ser också att man måste ha med en nickedocka i sin provkörning av Polestar vilket jag är lite allergisk mot.
Om du kört mkt BMW innan och gillar deras bilar så kommer du säkert uppskatta IX, så rekommenderar verkligen dig att prova den, för IX är en riktigt fin bil. PS3 andas mkt Volvo (vilket inte är så konstigt) med skandinavisk/simplistisk design. Och den är sportigare än IX, mkt tack vare att bakaxeln har torque vectoring, dock ej på bekostnad av komforten.

Jag tycker absolut du ska provköra båda, men gillar du inte Volvos design språk så provkör IX i första hand.

Jag behövde inte ha med mig någon när jag provkörde PS3 i februari hos Polestar i PK-huset, men det kan ha ändrats.
TM3 -20 såld
TM3 -22 såld
Polestar 3 -25
tesla newbie
Inlägg: 775
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Polestar 3

Inlägg av tesla newbie »

Barne skrev: 04 aug 2025 16:06
grenhall skrev: 04 aug 2025 15:15
Barne skrev: 04 aug 2025 14:58
grenhall skrev: 04 aug 2025 14:23
Barne skrev: 04 aug 2025 14:17


Jag har haft två model 3 innan och även kört en del model Y och jag upplever skillnaden i komfort mellan dessa bilar och PS3 som natt och dag. Ljudnivån upplever jag som signifikant lägre och det går att viska till sina passagerare på motorvägen, medan i teslan använde jag ibland ANC-lurar då det bullrade så pass mkt i motorvägs fart. Luftfjädringen är mkt trevlig och går att ställa in från styv till väldigt mjuk, känslan är lite som att glida fram på ett moln.

Jag har inte hunnit provköra EX90 än, men den bil som enligt mig ligger närmast PS3 komfort mässigt och som jag har kört mkt är BMW iX 50. En likhet till mellan dessa är att baksätet är enormt på bekostnad av bagageutrymmet vilket jag tycker är ganska onödigt.
Vilket baksäte är enormt? BMW iX?
Både BMW IX och PS3 har enorma baksäten på bekostnad av bagageutrymmet.
Vilken skulle du rekommendera att testa i första hand av bilarna? Jag är nämligen väldigt intresserad av iX också pga att jag innan Tesla enbart körde BMW. Jag ser också att man måste ha med en nickedocka i sin provkörning av Polestar vilket jag är lite allergisk mot.
Om du kört mkt BMW innan och gillar deras bilar så kommer du säkert uppskatta IX, så rekommenderar verkligen dig att prova den, för IX är en riktigt fin bil. PS3 andas mkt Volvo (vilket inte är så konstigt) med skandinavisk/simplistisk design. Och den är sportigare än IX, mkt tack vare att bakaxeln har torque vectoring, dock ej på bekostnad av komforten.

Jag tycker absolut du ska provköra båda, men gillar du inte Volvos design språk så provkör IX i första hand.

Jag behövde inte ha med mig någon när jag provkörde PS3 i februari hos Polestar i PK-huset, men det kan ha ändrats.
Har provkört både PS3 och PS4 utan att någon åkte med. Provkörde i PK-huset samt i Kista.
manneson
Inlägg: 1255
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Polestar 3

Inlägg av manneson »

Fredrik j skrev: 04 aug 2025 14:34
grenhall skrev: 04 aug 2025 14:29
manneson skrev: 04 aug 2025 14:25
grenhall skrev: 04 aug 2025 14:00
chaffis75 skrev: 04 aug 2025 13:28

Vad jag förstått så är Volvo ex90 ännu tystare men de är ju två ganska olika bilar även om de bygger på varandra..
Ja men där är inga bra erbjudande på EX90 och dessutom 6 månaders leveranstid.
manneson skrev: 04 aug 2025 13:56


Zeekr 7X? Eller vänta på EX60?
Har du provat Juniper förresten? Stor förbättring mot gamla Y och ekonomin blir nog svårslagen.
Vågar mig inte på Kina-bilar. Jag avskyr innerligt nya designen på Y och jag är i ärlighetens namn rätt trött på Teslas interiör och byggkvalité.
PS3 är väl lika mkt Kinabil som Zeekr och EX60?
Samtliga ägda av Kina, designade i Göteborg och byggda i Kina(well, EX60 kommer ju byggas i Göteborg).
Jag vet hur det ligger till men sälj du in Zeekr till gemene svensson eller sälj in Polestar eller Volvo. Det är astronomisk skillnad. Folk ser inte Tesla, Volvo, Polestar som kinabilar även om de är tillverkade där.
Polestar 3 tillverkas ju i Charleston USA.
Inte de bilar som levereras här, de kommer från Chengdu.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12786
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

manneson skrev: 04 aug 2025 17:32
Fredrik j skrev: 04 aug 2025 14:34
grenhall skrev: 04 aug 2025 14:29
manneson skrev: 04 aug 2025 14:25
grenhall skrev: 04 aug 2025 14:00


Ja men där är inga bra erbjudande på EX90 och dessutom 6 månaders leveranstid.



Vågar mig inte på Kina-bilar. Jag avskyr innerligt nya designen på Y och jag är i ärlighetens namn rätt trött på Teslas interiör och byggkvalité.
PS3 är väl lika mkt Kinabil som Zeekr och EX60?
Samtliga ägda av Kina, designade i Göteborg och byggda i Kina(well, EX60 kommer ju byggas i Göteborg).
Jag vet hur det ligger till men sälj du in Zeekr till gemene svensson eller sälj in Polestar eller Volvo. Det är astronomisk skillnad. Folk ser inte Tesla, Volvo, Polestar som kinabilar även om de är tillverkade där.
Polestar 3 tillverkas ju i Charleston USA.
Inte de bilar som levereras här, de kommer från Chengdu.
https://media.polestar.com/se/sv/media/ ... h-carolina
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12037
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 3

Inlägg av HelectriC »

Har nu lagt årets bilsemester ned i Europa bakom oss. Innan semestern var jag lite halvsur på bilen pga softwarebuggar, men efter ca 5000km i huvudsakligen Tyskland, så måste jag säga att den är väldigt trevlig. Ligger riktigt stabilt och fint på Autobahn, även över 200. Faktiskt mer stabil än BMW i4 M50, som jag blev ganska trött av att köra över 200. PS3 ingen stress alls. Riktigt bra drag i mellanregistret, ingen fading av motorkraft i högre fart eller vid lägre SoC. Tyvärr strypt vid 215kmh på mätaren, men det går att leva med även om jag gärna hade haft den utan elektronisk begränsare. Vid ordentlig jojo-körning, dvs 150-215kmh frekvent efter varandra pga annan trafik etc, så har bilen en förbrukning på ca 40kWh/100km, så helt ok 25mil i hög hastighet och mycket acceleration. Ligger man jämnt och tuggar i 130-150 så är inte 40mil nåt problem. Trycker på bra med kräm på Teslas Superchargers, 254kW topp och håller >150kW långt upp i SoC.
Väldigt tyst och komfortabel trots sin stabilitet, lite överraskande kombination faktiskt.

Ventilerade stolarna är fantastiska under långa sträckor för oss som är varma av oss.

Fick med ordentligt med bagage vid att använda baljan under golvet, samt köpa ett metallgaller mellan bagage och baksäte, så det gick att lasta helt upp till taket. Skönt med luftfjädringen när man lastar tungt, så slipper man att bilen ser ut som en smuggelbil på gränsen.
Barnen stortrivdes i limosinbaksätet, det är verkligen enormt. Synd man inte har chaufför!

Infotainment funkar bra och googleassistenten är hjälpsam. Jag ändrar dock till lokalt språk (tyska), då fattar den alla adresser och annat lokalt som jag önskade navigera till eller hitta längs vägen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 966
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund
Referralkod: ts.la/mattias4765

Re: Polestar 3

Inlägg av grenhall »

HelectriC skrev: 04 aug 2025 21:18
Har nu lagt årets bilsemester ned i Europa bakom oss. Innan semestern var jag lite halvsur på bilen pga softwarebuggar, men efter ca 5000km i huvudsakligen Tyskland, så måste jag säga att den är väldigt trevlig. Ligger riktigt stabilt och fint på Autobahn, även över 200. Faktiskt mer stabil än BMW i4 M50, som jag blev ganska trött av att köra över 200. PS3 ingen stress alls. Riktigt bra drag i mellanregistret, ingen fading av motorkraft i högre fart eller vid lägre SoC. Tyvärr strypt vid 215kmh på mätaren, men det går att leva med även om jag gärna hade haft den utan elektronisk begränsare. Vid ordentlig jojo-körning, dvs 150-215kmh frekvent efter varandra pga annan trafik etc, så har bilen en förbrukning på ca 40kWh/100km, så helt ok 25mil i hög hastighet och mycket acceleration. Ligger man jämnt och tuggar i 130-150 så är inte 40mil nåt problem. Trycker på bra med kräm på Teslas Superchargers, 254kW topp och håller >150kW långt upp i SoC.
Väldigt tyst och komfortabel trots sin stabilitet, lite överraskande kombination faktiskt.

Ventilerade stolarna är fantastiska under långa sträckor för oss som är varma av oss.

Fick med ordentligt med bagage vid att använda baljan under golvet, samt köpa ett metallgaller mellan bagage och baksäte, så det gick att lasta helt upp till taket. Skönt med luftfjädringen när man lastar tungt, så slipper man att bilen ser ut som en smuggelbil på gränsen.
Barnen stortrivdes i limosinbaksätet, det är verkligen enormt. Synd man inte har chaufför!

Infotainment funkar bra och googleassistenten är hjälpsam. Jag ändrar dock till lokalt språk (tyska), då fattar den alla adresser och annat lokalt som jag önskade navigera till eller hitta längs vägen.
Tack så mycket för ditt utförliga svar! Jag får boka en provkörning helt enkelt och testa själv.

Är det någon som vet om Polestar kör inbyte eller är det bäst att sälja Teslan själv i sedvanlig ordning?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Barne
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 jun 2022 14:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Barne »

grenhall skrev: 04 aug 2025 21:46
HelectriC skrev: 04 aug 2025 21:18
Har nu lagt årets bilsemester ned i Europa bakom oss. Innan semestern var jag lite halvsur på bilen pga softwarebuggar, men efter ca 5000km i huvudsakligen Tyskland, så måste jag säga att den är väldigt trevlig. Ligger riktigt stabilt och fint på Autobahn, även över 200. Faktiskt mer stabil än BMW i4 M50, som jag blev ganska trött av att köra över 200. PS3 ingen stress alls. Riktigt bra drag i mellanregistret, ingen fading av motorkraft i högre fart eller vid lägre SoC. Tyvärr strypt vid 215kmh på mätaren, men det går att leva med även om jag gärna hade haft den utan elektronisk begränsare. Vid ordentlig jojo-körning, dvs 150-215kmh frekvent efter varandra pga annan trafik etc, så har bilen en förbrukning på ca 40kWh/100km, så helt ok 25mil i hög hastighet och mycket acceleration. Ligger man jämnt och tuggar i 130-150 så är inte 40mil nåt problem. Trycker på bra med kräm på Teslas Superchargers, 254kW topp och håller >150kW långt upp i SoC.
Väldigt tyst och komfortabel trots sin stabilitet, lite överraskande kombination faktiskt.

Ventilerade stolarna är fantastiska under långa sträckor för oss som är varma av oss.

Fick med ordentligt med bagage vid att använda baljan under golvet, samt köpa ett metallgaller mellan bagage och baksäte, så det gick att lasta helt upp till taket. Skönt med luftfjädringen när man lastar tungt, så slipper man att bilen ser ut som en smuggelbil på gränsen.
Barnen stortrivdes i limosinbaksätet, det är verkligen enormt. Synd man inte har chaufför!

Infotainment funkar bra och googleassistenten är hjälpsam. Jag ändrar dock till lokalt språk (tyska), då fattar den alla adresser och annat lokalt som jag önskade navigera till eller hitta längs vägen.
Tack så mycket för ditt utförliga svar! Jag får boka en provkörning helt enkelt och testa själv.

Är det någon som vet om Polestar kör inbyte eller är det bäst att sälja Teslan själv i sedvanlig ordning?
Ja de tar inbyten, men jag fick mkt bättre betalt av Riddermark i mars iaf.
TM3 -20 såld
TM3 -22 såld
Polestar 3 -25
manneson
Inlägg: 1255
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Polestar 3

Inlägg av manneson »

Att köpa en ny är väl inte så klokt just nu? De kommer väl med 800V etc till nästa årsmodell.
Finns gott om beggade på blocket för runt 800k, som nog dessutom kan prutas en hel del på.
Nect
elbilist
Inlägg: 1997
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Polestar 3

Inlägg av Nect »

HelectriC skrev: 04 aug 2025 21:18
Har nu lagt årets bilsemester ned i Europa bakom oss. Innan semestern var jag lite halvsur på bilen pga softwarebuggar, men efter ca 5000km i huvudsakligen Tyskland, så måste jag säga att den är väldigt trevlig. Ligger riktigt stabilt och fint på Autobahn, även över 200. Faktiskt mer stabil än BMW i4 M50, som jag blev ganska trött av att köra över 200. PS3 ingen stress alls. Riktigt bra drag i mellanregistret, ingen fading av motorkraft i högre fart eller vid lägre SoC. Tyvärr strypt vid 215kmh på mätaren, men det går att leva med även om jag gärna hade haft den utan elektronisk begränsare. Vid ordentlig jojo-körning, dvs 150-215kmh frekvent efter varandra pga annan trafik etc, så har bilen en förbrukning på ca 40kWh/100km, så helt ok 25mil i hög hastighet och mycket acceleration. Ligger man jämnt och tuggar i 130-150 så är inte 40mil nåt problem. Trycker på bra med kräm på Teslas Superchargers, 254kW topp och håller >150kW långt upp i SoC.
Väldigt tyst och komfortabel trots sin stabilitet, lite överraskande kombination faktiskt.

Ventilerade stolarna är fantastiska under långa sträckor för oss som är varma av oss.

Fick med ordentligt med bagage vid att använda baljan under golvet, samt köpa ett metallgaller mellan bagage och baksäte, så det gick att lasta helt upp till taket. Skönt med luftfjädringen när man lastar tungt, så slipper man att bilen ser ut som en smuggelbil på gränsen.
Barnen stortrivdes i limosinbaksätet, det är verkligen enormt. Synd man inte har chaufför!

Infotainment funkar bra och googleassistenten är hjälpsam. Jag ändrar dock till lokalt språk (tyska), då fattar den alla adresser och annat lokalt som jag önskade navigera till eller hitta längs vägen.
Tack för en bra redogörelse och rolig läsning! 😊. Ni blev man ju inte alls mindre sugen på en 3:a. Får bara hoppas att de har kvar Business Edition modellen när jag ska byta i vår. Bara den som ryms inom vad jag mäktar med förmånsmässigt.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 966
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund
Referralkod: ts.la/mattias4765

Re: Polestar 3

Inlägg av grenhall »

manneson skrev: 05 aug 2025 17:03
Att köpa en ny är väl inte så klokt just nu? De kommer väl med 800V etc till nästa årsmodell.
Finns gott om beggade på blocket för runt 800k, som nog dessutom kan prutas en hel del på.
Bra tips. Får kolla där också. Gissar att det eventuellt inte kommer bli lika fördelaktigt men jag hoppas att jag har fel.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Skriv svar