Så du hävdar att om 100000 privata konsumenter har batterier och använder dessa när det är höga priser så blir det inte någon skillnad mot om dom inte hade batterier?
Såklart kan batteri bli lönsamt för vissa konsumenter (läs privatpersoner) men det tar längre tid. Om dom dessutom tillverkar egen energi då blir lönsamheten bättre.
Vem ska betala..vad jag vet får konsumenten alltid betala på ett eller annat sätt.
Skickat från min Pixel 8 Pro via Tapatalk
Så först ska vi subventionera solceller sen subventionerar vi batterier ?
Vad blir den kostnaden per/kwh för skattebetalarna?
Det finns ingen solcellsanläggning som går ihop sig idag inte ens med subventioner.
Solcellerna producerar minst när elen behövs som mest maj-sep har man liten glädje av elen då förbrukningen är låg.
Jag har inte heller sett något batterilager som går ihop sig ekonomiskt i nuläget och då betalar ändå övriga skattebetalare hälften
Hur räknar du när du säger går ihop sig? vilket tidsperspektiv använder du? 30 år.
Räknar du med den minskade kostnaden för att slippa köpa energi ? Överförinhgskostnader skatt moms osv eller räknar du endast det du säljer?
Och vad det gäller batteri och deras livslängd 15 kan garanti tiden vara inte livslängden..
Skickat från min Pixel 8 Pro via Tapatalk
Vi skapar ett problem(volatilitet mha väderberoende effekt), med skattemedel som stöd, så du ska få skattemedel som stöd (batterier) plus dina skattade pengar, för att avhjälpa problemet.
Är detta en vinst?
Detta är vad ”kejsaren är naken” ånyo passar in..
Jag betalar ju själv skatt så det är väl en slags återbäring.. eller?
Men att lägga miljarder skattepengar på nya liv det anses vara okej.. bättre sätta dom i indexfonder och låta staten betala för alla vår el..
Hur mycket miljöpåverkan har byggnationen av nya kkv när är den miljövinsten blivit 0?
Byggbranschen står för 40% av alla utsläpp
Betong är en stor del av ett kkv.
Varför tror alla att kkv löser alla problem?
Skapas det några nya?
Ska man vänta på att andra ska lösa sina problem eller ska man göra något själv åt det?
Så du hävdar att om 100000 privata konsumenter har batterier och använder dessa när det är höga priser så blir det inte någon skillnad mot om dom inte hade batterier?
Såklart kan batteri bli lönsamt för vissa konsumenter (läs privatpersoner) men det tar längre tid. Om dom dessutom tillverkar egen energi då blir lönsamheten bättre.
Vem ska betala..vad jag vet får konsumenten alltid betala på ett eller annat sätt.
Skickat från min Pixel 8 Pro via Tapatalk
Så först ska vi subventionera solceller sen subventionerar vi batterier ?
Vad blir den kostnaden per/kwh för skattebetalarna?
Det finns ingen solcellsanläggning som går ihop sig idag inte ens med subventioner.
Solcellerna producerar minst när elen behövs som mest maj-sep har man liten glädje av elen då förbrukningen är låg.
Jag har inte heller sett något batterilager som går ihop sig ekonomiskt i nuläget och då betalar ändå övriga skattebetalare hälften
Hur räknar du när du säger går ihop sig? vilket tidsperspektiv använder du? 30 år.
Räknar du med den minskade kostnaden för att slippa köpa energi ? Överförinhgskostnader skatt moms osv eller räknar du endast det du säljer?
Och vad det gäller batteri och deras livslängd 15 kan garanti tiden vara inte livslängden..
Skickat från min Pixel 8 Pro via Tapatalk
Vi skapar ett problem(volatilitet mha väderberoende effekt), med skattemedel som stöd, så du ska få skattemedel som stöd (batterier) plus dina skattade pengar, för att avhjälpa problemet.
Är detta en vinst?
Detta är vad ”kejsaren är naken” ånyo passar in..
Jag betalar ju själv skatt så det är väl en slags återbäring.. eller?
Men att lägga miljarder skattepengar på nya liv det anses vara okej.. bättre sätta dom i indexfonder och låta staten betala för alla vår el..
Hur mycket miljöpåverkan har byggnationen av nya kkv när är den miljövinsten blivit 0?
Byggbranschen står för 40% av alla utsläpp
Betong är en stor del av ett kkv.
Varför tror alla att kkv löser alla problem?
Skapas det några nya?
Ska man vänta på att andra ska lösa sina problem eller ska man göra något själv åt det?
Skickat från min Pixel 8 Pro via Tapatalk
Vänd på frågan; vilka problem skapar mer baskraft i elnätet?
Hur många ton betong går det åt till varje fundament till vindkraft? (Rätt poänglöst att lyfta betong…)
Hur räknar du när du säger går ihop sig? vilket tidsperspektiv använder du? 30 år.
Räknar du med den minskade kostnaden för att slippa köpa energi ? Överförinhgskostnader skatt moms osv eller räknar du endast det du säljer?
Och vad det gäller batteri och deras livslängd 15 kan garanti tiden vara inte livslängden..
Skickat från min Pixel 8 Pro via Tapatalk
För solceller använder jag energimyndighetens solelskalkylator och 5% kalkylränta och 1års skattereduktion, deras standard beräkning för såld och köpt el är väldigt optimistisk dock så den borde uppdateras
IMG_8789.jpeg
Spännande matade in mina uppgifter och då får jag följande
10 år men skulle säga att uträkning stämmer dåligt vet inte någon som betalar 5% ränta tex .
Min anläggning som är 9 månader sedan driftsatt har tillverkats 7.8 Mwh jag har själv förbrukat 8.1Mwh ..av dessa har jag köpt 3.9 Mwh och sålt 3.5 Mvh
Så räknar man om det jag tillverkat och använt själv för samma belopp dvs 2kr kWh ca 4000 kWh ger mig bara där 8000 som jag inte betalat för el..
Skickat från min Pixel 8 Pro via Tapatalk
Skattterefuktionen kommer med största sannolikhet försvinna nästa år har du justerat det i kalkylen.
Att låna motsvarande belopp och placera i en indexfond ger en avkastning på 6-8% men med aktiv placering går det att göra betydligt bättre
Så 5% är lågt räknat skulle jag säga
Självklart har jag justerat det till 1 år
Eftersom min anläggning är främst för egen förbrukning och sälja räknar jag som ice on the cake.
Då är väl inte el priset några problem sätt i indexfonder och betala med den värdeökning man får.
Man får naturligtvis göra vad man vill med sina pengar men man betalar höga elräkningar så kan jag göra annat för det jag slipper att betala.
Och framtiden får visa om detta är rätt eller fel.
Skickat från min Pixel 8 Pro via Tapatalk
Ja man gör såklart hur man vill med sina pengar, men ingen solcellsanläggning är lönsam med dagens förutsättningar.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
För batterier så har jag inte hittat någon oberoende beräkningsmodell.
Och de modellerna som batterisäljarna använder bygger på en historiskt hög avkastning från stödtjänster, men inte ens batteriförsäljarna själva ser lönsamhet utan att sälja stödtjänster men det gick tyvärr inte att se detaljerna för deras beräkningar.
Observera att om man använder batterilager för att sälja stödtjänster så kan man inte nyttja grönt avdrag på 50%
Om någon har en bra oberoende sida för beräkning av batterilager med justerbara värden så länka gärna.
IMG_8790.jpeg
Jag tror att du får uppdatera uppgifter när det gäller grönt avdrag och stödtjänster.
Grönt avdrag:
Gäller för installation av batterier och solceller, där du som privatperson kan få 50% respektive 20% i skattereduktion.
Stödtjänster:
Innebär att du lånar ut batterikapacitet för att hjälpa till att balansera elnätet, vilket kan generera extra inkomster.
Nytt beslut:
Skatteverket har meddelat att batterier som används för stödtjänster kan ge rätt till grönt avdrag, vilket är en förändring från tidigare tolkningar.
Dubbel nytta:
Genom att kombinera grönt avdrag med stödtjänster kan du minska dina elkostnader och samtidigt bidra till ett stabilare elnät.
Aggregatorer:
För att kunna erbjuda stödtjänster krävs ett aggregatorföretag med rätt teknik för att möjliggöra delvis utlåning av batterikapaciteten.
Gäller inte alltid:
Vissa aggregatorer kan kräva att hela batterikapaciteten lånas ut, vilket inte kvalificerar för grönt avdrag.
Skickat från min Pixel 8 Pro via Tapatalk
Ok det var nytt att man numera kan få grönt avdrag trots att man säljer stödtjänster, det verkar väldigt noga att man väljer rätt leverantör.
Dock så har det mindre betydelse för lönsamheten nu när stödtjänstmarknaden inte längre ger några större pengar
Senast redigerad av niklas12, redigerad totalt 1 gånger.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Så först ska vi subventionera solceller sen subventionerar vi batterier ?
Vad blir den kostnaden per/kwh för skattebetalarna?
Det finns ingen solcellsanläggning som går ihop sig idag inte ens med subventioner.
Solcellerna producerar minst när elen behövs som mest maj-sep har man liten glädje av elen då förbrukningen är låg.
Jag har inte heller sett något batterilager som går ihop sig ekonomiskt i nuläget och då betalar ändå övriga skattebetalare hälften
Hur räknar du när du säger går ihop sig? vilket tidsperspektiv använder du? 30 år.
Räknar du med den minskade kostnaden för att slippa köpa energi ? Överförinhgskostnader skatt moms osv eller räknar du endast det du säljer?
Och vad det gäller batteri och deras livslängd 15 kan garanti tiden vara inte livslängden..
Skickat från min Pixel 8 Pro via Tapatalk
För solceller använder jag energimyndighetens solelskalkylator och 5% kalkylränta och 1års skattereduktion, deras standard beräkning för såld och köpt el är väldigt optimistisk dock så den borde uppdateras
IMG_8789.jpeg
Spännande matade in mina uppgifter och då får jag följande
10 år men skulle säga att uträkning stämmer dåligt vet inte någon som betalar 5% ränta tex .
Min anläggning som är 9 månader sedan driftsatt har tillverkats 7.8 Mwh jag har själv förbrukat 8.1Mwh ..av dessa har jag köpt 3.9 Mwh och sålt 3.5 Mvh
Så räknar man om det jag tillverkat och använt själv för samma belopp dvs 2kr kWh ca 4000 kWh ger mig bara där 8000 som jag inte betalat för el..
Skickat från min Pixel 8 Pro via Tapatalk
Skatttereduktionen kommer med största sannolikhet försvinna nästa år har du justerat det i kalkylen ?
Att låna motsvarande belopp och placera i en indexfond ger en avkastning på 6-8% men med aktiv placering går det att göra betydligt bättre
Så 5% är lågt räknat skulle jag säga
Majoriteten av produktionen kommer att ske under dagtid medans majoriteten av konsumtionen kommer vara morgon och kvällen för de allra flesta.
Beslutet om att ta bort 60 öringen är taget så de är.fakta att från nästa år så är detta bidrag borta..
Så du hävdar att om 100000 privata konsumenter har batterier och använder dessa när det är höga priser så blir det inte någon skillnad mot om dom inte hade batterier?
Såklart kan batteri bli lönsamt för vissa konsumenter (läs privatpersoner) men det tar längre tid. Om dom dessutom tillverkar egen energi då blir lönsamheten bättre.
Vem ska betala..vad jag vet får konsumenten alltid betala på ett eller annat sätt.
Skickat från min Pixel 8 Pro via Tapatalk
Så först ska vi subventionera solceller sen subventionerar vi batterier ?
Vad blir den kostnaden per/kwh för skattebetalarna?
Det finns ingen solcellsanläggning som går ihop sig idag inte ens med subventioner.
Solcellerna producerar minst när elen behövs som mest maj-sep har man liten glädje av elen då förbrukningen är låg. Jag har inte heller sett något batterilager som går ihop sig ekonomiskt i nuläget och då betalar ändå övriga skattebetalare hälften
Tror inte jag håller med dig. Jag har sparat 9000 tusen de senaste 7 månaderna, jämfört med samma månaderna förra året med mitt Nissan Leaf batteri. Lustiga är att jag sparar som mest vintermånaderna, då jag köper billigt å natten och säljer dyrt morgon och kväll. Räknar med max 5 år tills batteriet är betalt. Och jag har inte fått en enda spänn i subventioner, varken på batteri eller solpaneler. Att detta är möjligt beror naturligtvis på den sjuka svenska energipolitiken
Spännande!
Har du byggt själv eller har du köpt in hjälp?
Vore kul att lära sig lite mer om olika system med gamla bilbatterier. Läs om Dala på youtube
(För min del är det mer självförsörjandet och klarar sig i händelse av kriser i det digitala samhället som är prioriterat, inkomster sekundärt)
Min Seat Mii köptes in med tanken att jag ska använda det som hembatteri när bilen gjort sitt.
Intressant Hur funkar det med CE märkning och batteriförordningen för hemmabyggda batterilagringssystem ?
Och vad tycker försäkringsbolagen om detta ?
Jo jag uppfyller batteriförordningen +lite till. Finns ingenting i mina försäkringsvillkor om batterier förutom att de inte skall ställas så att de fysiskt kan skadas. Och nej, jag har ingen CE-märkning, så jag väntar bara på att hela huset skall flyga i luften.
Men sen kan man ju undra varför inte hela Sverige for i luften innan CE-märkningen fanns.
Så först ska vi subventionera solceller sen subventionerar vi batterier ?
Vad blir den kostnaden per/kwh för skattebetalarna?
Det finns ingen solcellsanläggning som går ihop sig idag inte ens med subventioner.
Solcellerna producerar minst när elen behövs som mest maj-sep har man liten glädje av elen då förbrukningen är låg. Jag har inte heller sett något batterilager som går ihop sig ekonomiskt i nuläget och då betalar ändå övriga skattebetalare hälften
Tror inte jag håller med dig. Jag har sparat 9000 tusen de senaste 7 månaderna, jämfört med samma månaderna förra året med mitt Nissan Leaf batteri. Lustiga är att jag sparar som mest vintermånaderna, då jag köper billigt å natten och säljer dyrt morgon och kväll. Räknar med max 5 år tills batteriet är betalt. Och jag har inte fått en enda spänn i subventioner, varken på batteri eller solpaneler. Att detta är möjligt beror naturligtvis på den sjuka svenska energipolitiken
Spännande!
Har du byggt själv eller har du köpt in hjälp?
Vore kul att lära sig lite mer om olika system med gamla bilbatterier. Läs om Dala på youtube
(För min del är det mer självförsörjandet och klarar sig i händelse av kriser i det digitala samhället som är prioriterat, inkomster sekundärt)
Min Seat Mii köptes in med tanken att jag ska använda det som hembatteri när bilen gjort sitt.
Intressant Hur funkar det med CE märkning och batteriförordningen för hemmabyggda batterilagringssystem ?
Och vad tycker försäkringsbolagen om detta ?
Jo jag uppfyller batteriförordningen +lite till. Finns ingenting i mina försäkringsvillkor om batterier förutom att de inte skall ställas så att de fysiskt kan skadas. Och nej, jag har ingen CE-märkning, så jag väntar bara på att hela huset skall flyga i luften.
Men sen kan man ju undra varför inte hela Sverige for i luften innan CE-märkningen fanns.
Ja vad ska vi med lagar och regler till, var och en kan väl göra lite som man vill.
Det är ju bara lite högspänning vad skulle kunna hända
Mitt försäkringsbolag har begränsat batterilager till max 25kwh som skall placeras i ett brandklassat utrymme.
Om det överstiger 25kwh så ska det placeras i en obrännbar container eller byggnad fristående minst 15 meter från andra byggnader.
Second life-batterier är inte tillåtna.
Men det gör nog inget om jag bygger ihop nåt eget med second life batterier och ställer i tvättstugan de skriver nog bara det i villkoren för att fylla ut med text.
Sen om jag förstått det rätt så är det anmälningsplikt på installation av batterilager det lär nog inte hända för hemmabyggda lösningar.
Och Boverkets regelverk för energilager över 20kwh är nog inte heller något som behöver följas.
Tror inte jag håller med dig. Jag har sparat 9000 tusen de senaste 7 månaderna, jämfört med samma månaderna förra året med mitt Nissan Leaf batteri. Lustiga är att jag sparar som mest vintermånaderna, då jag köper billigt å natten och säljer dyrt morgon och kväll. Räknar med max 5 år tills batteriet är betalt. Och jag har inte fått en enda spänn i subventioner, varken på batteri eller solpaneler. Att detta är möjligt beror naturligtvis på den sjuka svenska energipolitiken
Spännande!
Har du byggt själv eller har du köpt in hjälp?
Vore kul att lära sig lite mer om olika system med gamla bilbatterier. Läs om Dala på youtube
(För min del är det mer självförsörjandet och klarar sig i händelse av kriser i det digitala samhället som är prioriterat, inkomster sekundärt)
Min Seat Mii köptes in med tanken att jag ska använda det som hembatteri när bilen gjort sitt.
Intressant Hur funkar det med CE märkning och batteriförordningen för hemmabyggda batterilagringssystem ?
Och vad tycker försäkringsbolagen om detta ?
Jo jag uppfyller batteriförordningen +lite till. Finns ingenting i mina försäkringsvillkor om batterier förutom att de inte skall ställas så att de fysiskt kan skadas. Och nej, jag har ingen CE-märkning, så jag väntar bara på att hela huset skall flyga i luften.
Men sen kan man ju undra varför inte hela Sverige for i luften innan CE-märkningen fanns.
Ja vad ska vi med lagar och regler till, var och en kan väl göra lite som man vill.
Det är ju bara lite högspänning vad skulle kunna hända
Mitt försäkringsbolag har begränsat batterilager till max 25kwh som skall placeras i ett brandklassat utrymme.
Sån tur att jag inte har ditt försäkringsbolag då
Om det överstiger 25kwh så ska det placeras i en obrännbar container eller byggnad fristående minst 15 meter från andra byggnader.
Second life-batterier är inte tillåtna.
Men det gör nog inget om jag bygger ihop nåt eget med second life batterier och ställer i tvättstugan de skriver nog bara det i villkoren för att fylla ut med text.
Sen om jag förstått det rätt så är det anmälningsplikt på installation av batterilager det lär nog inte hända för hemmabyggda lösningar.
Och Boverkets regelverk för energilager över 20kwh är nog inte heller något som behöver följas.
Spännande!
Har du byggt själv eller har du köpt in hjälp?
Vore kul att lära sig lite mer om olika system med gamla bilbatterier. Läs om Dala på youtube
(För min del är det mer självförsörjandet och klarar sig i händelse av kriser i det digitala samhället som är prioriterat, inkomster sekundärt)
Min Seat Mii köptes in med tanken att jag ska använda det som hembatteri när bilen gjort sitt.
Intressant Hur funkar det med CE märkning och batteriförordningen för hemmabyggda batterilagringssystem ?
Och vad tycker försäkringsbolagen om detta ?
Jo jag uppfyller batteriförordningen +lite till. Finns ingenting i mina försäkringsvillkor om batterier förutom att de inte skall ställas så att de fysiskt kan skadas. Och nej, jag har ingen CE-märkning, så jag väntar bara på att hela huset skall flyga i luften.
Men sen kan man ju undra varför inte hela Sverige for i luften innan CE-märkningen fanns.
Ja vad ska vi med lagar och regler till, var och en kan väl göra lite som man vill.
Det är ju bara lite högspänning vad skulle kunna hända
Mitt försäkringsbolag har begränsat batterilager till max 25kwh som skall placeras i ett brandklassat utrymme.
Sån tur att jag inte har ditt försäkringsbolag då
Om det överstiger 25kwh så ska det placeras i en obrännbar container eller byggnad fristående minst 15 meter från andra byggnader.
Second life-batterier är inte tillåtna.
Men det gör nog inget om jag bygger ihop nåt eget med second life batterier och ställer i tvättstugan de skriver nog bara det i villkoren för att fylla ut med text.
Sen om jag förstått det rätt så är det anmälningsplikt på installation av batterilager det lär nog inte hända för hemmabyggda lösningar.
Och Boverkets regelverk för energilager över 20kwh är nog inte heller något som behöver följas.
Du har inte en susning om vad jag har gjort angående säkerheten på min anläggning. Så jag tycker du kan lägga ner översittarfasonerna
Det har du helt rätt i du har säkert koll på brandcellsindelning, brandsluss och möjlighet till brandgasventilation.
Men CE märkt som försäkringsbolagen kräver lär den inte vara och om man inte har goda elkunskaper och bra med plats för att kunna följa lagar och regler så är inte hemmabyggda batterilager något som man bör uppmuntra.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Så du hävdar att om 100000 privata konsumenter har batterier och använder dessa när det är höga priser så blir det inte någon skillnad mot om dom inte hade batterier?
Såklart kan batteri bli lönsamt för vissa konsumenter (läs privatpersoner) men det tar längre tid. Om dom dessutom tillverkar egen energi då blir lönsamheten bättre.
Vem ska betala..vad jag vet får konsumenten alltid betala på ett eller annat sätt.
Skickat från min Pixel 8 Pro via Tapatalk
Så först ska vi subventionera solceller sen subventionerar vi batterier ?
Vad blir den kostnaden per/kwh för skattebetalarna?
Det finns ingen solcellsanläggning som går ihop sig idag inte ens med subventioner.
Solcellerna producerar minst när elen behövs som mest maj-sep har man liten glädje av elen då förbrukningen är låg. Jag har inte heller sett något batterilager som går ihop sig ekonomiskt i nuläget och då betalar ändå övriga skattebetalare hälften
Tror inte jag håller med dig. Jag har sparat 9000 tusen de senaste 7 månaderna, jämfört med samma månaderna förra året med mitt Nissan Leaf batteri. Lustiga är att jag sparar som mest vintermånaderna, då jag köper billigt å natten och säljer dyrt morgon och kväll. Räknar med max 5 år tills batteriet är betalt. Och jag har inte fått en enda spänn i subventioner, varken på batteri eller solpaneler. Att detta är möjligt beror naturligtvis på den sjuka svenska energipolitiken
Spännande!
Har du byggt själv eller har du köpt in hjälp?
Vore kul att lära sig lite mer om olika system med gamla bilbatterier.
(För min del är det mer självförsörjandet och klarar sig i händelse av kriser i det digitala samhället som är prioriterat, inkomster sekundärt)
Min Seat Mii köptes in med tanken att jag ska använda det som hembatteri när bilen gjort sitt.
Intressant Hur funkar det med CE märkning och batteriförordningen för hemmabyggda batterilagringssystem ?
Och vad tycker försäkringsbolagen om detta ?
Du har dryftat detta innan och även då påvisade vi dina begränsade kunskaper i frågan om CE märkning och andra krav.
Jag har exempelvis jobbat med produktcertifieringar = CE märkning av produkter som skall släppas på marknaden, har signerat försäkringar och intyg om överensstämmelser enligt olika förordningar, signerat och tagit ansvar för produkter som släpptes på Asiatiska och Amerikanska marknaden (ASME och GB)
Betyder kontroller enligt harmoniserade produktstandarder och andra standarder, har skrivit delar i standader, skrivit kapitlar råd och anvisningar och suttit med i SIS.
+ jobbat med ATEX + nationella krav enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor + läst elkraft + haft behörigheter inom el + varit elanläggningsansvarig.
Vad kan du om produktcertifiering förutom klistra in länkar?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Så först ska vi subventionera solceller sen subventionerar vi batterier ?
Vad blir den kostnaden per/kwh för skattebetalarna?
Det finns ingen solcellsanläggning som går ihop sig idag inte ens med subventioner.
Solcellerna producerar minst när elen behövs som mest maj-sep har man liten glädje av elen då förbrukningen är låg. Jag har inte heller sett något batterilager som går ihop sig ekonomiskt i nuläget och då betalar ändå övriga skattebetalare hälften
Tror inte jag håller med dig. Jag har sparat 9000 tusen de senaste 7 månaderna, jämfört med samma månaderna förra året med mitt Nissan Leaf batteri. Lustiga är att jag sparar som mest vintermånaderna, då jag köper billigt å natten och säljer dyrt morgon och kväll. Räknar med max 5 år tills batteriet är betalt. Och jag har inte fått en enda spänn i subventioner, varken på batteri eller solpaneler. Att detta är möjligt beror naturligtvis på den sjuka svenska energipolitiken
Spännande!
Har du byggt själv eller har du köpt in hjälp?
Vore kul att lära sig lite mer om olika system med gamla bilbatterier.
(För min del är det mer självförsörjandet och klarar sig i händelse av kriser i det digitala samhället som är prioriterat, inkomster sekundärt)
Min Seat Mii köptes in med tanken att jag ska använda det som hembatteri när bilen gjort sitt.
Intressant Hur funkar det med CE märkning och batteriförordningen för hemmabyggda batterilagringssystem ?
Och vad tycker försäkringsbolagen om detta ?
Du har dryftat detta innan och även då påvisade vi dina begränsade kunskaper i frågan om CE märkning och andra krav.
Jag har exempelvis jobbat med produktcertifieringar = CE märkning av produkter som skall släppas på marknaden, har signerat försäkringar och intyg om överensstämmelser enligt olika förordningar, signerat och tagit ansvar för produkter som släpptes på Asiatiska och Amerikanska marknaden (ASME och GB)
Betyder kontroller enligt harmoniserade produktstandarder och andra standarder, har skrivit delar i standader, skrivit kapitlar råd och anvisningar och suttit med i SIS.
+ jobbat med ATEX + nationella krav enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor + läst elkraft + haft behörigheter inom el + varit elanläggningsansvarig.
Vad kan du om produktcertifiering förutom klistra in länkar?
Ja du är fantastisk du hade även drivit de enda lönsamma vindkraftsparkerna i Sverige kan alla våra kärnkraftverk innantill och dina ”kompisar ” vet allt om hur olönsamma nya reaktorer kommer bli.
Så det är klart med din erfarenhet och kunskap så kan man ju hoppa över alla krav och regler och om alla bara bygger egna batterilager i källaren så har vi ju snart löst lagringsproblematiken.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Så först ska vi subventionera solceller sen subventionerar vi batterier ?
Vad blir den kostnaden per/kwh för skattebetalarna?
Det finns ingen solcellsanläggning som går ihop sig idag inte ens med subventioner.
Solcellerna producerar minst när elen behövs som mest maj-sep har man liten glädje av elen då förbrukningen är låg. Jag har inte heller sett något batterilager som går ihop sig ekonomiskt i nuläget och då betalar ändå övriga skattebetalare hälften
Tror inte jag håller med dig. Jag har sparat 9000 tusen de senaste 7 månaderna, jämfört med samma månaderna förra året med mitt Nissan Leaf batteri. Lustiga är att jag sparar som mest vintermånaderna, då jag köper billigt å natten och säljer dyrt morgon och kväll. Räknar med max 5 år tills batteriet är betalt. Och jag har inte fått en enda spänn i subventioner, varken på batteri eller solpaneler. Att detta är möjligt beror naturligtvis på den sjuka svenska energipolitiken
Spännande!
Har du byggt själv eller har du köpt in hjälp?
Vore kul att lära sig lite mer om olika system med gamla bilbatterier.
(För min del är det mer självförsörjandet och klarar sig i händelse av kriser i det digitala samhället som är prioriterat, inkomster sekundärt)
Min Seat Mii köptes in med tanken att jag ska använda det som hembatteri när bilen gjort sitt.
Intressant Hur funkar det med CE märkning och batteriförordningen för hemmabyggda batterilagringssystem ?
Och vad tycker försäkringsbolagen om detta ?
Du har dryftat detta innan och även då påvisade vi dina begränsade kunskaper i frågan om CE märkning och andra krav.
Jag har exempelvis jobbat med produktcertifieringar = CE märkning av produkter som skall släppas på marknaden, har signerat försäkringar och intyg om överensstämmelser enligt olika förordningar, signerat och tagit ansvar för produkter som släpptes på Asiatiska och Amerikanska marknaden (ASME och GB)
Betyder kontroller enligt harmoniserade produktstandarder och andra standarder, har skrivit delar i standader, skrivit kapitlar råd och anvisningar och suttit med i SIS.
+ jobbat med ATEX + nationella krav enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor + läst elkraft + haft behörigheter inom el + varit elanläggningsansvarig.
Vad kan du om produktcertifiering förutom klistra in länkar?
Då känner du kanske Mikael Carlsson på ESV? Trevlig och kunnig. Du kan ju höra av dig till honom i frågan om regler kring lagring.
Tror inte jag håller med dig. Jag har sparat 9000 tusen de senaste 7 månaderna, jämfört med samma månaderna förra året med mitt Nissan Leaf batteri. Lustiga är att jag sparar som mest vintermånaderna, då jag köper billigt å natten och säljer dyrt morgon och kväll. Räknar med max 5 år tills batteriet är betalt. Och jag har inte fått en enda spänn i subventioner, varken på batteri eller solpaneler. Att detta är möjligt beror naturligtvis på den sjuka svenska energipolitiken
Spännande!
Har du byggt själv eller har du köpt in hjälp?
Vore kul att lära sig lite mer om olika system med gamla bilbatterier.
(För min del är det mer självförsörjandet och klarar sig i händelse av kriser i det digitala samhället som är prioriterat, inkomster sekundärt)
Min Seat Mii köptes in med tanken att jag ska använda det som hembatteri när bilen gjort sitt.
Intressant Hur funkar det med CE märkning och batteriförordningen för hemmabyggda batterilagringssystem ?
Och vad tycker försäkringsbolagen om detta ?
Du har dryftat detta innan och även då påvisade vi dina begränsade kunskaper i frågan om CE märkning och andra krav.
Jag har exempelvis jobbat med produktcertifieringar = CE märkning av produkter som skall släppas på marknaden, har signerat försäkringar och intyg om överensstämmelser enligt olika förordningar, signerat och tagit ansvar för produkter som släpptes på Asiatiska och Amerikanska marknaden (ASME och GB)
Betyder kontroller enligt harmoniserade produktstandarder och andra standarder, har skrivit delar i standader, skrivit kapitlar råd och anvisningar och suttit med i SIS.
+ jobbat med ATEX + nationella krav enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor + läst elkraft + haft behörigheter inom el + varit elanläggningsansvarig.
Vad kan du om produktcertifiering förutom klistra in länkar?
Ja du är fantastisk du hade även drivit de enda lönsamma vindkraftsparkerna i Sverige kan alla våra kärnkraftverk innantill och dina ”kompisar ” vet allt om hur olönsamma nya reaktorer kommer bli.
Så det är klart med din erfarenhet och kunskap så kan man ju hoppa över alla krav och regler och om alla bara bygger egna batterilager i källaren så har vi ju snart löst lagringsproblematiken.
Tror inte jag håller med dig. Jag har sparat 9000 tusen de senaste 7 månaderna, jämfört med samma månaderna förra året med mitt Nissan Leaf batteri. Lustiga är att jag sparar som mest vintermånaderna, då jag köper billigt å natten och säljer dyrt morgon och kväll. Räknar med max 5 år tills batteriet är betalt. Och jag har inte fått en enda spänn i subventioner, varken på batteri eller solpaneler. Att detta är möjligt beror naturligtvis på den sjuka svenska energipolitiken
Spännande!
Har du byggt själv eller har du köpt in hjälp?
Vore kul att lära sig lite mer om olika system med gamla bilbatterier.
(För min del är det mer självförsörjandet och klarar sig i händelse av kriser i det digitala samhället som är prioriterat, inkomster sekundärt)
Min Seat Mii köptes in med tanken att jag ska använda det som hembatteri när bilen gjort sitt.
Intressant Hur funkar det med CE märkning och batteriförordningen för hemmabyggda batterilagringssystem ?
Och vad tycker försäkringsbolagen om detta ?
Du har dryftat detta innan och även då påvisade vi dina begränsade kunskaper i frågan om CE märkning och andra krav.
Jag har exempelvis jobbat med produktcertifieringar = CE märkning av produkter som skall släppas på marknaden, har signerat försäkringar och intyg om överensstämmelser enligt olika förordningar, signerat och tagit ansvar för produkter som släpptes på Asiatiska och Amerikanska marknaden (ASME och GB)
Betyder kontroller enligt harmoniserade produktstandarder och andra standarder, har skrivit delar i standader, skrivit kapitlar råd och anvisningar och suttit med i SIS.
+ jobbat med ATEX + nationella krav enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor + läst elkraft + haft behörigheter inom el + varit elanläggningsansvarig.
Vad kan du om produktcertifiering förutom klistra in länkar?
Ja du är fantastisk du hade även drivit de enda lönsamma vindkraftsparkerna i Sverige kan alla våra kärnkraftverk innantill och dina ”kompisar ” vet allt om hur olönsamma nya reaktorer kommer bli.
Så det är klart med din erfarenhet och kunskap så kan man ju hoppa över alla krav och regler och om alla bara bygger egna batterilager i källaren så har vi ju snart löst lagringsproblematiken.
Jag vet att reella kunskaper och brett kontaktnät inte är modernt längre i vårt samhälle.
Ett samhället som har tagits över av Tyckniker som gått Livets Hårda Skola.
Med ditt sista påstående bevisar du just min tes att dina kunskaper om CE märkning är begränsade.
Man behöver ha koll på när och i vilken omfattning föreskrifterna gäller eller inte gäller.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Spännande!
Har du byggt själv eller har du köpt in hjälp?
Vore kul att lära sig lite mer om olika system med gamla bilbatterier.
(För min del är det mer självförsörjandet och klarar sig i händelse av kriser i det digitala samhället som är prioriterat, inkomster sekundärt)
Min Seat Mii köptes in med tanken att jag ska använda det som hembatteri när bilen gjort sitt.
Intressant Hur funkar det med CE märkning och batteriförordningen för hemmabyggda batterilagringssystem ?
Och vad tycker försäkringsbolagen om detta ?
Du har dryftat detta innan och även då påvisade vi dina begränsade kunskaper i frågan om CE märkning och andra krav.
Jag har exempelvis jobbat med produktcertifieringar = CE märkning av produkter som skall släppas på marknaden, har signerat försäkringar och intyg om överensstämmelser enligt olika förordningar, signerat och tagit ansvar för produkter som släpptes på Asiatiska och Amerikanska marknaden (ASME och GB)
Betyder kontroller enligt harmoniserade produktstandarder och andra standarder, har skrivit delar i standader, skrivit kapitlar råd och anvisningar och suttit med i SIS.
+ jobbat med ATEX + nationella krav enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor + läst elkraft + haft behörigheter inom el + varit elanläggningsansvarig.
Vad kan du om produktcertifiering förutom klistra in länkar?
Ja du är fantastisk du hade även drivit de enda lönsamma vindkraftsparkerna i Sverige kan alla våra kärnkraftverk innantill och dina ”kompisar ” vet allt om hur olönsamma nya reaktorer kommer bli.
Så det är klart med din erfarenhet och kunskap så kan man ju hoppa över alla krav och regler och om alla bara bygger egna batterilager i källaren så har vi ju snart löst lagringsproblematiken.
Varför håller du på med sånt skitsnack?
Lagar och regler finns av en anledning och även om det finns dom som har kunskap och kan bygga egna säkra batterilager så gäller det några få.
Och majoriteten är glada amatörer
Och att folk ska brinna inne pga osäkra hemmalösningar känns väldigt onödigt.
Spännande!
Har du byggt själv eller har du köpt in hjälp?
Vore kul att lära sig lite mer om olika system med gamla bilbatterier.
(För min del är det mer självförsörjandet och klarar sig i händelse av kriser i det digitala samhället som är prioriterat, inkomster sekundärt)
Min Seat Mii köptes in med tanken att jag ska använda det som hembatteri när bilen gjort sitt.
Intressant Hur funkar det med CE märkning och batteriförordningen för hemmabyggda batterilagringssystem ?
Och vad tycker försäkringsbolagen om detta ?
Du har dryftat detta innan och även då påvisade vi dina begränsade kunskaper i frågan om CE märkning och andra krav.
Jag har exempelvis jobbat med produktcertifieringar = CE märkning av produkter som skall släppas på marknaden, har signerat försäkringar och intyg om överensstämmelser enligt olika förordningar, signerat och tagit ansvar för produkter som släpptes på Asiatiska och Amerikanska marknaden (ASME och GB)
Betyder kontroller enligt harmoniserade produktstandarder och andra standarder, har skrivit delar i standader, skrivit kapitlar råd och anvisningar och suttit med i SIS.
+ jobbat med ATEX + nationella krav enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor + läst elkraft + haft behörigheter inom el + varit elanläggningsansvarig.
Vad kan du om produktcertifiering förutom klistra in länkar?
Ja du är fantastisk du hade även drivit de enda lönsamma vindkraftsparkerna i Sverige kan alla våra kärnkraftverk innantill och dina ”kompisar ” vet allt om hur olönsamma nya reaktorer kommer bli.
Så det är klart med din erfarenhet och kunskap så kan man ju hoppa över alla krav och regler och om alla bara bygger egna batterilager i källaren så har vi ju snart löst lagringsproblematiken.
Jag vet att reella kunskaper och brett kontaktnät inte är modernt längre i vårt samhälle.
Ett samhället som har tagits över av Tyckniker som gått Livets Hårda Skola.
Med ditt sista påstående bevisar du just min tes att dina kunskaper om CE märkning är begränsade.
Man behöver ha koll på när och i vilken omfattning föreskrifterna gäller eller inte gäller.
Så vad säger du då, experten på CE märkning av hembatterier, när behövs det?
Behöver man ens några kunskaper om CE för att läsa sina försäkringsvillkor? Vad menas?
Intressant Hur funkar det med CE märkning och batteriförordningen för hemmabyggda batterilagringssystem ?
Och vad tycker försäkringsbolagen om detta ?
Du har dryftat detta innan och även då påvisade vi dina begränsade kunskaper i frågan om CE märkning och andra krav.
Jag har exempelvis jobbat med produktcertifieringar = CE märkning av produkter som skall släppas på marknaden, har signerat försäkringar och intyg om överensstämmelser enligt olika förordningar, signerat och tagit ansvar för produkter som släpptes på Asiatiska och Amerikanska marknaden (ASME och GB)
Betyder kontroller enligt harmoniserade produktstandarder och andra standarder, har skrivit delar i standader, skrivit kapitlar råd och anvisningar och suttit med i SIS.
+ jobbat med ATEX + nationella krav enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor + läst elkraft + haft behörigheter inom el + varit elanläggningsansvarig.
Vad kan du om produktcertifiering förutom klistra in länkar?
Ja du är fantastisk du hade även drivit de enda lönsamma vindkraftsparkerna i Sverige kan alla våra kärnkraftverk innantill och dina ”kompisar ” vet allt om hur olönsamma nya reaktorer kommer bli.
Så det är klart med din erfarenhet och kunskap så kan man ju hoppa över alla krav och regler och om alla bara bygger egna batterilager i källaren så har vi ju snart löst lagringsproblematiken.
Jag vet att reella kunskaper och brett kontaktnät inte är modernt längre i vårt samhälle.
Ett samhället som har tagits över av Tyckniker som gått Livets Hårda Skola.
Med ditt sista påstående bevisar du just min tes att dina kunskaper om CE märkning är begränsade.
Man behöver ha koll på när och i vilken omfattning föreskrifterna gäller eller inte gäller.
Så vad säger du då, experten på CE märkning av hembatterier, när behövs det?
Jag får inte CE märka min egna anläggning för eget privat bruk, det är olagligt.
Ska jag lägga ut den på "marknaden" så beror det på, exempelvis vilken föreskrift som avses.